Welk skigebied

Beste mensen,

Wellicht kunnen jullie ons helpen. Ik ben bang dat onze skivakantie richting Oostenrijk niet door kan gaan vanwege de nieuwe eisen, ik ben zelf nl met Janssen ingeënt.

Nu ben ik opzoek naar een alternatief buiten Oostenrijk dus. We hebben niet heel veel eisen maar we zouden graag willen dat er skiles is in het Nederlands of Engels voor onze zoon van 9. Wie heeft goede tips/ ervaringen met skischolen/ skigebieden elders?

De omvang van het gebied hoeft niet heel groot te zijn, laat zeggen > 35km. De afstand van Utrecht maakt niet heel veel uit voor ons zolang we maar weg kunnen.

Gr Peter

Ik zou de taal-eis laten vallen en lekker kiezen voor It of Fr. Of neem hier alvast een paar lesjes in snowworld of zo in het Nederlands?

Probeer het zo te regelen dat je evt redelijk kunt annuleren.

Edwin van Riel

Voor 35km aan piste kun je in (zuid) Duitsland ook prima aan je trekken komen.
Overigens, Oostenrijk lekker ontwijken met dit soort maatregelen.

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Vorig jaar waren wij bijzonder gecharmeerd door de Drei Zinnen Dolomiten in Südtirol, net over de Oostenrijkse grens. Ultramodern recent uitgebouwd skigebied met uitdagende pistes en prachtige vergezichten. Toch een aantal aparte gedeeltes in het gebied wat het toch veelzijdig maakt. Met de Dolomiti Superski-skipas heb je eventueel in de buurt nog bijkomende mogelijkheden (Cortina d’Ampezzo, Kronplatz, Alta Badia,…). Skipassen en de accommodaties vonden wij aan de duurdere kant, maar de kans op aangenaam weer is groter.

Wil je liever iets eenvoudigere pistes, dan is het nabijgelegen Alta Badia (aangesloten op de Sella Ronda) een mogelijkheid. Wij vonden dit echter wel al behoorlijk druk buiten de schoolvakanties.

In Zwitserland zou je eens kunnen kijken naar bijvoorbeeld Scuol in het Unterengadin. Overzichtelijk skigebied met zonnige hellingen en naar Zwitserse normen aangenamere skipasprijzen. Persoonlijk ben ik een liefhebber van het verderop gelegen Sankt Moritz in het Oberengadin. Twee grotere skigebieden met elk hun eigen karakter en nog een tweetal kleinere deelgebiedjes iets verder. Corviglia biedt uitermate zonnige biljartlakens aan boven de stad, terwijl aan de overkant Corvatsch iets uitdagendere pistes aanbiedt op de flanken van de gelijknamige berg. De voordelen bevatten de sneeuwzekerheid, panorama’s, relatieve rust op de pistes, de perfecte preparatie en de veelzijdigheid. Het grote nadeel is hier het prijskaartje.

Verder kan ik uit ook nog het Val d’Anniviers aan de andere kant van Zwitserland aanraden. Een aantal kleinere hooggelegen skigebieden aan de voet van een aantal bekendere Zwitserse vierduizenders. Bijzonder authentieke dorpen met fantastische uitzichten. Het is moeilijker vergelijkbaar met Oostenrijk, want de pistes zijn minder gemodelleerd en de liftinfrastructuur merkelijk minder modern. Toch vind ik deze vallei fantastisch door de onvervalste skicharme in al zijn aspecten.

Eventueel zijn er in Zuid-Frankrijk nog een aantal skigebieden waarnaar je eens zou kunnen kijken wanneer je liefst een rustigere skivakantie doormaakt (op voorwaarde dat het zuidelijkere gedeelte van Frankrijk geen vakantie heeft). Ik denk concreet aan Orcières-Merlette, Serre Chevalier, Espace Lumière, La Forêt Blanche,…

Over de mogelijkheden van Nederlandstalige skileraren buiten Oostenrijk weet ik eigenlijk niets.

*bericht bewerkt door Mathijs! op 08 nov 2021 23:57

Als dit de eissen zijn kan je naar La Norma (Frankrijk) kijken.

Zelf als klein kind veel skiles gehad. De meeste skieleraren spreken een basis woordje Nederlands. Verder zijn in de meeste Franse gebieden wel Nederlanders te vinden.

Met skiën kom je echt tot rust.

Beste mensen,

Dank voor jullie snelle reacties. Ik zit zelf aan Frankrijk te denken en dan met name de tweede week van de kerstvakantie. ik heb begrepen dat de Fransen dan zelf geen vakantie meer hebben dus ik schat in dat het dan vrij rustig zal zijn op de skipistes.

Mijn vrouw ging voorheen altijd naar Porte du Solei en dat leek mij ook wel wat. Echter wij gaan nooit optimaal gebruik maken van het gigantische gebied omdat we immers onze zoon moeten ophalen voor de lunch etc.

Nu lees ik ook veel goeds over Italie, met name eten en de prijsstelling, de skipas vind ik over het algemeen niet bijzonder goedkoop.

Maar geef gerust meer alternatieven en goede tips!

Hallo @pkikkert

Ik dacht dat er in La Plagne ook wel NL les mogelijk was in bepaalde skischolen. Best even navraag doen :-)
Zijn heel veel verschillende types en prijsklasse accomodatie in de verschillende dorpen (ik zit vaak in Plagne 1800).
Skipas is niet goedkoop maar wel een leuk en gevarieerd gebied.

Destijds ook al in Serre Chevalier geweest, zeker goed voor de gevorderde skiër & snowboarders maar ken niets van de skischool daar.
Idem voor Engelberg: prachtige omgeving, leuke pistes, maar weet niet of je in Zwitserland iemand vind die in het Nederlands les kan geven.

Succes!

Het is o zo hard genieten.

Op NL-talige skileraren in Frankrijk zou ik niet onmiddelijk rekenen.
Voor privé-les kan je soms geluk hebben als je dit op voorhand laat bevestigen door de skischool, maar groepsles zal met 99% zekerheid door iemand gegeven worden die geen woord nederlands spreekt (maar met een mengeling van Frans, Engels, Duits en een beetje handen-en-voeten-uitleg kom je ook een heel eind).

Skiles in het Engels is wel geen enkel probleem.

Glide on!

De Hörnerdörfer in Zuid-Duitsland, d.w.z. Balderschwang, Ofterschwang etc.
Met Nordstau zit je daar heel goed. Preispeil heel aardig.

Plaats een reactie