Nieuwe ski, overjarig model. Waxen of niet?

Titel zegt het eigenlijk al. Afgelopen voorjaar een nieuw paar ski’s gekocht (online), dit betrof een overjarig model. Het exacte bouwjaar kan ik niet achterhalen maar ik vermoed 2018/19. Betekent dus dat ze nu 3 jaar in het plastic zaten.
Is het aan te raden om opnieuw te waxen, of kan ik ervan uitgaan dat de fabriekswax nog voldoende z’n werk doet?

2 kanten aan:

  1. ik doe het sowieso, ook als ze hagelnieuw zijn
  2. wanneer de wax niet wit uitgeslagen is, kun je er gewoon lekker mee gaan skien natuurlijk en ze dan na een paar dagen even ter plaatse laten doen. Vraag wel of ze even echt waxen dan, niet alleen in 15 seconden over zo’n apparaat heen trekken ;)
Edwin van Riel

De fabriekswaxlaag is altijd wat aan de zuinige kant, dus bij een shop waar ze zelf onderhouden kun je vragen om het belag lekker dik/vol te waxen.

Nu kan ik me voorstellen dat je graag je nieuwe aanwinsten meteen wil proberen. De wax houdt het nog wel twee indoorsessies vol, maar daarna zal er zeker wax op moeten.

Mijn advies: nieuwe skis absoluut laten waxen, bouwjaar maakt niet zoveel uit. Die fabriekswax stelt niks voor. En dan fatsoenlijke wax, niet zo’n rolbandje van 10 seconden, ook dat is er binnen een dag weer af.

Dank allen voor het duidelijke advies!

Plaats een reactie