Beste sneeuwkettingen? Weinig ruimte

Nieuwe auto dus waarschijnlijk ook geen passende kettingen in huis? Er is weinig ruimte in de wielkast, banden zijn run flat.

Wat zijn momenteel de beste kettingen? Prijs is niet zo interessant, gaan in principe gewoon weer 8 of 10 jaar mee.

Edwin van Riel

RUD Centrax kettingen zijn ideaal voor auto’s met weinig ruimt, heel makkelijk om te leggen en gaan lang mee.
Stevig aan de prijs maar dat vond je toch niet zo interessant.

null

Voor jou auto de Ferrari 812 Superfast zijn moeilijk sneeuwkettingen te krijgen.
Je kan hoogstens Kroymans Ferrari in Hilversum om raad vragen @evr66

Bij een nieuwe auto is het bijna gegarandeerd dat je precies de juiste maat sneeuwkettingen niet hebt…
Vaker is de ruimte in de wielkast een groter issue dan de runflat banden - PEWAG heeft (had?) een ‘sneeuwkettingzoeker’ en anders navragen bij de importeur.

null

Voor jou auto de Ferrari 812 Superfast zijn moeilijk sneeuwkettingen te krijgen.
Je kan hoogstens Kroymans Ferrari in Hilversum om raad vragen @evr66

Hooykaas op 11 sep 2021 10:23

Neem aan dat jij het nummer wel bij de hand hebt? Bent t ff kwijt 😉

Edwin van Riel

@robertski inderdaad nog nooit gehad dat de juiste maat er al was.

Maar ging me nu vooral ff om merk/type. 4wd dus heel vaak zullen ze niet gebruikt worden.

Edwin van Riel

wellicht kom je hier verder mee?
https://www.pewag.nl/sneeuwkettingen-configurator/

Heb een stel Centrax sneeuwkettingen, hier eerder al vermeld. Die worden volledig aan de buitenkant en op het loopvlak gemonteerd, dus niets achter het wiel. Zijn makkelijk te monteren en weer weg te halen. Dure aankoop wel, temeer omdat ze nog nooit werden gebruikt. Al een keer of drie besneeuwde wegen gehad en altijd zonder enig probleem boven (of beneden) geraakt met winterbanden en 4wd (Volvo). Een jaar of vijf geleden waren die Centrax kettingen zowat het enige handige type ketting voor wielen met weinig ruimte, maar misschien zijn er ondertussen ook betere alternatieven.

Ook ik heb een stel Centrax loopvlakkettingen. Redelijk duur inderdaad maar je hebt dan ook wat. Ik heb ze nog niet gebruikt in real-life ( 4wd met winterbanden ) maar heb ze wel al even omgelegd om te proberen : ging heel vlot. Ik durf deze dan ook wel aan te raden!

Maggi Track is wellicht een optie.

Groeten, Harald

Wat zijn momenteel de beste kettingen? Prijs is niet zo interessant, gaan in principe gewoon weer 8 of 10 jaar mee.

evr66 op 11 sep 2021 09:01

Ik vind de prijs juist weer wel interessant omdat ze vaak na 10 jaar nog als nieuw in het plastic zitten. 😊

Übung macht den meister!!!

Als je eenmaal weet wat je nodig hebt kan het lonen om een paar maanden marktplaats in de gaten te houden. Heel vaak worden ze ongebruikt aangeboden voor een heel zacht prijsje. Mits je geen super exotische maat sneeuwketting nodig hebt natuurlijk.

Born to Ride

Als je eenmaal weet wat je nodig hebt kan het lonen om een paar maanden marktplaats in de gaten te houden. Heel vaak worden ze ongebruikt aangeboden voor een heel zacht prijsje. Mits je geen super exotische maat sneeuwketting nodig hebt natuurlijk.

Matthias123 op 14 sep 2021 07:07

Houd ik sowieso even in de gaten, maar de maat zal flink zijn. Bovendien liefst met btw factuur, dus mp moet wel heel voordelig zijn wil dat lonen. Zonder factuur geen aftrek btw&vpb, dus dat scheelt sl bijna de helft. Aanschaf bv in Duitsland is daarom ook niet echt een handige optie.

