Omgaan met angst

Beste wintersporters,

Aankomende winter mogen we weer, zo lijkt het nu. Ik kijk er al veel te lang enorm naar uit om weer afdalingen te mogen maken in de bergen. Mijn vriendin vindt het ook fantastisch, maar is erg angstig op de ski’s. Vandaar mijn topic hier.

Om vooraf even een beschrijving te geven: ze is erg angstig aangelegd. Autorijbewijs kostte ook meer moeite dan anders, omdat ze snel het idee heeft geen controle te hebben en ziet veel spreekwoordelijke beren op de weg. Zo is het ook met skiën. De allereerste week die we zijn gegaan 2jaar geleden, zijn we eigenlijk niet echt verder gekomen dan 1 blauwe piste. We hadden een leraar mee in de groep, maar die liet het helaas na een dag wat afweten. Achteraf hadden we beter gedurende die week al opzoek moeten gaan naar een andere leraar, maar goed. Ze vindt alles aan de wintersport fantastisch. De omgeving, de mensen, de sfeer, alles. Maar op de ski’s voelt ze zich niet zeker en ervaart ze veel angst. Zo is ze bang om te vallen, in ravijnen te vallen (die er niet zijn), bang voor mensen op de piste voor, achter en naast zich en bang voor dingen die ze niet goed kan inschatten.

Ze wil heel graag mee kunnen komen en zich meer in controle voelen, maar de angst neemt het over. Ook de techniek is natuurlijk niet fantastisch gezien de geringe begeleiding die ik haar kon geven als snowboarder met een paar jaar ski ervaring in mijn hele jonge jaren. Tevens denk ik ook dat het niet altijd goed werkt om als partner die begeleiding te geven, omdat ik dan snel te lief ben voor haar. Nu is het idee om hier thuis lessen op de rollerbaan te nemen. Ook dit vindt ze vooraf al een eng en spannend idee, maar wil ze wel gaan doen. Als het even kan pakken we daarna nog een dagje winterberg als de sneeuw het toestaat en anders een dagje snowworld. Daarnaast willen we haar komend voorjaar de eerste dag of 2 dagen met een prive leraar de berg op laten gaan, om wat ze geleerd heeft goed toe te kunnen passen in de echte sneeuw.

Mijn vraag aan jullie is of jullie nog tips hebben. Zijn er ervaringsdeskundigen hiermee? Weten jullie nog van bepaalde cursussen? Zouden jullie dingen anders aanpakken dan we nu plannen en waarom? Alle tips zijn zeer welkom. Alvast bedankt!

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 19 sep 2021 18:26

Begin eerst eens met een week professionele les van de lokale skischool. Eventueel kan je in Nederland al beginnen aan de techniek te werken door skilessen te volgen op een rollenbaan. Goede lessen zullen er voor zorgen dat ze veel meer controle over haar skies heeft wat de angst zeker zal verminderen.

Born to Ride

Houd dan wel ook rekening met je ski gebied he,
voldoende blauw, brede pistes, kies rustige week en rustig gebied.
dan heb je nog gebieden met oude 2 persoons stoeltjes liften etc,
of de keuze naar meer modernere liften, wat wellicht minder angst geeft met in en uit stappen.
En, lekker lopend naar de lift vanuit je huisje of al gestrest een drukke bus nodig hebben.
Genoeg dingen die het verschil kunnen maken dus.
Succes.

Doe een dagje ‘Ski Experience’ in Zoetermeer of Landgraaf. Ze hebben een dagprogramma voor mensen met angst. Is effectief en gezellig. Kom je wat beter voorbereid in de echte sneeuw. En inderdaad, een rustig, overzichtelijk en niet al te hoog en indrukwekkend skigebied kiezen helpt ook.

