Grijze lawine?

In de ochtendkrant met Chocoletters: wat is uw mening?
Ik vind het publiek nog altijd lekker gemengd. Wij hebben geen kinderen en gaan buiten de vakanties om. Wij spotten altijd nog kinderen, jeugdigen en jong volwassenen. De krant ziet het anders met vanzelfsprekend andere wensen. (Op je 50-ste in een stapelbed voor €350,- incl. skipas vindt niet iedereen prettig, dus het vergt mogelijk aanpassingen). Hetgeen ons opviel is dat snowboarders minder te spotten waren in 2019 en 2020 (gebieden waar wij waren, toch echt prima voor Snowboarders.)

null

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 28 sep 2021 09:51

Wij doen jaarlijks een lang mannenweekend. Aangezien we dat al zo’n 13-14 jaar doen kan ik bevestigen dat het artikel (mede) over ons gaat :)
In de krokusvakantie gaan we (nog) met het gezin. Omdat het schoolvakantie is, is het logisch dat we veel kinderen zien.
Het is me wel opgevallen op mijn werk dat er relatief weinig jongere collega’s op wintersport gaan. Waar is die generatie dan afgehaakt?
Ik weet dat ik mijn eigen kinderen wel heb besmet. Het duurt niet lang voordat ze met een busreis of met een fiat punto uit 2001 naar een afgetrapt pierre-et-vacance hok gaan. Lekker goedkoop, maar wel lekker glijden de hele dag. En langzaam veranderen je eisen, heb je wat meer te besteden en wil je wat meer comfort. Oostenrijk lijkt zich wat meer te richten op deze oudere (lees: rijkere) generatie, waar je in Frankrijk nog voor een stuntprijs terecht kan.

Wellicht te duur voor de collega’s? Het is maar net waar de prioriteiten liggen. 4x per week Thuisbezorgd.nl is voor de gemiddelde student gewoontjes. De iets€ oudere generatie zal wellicht op beiden inkomen inmiddels een top hypotheek hebben genomen en dus is de wil er wel maar het budget op aan andere zaken.

De vooruitzichten stemmen niet bepaald gunstig, alleen al de gasprijs, de benzineprijs (hallo + €2,- per liter) zorgverzekering wordt sowieso duurder. Ik hoor steeds meer mensen klagen dat hun max is bereikt.

Om mij heen een hoop ZZP-ers en merk echt dat deze groep er door Corona niet gunstig is uitgesprongen. Weinig tot geen steun waaronder ikzelf. Het potje is eigenlijk altijd daar en gereserveerd voor dus ook ik ben voornemens 2x te gaan zoals alle voorgaande jaren. Alleen wacht ik altijd tot: sneeuw en de weerscondities het liefst boek ik een uur voor vertrek.

Ach ja en de oudere op de piste, ik kan het alleen maar waarderen. Heerlijk als je 70+ bent en nog vitaal genoeg om te genieten van de afdalingen. Ik ben het nog minimaal 40 jaar van plan in ieder geval.

Ik kan me voorstellen dat de aanwas langzaam minder wordt.
Als je met de familie met 2 of 3 kinderen in de schoolvakantie moet ben je zomaar 3 tot 4.000 euro kwijt en dan moet je nog niks geks doen. Ik kan me dus voorstellen dat kinderen het wat minder met de paplepel krijgen ingegoten.

Zelf ben ik ook pas op mijn 21e voor t eerst wezen skieen omdat het voor mijn ouders niet te betalen was.
Ook de ski-industrie heeft concurrentie van de mobieltjes, festivals en thuisbezorgd. “de jeugd” geeft hun geld anders uit dan de generatie ervoor.

zucht ja, ik denk dat dat klopt.
Een wintersport in een afgetrapte franse studio is natuurlijk niet Insta-waardig.

Hierbij een reactie vanuit de patat generatie:

De guppen van de sociale media generatie in mijn omgeving skiën ook niet allemaal meer en indien papa-mama het niet meer faciliteren, heroverwegen ze per direct de wintersport. Oorzaak het uitgave patroon in NL. De zaken zoals @daffie deze duid zijn de reden. Hiermee ontstaat er een verschuiving in prioriteit: een nieuwe telefoon is belangrijker dan een wintersport vakantie.

Wel opmerkelijk van diegene die wel gaan hoor je dan wel dat ze aanzienlijk minder skiën, omdat de focus volledig ligt op de apre-ski of bijkomende dance evenementen.

