Frankrijk 1e week januari

Nu de 1e week van januari in Frankrijk wat rustiger lijkt, lijkt dat wel een hele goede optie voor een weekje skien. We zijn twee volwassenen die goed kunnen skien en 2 kinderen die het ook al aardig kunnen (oudste paralel de pistes af, jongste nog minder soepel) We willen heel graag iets aan de piste / op loopafstand van piste / lift. We kwamen nu uit bij Les Arcs / La Plagne. Wie heeft er tips voor waar een goede plek is, ook met kinderen, met wat gezelligheid na het skien… Ik lees wisselende verhalen; ene keer zie ik dat Arcs 1800 leuk is, andere keer Arcs 1950.
Andere tips ook welkom (zeker ook icm NL skiles), we willen wel een wat groter gebied…
Bedankt!

*bericht bewerkt door moderator (Yo-han) op 23 sep 2021 11:54

Arc 1950 is wel het meest gezellig vind ik, in de avond gaat het liftje naar 2000 ook nog.
Skigebied vind ik erg leuk. Je kan het hele gebied door komen met makkelijke pistes, maar er is ook meer dan genoeg uitdaging.

hoi @Biebs
Leuk om alweer vooruit te denken aan komende seizoen. Wij gaan ook voor de eerste week van januari in Frankrijk, omdat het er waarschijnlijk rustig is. Nou is Les Arcs/ La Plagne wel volledig internationaal gericht, dus ik vraag me af of het daar wel zo rustig is in die week. De Franssen hebben dan geen vrij, maar wel veel andere Europese landen. Ik vond Les Arcs/ La Plagne namelijk nog vrij druk volledig in het laagseizoen. Als je daar dus meer zekerheid over wilt hebben dan kan je beter naar een echt ‘Frans’ skigebied kijken (ik bedoel daar mee, minder internationaal gericht en minder bekend).

Maar terug naar Les Arcs/ La Plagne. Prachtig zeer uitgebreid skigebied. La plagne is wat makkelijker dan Les Arcs qua pistes. Wij vonden de bekende plaatsen (La Plagne, Belle Plagne, Les Arcs 1800 / 1950) allemaal erg druk (ook de derde week van januari). Daarom zijn we in Champagny en Vanoise gaan zitten met onze accommodatie. Daar ligt ook genoeg aan de lift / dal afdaling. Het is een klein idyllisch dorpje, met een levendige (maar kleine) kern. Dus geen apres ski, maar wel restaurants en winkeltjes.

sneeuw witje en de 7 bergen

Niet naar Les Arc in putje winter: veel te koud, bijna allemaal noordhellingen.
Niet naar La Plagne, behalve einde seizoen: veel te druk, vooral aan Plagne Bellecotte.

Tignes? Neen, bijna alle beginnerspistes liggen boven de 2500m, lekker koud (op die oude liften).

Les 3 Vallees al eens bezocht?

En NL skileraren hebben kinderen echt niet nodig, volwassen ook niet trouwens. Ze kunnen alles voordoen. En met af en toe fysiek contact weet je echt wel snel wat er in een ander taal bedoelt word.

hoi @Biebs
Leuk om alweer vooruit te denken aan komende seizoen. Wij gaan ook voor de eerste week van januari in Frankrijk, omdat het er waarschijnlijk rustig is. Nou is Les Arcs/ La Plagne wel volledig internationaal gericht, dus ik vraag me af of het daar wel zo rustig is in die week. De Franssen hebben dan geen vrij, maar wel veel andere Europese landen. Ik vond Les Arcs/ La Plagne namelijk nog vrij druk volledig in het laagseizoen. Als je daar dus meer zekerheid over wilt hebben dan kan je beter naar een echt ‘Frans’ skigebied kijken (ik bedoel daar mee, minder internationaal gericht en minder bekend).

Maar terug naar Les Arcs/ La Plagne. Prachtig zeer uitgebreid skigebied. La plagne is wat makkelijker dan Les Arcs qua pistes. Wij vonden de bekende plaatsen (La Plagne, Belle Plagne, Les Arcs 1800 / 1950) allemaal erg druk (ook de derde week van januari). Daarom zijn we in Champagny en Vanoise gaan zitten met onze accommodatie. Daar ligt ook genoeg aan de lift / dal afdaling. Het is een klein idyllisch dorpje, met een levendige (maar kleine) kern. Dus geen apres ski, maar wel restaurants en winkeltjes.