Life is what happens while you were checking your phone

Ik ken het probleem. Ga al jaren op wintersport en heb altijd enorm genoten van alles eromheen, maar werd elke ochtend wakker met lichte buikpijn vanwege het skiën. Het probleem is de grote snelheid die je plotseling kan ontwikkelen bij een afdaling, dan het gevoel te hebben dat je geen controle hebt en ook niet durven vallen. Mijn man liet zich gewoon onderuit glijden als hij het te lastig vond worden. Ik herken ook de angstproblemen bij autorijden, dit heeft misschien een beetje met hetzelfde te maken: snelheid en het gevoel van controle. Ik wilde nooit toegeven aan de angst en ik bleef skiën en ook autorijden. Echter: toen ik 50 werd mocht ik met skiën stoppen van mezelf. Kinderen skieden links en rechts langs me heen, hadden mij op geen enkele manier meer nodig, dus ik hoefde niet meer. Tips: lesnemen helpt zeker en het uitkiezen van rustige en makkelijk pistes ook. Toch kan er altijd een moment komen dat het weer spannend wordt: mist, ijzige piste, groep gaat harder dan jij ect. Ik denk dat je er rekening mee moet houden dat de angst niet helemaal zal verdwijnen. Het is ook de aard van het beestje. Wat ik ontzettend leuk vind is langlaufen. Daarmee durf ik veel meer risico te nemen omdat de snelheid minder hoog ligt. Man en ik gaan nu altijd langlaufen, en niet alleen in het vlakke dal. Misschien voelen jullie je te jong voor deze oplossing maar langlaufen kan ook echt uitdagend zijn. En je geniet enorm van de omgeving. Heel veel succes!

Dank allen voor jullie reacties tot dusver!

Ik heb zelf het gevoel dat een groepsles niet gaat passen. Haar leercurve zal niet gelijk zijn aan dat van de rest van de groep (door de angst) wat uiteindelijk alleen maar gaat frustreren bij alle betrokken partijen vrees ik. Een week privé les is qua budget ook niet echt een idee.

Die ski experience klinkt als een heel goed idee en daar ga ik zeker naar informeren en tijd voor maken!

Qua skigebied hebben we gekozen voor Mayrhofen, omdat het idd niet te hoog ligt (helaas wel erg druk) en omdat bij de Ahorn en deel van Penken erg moeie blauwe beginners pistes liggen (en stiekem ook een beetje vanwege de gezellige apres ski).

Gelukkig is mijn vriendin allang niet meer bang met autorijden, maar het duurt bij haar gewoon erg lang voor ze over bepaalde angsten heen is en moet zich echt goed in controle voelen. Ze rijdt nu graag en veel dus dat is het probleem niet meer. Haar leercurve is door angst gewoon wat vlakker als bij de meeste mensen die nieuwe (spannende) dingen leren. Zodra we in de bergen rijden vindt ze het trouwens wel spannend, maar doet ze het wel.

Qua skigebied hebben we gekozen voor Mayrhofen, omdat het idd niet te hoog ligt (helaas wel erg druk) en omdat bij de Ahorn en deel van Penken erg moeie blauwe beginners pistes liggen (en stiekem ook een beetje vanwege de gezellige apres ski).

timb9124 op 19 sep 2021 12:29

Na het lezen van dit topic zou ik Mayrhofen helemaal niet adviseren. Ik heb destijds ook mijn vriendin meegenomen naar Mayrhofen voor haar eerste weekje skiën en achteraf gezien was dat geen goede keuze.

Zeker aan de Penken kant zijn de blauwe pistes juist niet ideaal voor beginners of mensen met veel angst. Het is er vaak veel te druk - ook buiten het hoogseizoen - waardoor je schrikt hebt om aangeskiet te worden en het zorgt ook voor veel bulten op de piste. Ook vind ik veel van de beginner blauwe pistes niet consistent qua moeilijkheidsgraad: er zitten moeilijkere en steilere stukken op die richting rood neigen, zeker wanneer het druk is (bv het laatste stuk van de 29 richting Schneekar).

Ik zou persoonlijk zoeken naar een rustiger skigebied met een veel groter aanbod aan blauwe pistes. Mijn vriendin kon Kronplatz heel erg waarderen, omdat je daar een volledige flank aan brede, blauwe en consistente pistes hebt.

*bericht bewerkt door Arnh op 19 sep 2021 17:48

Je hoeft op zich geen hele week privé-les te nemen. 1 dag privé-les leer je misschien net zoveel als 1 week groepsles.

Hi! Privé les is een goede oplossing, eigen tempo en eigen doelen. Mijn vriendin had na een zware val ook twijfel in haar kunnen, nergens voor nodig overigens, na een dagje privé les weer de draad verder opgepakt!
Een andere overweging kan zijn om te gaan snowboarden. In plaats van skiën. Ik ken inmiddels verschillende mensen die snowboarden veel prettiger vinden dan met de punten van je ski’s naar beneden het dal in! Vallen is voor hen ook natuurlijker op een snowboard. Wellicht past dat dan beter bij de voorkeur van jouw vriendin!
Verder nog deze link: https://snowsportcenter.nl/skiles-en-snowboardles-utrecht/sp…
Geen ervaring met de cursus maar wel een fijne plek met goede docenten!

