Hoeveel skiles heb jij gehad?

Hoi

Ik las gisteren op het vivaforum een topic dat over wintersport ging. Iemand schreef daar dat zij skiën eng vind, ondanks dat ze al veel skiles had genomen, namelijk 20 keer in Nederland en 10 uur in Frankrijk. 😵‍💫
Ze stond nog steeds te huilen bovenaan een piste.
Ik vind dat vooral heel weinig skiles. Ik zou die vrouw beschouwen als een beginner met extreem weinig ervaring.

Daarom mijn vraag: hoeveel skiles heb jij gehad?
Topicopener trapt af:
Ik heb zelf in mijn jeugd jaarlijks een week lang skiles gehad bij de Oostenrijkse skigestapo, en op mijn 18e ben ik daarmee gestopt. Sindsdien heb ik verschillende seizoenen les gehad in NL op rollerbanen en in Zoetermeer. Ook heb ik in Oostenrijk nog regelmatig (om het jaar een dagdeel ofzo) privéles.

Onze dochter volgt hetzelfde patroon: iedere winter les in de Alpen, de hele week, in een groep. Sinds ze dat niet meer de hele week wil, krijgt ze in NL 10 lessen op de rollerbaan. Ze is nu 14 en tot haar 12e was het de hele week les in Oostenrijk.

Je snapt dus mijn verbazing over de vrouw met 10 uur les in de Alpen die dat veel vond.

Het ding is natuurlijk dat het allemaal centjes kost. Veel mensen willen daarop besparen en gassen daardoor al vrij snel hard naar beneden. Zonder (veel) controle, dat weten we allemaal. Als je in de lift zit te kijken dan zie je maar een paar skiërs waarvan je denkt; ja, controle.
Om op je vraag terug te komen. Ook ik tot een paar jaar terug maar weinig les gehad. Nu 3 opleidingen in de sneeuw, een rolbaanopleiding verder, en de nodige lerarentrainingen verder, dus inmiddels wel wat geschoold. Komend seizoen neem ik zeker ook les, maar dan in het terrein. Qua pisteskiën niet meer, al valt daar ook nog genoeg te leren!

Ik ben in 2019 voor het eerst naar Oostenrijk geweest en daar heb ik toen ca. 12 uur groepsles gehad en 4 uur privé (daarvoor een paar losse lessen bij Snowworld en een ochtend in Winterberg). Sindsdien helemaal gek van skiën en ik neem wekelijks les op een rollerbaan, nu zo’n 12 uur gehad maar ik ben van plan dit er wekelijks in te houden. Daarnaast neem ik af en toe een losse les bij Snowworld. Komend seizoen ga ik meerdere weken op wintersport en ik ben van plan alle weken te gaan lessen. Lang verhaal kort; Komende seizoenen wil ik mij echt focussen op de lessen. Is aardig prijzig, vooral als student, maar ik zie het dan ook als investering en heb het er meer dan graag voor over.

*bericht bewerkt door Tesski op 20 okt 2021 10:57

Iets eng vinden hoeft niet perse iets te maken te hebben met een gebrek aan techniek (lees: te weinig lessen).

Mijn les CV :-)

  • van mijn 10e t/m 13e jaar groepsles gehad (4 x 1 week).
  • 3 seizoenen op de rollerbaan gedaan bij Indoorski Rotterdam.
  • 2 x Skiexperience in Zoetermeer
  • 3 x Techniek en Fun met Skiexperience in Zell am See/ Kaprun
When life gets too complicated.... SKI

Op m’n 23ste (en da’s al lange tijd geleden…) heb ik 2 uur les gehad op de borstelbaan in Rucphen (mijn vrouw kon toen al skiën). Aansluitend zo’n 20 uur les in Fiss/Oostenrijk van een hele goede Oostenrijkse skileraar. Ik vond skiën echt fantastisch om te doen, dus had de smaak en (basis)techniek al snel te pakken. Daarna nooit meer les genomen. Ik kom, inmiddels vele jaren verder, nog altijd prima (gecontroleerd) de berg af. En geniet er nog steeds met volle teugen van. Het niveau ‘vergevorderde’ heb ik niet bereikt, maar die behoefte heb ik dan ook nooit gehad.

Bij mij is het nog nooit echt ‘gestopt’ met lessen nemen. 🤣
De wintersportmicrobe heeft pas gebeten op mijn 19e bij het leren kennen van mijn echtgenote.
Vandaag 20 jaar later kom ik nog steeds niet zo ‘vlot’ naar beneden als mijn dochter die sinds klein meisje op de latten staat, maar dankzij de lessen wel ‘gecontroleerd’.