Wel vraag ik mij af of de concentratie jongeren op 1 plek niet groter is dan vroeger. Met de specifieke apre-ski ontwikkelingen is het natuurlijk goed mogelijk dat er in bijvoorbeeld Gerlossi of Valtho veel meer jongeren komen op 1 plek of locatie i.p.v. een bescheiden verspreiding over een regio of een land.

Hoe je het ook wendt of keert, zullen de financiën er ongetwijfeld mee te maken hebben. Een relatief steeds groter deel van het inkomen gaat naar woonkosten. Huren en kopen is een stuk prijziger geworden. En ik kan me zo voorstellen dat je anders flink aan het sparen bent om in de toekomst te kunnen kopen. Het geld dat dan nog rest, gaat op aan de iphone en zomervakantie. Wintersport zal dan toch eerder als luxe gezien worden, terwijl de iphone en zonvakantie als primaire levensbehoeften gelden .even gechargeerd geformuleerd dan.

Ook een wintersport kun je zo duur maken als je wilt. Wij zijn met ons gezin (met z’n vieren) echt geen 3000/4000 euro kwijt. Wij gaan in de voorjaarsvakantie een week naar Balderschwang en wij zijn 1500 euro kwijt voor het appartement, skipassen, skilessen én de brandstof. Tuurlijk, het gebied heeft maar 36 km piste. Maar met jonge kinderen heb je geen supergroot gebied nodig.

Als ik om me heen kijk zie ik vooral dat de jongvolwassenen wat vaker de houding hebben de ze alles maar moeten hebben.
Toen het kon/mocht zocht ik een bijbaantje. En dat heb ik altijd gedaan. Daarmee kon ik vervolgens de vakanties etc bekostigen. Maar ja, toen was het duurste in de garderobe een Levi’s 501. En 1 keer per 4 jaar een nieuwe winterjas.
Alles moest van huis uit ook lang meegaan.
Telefoons, tablets, en het abonnement (structurele kosten), dat was er niet.
Stappen? Ik kon de hele avond weg voor een 20,- (gulden) en dat was een royaal bedrag en dan had ik als afsluiter een loempia in een Indonesisch tentje.

Het patroon ligt nu wel even heel anders.

It is an amazing world

Ook een wintersport kun je zo duur maken als je wilt. Wij zijn met ons gezin (met z’n vieren) echt geen 3000/4000 euro kwijt. Wij gaan in de voorjaarsvakantie een week naar Balderschwang en wij zijn 1500 euro kwijt voor het appartement, skipassen, skilessen én de brandstof. Tuurlijk, het gebied heeft maar 36 km piste. Maar met jonge kinderen heb je geen supergroot gebied nodig.

sterHEster op 27 sep 2021 18:37

Dit hier… met oud en nieuw een appartement met passen etc in Les Sybelles. 1550,-
En dat was een dure.

Zie hier… vertrek op 1 januari, Valrejus… bij 4 personen kost het 249,- p.p. incl de skipas.
https://www.sunweb.nl/wintersport/frankrijk/valfrejus/valfre…

It is an amazing world

In m’n studententijd had ik ook andere prio’s dan wintersport. Ben toen sowieso maar 1x op vakantie geweest die hele periode. Ik vergrijs nog niet, maar ik ben ook geen twintiger meer.
Kan me wel voorstellen dat met gestegen woonkosten van de laatste paar jaar, de jongeren sowieso weinig geld overhouden voor wintersport. Een weekje zonvakantie is doorgaans een stuk goedkoper te realiseren.

Ik heb vele jaren gaan skiën in val Thorens, ik ben afhankelijk van de bouwverlof dus dure periode , wil graag terug beginnen maar soms zijn er keuzes, 1 week skiën of 2 weken naar de zon in gran canaria zelfde prijs

Ook een wintersport kun je zo duur maken als je wilt. Wij zijn met ons gezin (met z’n vieren) echt geen 3000/4000 euro kwijt. Wij gaan in de voorjaarsvakantie een week naar Balderschwang en wij zijn 1500 euro kwijt voor het appartement, skipassen, skilessen én de brandstof. Tuurlijk, het gebied heeft maar 36 km piste. Maar met jonge kinderen heb je geen supergroot gebied nodig.

sterHEster op 27 sep 2021 18:37

Dit hier… met oud en nieuw een appartement met passen etc in Les Sybelles. 1550,-
En dat was een dure.