*bericht bewerkt door Skitiim op 19 sep 2021 18:45

Winterberg is misschien niet zo’n heel tof idee; het is er vaak druk en veel mensen hebben slechte controle en/of vertonen asociaal gedrag. Je moet in Winterberg niet opkijken van iemand die gewoon over je ski’s of board heen glijdt.
Qua angst moet je denk ik uit de negatieve spiraal zien te komen. Laat je staand eens vallen in dikke zachte sneeuw en je zult zien dat het erg meevalt.

Doe een dagje ‘Ski Experience’ in Zoetermeer of Landgraaf. Ze hebben een dagprogramma voor mensen met angst. Is effectief en gezellig. Kom je wat beter voorbereid in de echte sneeuw. En inderdaad, een rustig, overzichtelijk en niet al te hoog en indrukwekkend skigebied kiezen helpt ook.

Leon100 op 19 sep 2021 12:14

Dat dus 👍

When life gets too complicated.... SKI

Ik vind het niet gek dat met alleen wat uitleg en geen normale lessen dat er angst zit, je hebt namelijk nog totaal geen controle over die dingen.
In 1e instantie zou ik zeggen privé les, maar als dat geen optie is dan starten in Nederland op de band en vervolgens op locatie groepsles.
Waar ik nu les op de band, is er ook een dame met angst (zij heeft privé bandles) en heb haar in 3 lessen al heel veel progressie zien maken.

Veel dingen zijn al genoemd:

  • Zoek klein en rustig skigebied
  • Neem priveles (dat hoeft geen week elke dag. Twee lessen begin van de week, dagje rust, en dan nog een keer een les.
  • Bouw rustmomenten in, het moet geen ‘moeten’ worden
  • Ga zelf (als partner) geen tips geven (werkt 9 van de 10 keer averechts)
  • Nogmaals laat het lesgeven aan proffesionals over.
  • Kies het beste moment van de dag qua sneeuwcondities, en ga niet door tot het einde zeker bij slechte dalafdalingen
  • Zorg voor een goede skibril (goed zicht is zo belangrijk!)
  • Had ik het al gezegd, laat lesgeven aan proffesionals over ;-)
Click. Click. Peace

Ga lessen in Nederland op een borstel of rollerbaan en neem een wat groter pakket .
De meeste mensen skien maar een weekje per jaar waardoor er geen routine ontstaat. Op het moment dat iemand dan het gevoel heeft dat ie weer lekker naar beneden komt is het einde vakantie en staat ie weer een jaar stil.
Dat icm de angst die je vriendin uit zich zelf al heeft maakt dit nog een stapje erger.
Door iedere week ermee bezig te zijn gedurende 14 of 21 weken krijg je die routine er wel in.
Geef het “probleem” van de angst ook aan tijdens het aanmelden en de meeste skischolen zullen er dan wel rekening mee houden met het koppelen van de docent.
Keuze rollerbaan of borstel baan is een lastige maar misschien zou ik kiezen voor een borstel baan. Rollerbaan is in mijn ogen perfect voor het verbeteren van je techniek maar je creeert minder gevoel van het hoog naar laag wat je in de bergen hebt.
Op een borstel baan krijg je wel meer dat gevoel dat je echt naar beneden gaat.

@timb9124 ik lees hier allemaal goede tips voor jouw vriendin, maar het feit dat jij hier die informatie aan het inwinnen bent en niet je vriendin zelf zegt ook iets. Je wilt haar duidelijk helpen, maar realiseer je dat ze het zelf moet doen (en willen). Dus laat het ook een beetje los, dan gaat ze vast zelf een plan maken. En dat is altijd het beste als je een angst wilt overwinnen. Dan kan je tenminste alleen op jezelf schelden als het eng wordt : )

sneeuw witje en de 7 bergen

Vooral een rustige plek en een rustig moment zoeken. Bv. half januari of eind maart.
Als jouw vriendin vooral last heeft van het feit dat ze geen controle heeft maakt het al een groot verschil dat ze alle ruimte heeft om zelf te keizen waar ze haar bochten neemt en dat ze zich niet tussen een horde andere mensen moet doorwurmen.