Zoals je in onderstaande blog kan lezen blijf ik regelmatig lessen nemen, ook 20 jaar later op men 39ste. Ook voor dit seizoen staan er weer een paar gepland 😊
https://www.wintersport.be/weblog/17/11/2020/start2ski-voor-…

Blogt voor wintersport.be - familiaal skiër, levensgenieter en Alpenfan.

Heel veel les gehad
In Nederland 11 seizoenen op de rollerband en een jaar of 8 ski training bij de skiclub
Daarbij ging ik vaak alleen op vakantie, dus dan nam ik ook een volle week les
Nu sinds 7 jaar aan het zitskiën, ook al aardig wat lessen in Nederland gehad
En in Italië en Oostenrijk de hele week les
Zitskiën is altijd een privé les
Helaas vorig jaar maart voor het laatst in de zitski testen, hopelijk januari weer
Aankomende vakantie heb ik halve dagen les
Nu al zin in

Voordat ik voor het eerst een week op ski vakantie ging heb ik 4 of 5 lessen gehad op de rollerbaan.
Hierna kon ik prima alle pistes van het skigebied afkomen, soms met wat tips van meer ervaren skieers.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik als kind 2x een week heb geskied in een beginnersgebied, met s ochtends les.

*bericht bewerkt door Kimm op 20 okt 2021 12:41

Ik heb van mijn 3e tot mijn 18e ca. 30 lesweken op de piste gehad (privé)
Daarna nog 2 jaar snowboardlessen in Zoetermeer.
Ben nu 46 en kijk nu vooral de techniekfilmpjes op YT om dan zelf toe te passen.

Disturbing the peace since 1975

6x les op de rollerband, 2x een uurtje snowworld. Beschouw mezelf ook niet als skiër.

Snowboarden op m’n 12e 10 uur les gehad, op latere leeftijd nog een stuk of 12x rollerband (verdeeld over 2 jaar), daarna nog losse clinical dagen en een tijdje trainingen gehad met slalommen. Dat laatste bak ik weinig van, maar weer veel van geleerd.

Op ski’s van m’n 4e tot 10e jaar elk jaar een week les gehad in Oostenrijk. Op snowboard een cursus van 4x 1,5 uur in Rucphen.
Skiën en snowboarden zijn sporten die je vooral leert door het veel te doen. Als je elk jaar een week op wintersport gaat en enkel daar op les gaat ben je jaren verder voordat je met je vrienden of familie meekan.
Ga je wekelijks in Nederland vrij oefenen in de sneeuwhal met af en toe een cursus of les voor wat tips en tricks dan zal het veel sneller gaan.
Tuurlijk zal het per persoon verschillend zijn. De 1 heeft aan 4x 1,5 uur les genoeg om fatsoenlijk een rode piste af te komen, de ander misschien wel 10 of 20 x een uur en weer een ander leert het misschien nooit.

Overigens vind ik 20 lessen in Nederland en een aantal uur in de alpen niet extreem weinig. Ik denk dat de meeste wintersporters dat nog niet eens halen. (zeker als ik het bedroevende niveau op de pistes zie tegenwoordig)

Übung macht den meister!!!

op mijn 42ste voor de eerste keer op de latten
de eerste les ging het al direct mis, omver geskied, ze hebben me van de piste gehaald resultaat gekneusde ribben en knie in de gips (nu na meer dan 10 jaar nog altijd pijn) de eerste in oostenrijk idem ook weeral omvergeskied (in de les door iemand die niet kon stoppen, en weer zwaar gekwetst) toch heb ik niet opgegeven ik heb sindsdien enorme schrik
dus ik volg al meer dan 10 jaar les, soms privé les als we met organisatie gaan groepsles.
we doen gemiddeld 3 keren short ski (3 dagen ski) en 2 keren week per jaar. dit zijn dus al heel wat lessen.
ook heb ik tussendoor privé les gevolgd in peer bij snowvalley (denk meer dan 40 lessen)
iedereen verteld me ondertussen wel dat ik een enorme mooie skitechniek heb, maar het zelf nog niet weet :)

Nou, heel lang geleden een week groepsles, dat zette geen zoden aan de dijk. Jaar of 4-5 geleden begonnen in Oostenrijk met wat privélessen en inmiddels trainen we het hele jaar door op verschillende disciplines, momenteel een 6-8 uur in de week, zowel in Snowworld als op de borstels.

