zoektocht naar piepkleine skigebiedjes voor fotoserie

Goedemiddag,

Ik werk als fotograaf aan een fotoverhaal/documentaire over het toerisme in de berg/skigebieden en de klimaatsverandering die daarboven hangt. Zelf ken ik best wat gebieden maar voor deze serie ben ik nu op zoek naar een heel klein skigebied waar de tijd lijkt stil gestaan te hebben. Dit in contrast met de grote (massa)gebieden. Bijvoorbeeld: Een piepklein gebiedje waar de boer zelf in de winter onderaan de lift staat (die in geen 30 jaar is veranderd) en de skiërs enkele pistes naar beneden kunnen skiën. Waar ze nog proberen zelfstandig te zijn en te overleven tov de grote gebieden en de sneeuwonzekerheid.

Kent iemand zo’n gebiedje/plek? ik zoek wel zo’n plek in de Alpen. Alvast heel erg dank voor jullie reacties en hulp!

Mvg Milan

Ik moet eigenlijk direct aan Pelvoux denken, bij Rogier om de hoek!

(Al is de 30 jaar oude lift daar in 2012 wel vervangen door een iets moderner exemplaar zie ik net)

*bericht bewerkt door paolie op 13 nov 2021 15:40

Ik moest bij je oproep meteen denken aan La Poya in Vallorcine. Een dorpje nabij Chamonix. Daar waar Chamonix wereldfaam heeft opgebouwd is in Vallorcine de tijd stil blijven staan. La Poya bestaat uit twee sleepliften (nagenoeg naast elkaar). Aan de voet van het skigebied ligt Hotel de Buet. Dat ziet er nog net zo uit als op de zwart wit foto’s. Het heeft bestaansrecht vanwege de ligging naast de regelmatig afgesloten pas tussen Vallorcine (en Finhaut/Martigny Zwitserland) en Chamonix. We hebben een keer een nachtje doorgebracht in het hotel omdat we onze skivakantie wilde uitbreiden. Vol trots boodt de uitbaatster ons een kamer keuze. Kamer 1 aan de achterzijde of kamer 2 waar ze hun dochter verwekt hadden…

sneeuw witje en de 7 bergen

Trafoi?

Mr. Slow

In Nevache heb je ook nog een oude sleeplift staan.

Click. Click. Peace

Sonnenhang

Ligt in de Allgau naast Oberjoch

Lees mijn review van 8 september 2019 maar eens https://www.wintersport.nl/skigebieden/oberjoch/ervaringen…

Trafoi?

Quick op 13 nov 2021 15:59

Wou ik net zeggen. 🙂

Bla, bla, bla.

Avers, Serre-Eyraud, Jeizinen, Bergün/Bravuogn, Andelsbuch, Ünterbach-Eischoll,…

Zo goed als alles in de Mythenregion. De naam krijg je er gratis bij.

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Het gehele Zwitserse kanton Uri moet trouwens een goudmijn zijn voor dergelijke reportages. Ik denk spontaan aan Gitschenen, Eggberge, Brüsti, Rätzi en Biel-Kinzig.

Forclaz

Born to Ride

Gries im Sellrain; 1 sleeplift, 1 piste. Vorige jaar in de zomer langsgeweest, het was in 35 jaar nauwelijks veranderd.

Les Paccots, Zwitserland! Ik heb er mijn gehele jeugd geskied en er is nog altijd NIETS veranderd aan de (enkel) sleepliften. https://www.les-paccots.ch/fr/Z8445/details-webcam?id=115…

In het Bregenzerwald kun je ook je lol op. Bijna alles is al op leeftijd op Damüls-Mellau, Schoppernau en Warth-Schröcken na.

Als je trouwens niet ver wilt reizen, het Sauerland heeft ook tal van zulke gebiedjes waar al 30 jaar niets veranderd is en waar ze het nog puur van natuursneeuw moeten hebben. Gebiedjes zoals wilde Wiese, Fort fun, Sternrodt, Hohe Lied hebben allemaal antieke liften en nostalgische knipkaarten om met de lift naar boven te kunnen.

Born to Ride

Nog dichterbij: Ardennen. 😎
Moest het er nog eens echt willen sneeuwen. 🙂

Bla, bla, bla.

Uithoekje van Le Grand-Massif , 5 km verder dan Samoens nl Sixt (-fer a cheval).

Born to run. B.S.

Het skigebied van Gurtis in vorarlberg,
Of kellerjoch in tirol!

De liften in Sixt zijn sinds een paar jaar verleden tijd helaas.

In zo’n korte tijd al zoveel leuke reacties en verhalen. Heel erg dank voor jullie input, ik ga ze zeker allemaal (digitaal) verkennen. Ik blijf meelezen met de reacties hier.