SandraSki op 01 apr 2021 10:49

Welke tips heb jij voor een groot (hoeft niet niet >200 km) gebied wat wat minder druk is? (Wij zijn bekender in Oostenrijk…)

Niet naar Les Arc in putje winter: veel te koud, bijna allemaal noordhellingen.
Niet naar La Plagne, behalve einde seizoen: veel te druk, vooral aan Plagne Bellecotte.

Tignes? Neen, bijna alle beginnerspistes liggen boven de 2500m, lekker koud (op die oude liften).

Les 3 Vallees al eens bezocht?

En NL skileraren hebben kinderen echt niet nodig, volwassen ook niet trouwens. Ze kunnen alles voordoen. En met af en toe fysiek contact weet je echt wel snel wat er in een ander taal bedoelt word.

monoskito op 01 apr 2021 10:54

Les 3 Vallees afgelopen jaren niet, eigenlijk alleen maar Oostenrijk. Ga ik daar ook even naar kijken! Dan nog tips voor welk dorp? :-)
(Over wel of geen NL les voor kinderen zijn de meningen verdeeld volgens mij… Het hoeft niet per se, maar dan wel graag NL kinderen er bij…)

Alternatief zou dan La Foret Blanche (Vars-Risoul) kunnen zijn. Valloire-Valmeinier zijn ook kanshebbers.
Zelf die week geboekt in Le Grand Bornand. La Clusaz ligt daar om de hoek. Uurtje voorbij Genève, 200km piste verdeeld over twee gebieden, niet te hoog en betaalbaar. Alleen niet al te veel Nederlandse bezoekers, maar mogen Vlamingen ook?

Niet naar Les Arc in putje winter: veel te koud, bijna allemaal noordhellingen.
Niet naar La Plagne, behalve einde seizoen: veel te druk, vooral aan Plagne Bellecotte.

Tignes? Neen, bijna alle beginnerspistes liggen boven de 2500m, lekker koud (op die oude liften).

Les 3 Vallees al eens bezocht?

En NL skileraren hebben kinderen echt niet nodig, volwassen ook niet trouwens. Ze kunnen alles voordoen. En met af en toe fysiek contact weet je echt wel snel wat er in een ander taal bedoelt word.

monoskito op 01 apr 2021 10:54

Noemt Plagne en Tignes te koud en komt vervolgens met les 3 vallees XD Noordhellingen kan je vermijden en kou kan je op kleden, en al de resorts liggen ongeveer even hoog en in dezelfde regio. Ik zie je punt dus niet.

Freeride = Life

Welke tips heb jij voor een groot (hoeft niet niet >200 km) gebied wat wat minder druk is? (Wij zijn bekender in Oostenrijk…)

Biebs op 01 apr 2021 10:55

Wij zijn enthousiast over Val Cenis, maar die ligt niet ideaal voor de kerst periode (veel noord hellingen). @Bennie had het over Valloire-Valmeinier (skigebied Galibier Thabor). Dat vind ik inderdaad ook een aanrader. Ik zou dan wel voor het plaatse Valloire kiezen. Valmeinier 1800 is een ongezellig kunstmatig ski dorp. We kiezen zelf voor de kerst periode voor Montgenevre (skigebied Via Lattea). Veel variatie in pistes en hoogtes (wel/niet bomen. Wel/niet zuid hellingen). Dus je kan met alle weersomstandigheden op de latten. Het is sneeuwzeker voor de kerstperiode, maar je waait er niet weg vanwege een (te) hoge ligging). En je kan doorsteken naar Italië (voor de fantastische chocomelk). En er is een leuke (zomer en winter) rodelbaan voor als jullie (of de kinderen) genoeg hebben van het skiën.

sneeuw witje en de 7 bergen

Montgenevre aan de piste accommodatie. Goede ervaringen met:

CHG la chalet des dolines https://www.cgh-residences.com/hiver/residences/le-chalet-de…
Geboekt via sunweb of bizztravel incl. ski passen

MMV le hameau des airelles https://www.mmv.fr/residence-club-ski-montgenevre-le-hameau-…
Direct geboekt via MMV en ski passen apart gekocht.