Edwin van Riel

Ik heb mijn vrouw en vrienden er pas tijdens onze derde keer ski-vakantie toe kunnen overhalen om met ons vieren een dag les te nemen (eigenlijk waren ze alleen akkoord met een ochtend les, maar toen we er eindelijk mee bezig waren, vonden ze het fantastisch, en maakten we er een hele dag van).
De jaren daarna hebben we ieder jaar steeds een dag les gehad, behalve Februari 2020 en in 2021 zijn we alleen wezen toerskien.

Ik zit dus pas op 6 dagen les. Ik zou dolgraag meer willen.

Het probleem zit hem in de kosten. Omdat skischolen in Amerika onderdeel zijn van het skibedrijf, is er geen concurrentie, en zijn de prijzen hoog, ook al verdienen de leraren niet veel.
Bij veel skigebieden is een dag privéles inmiddels rond de $800.
Dan is het (zelfs met z’n vieren) de vraag of we dat willen ophoesten, terwijl we nu ook met plezier skiën, en voor dat geld nog 2 nachten een huisje kunnen huren. Dus 1 dag skiën met les, of 3 dagen zonder les skiën… lastig dilemma.

Er komt ook bij dat we de laatste paar jaar begonnen zijn met toerskien, en daar komen ook gidsen/cursussen bij kijken, dus dan is daar meestal het ‘les’ budget aan opgemaakt.

*bericht bewerkt door Slim op 20 okt 2021 15:58

@slim pff dat zijn beste tarieven inderdaad.

Edwin van Riel

En het probleem is ook, dat hoe verder je raakt met je ervaring, hoe minder verschil een dag les maakt. Als de basis eenmaal zit, dan moet je echt veel oefenen om nog verbetering te boeken.

Ik denk dus ook dat lessen in Nederland , een heel seizoen lang, beter resultaat opveren dan een dag of zo in de bergen.

Ik hoop dat dit seizoen hier in de stad te kunnen doen op de lokale heuvel door een jongen (die ook coached bij de skiclub) uit de winkel waar ik werk zwart als coach in te huren voor een wekelijks uurtje les of zo voor mij en mijn dochters.

Sowieso zet een incidentele dag les n.m.m. niet heel veel zoden aan de dijk. Vereist uiteindelijk gewoon opbouw, herhaling, maar ook tijd om even te bezinken om weer verder te kunnen.

Edwin van Riel

Helaas nooit als kind geskied dus laat begonnen (op 30 jarige leeftijd). Eerst een paar uurtjes privé/groepsles (eigen gezelschap) voor een paar dagen. Het jaar erop een week groepsles en het jaar daarop begonnen op de rolbaan met een paar lesjes en in de sneeuw wat privéles.

Vervolgens een paar jaar zonder les geskied en vervolgens, na een verhuizing, weer een paar rolbaanlessen genomen en dagjes les in Snowworld (buckeltraining, Ski-experience, Ski-training.nl) en de laatste jaren ook elk jaar een paar rolbaan lesjes.

Als je laat begint, duurt het iets langer en wat @Slim zegt klopt ook, de curve wat vlakker. Dit jaar wil ik eigenlijk ook in de sneeuw weer serieus een paar privé lessen nemen.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

En het probleem is ook, dat hoe verder je raakt met je ervaring, hoe minder verschil een dag les maakt. Als de basis eenmaal zit, dan moet je echt veel oefenen om nog verbetering te boeken.

Slim op 20 okt 2021 16:12

Hier ben ik het niet volledig mee eens.
Net wanneer je al heel wat ervaring hebt, is af en toe een privélesje heel interessant om je op de fouten te wijzen die je zelf niet zo goed meer ziet.
Of tegenwoordig: om eens op een heel andere manier proberen te skiën (de skitechniek van nu is ook niet meer hetzelfde als deze van 10 jaar geleden).

Glide on!

Ik ben op m’n 20e begonnen, eerste vier jaar in een groep les, soms hele soms halve dagen, beetje naar wat het aanbod was.
Toen 1 seizoen 10 lessen op de rollerband in combinatie met een privéles in de sneeuw.
Daarna paar jaar alleen één of twee privé lessen in de sneeuw. Toen de kinderen kwamen paar jaar geen lessen, tot de kinderen op de borstelbaan les kregen en ik het zelf ook wel eens wilde proberen. Nu al weer voor het derde jaar wekelijks op de borstelbaan aan n techniek aan t schaven.

