Hoeveel skiles heb jij gehad?

Begin jaren tachtig leren skiën met de eerste jaren les in Oostenrijk en Zwitserland. Daarna 30 jaar “gewoon” geskied tot 2018. De overgang (carven) naar de meer getailleerde ski zelf aangeleerd/afgekeken.

In 2018 toch maar besloten om weer eens te gaan lessen (techniektraining) in de hal met Snowcollege, Skitraining.nl, Ski Experience en Geri Tumbasz clinics.

Tussendoor ook een paar jaar gesnowboard en Telemark ski lessen gehad. Dat laatste nu weer echt aan het oppakken met de Teleturn-inn van Telemark Nederland op maandagavond in Zoetermeer. Overigens een aanrader voor mensen die eens laagdrempelig (15€ materiaal en kennismakingsles) willen kennis maken met Telemark skiën.

Om beter te worden moet je mijns inziens gewoon meters maken. Ik merk voor mezelf het verschil wel nu ik veel meer (indoor) ski dan in de 30 jaar ervoor (gemiddeld zo’n 10 dagen in de sneeuw toen).

Ik heb eerst een aantal jaren gelanglaufed. Keer besloten te switchen naar skiën, 5 dagen les genomen en vervolgens nooit meer. Op mijn skitechniek valt nogal wat aan te merken vermoed ik, maar ik heb het naar mijn zin op de blauwe en makkelijkere rode pisten. Geen ambitie of behoefte om de lat te verhogen.

Mijn kids daarentegen gaan nu al een aantal jaren “verplicht” in de groepsles wat in Italië meestal alleen de ochtend is (niet alleen vanwege het “leren”, maar ook de sociale component en gewoon de leuke dingen die ze in de les doen). Dat is natuurlijk niet erg consequent dus ik vertel mijn kids nooit hoe weinig les ik zelf heb gehad :P

Evenals mijn vrouw voor het eerst op de latten en 10 jaar lang 2x een week per jaar les gehad. Aansluitend hebben wij beide onafhankelijk van elkaar specifiekere trainingen en opleidingen gedaan, voor een volledige winter in de sneeuw.

Op dit moment doen wij iedere vakantie 1x een lokale gids voor een dagje plezier buiten de piste. Hierbij is het verzoek ook altijd daar om onze verbeterpunten te duiden en te voorzien van tips.

Onze kinderen hebben 2x per jaar een week les

Het begon ooit in 1972… de meeste waren hier toch nog niet eens geboren! strak gedrild door de lokale helden van Westendorf. 6 jaar achtereenvolgens 2 weken per jaar les gehad. gewoon omdat het toen nog mogelijk was 3 weken vrij van school te krijgen…
elke dag begon met: LOPEN… met je ski’s aan wel te verstaan!
in V-vorm naar boven, gekant naar boven en beneden stappen. ik had een enorme bloedhekel aan!
heel vermoeiend en belastend, pas heel veel later ben ik die oefeningen gaan waarderen. balans, kanten en scherp zetten van skis kwam echt van pas bij het maken van je bochten. en op steile hellingen. uitleg toen was helder, als goed kunt lopen met je skis op hellingen heb je controle en sturing.
daarna hoef je nog maar 2 dingen te leren, bochten maken en remmen! drillen op houding en balans, ik hoor ze het nog steeds roepen in mijn hoofd!
inmiddels al aardig wat jaren verder, maar heb wel even moeten wennen aan de nieuwe carve ski’s.
hoewel die techniek mij nooit echt is aangeleerd kom ik er zeer aardig op weg. ik was van de parallel swung: zo strak mogelijk tegen elkaar aan! en hard vooral toen heel erg hard gaan.
dat is inmiddels wel wat minder, maar het genieten is er niet minder van geworden!

*bericht bewerkt door HV180 op 27 okt 2021 11:08

Neerslag maakt niet gelukkig, gelukkig maken ze sneeuw...

Plaats een reactie