sneeuw witje en de 7 bergen

Er zijn zoveel leuke kleinere skigebieden in Frankrijk. Ik vond Valmeinier 1800 juist heel praktisch, appartementen liggen als een soort hoefijzer om de lift heen, waardoor je zo met je kinderen in de ochtend naar de skiles gleed. Terug korte liftje omhoog en je skiet zo de skikelder in. Geen gesjouw! Ijsbaan voor de kinderen, op bezoek bij de kerstman, en deze zelfs met arrenslee van de piste af zien komen, ‘s avonds fakkeltocht voor de kinderen, niet te moeilijke pistes. Wij hebben daar in P&V gezeten.
Valmorel is ook leuk, gemoedelijk dorpje, weinig NL. Ook daar in P&V gezeten, met de sleebaan voor de deur.
La plagne vonden wij erg druk tijdens de kerstvakantie.
Les menuires is fantastisch, maar toen zaten onze kinderen niet meer op les. Het ligt wel heel centraal in L3V, zowel van de Meribel kant als de Val Thorens kant kan je snel weer terug zijn. Kan handig zijn voor de lessen.
Let erop dat in Frankrijk de skilessen een halve dag zijn, en zeker aan te bevelen dat je van te voren via internet reserveert. En qua skipas kan het voordeliger zijn om die ter plekke te kopen, de meeste gebieden hebben een familiepas, waarbij flinke korting wordt gegeven. Wij boeken altijd rechtstreeks bij de Franse organisaties. Goelia/P&V/CGH.

Niet naar Les Arc in putje winter: veel te koud, bijna allemaal noordhellingen.
Niet naar La Plagne, behalve einde seizoen: veel te druk, vooral aan Plagne Bellecotte.

Tignes? Neen, bijna alle beginnerspistes liggen boven de 2500m, lekker koud (op die oude liften).

Les 3 Vallees al eens bezocht?

En NL skileraren hebben kinderen echt niet nodig, volwassen ook niet trouwens. Ze kunnen alles voordoen. En met af en toe fysiek contact weet je echt wel snel wat er in een ander taal bedoelt word.

monoskito op 01 apr 2021 10:54

Noemt Plagne en Tignes te koud en komt vervolgens met les 3 vallees XD Noordhellingen kan je vermijden en kou kan je op kleden, en al de resorts liggen ongeveer even hoog en in dezelfde regio. Ik zie je punt dus niet.

Arnie777 op 01 apr 2021 11:11

Leer begrijpend lezen aub.

Wij hebben de eerste week van januari ook al geboekt in Valmeinier. Wij vinden het met kerst ideaal door de goede oriëntatie. Is ook ideaal met kinderen die nog niet fantastisch goed skiën. Er zijn veel blauwe pistes en alle appartementen zijn dichtbij. In het paasverlof gaan we ook liever naar Val Cenis of Valloire, maar met kerst is Valmeinier iets beter geschikt, vinden we. Als je wil sta je trouwens met een paar liften zo in Valloire. Het skigebied heeft weinig buitenlandse skiërs, waardoor we verwachten dat het er die week erg rustig zal zijn. Maar het is er eigenlijk nooit druk. Met de uitbreiding van vorig jaar (Sandonière) is het er nog beter geworden trouwens. Niet twijfelen!

Niet naar Les Arc in putje winter: veel te koud, bijna allemaal noordhellingen.
Niet naar La Plagne, behalve einde seizoen: veel te druk, vooral aan Plagne Bellecotte.

Tignes? Neen, bijna alle beginnerspistes liggen boven de 2500m, lekker koud (op die oude liften).

Les 3 Vallees al eens bezocht?

En NL skileraren hebben kinderen echt niet nodig, volwassen ook niet trouwens. Ze kunnen alles voordoen. En met af en toe fysiek contact weet je echt wel snel wat er in een ander taal bedoelt word.

monoskito op 01 apr 2021 10:54

Noemt Plagne en Tignes te koud en komt vervolgens met les 3 vallees XD Noordhellingen kan je vermijden en kou kan je op kleden, en al de resorts liggen ongeveer even hoog en in dezelfde regio. Ik zie je punt dus niet.

Arnie777 op 01 apr 2021 11:11

Leer begrijpend lezen aub.

monoskito op 01 apr 2021 14:24

Misschien moet je dat zelf ook leren en niet van die domme dingen zeggen xD

*bericht bewerkt door Arnie777 op 03 apr 2021 14:48

Freeride = Life

Behalve het eerder genoemde Valmorel/St Francois Longchamp en het eerder genoemde Valmeinier/Valloire kun je in dezelfde vallei ook nog denken aan het skigebied van Les Sybelles - ik ben er al 15jaar niet meer geweest maar was destijds nogal Frans, dus dat biedt mogelijkheden voor de eerste week van Januari 2022 (geen idee hoe het zit met Noordhellingen).

