Dakkoffer en luchtweerstand

Volgens de instructies van mijn al wat oudere dakkoffer moet de lage zijde vooraan en de hoge achteraan zodat de lucht bij het rijden omhoog gestuwd wordt. Klinkt logisch. Toch hoor ik dat men daar van terug komt en dat het beter andersom is zodat men een druppeleffect krijgt. De wind zou dan voorbij het hoogste gedeelte naar beneden drukken waardoor meer comfort en lager verbruik. Wat denken jullie?

Maar 1 manier om daar achter te komen. Kan me zo voorstellen dat het ook wel van de auto afhangt. Ding er op, flink stuk vlakke rustige weg op cruise control rijden, zelfde stuk weer terug. En nog eens met een omgekeerde koffer. Verbruik vergelijken, leuk om de zaterdagmiddag door te komen en wat je op de eerste reis zou kunnen uitsparen heb je al lekker verbruikt ;)

Edwin van Riel

Maar 1 manier om daar achter te komen. Kan me zo voorstellen dat het ook wel van de auto afhangt. Ding er op, flink stuk vlakke rustige weg op cruise control rijden, zelfde stuk weer terug. En nog eens met een omgekeerde koffer. Verbruik vergelijken, leuk om de zaterdagmiddag door te komen en wat je op de eerste reis zou kunnen uitsparen heb je al lekker verbruikt ;)

evr66 op 08 sep 2021 11:13

Eigenlijk moet je heen en terug twee keer rijden. Een keer koffer gewoon, een keer omgekeerd. De terugweg staat de wind namelijk anders dan op de heenweg, wat invloed kan hebben op het verbruik ;-)

A bad day of snowboarding still beats a good day in the office

Euh, dat zei ik ook volgens mij ;). En dan maar hopen dat je voor niemand hoeft te remmen, dan vervalt de meting hahaha

“Ding er op, flink stuk vlakke rustige weg op cruise control rijden, zelfde stuk weer terug. En nog eens met een omgekeerde koffer.”

Edwin van Riel

En dan natuurlijk ook een vaste hoeveelheid brandstof in de tank vooraf. Elke sessie leegpompen en exacte verbruik meten.

En kan je koffer er tegen?
Kan mij voorstellen dat hij ontworpen is om een bepaalde richting op te gaan met bij behorende krachten.
Als de krachten nu dus op de achterkant komen kan het slot en de scharnieren daar tegen?

Het lijkt me het beste de koffer zo te monteren als is voorgeschreven door de leverancier.

Door de wigvorm wordt deze volgens mij nog enigszins “dicht” gedrukt, bij de normale montage.
Andersom heb je volgens mij juist een (lichte) opwaartse kracht op de deksel.

En als je je zorgen moet maken over het verschil in verbruik, dan is het het beste om helemaal geen koffer te monteren. Die dingen zorgen nou eenmaal voor meer verbruik, of je die koffer nou in de goede richting, of de verkeerde richting monteert.

Ten eerste zou ik afraden om de dakkoffer anders te gebruiken dan de fabrikant voorschrijft.
Ten tweede als je kijkt naar de vleugel van een vliegtuig dan is de onderkant nagenoeg vlak en de bovenkant bol. (zoals de gemiddelde dakkoffer) De voorkant is rond en loopt spits naar achteren toe. (net als een dakkoffer die achterstevoren gemonteerd word)
Waarom zou een vleugel deze vorm hebben?? Om te kunnen vliegen. En als er iets is wat ik met een auto niet zou willen is dan is het wel (ongecontroleerd) vliegen.
Ten derde mogen we er toch wel van uit gaan dat bijvoorbeeld een firma als Thule bij het ontwikkelen van een dakkoffer eens in de windtunnel gaat kijken wat het model koffer daadwerkelijk doet als het op een willekeurige auto gemonteerd word. Hierbij zal dus rekening worden gehouden dat het profiel van elke auto verschillend is.

Übung macht den meister!!!

Zou het zelf ook niet doen, maar als je het toch gaat testen, let dan ook op eventuele fluittonen en ander lawaai van de dakkoffer. Dat kan heel erg storend zijn tijdens een lange rit.

Dat verhaal van die vleugel geldt hooguit alleen als je boven de overtreksnelheid zit, daaronder gedraagt de koffer zich als een baksteen. Maar de luchtstroom onder de koffer wordt gehinderd door het dak van je auto, ik denk dat je niet zo snel een lifteffect zult hebben.

Niet op wintersport gaan bespaard meer. Een hobby mag wat kosten toch?

One life. Live it.

null

Het frontale oppervlak neemt enorm toe met een koffer die daar niet voor is gemaakt - nog even los van de andere hier al genoemde gevaren.
Is dit een vroege 1 aprilgrap?

Volgens mij speelt het ook een rol als je al dan niet met sneeuwkettingen rijdt, niet?🤔

Born to run. B.S.

Ik heb er wel eens twee op gezien , een andersom en een gewoon,
waarschijnlijk om dat sommige maar aan een kant open kunnen.

*bericht bewerkt door Martijn.d op 09 sep 2021 12:40

Ik heb er wel eens twee op gezien , een andersom en een gewoon,
waarschijnlijk om dat sommige maar aan een kant open kunnen.

Martijn.d op 09 sep 2021 12:39

Zie ik regelmatig, maar 2 koffers lijkt me sowieso nog meer verbruik opleveren.

Het Zweedse Calicut heeft een koffer die je ‘andersom’ monteert en dat schijnt hele goede resultaten op te leveren. Verder wordt het van harte afgeraden dat met andere boxen te gaan doen.

Euh, dat zei ik ook volgens mij ;). En dan maar hopen dat je voor niemand hoeft te remmen, dan vervalt de meting hahaha

“Ding er op, flink stuk vlakke rustige weg op cruise control rijden, zelfde stuk weer terug. En nog eens met een omgekeerde koffer.”

evr66 op 08 sep 2021 11:31

En ik maar denken dat ik na m’n ochtendkoffie vanaf een uur of 8 wel aardig begrijpend kan lezen… Dat was inderdaad letterlijk wat je zei xD

A bad day of snowboarding still beats a good day in the office

Misschien kun je de carrosserie van je auto ook meteen andersom monteren.

Misschien kun je de carrosserie van je auto ook meteen andersom monteren.

DrPhil op 10 sep 2021 21:25

Gewoon ff in zn achteruit naar de Alpen rijden.

Misschien kun je de carrosserie van je auto ook meteen andersom monteren.

DrPhil op 10 sep 2021 21:25

Gewoon ff in zn achteruit naar de Alpen rijden.

Skizoeker op 10 sep 2021 22:16

Dan moet je wel zo’n oude Daf hebben. Die gaat net zo hard achteruit als vooruit.

🏂

Dan moet je wel zo’n oude Daf hebben. Die gaat net zo hard achteruit als vooruit.

Martin9 op 11 sep 2021 08:47

Met een EV zou dit technisch ook moeten kunnen en die zijn vaak standaard uitgerust met een groot scherm + achteruitrijcamera.

Glide on!

Plaats een reactie