Dit forum is uiteraard niet de meest representatieve plek om dit te vragen als je een doorsnee van de gemiddelde skiër wilt krijgen:)
Persoonlijk vind ik voor een recreatieve skiër die elk jaar een weekje gaat skiën 20 keer binnen en 10 uur op locatie al echt heel behoorlijk. Ik denk dat je echt gaat schrikken als je ziet hoeveel gemiddeld is op de piste.

Zelf ook erg weinig les gehad en daardoor valt er zeker nog e.e.a. te verbeteren. Ik ski pas sinds een jaar of 6 (vanaf 29), maar sindsdien wel gelijk 3 á 4 vakanties per jaar.
De eerste vakantie maar 2 keer 2 uur les gehad en daarna nog een paar keer een uurtje losse les in een hal in NL.

Dit jaar gaan we 3 maanden lang skiën in Oostenrijk (vandaag net de SuperSkiCard binnen gekregen, yes!) en het plan is om om de week een halve dag te gaan lessen gedurende deze periode.
Zelf vind ik lessen belangrijk voor een betere techniek maar ik geniet er niet genoeg van om echt veel te gaan lessen. Laat mij verder maar gewoon lekker rustig cruisen en af en toe mijn eigen oefeningen doen o,b,v, wat filmpjes met zo nu en dan een echte les om te zien of het gewerkt heeft:).

Wat je overigens ook niet moet onderschatten zijn de bizarre verschillen in lerend vermogen, aanleg en lef. De één leert enorm snel terwijl er genoeg mensen zijn die na 10 dagen lessen nog steeds in de pizza punt de berg af gaan.

*bericht bewerkt door Amelm op 20 okt 2021 20:28

Dit forum is uiteraard niet de meest representatieve plek om dit te vragen als je een doorsnee van de gemiddelde skiër wilt krijgen:)
Persoonlijk vind ik voor een recreatieve skiër die elk jaar een weekje gaat skiën 20 keer binnen en 10 uur op locatie al echt heel behoorlijk. Ik denk dat je echt gaat schrikken als je ziet hoeveel gemiddeld is op de piste.

Zelf ook erg weinig les gehad en daardoor valt er zeker nog e.e.a. te verbeteren. Ik ski pas sinds een jaar of 6 (vanaf 29), maar sindsdien wel gelijk 3 á 4 vakanties per jaar.
De eerste vakantie maar 2 keer 2 uur les gehad en daarna nog een paar keer een uurtje losse les in een hal in NL.

Dit jaar gaan we 3 maanden lang skiën in Oostenrijk (vandaag net de SuperSkiCard binnen gekregen, yes!) en het plan is om om de week een halve dag te gaan lessen gedurende deze periode.
Zelf vind ik lessen belangrijk voor een betere techniek maar ik geniet er niet genoeg van om echt veel te gaan lessen. Laat mij verder maar gewoon lekker rustig cruisen en af en toe mijn eigen oefeningen doen o,b,v, wat filmpjes met zo nu en dan een echte les om te zien of het gewerkt heeft:).

Wat je overigens ook niet moet onderschatten zijn de bizarre verschillen in lerend vermogen, aanleg en lef. De één leert enorm snel terwijl er genoeg mensen zijn die na 10 dagen lessen nog steeds in de pizza punt de berg af gaan.

Amelm op 20 okt 2021 20:24

Eens.

Mijn vrouw heeft op de middelbare schoolvakanties anderhalve week les gehad in een groep van 15! man, toen had ze het wel gezien.
Daarna heeft ze altijd achter mij aan geskied, wat wel heeft geholpen maar ik geef geen les op vakantie (buiten wat tips waar ze toch niet naar luistert 🙄).
Inmiddels, 30 jaar later, skiet ze heus bovengemiddeld voor een Nederlander maar je ziet het zeker 😄

Disturbing the peace since 1975

Op mijn 6e leren skiën en toen nog als kind 2 keer een week les gehad. Daarna nog 2x wezen skiën. Toen in 2018 de Anwärteropleiding gedaan en een seizoen gewerkt als skileraar. Dan pas echt leren skiën 😅

Op een bepaald niveau gaat het vooral om meters maken, maar ook of je zelf nog oefeningen doet en op je techniek let. Af en toe dan een les om aandachtpunten te krijgen helpt daar natuurlijk wel bij. Van alleen cruisen leer je (bijna) niets.