Zie hier… vertrek op 1 januari, Valrejus… bij 4 personen kost het 249,- p.p. incl de skipas.
https://www.sunweb.nl/wintersport/frankrijk/valfrejus/valfre…

Henrike op 28 sep 2021 09:07

Die 249,- is natuurlijk zonder vervoer, zonder materiaal, zonder les (mocht je nog een newbie zijn). Dat maakt het natuurlijk extra duur. Een zwembroek en een flesje zonnebrand voor gran canaria heeft iedereen, maar dat geldt niet voor snowboard/ski’s etc. En dan hebben we het nog niet eens gehad over het eten en drinken ter plaatse. Maar vooral denk ik dat jongeren veel meer keuze hebben dan vroeger het geval was. En een zonvakantie is misschien ook meer geschikt voor Instagram.

Die 249 euro triggerde mij. Maar als je gaat zoeken naar gebieden en accomodaties waar ik graag naar toe zou gaan dan is het minstens factor 2 of 3. En dat is natuurlijk, in a nutshell, het probleem. Je kan voor een appel en een ei naar een wereldstad met goedkope tickets en minder luxe hotel en nog steeds de beleving hebben die je zoekt. Bij wintersport is dat lastiger omdat gebied en accomodatie veel bepalender zijn. En de prijs daarvan gewoon hoog ligt vanwege schaarste.

Pfu en je moet eens nazien waar en hoe je slaapt.
2 uittrekbeden (auw) in de living en 2 beden in de hal (je hoort alles in de gang en als er iemand in de living naar het wc moet, moet je opstaan).
En dit alles op 19m2. Hopelijk staan hier geen kleerkasten, ofwel ofnie?
Halo Frankrijk: dit is voor 2 kleine smalle personen onder de 21 jaar.

Pfu en je moet eens nazien waar en hoe je slaapt.
2 uittrekbeden (auw) in de living en 2 beden in de hal (je hoort alles in de gang en als er iemand in de living naar het wc moet, moet je opstaan).
En dit alles op 19m2. Hopelijk staan hier geen kleerkasten, ofwel ofnie?
Halo Frankrijk: dit is voor 2 kleine smalle personen onder de 21 jaar.

monoskito op 02 okt 2021 20:41

Hou dat beeld vooral vast. Wij zitten met zijn 2e vaak genoeg rond de 300pp inclusief skipas in een ruim 3 kamer appartement 30m²+ in een 4* complex met zwembad en sauna. Gewoon een prima 2 persoonsbed en balkon op het zuiden.

Born to Ride

Aangezien een reactie bewerken niet gaat. Ik ga er wel van uit dat de prijzen dit jaar een 10% hoger zullen liggen. Maar als je niet aan de vakantie gebonden bent is het allemaal prima betaalbaar.

Born to Ride

Pfu en je moet eens nazien waar en hoe je slaapt.
2 uittrekbeden (auw) in de living en 2 beden in de hal (je hoort alles in de gang en als er iemand in de living naar het wc moet, moet je opstaan).
En dit alles op 19m2. Hopelijk staan hier geen kleerkasten, ofwel ofnie?
Halo Frankrijk: dit is voor 2 kleine smalle personen onder de 21 jaar.

monoskito op 02 okt 2021 20:41

Dit is Frankrijk al heel lang niet meer waar. Als je een beetje oplet hoeft dit echt niet meer.

Click. Click. Peace

Aangezien een reactie bewerken niet gaat. Ik ga er wel van uit dat de prijzen dit jaar een 10% hoger zullen liggen. Maar als je niet aan de vakantie gebonden bent is het allemaal prima betaalbaar.

Matthias123 op 02 okt 2021 21:33

We gaan er naar kijken. (naar het bewerken)

Click. Click. Peace

Ja, buiten de schoolvakanties om zéker sprake van een grijze lawine, soms in extreme mate. Menig keer geconstateerd dat er geen mens onder de veertig meer in de hut te vinden is. Maar gek genoeg past men zich van de horeca-kant maar slecht aan: ook wij willen graag een drankje drinken na het skiën, maar niet in een bar met oorverdovende elektroschlagers, niet ergens waar je elkaar met geen mogelijkheid kunt verstaan. Maar die gelegenheden zijn niet te vinden. Dus zit je in een nep Tiroolse tent om je heen te kijken naar een paar plukjes mensen die zwijgend achter hun biertje zitten terwijl de dj tevergeefs probeert een ‘après ski sfeertje’ te creëren door de muziek nóg harder te zetten om 1700 uur in de middag.‘Man man let toch eens op je klanten en de tijdgeest’ denk ik dan.
Aan de Nederlandse stranden barst het van de goed gestylde loungebars waar ik met groot genoegen in de kussens zak en dure cocktails bestel. Een relaxte sfeer, relaxte muziek, ik zou er heel wat voor over hebben dat ook in de Alpen te vinden. Maar men ziet de kansen niet en richt zich op de jeugd die een groot gedeelte van het seizoen thuis zit. Jammer, ik loop die tenten met een goed gevulde portemonnee voorbij, gemiste kans.

