Frankrijk of Oostenrijk

Hallo allemaal,

Nu het kwik weer rond de 25 graden is ben ik al weer aan het oriënteren naar de volgende ski bestemming. Mijn vriendin en ik gaan meestal naar La Plagne in Frankrijk waar dan in verschillende dorpjes verblijven. Het is nu zo dat mijn ouders beide 60 plus graag een keer mee willen naar de sneeuw en ik betwijfel of het voor niet skiërs genoeg te doen is in Frankrijk. Oostenrijk ken ik zelf alleen van de verhalen, zelf nooit geweest dus. Nu is mijn vraag wat leuke gebieden zijn om je een week te kunnen vermaken als niet skiër maar ook voor ons als (zelfbenoemd) ervaren skiër.

Graag hoor ik jullie ervaringen.

Alvast bedankt! Rik

Dat hangt verder helemaal van jullie verdere wensen af en de periode dat je zou willen gaan. Mocht je januari of februari gaan, dan kan je naar lagere gebieden gaan. Dan zijn Ellmau, Westendorf, Kirchberg, Zell am See, Saalbach-Hinterglemm, goede opties met genoeg wandelpaden en gezelligheid in de dorpen. Ga je wat later, dan zou ik wat hoger gaan zitten en zijn Gerlos, Kaprun (gletsjer), St Anton, Ischgl (meer feestdorp) opties.

Bekijk vooral de website van het plaatselijke toerisme bureau!
Mijn tip is schladming,
Kijk eens op de volgende website eens naar ‘buiten de piste’ voor de overige activiteiten. https://www.schladming-dachstein.at/de/Winter
Daarnaast is er een zwembad, bierbrouwerij en museum te bezoeken.
Ook is er de planai dalafdaling waar regelmatig wedstrijden zijn om te bekijken.

Frankrijk heeft ook meer dan genoeg charmante dorpjes hoor, en ook wel wat activiteiten. In Oostenrijk is het aanbod vaak wat meer, maar betreft het net zo goed een reis. Het OV is wel iets beter geregeld.
Kijk in Frankrijk eens naar dorpen die in het dal liggen. Of stadjes, zoals Briancon. Gebieden om naar te kijken zijn Le Grand Massif (Samoens/Morillon), Portes du Soleil (Morzine/Les Gets), Massif des Aravis, Serre Chevalier, Espace Diamant (Praz sur Arly/Crest Volant) en Evasion Mont Blanc (Megeve/St. Gervais). Maar denk ook eens aan Peisey/Vallandry/Arc1800 of Val d’Isere

Ik vind het al moeilijk me om één dag als niet skiër im een skidorp, willekeurig waar, te vermaken. Tenzij je van winterwandelen houdt. Ik ben toch best op veel plaatsen geweest, maar de skidorpen hebben in mijn ogen allemaal hetzelfde gemeen: er is voor niet skiërs nauwelijks iets te doen. Een zwembad, sauna ed tel ik dan niet mee; daar kan ik in Nederland ook naar toe en in de regel zijn ze hier mooier. Een dag Innsbruck is leuk en zeker een aanrader, maar dan heb je nog 5 of 6 dagen over. Mijn welgemeende advies is dan ook: neem ze niet mee op wintersport. Tenzij ze van winterwandelen houden.

Chamonix vind ik wel een mooie plaats voor ervaren skiërs en niet skiërs. Het heeft pleintjes en terrassen. De bergbaan naar de ‘Aiguille du midi’ is heel indrukwekkend. Je kan de gletsjer (met museum) bezoeken. Je kan met de trein vanuit Chamonix eenvoudig wat andere plaatsen bezoeken. In Martigny is een St. Bernard museum. In Marecottes is een kleinschalige dierentuin met lokale flora en fauna die ook in de winter open is. Ook kan je daar sleeën. (waarbij je een rustige-glij-route kan kiezen). En de bergen zijn hoooog en indrukwekkend. Dus als ze het een keer willen meemaken is dit wel het serieuze alpen gevoel.

sneeuw witje en de 7 bergen

Plaats een reactie