Maar als iemand na >20 lessen nog bovenaan de piste staat te huilen zou ik zeggen dat skiën niks voor jou is. 🙃

Dat ligt natuurlijk ook wel aan de piste. Toen ik bovenaan “Le Tunnel” stond (of eigenlijk bovenaan het gedeelte na de tunnel) wist ik ook niet hoe ik daar heel naar beneden zou komen…
Maar als je dat gevoel hebt bij alle pistes, dan zou ik idd een andere hobby zoeken.

Ik ben zelf op mijn 18e begonnen met alpine skien, maar had al wel veel op langlaufski’s gestaan. En dan zij skies die ook aan je hak vastzitten en zowaar te besturen zijn, appeltje-eitje. Toch de eerste 3 jaar 5 dagen groepsles gehad, en daarna incidenteel een dag of 2.
Toen de oudste 4 was samen met haar een cursus van 7 lessen op de tapijtbaan gedaan, ook omdat ik merkte dat ik ineens angstig geworden was na een harde val op een steil stuk.

Heb pas leren skiën op mijn 25ste, heb besloten om jaarlijks lessen te blijven nemen.

  • 5 groepslessen in Aspen
  • 2 halve dagen privéles in Terneuzen
  • 10 groepslessen in snowworld Terneuzen
  • 2 halve dagen privéles in Schladming (de meest leerzame van allemaal)

voor mezelf kort samengevat:
een ruwe 260 uur groepsles (ESF)

  • 10 uur GS-training (ESF)
  • 10 uur privé-les (ESF)
  • 60 uur techniektraining in Landgraaf (skitraining.be)
    en nog vind ik me verre van volleerd, ik maak nog veel te veel fouten naar mijn goesting en heb nog nagenoeg geen off-piste ervaring
Glide on!

voor mezelf kort samengevat:
een ruwe 260 uur groepsles (ESF)

  • 10 uur GS-training (ESF)
  • 10 uur privé-les (ESF)
  • 60 uur techniektraining in Landgraaf (skitraining.be)
    en nog vind ik me verre van volleerd, ik maak nog veel te veel fouten naar mijn goesting en heb nog nagenoeg geen off-piste ervaring
Vivace op 21 okt 2021 11:46

herkenbaar, hoe beter je wordt, hoe meer je je realiseert dat er nog erg veel verbeterd kan worden. Voor alle lessen dacht ik best dat ik redelijk kon skiën, als ik nu een filmpje van ene jaar of wat terug zie, denk ik au hahaha

Voor november 4 dagen offpiste en 4 dagen buckeltraining geplanned ;)

Edwin van Riel

Iets eng vinden hoeft niet perse iets te maken te hebben met een gebrek aan techniek (lees: te weinig lessen).

Alex op 20 okt 2021 11:49

Daar weet ik alles van!

@evr66 waar vindt jij in November al off-piste sneeuw?

@evr66 waar vindt jij in November al off-piste sneeuw?

Slim op 26 okt 2021 03:05 [@slim](/profiel/slim) Stubaier gletsjer, tot nu toe altijd gelukt, de ene keer wat meer of minder dan de ander 😉.

2 jaar terug zelfs het hele dak afgesloten vanwege lawinegevaar, uitgeweken naar solden en daar werd vervolgens de weg terug naar het dorp afgezet vanwege sneeuwval hahaha.

Maar goed, voorlopig ligt er nu nog niet veel. Wellicht komende week. Wordt het niks, amuseren we ons wel met 4 dagen training op de piste

Een paar plaatjes van november 2019 stubai&solden

null
null
null
null
null
null
null
null
null
null

*bericht bewerkt door evr66 op 26 okt 2021 07:45

Edwin van Riel

Op m’n 28e voor het eerst op de lange latten… carveski’s moesten toen nog uitgevonden worden. Zes volle dagen les in Mallnitz. Het jaar erop vijf dagen les in Zell am Zee. Daarna een paar jaar zonder extra les jaarlijks een week in de sneeuw.
Vervolgens iets van tien jaar niet meer geskied, behalve soms een dagje Sauerland. Acht jaar geleden (met carveski’s) de draad weer opgepakt. Jaarlijks naar de sneeuw en vooraf steeds een aantal technieklessen op de indoorbaan te Doetinchem. Mijn motto; ski niet harder dan dat je kunt remmen. Ben geen topper, maar red mij prima.

Na regen komt zonneschijn, na de herfst komt wintersport!

Plaats een reactie