Edwin van Riel

RUD Centrax kettingen zijn ideaal voor auto’s met weinig ruimt, heel makkelijk om te leggen en gaan lang mee.
Stevig aan de prijs maar dat vond je toch niet zo interessant.

Mike6 op 11 sep 2021 09:37

Dat stevig aan de prijs kan nog best meevallen, heb ze laatst voor een kleine €240,- op de kop getikt. (type N891)
Nu nog oefenen maar als ik de filmpjes zie lijkt het een makkie. :)

Bla, bla, bla.

@bartvwg

240€ meevallen? Voor dat bedrag ben ik bijna 2x " heen en weer " de sneeuw"🤔

Born to run. B.S.

@bartvwg

240€ meevallen? Voor dat bedrag ben ik bijna 2x " heen en weer " de sneeuw"🤔

dan58 op 14 sep 2021 08:14

hmm, doe je goed, dan ben ik net heen zeg maar ;)

Edwin van Riel

Wat zijn momenteel de beste kettingen? Prijs is niet zo interessant, gaan in principe gewoon weer 8 of 10 jaar mee.

evr66 op 11 sep 2021 09:01

Ik vind de prijs juist weer wel interessant omdat ze vaak na 10 jaar nog als nieuw in het plastic zitten. 😊

RFKANGOO op 13 sep 2021 21:25

Grote probleem is wel als je slechte kettingen koopt en die dingen gaan kapot als je ze nodig hebt dat je dan snel duizende euros verder bent aan schade…

Click. Click. Peace

Wat zijn momenteel de beste kettingen? Prijs is niet zo interessant, gaan in principe gewoon weer 8 of 10 jaar mee.

evr66 op 11 sep 2021 09:01

Ik vind de prijs juist weer wel interessant omdat ze vaak na 10 jaar nog als nieuw in het plastic zitten. 😊

RFKANGOO op 13 sep 2021 21:25

Grote probleem is wel als je slechte kettingen koopt en die dingen gaan kapot als je ze nodig hebt dat je dan snel duizende euros verder bent aan schade…

Rogier op 14 sep 2021 08:47

Dat, en als je ze een keer nodig hebt is het vaak einde reis, vermoeid en ongeduldig. Dan moet het gewoon zonder gez…k vlot werken. Is de verleiding ook wat minder om het toch maar even zonder te doen ;)

Moet zeggen, met mijn achterwielaandrijving nu heb ik ze een jaar of 6 geleden voor het laatst gebruikt voor een paar honderd meter (camping af tot aan doorgaande weg). Met 4wd zullen ze niet meer gebruikt gaan worden.

Zie ze in webshops nu voor 260-270 voorbijkomen en in Duitsland gebruikt vanaf 120. (uitgaande van de juiste maat, sommige matten zijn wat voordeliger te vinden).

Edwin van Riel

Ik heb goede ervaringen met Maggi Trak. Welke maat heb je nodig?

Ik heb goede ervaringen met Maggi Trak. Welke maat heb je nodig?

RuudvW op 14 sep 2021 09:53

Hoogstwaarschijnlijk (auto nog niet geleverd) 245-40-18

Edwin van Riel

@bartvwg

240€ meevallen? Voor dat bedrag ben ik bijna 2x " heen en weer " de sneeuw"🤔

dan58 op 14 sep 2021 08:14

Gaat ge met de fiets @dan58 ? :)

*bericht bewerkt door bartvwg op 14 sep 2021 09:59

Bla, bla, bla.

Denk dat je met elke loopvlak ketting wel uit de voeten kan, Rud Centrax, Maggi Trak, maar ook König levert kettingen voor het loopvlak. Bandenmaat is ook niet zo heel bijzonder toch?

Denk dat je met elke loopvlak ketting wel uit de voeten kan, Rud Centrax, Maggi Trak, maar ook König levert kettingen voor het loopvlak. Bandenmaat is ook niet zo heel bijzonder toch?

franksplinter op 14 sep 2021 10:09

lijkt mij ook. Zie de Maggi trak’s voor plm 180 voorbijkomen, de Rud’s een kleine 100 EUR daarboven.