Life is what happens while you were checking your phone

@Leon100

Ik herken en begrijp je statement, hoewel ik het niet helemaal eens ben dat dit te wijten is aan de uitbaters. Je kiest hierop m.i. je bestemming.

Jaarlijks ga ik meerdere keren naar de Alpen, waarbij ik mijn bestemming selecteer op basis van het gezelschap. Samen met vrouwlief kiezen we voor kleinere dorpen waar vanzelfsprekend meer authentieke gezelligheid en dus minder apres ski te vinden is. Met de kameraden gaan we dan wel naar Ischgl oid.

Gebieden als bijvoorbeeld Saas Fee, Obergurgl, Stuben etc. hebben precies wat jij omschrijft. Geen bonkende disco’s maar fraaie lounge bars.

Sportieve groet, Luuk

Ik zit zeker niet inde ‘hos-bestemmingen’ ,eerder in rustige dorpen. Maar nog nooit iets gevonden, buiten een hotel-lobby of -bar, en dat heel zelden. Het valt me gewoon op dat de horeca het tradionele model vasthoudt.

Life is what happens while you were checking your phone

Vergelijkbaar beeld, onze groep is (met 40-70+) redelijk grijs te noemen.
Ons vind je dan ook bijna niet in de bekende aprés-ski tenten, hooguit die onderaan de piste voor het afsluitende drankje.
Gewoon lekker in de hotelbar of bij een klein tentje, meestal buiten, of (als het hotel dat heeft) in de lounge bij de open haard.

Rob

Pfu en je moet eens nazien waar en hoe je slaapt.
2 uittrekbeden (auw) in de living en 2 beden in de hal (je hoort alles in de gang en als er iemand in de living naar het wc moet, moet je opstaan).
En dit alles op 19m2. Hopelijk staan hier geen kleerkasten, ofwel ofnie?
Halo Frankrijk: dit is voor 2 kleine smalle personen onder de 21 jaar.

monoskito op 02 okt 2021 20:41

Dit is Frankrijk al heel lang niet meer waar. Als je een beetje oplet hoeft dit echt niet meer.

Rogier op 02 okt 2021 21:39 [@rogier](/profiel/rogier) Ahum wordt jij niet genoeg betaald om even een link te checken? En hoe kan je opletten op het onverwachte als niemand je er ooit voor waarschuwd. En wat is echt? Plastieke rommel, die welk jaar opnieuw moeten kopen?

Objectief blijven moderatoren.

Editen gaat NOG steeds niet.
Welk is dus je elk.

Ik zit zeker niet inde ‘hos-bestemmingen’ ,eerder in rustige dorpen. Maar nog nooit iets gevonden, buiten een hotel-lobby of -bar, en dat heel zelden. Het valt me gewoon op dat de horeca het tradionele model vasthoudt.

Leon100 op 03 okt 2021 10:38

Ik herken dit totaal niet. Bestemmingen waar ik kom is altijd wel een relaxed terras te vinden met met lounge achtige muziek, of een gezellige tent waar je rustig een drankje kan vinden. Dat après ski gehos is ook echt niet aan mij besteed (ook niet als tiener begin twintiger trouwens), maar nooit problemen gehad om wat anders te vinden.

Ik zit zeker niet inde ‘hos-bestemmingen’ ,eerder in rustige dorpen. Maar nog nooit iets gevonden, buiten een hotel-lobby of -bar, en dat heel zelden. Het valt me gewoon op dat de horeca het tradionele model vasthoudt.

Leon100 op 03 okt 2021 10:38

Ik herken dit totaal niet. Bestemmingen waar ik kom is altijd wel een relaxed terras te vinden met met lounge achtige muziek, of een gezellige tent waar je rustig een drankje kan vinden. Dat après ski gehos is ook echt niet aan mij besteed (ook niet als tiener begin twintiger trouwens), maar nooit problemen gehad om wat anders te vinden.

Tiny-M op 04 okt 2021 07:45

Ook ik herken het totaal niet. Zelfs in echte Apres ski oorden zijn ze eigenlijk altijd te vinden. Tegenwoordig is het met google helemaal makkelijk te vinden, je kan iedere bar in een dorp vinden en even de foto’s en reviews bekijken, dan heb je al snel een goed beeld met wat voor soort gelegenheid je te maken hebt. Een gezellige berghut met een haard, achtergrond muziek en een bank of relaxe stoelen is eigenlijk altijd te vinden.

Born to Ride

Plaats een reactie