@Biebs
Wij gaan al enkele jaren (uitgezonderd 2020-2021 dus) met Kerst naar Arc1800 en dit valt super goed mee.
Ze hebben een themagebied Mille8 gemaakt voor jongere kinderen met o.a. een verlichte kinderpiste met allerlei speeltoestellen aan de rand, een kindvriendelijke rodelbaan, een gewone sleehelling, zwembad, …
en er is ook regelmatig wel een soort van animatie aan de front-de-neige (fakkelafdaling van de skileraren, vuurwerk, gratis chocomel/gluhwein).

Wij huurden wel ook nog een appartement met binnenzwembad + sauna in het gebouw.
Mede hierdoor hebben onze kinderen nooit geklaagd, ook al was het een dag slechter weer.

Voordeel Arc1800 vs Arc1950 is de lagere ligging.
Als het erg koud is (of er is een sneeuwstorm), kan je in Arc1950 wel eens vastzitten.
Vanuit Arc1800 kan je dan nog altijd richting de lagere pistes tussen de bomen (Peisey-Vallandry).

Voor Nederlandstalige skilessen moet je er wel niet zijn.

Glide on!

Niet naar Les Arc in putje winter: veel te koud, bijna allemaal noordhellingen.
Niet naar La Plagne, behalve einde seizoen: veel te druk, vooral aan Plagne Bellecotte.

Tignes? Neen, bijna alle beginnerspistes liggen boven de 2500m, lekker koud (op die oude liften).

Les 3 Vallees al eens bezocht?

En NL skileraren hebben kinderen echt niet nodig, volwassen ook niet trouwens. Ze kunnen alles voordoen. En met af en toe fysiek contact weet je echt wel snel wat er in een ander taal bedoelt word.

monoskito op 01 apr 2021 10:54

Noemt Plagne en Tignes te koud en komt vervolgens met les 3 vallees XD Noordhellingen kan je vermijden en kou kan je op kleden, en al de resorts liggen ongeveer even hoog en in dezelfde regio. Ik zie je punt dus niet.

Arnie777 op 01 apr 2021 11:11

Leer begrijpend lezen aub.

monoskito op 01 apr 2021 14:24

Misschien moet je dat zelf ook leren en niet van die domme dingen zeggen xD

Arnie777 op 03 apr 2021 14:48

– verwijderd –

*bericht bewerkt door moderator (Yo-han) op 06 apr 2021 12:21: Het is hier geen schoolplein.

Beste @monoskito als jouw bedoeling was om met de zin “Les 3 Vallees al eens bezocht?” te benadrukken dat dat ook niets is in die periode dan had je die regel fff moeten toevoegen of beter gezegd dat moeten antwoorden aan Arnie.
Zoals Arnie hem nu heeft gelezen, en vele met hem, is het alsof je Les 3 Vallees aanprijst om naartoe te gaan🥶

Fijne paasdagen allemaal☃️🐣

LA NORMA😍☃️

Fijne Paasdagen aan ieder.
Speciaal aan @monoskito … wat méér verdraagzaamheid gewenst.( @Arnie een debiel noemen vind ik echt een Paasei teveel)😥

Born to run. B.S.

Fijne Paasdagen aan ieder.
Speciaal aan @monoskito … wat méér verdraagzaamheid gewenst.( @Arnie een debiel noemen vind ik echt een Paasei teveel)😥

dan58 op 04 apr 2021 10:48

Zekers! Leg gewoon even uit wat je dan wel bedoeld. Simpel = beter👍

...ski-addict...

Een aantal tips zoals valmeinier en st François kan ik zeker aanbevelen. Kijk ook eens naar het Grand massif, morillon les esserts heeft veel appartementen direct aan het front de neige bij de lift. Het is een leuk en gevarieerd gebied waar de laatste jaren veel geïnvesteerd is in nieuwe snelle liften. Daarnaast is het erg makkelijk aan te rijden vanaf Nederland, reken een uur of 8 rijden vanaf de grens nederland/België.

Born to Ride

Iemand ervaring met Oz en Oisans?

Lang geleden daar geweest. Het was een leuk en gezellig dorpje. We hadden toen veel sneeuw in het dorpje, gezien de hoogteligging zal dit nu afhankelijk zijn van de periode. Het gebied van Alpe d’Huez is erg groot en makkelijk te bereiken vanuit Oz.
Waar je voor moet oppassen is dat je niet in andere dorpjes komt vast te zitten rond sluitingstijd van de liften. Je kan alleen weer in Oz komen door dan met de taxi/busnaar het dal te gaan en dan weer met de taxi/bus omhoog te gaan naar Oz.
Verder was het gewoon leuk met een veelzijdig en sneeuwzeker skigebied.

Plaats een reactie