Ik heb mijn twijfels of les op een rollerbaan is aan te raden voor mensen met angst. Mijn idee is juist dat veel mensen de rollerbaan eng vinden omdat je er best wel hard en ongecontroleerd kan vallen. Zeker als je door angst verstijfd.

Voor iemand zonder angst vind ik de rollerbaan weer wel een aanrader.

Begrijp ik nou goed dat jouw vriendin nog helemaal geen les heeft gehad?
Je schrijft dat jullie 2 jaar geleden voor het eerst zijn gegaan namelijk.
Zo ja, geen wonder dat ze angstig is. Skiën moet je leren en daar is les voor nodig. Eigenlijk onverantwoord in dat geval om een berg af te gaan.
Zo nee, dan heb ik het verkeerd, maar dan nog, prive les nemen!!!

*bericht bewerkt door QmaartenQ op 20 sep 2021 13:40

Na een heftige val een paar jaar geleden was ik ook wat angstig geworden.
Mij hielp lessen op de rollerbaan heel goed, omdat ik daardoor wist dat ik de techniek goed beheerste en ik tijdens het skien op de piste ook weer heel bewust bezig was met die techniek. Wat je wel mist op de rollerbaan is de verschillende omstandigheden als ijzige pistes of juist verse sneeuw. Nog steeds skie ik in de ogen van de meeste mensen tergend langzaam, maar ik heb en houdt altijd controle over mijn snelheid.

Maar als jouw vriendin idd nog nooit les heeft gehad, dan snap ik heel goed dat ze het gevoel heeft geen controle te hebben, en dan denk ik dat elke vorm van les al verbetering geeft. En een dagje priveles kan dan idd al heel veel schelen.

Een vriendin van ons heeft hier ook mee geworsteld. Ze stond steeds erg verkrampt in een wat vreemde houding op de ski’s omdat ze zo bang was, ook al had ze een paar weken ervaring. Ze was in haar hoofd vooral bezig met beneden raken zonder te vallen, dan met het skiën zelf. Ze maakte ook geen vooruitgang en ze stopte vaak al in de voormiddag met skiën. Zonde.
Ze heeft het daaropvolgende jaar de omslag kunnen maken dankzij dagelijkse privé lessen met een geduldige leraar van de ESF die haar “verplichtte” om na de les dezelfde piste meermaals te skiën, helemaal alleen. Vooral niet mee gaan skiën met het groepje. Dat leek mij sneu voor haar, maar zij vond het best zo. Op die manier heeft hij stapsgewijs haar techniek en haar vertrouwen kunnen opbouwen. Het verschil voor/na vond ik gigantisch, maar even belangrijk is dat ze nu even veel van de wintersport kan genieten als haar partner en kids.

Hallo @timb9124 ,

Ik catalogeer mezelf niet onder ‘angstig’ maar toch wel als ‘zeer voorzichtig’. In dit blog schreef ik vorig seizoen hoe ik als ‘volwassene’ begon en evolueerde in het skiën. Misschien wat ludiek geschreven maar de kern is inderdaad wel: laat je professioneel begeleiden. Misschien heb je er wel iets aan :-)
https://www.wintersport.be/weblog/17/11/2020/start2ski-voor-…

Blogt voor wintersport.be - familiaal skiër, levensgenieter en Alpenfan.

Je hebt een verkeerde voorstelling van zaken en je hebt het verkeerde skigebied gekozen. Ja, ik kom er maar even lekker in. 😊
Je vriendin moet een topic openen, want zij is angstig en zij moet het oplossen. Laat haar mijn topic uit 2016 met titel ‘goed kunnen skiën, maar ik ben hartstikke bang!, eens lezen. Ze herkent zichzelf er vast in en er worden goeie tips gegeven.
Als je vriendin je echt lief is, en je wilt haar een goeie start geven, skip dan je Winterbergplan, want er zijn nergens zoveel kamikazes op de pistes als daar, en als het lukt, verander je bestemming. Mayrhofen is een feestbestemming. Alcohol en grote vriendengroepen gaan slecht samen met angstige beginners. Je kunt beter op zoek gaan naar een kleiner familiegebied. Dan kun je na een vliegende start in 2023 naar Mayrhofen.