Edwin van Riel

Pewag levert sneeuwkettingen met dunnere schakels, dus ideaal voor weinig ruimte. En betere fatsoenlijke sneeuwkettingen kopen om gezeik in de toekomst te voorkomen. Bij goede sneeuwval kunnen kettingen verplicht gesteld worden en dan worden simpelere oplossingen, zoals de niet genoemde sok, niet toegestaan. Kom je alsnog niet boven.

*bericht bewerkt door Marijnt op 14 sep 2021 10:59

Pewag levert sneeuwkettingen met dunnere schakels, dus ideaal voor weinig ruimte. En betere fatsoenlijke sneeuwkettingen kopen om gezeik in de toekomst te voorkomen. Bij goede sneeuwval kunnen kettingen verplicht gesteld worden en dan worden simpelere oplossingen, zoals de niet genoemde sok, niet toegestaan. Kom je alsnog niet boven.

Marijnt op 14 sep 2021 10:58

Ik ben het volmondig eens met het kopen van goede kettingen. Maar wel twee puntjes:

Het nadeel van dunne schakels is, dat als je een beetje flinke winterbanden hebt, deze schakels tussen het profiel verdwijnen, zeker als je SUV banden hebt. Plus de kans dat als de ketting niet perfect strak ligt je nog steeds schade maakt.

Helaas (vind ik persoonlijk), zijn sokken in bijvoorbeeld Frankrijk wel toegestaan.

Click. Click. Peace

Pewag levert sneeuwkettingen met dunnere schakels, dus ideaal voor weinig ruimte. En betere fatsoenlijke sneeuwkettingen kopen om gezeik in de toekomst te voorkomen. Bij goede sneeuwval kunnen kettingen verplicht gesteld worden en dan worden simpelere oplossingen, zoals de niet genoemde sok, niet toegestaan. Kom je alsnog niet boven.

Marijnt op 14 sep 2021 10:58

Ik ben het volmondig eens met het kopen van goede kettingen. Maar wel twee puntjes:

Het nadeel van dunne schakels is, dat als je een beetje flinke winterbanden hebt, deze schakels tussen het profiel verdwijnen, zeker als je SUV banden hebt. Plus de kans dat als de ketting niet perfect strak ligt je nog steeds schade maakt.

Helaas (vind ik persoonlijk), zijn sokken in bijvoorbeeld Frankrijk wel toegestaan.

Rogier op 14 sep 2021 11:07

Tnx @rogier. Sokken: Geen haar op mijn hoofd… Dat van die schakels vs profiel houd ik zeker in gedachten, goede tip!

Edwin van Riel

Iemand hier ervaring mee?
https://be.michelin-lifestyle.com/fr/promotions/snow-chains/…

Geert66 op 14 sep 2021 13:10

Alleen in Frankrijk en Italiê toegestaand, dit is makkelijker omleggen dan kettingen maar je hebt ook minder grip. Een soort sokken. Let op: In Oostenrijk wordt dit dus niet gezien als kettingen.

Click. Click. Peace

Ik heb goede ervaringen met Maggi Trak. Welke maat heb je nodig?

RuudvW op 14 sep 2021 09:53

Hoogstwaarschijnlijk (auto nog niet geleverd) 245-40-18

evr66 op 14 sep 2021 09:58

Ik heb Maggi Trak Sport 213 (oa 255/40/18) hier liggen - mag je voor een zacht prijsje overnemen. Stuur maar een bericht als je interesse hebt!

Ik heb goede ervaringen met Maggi Trak. Welke maat heb je nodig?

RuudvW op 14 sep 2021 09:53

Hoogstwaarschijnlijk (auto nog niet geleverd) 245-40-18

evr66 op 14 sep 2021 09:58

Ik heb Maggi Trak Sport 213 (oa 255/40/18) hier liggen - mag je voor een zacht prijsje overnemen. Stuur maar een bericht als je interesse hebt!

RuudvW op 15 sep 2021 10:38 [@RuudvW](/profiel/ruudvw)

@RuudvW berichtje gestuurd

*bericht bewerkt door evr66 op 15 sep 2021 11:42

Edwin van Riel

Mocht je toch één maatje groter nodig hebben, dan heb ik de Maggi trak LT45 (geschikt voor 4x4) hier liggen.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Plaats een reactie