Winterberg kan een goede optie zijn. Wanneer er voor de kerstvakantie sneeuw ligt gaat de hoofdas vaak open en is het er heerlijk rustig. In de weekenden moet je het sowieso mijden. Anders is na de kerstvakantie de 2e week van januari een goede optie, en dan bijvoorbeeld naar neuastenberg. Dit is dan ook mooi rustig en ze kan daar gewoon met de stoeltjeslift.

Born to Ride

Ja, ik weet nog wel 2 personen die haar verder zouden kunnen helpen, Yvonne en HJ van “the ski is the limit”. Zij hebben een speciale “angst-training”, dus misschien kan je contact maken en vragen of ze kunnen helpen. Succes en veel plezier! http://theskiisthelimit.nl/wat-is-er-mogelijk/angst-ski-curs…

Er zijn in Nederland inmiddels toch verscheidene sneeuwhallen.
Laat haar daar lekker een paar keer lessen. Dat lijkt mij een stuk minder eng dan een rolbaan.
Verder:
Goede goggles, goede helm en een rugbeschermer? Dat geeft allemaal een beetje meer gevoel dat je wat aankan.
En als privé less te duur is, dan maar groepsles.
Misschien allebei ? Eerst een groepsles, die eerste dag is iedereen nog bezig op de baby wei.
Dan de dagen daarna zo veel privé less als je kunt betalen? Halve dagen misschien?
En dan inderdaad, steeds dezelfde pistes skiën.

Ik denk dat veel angstige mensen vooral ook bang zijn voor andere mensen en dan zijn Winterberg en Snowworld juist plekken waar die angst echt gegrond is, denk ik. Ik ben nooit bang voor andere mensen, behalve op die 2 plekken.

De rolbaan heeft dat niet. Iedere angst is denk ik anders, maar mijn vriendin is ook een tijdje angstig geweest. Vooral voor andere mensen en voor slecht zicht. We hebben best veel les gehad, oefenen vaak op de rolbaan, ze heeft haar eigen gear, ze heeft een keer een angstreductie training gedaan bij skiexperience (wat op zich niet heel veel anders is dan de gewone, maar even de extra aandacht daarvoor hielp) en gewoon echt goede goggles.

De angst zal er altijd wel iets in blijven, maar het blokkeert niets meer. Ik denk dat het een combi is al van al die bovenstaande dingen die uiteindelijk vooral iets in zelfvertrouwen en eigen kunnen doen. Die twee versterken elkaar dan op een gegeven moment :).

Nb: wij skiën eigenlijk nooit op drukke bestemmingen. Mayrhofen ed zal je ons nooit vinden, hooguit in de rustigere hoeken van dat soort gebieden in het absolute laagseizoen. Drank en vriendengroepen zijn geen goede combi dan.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Er zijn al veel tips gegeven, ik zou inderdaad hier beginnen met een indoor rolbaan. Niet hoog, kan je net zo rustig laten gaan als dat ze wil en het zal haar vertrouwen geven als ze de techniek beter kan.

Daarna voordat je op wintersport gaat een doordeweekse dag naar willingen of winterberg. De laatste heeft genoeg moderne liften en korte en makkelijke pistes om een dagje het gewonnen vertrouwen van de rolbaan om te zetten in echt skiën. Mijn ervaring is dat de meeste mensen dit als een verademing zien aangezien de rolbaan technisch moeilijker is.

Een klas op wintersport zelf kan daarna maar heeft als nadeel dat de factor groepsdruk om de hoek komt kijken. Vaak werkt dat averechts op mensen met angst.

En als dat allemaal niet werkt dan gewoon accepteren dat het niets voor haar is of ….Lexa

Er is al heel veel over gezegd, maar ter aanvulling: geen steile pistes, 's morgens vroeg beginnen als het nog goed geprepareerd is en de omstandigheden ideaal zijn en 's middags ander vertier zoeken. Niet de nadruk leggen op het skiën maar op het vakantiegevoel en heel rustig opbouwen. Vooral niets forceren.

Ik heb leren skiën op een rollerbaan en ik heb daar geen seconde spijt van gehad. De band kan in snelheid en hoek worden aangepast en is daardoor geschikt voor elk niveau.

Hopelijk krijgt ze de smaak te pakken!

Plaats een reactie