De liften in Sixt zijn sinds een paar jaar verleden tijd helaas.

paolie op 13 nov 2021 18:48

Zijn die toevallig verdwenen vanwege veranderend klimaat of om andere redenen?

De liften in Sixt zijn sinds een paar jaar verleden tijd helaas.

paolie op 13 nov 2021 18:48

Zijn die toevallig verdwenen vanwege veranderend klimaat of om andere redenen?

MiSuperski op 13 nov 2021 19:49

Gewoon niet rendabel iedereen skiede in het het Grand massif zelf en kwam alleen in sixt als ze de cascade afdaling hadden gedaan en stapten dan direct in de bus naar samoens om dan via de gondel weet terug het grote gebied in te gaan. De keren dat ik in Sixt de afdalingen gedaan heb was ik daar nagenoeg alleen.

Born to Ride

Het probleem voor jou is dat er eigenlijk geen skigebieden sluiten vanwege klimaatverandering. Door de opkomst van kunstsneeuw hebben eigenlijk alle skigebieden juist alleen maar meer skidagen per seizoen. Verreweg de meeste gebieden sluiten omdat er steeds minder mensen naar kleine gebieden gaan en alleen maar meer en meer kilometers aan piste willen.

Born to Ride

Nou een dorp als Les Paccots heeft (nog) geen kunstsneeuw en krijgt op goede skidagen nog (heel) veel locals. Maar het ligt laag - onder de 1500m en is daarom maar met moeite rendabel te krijgen.

Overigens is Ovifat in de Ardennen/ Hoge Venen ook zo’n gebied. Wordt gerund door de locale vereniging. Ze hebben volgens mij niet eens een pistenbully. Wij waren daar rond oud & nieuw 2014-2015 en toen was het er mega druk, mensen kwamen van heinde en verre en bij de skiverhuur werden 35 jaar oude ski’s verhuurd, aan het ontwerp te zien. Ik geloof niet dat ze sindsdien nog veel open zijn geweest. Zelfde verhaal met Monschau-Rohren. Twee liftjes, nauwelijks meer in bedrijf door de slechte winters. Ligt wel heel leuk en het is er feest als er wel sneeuw ligt!

Overigens is Ovifat in de Ardennen/ Hoge Venen ook zo’n gebied. Wordt gerund door de locale vereniging. Ze hebben volgens mij niet eens een pistenbully. Wij waren daar rond oud & nieuw 2014-2015 en toen was het er mega druk, mensen kwamen van heinde en verre en bij de skiverhuur werden 35 jaar oude ski’s verhuurd, aan het ontwerp te zien. Ik geloof niet dat ze sindsdien nog veel open zijn geweest.

Claire op 13 nov 2021 20:16

In Ovifat heeft men recentelijk twee sneeuwkanonnen aangekocht en geïnstalleerd. Iets met een Waals begrotingsoverschot 😅
https://www.hln.be/weernieuws/primeur-voor-hoge-venen-skipis…

In Zwitserland denk ik aan oa Habkern, Aeschi, Sigriswil. Samen met nog een aantal gebiedjes hebben ze zelfs een skipasverbond: https://www.voralpen-charme.ch/

Overigens is Ovifat in de Ardennen/ Hoge Venen ook zo’n gebied. Wordt gerund door de locale vereniging. Ze hebben volgens mij niet eens een pistenbully. Wij waren daar rond oud & nieuw 2014-2015 en toen was het er mega druk, mensen kwamen van heinde en verre en bij de skiverhuur werden 35 jaar oude ski’s verhuurd, aan het ontwerp te zien. Ik geloof niet dat ze sindsdien nog veel open zijn geweest.

Claire op 13 nov 2021 20:16

In Ovifat heeft men recentelijk twee sneeuwkanonnen aangekocht en geïnstalleerd. Iets met een Waals begrotingsoverschot 😅
https://www.hln.be/weernieuws/primeur-voor-hoge-venen-skipis…

Mathijs! op 13 nov 2021 20:26

Oh haha die had ik even gemist. Tsja, het is maar waar je je geld aan wilt uitgeven als land…

Overigens is Ovifat in de Ardennen/ Hoge Venen ook zo’n gebied. Wordt gerund door de locale vereniging. Ze hebben volgens mij niet eens een pistenbully. Wij waren daar rond oud & nieuw 2014-2015 en toen was het er mega druk, mensen kwamen van heinde en verre en bij de skiverhuur werden 35 jaar oude ski’s verhuurd, aan het ontwerp te zien. Ik geloof niet dat ze sindsdien nog veel open zijn geweest.

Claire op 13 nov 2021 20:16

In Ovifat heeft men recentelijk twee sneeuwkanonnen aangekocht en geïnstalleerd. Iets met een Waals begrotingsoverschot 😅
https://www.hln.be/weernieuws/primeur-voor-hoge-venen-skipis…

Mathijs! op 13 nov 2021 20:26

100m³ sneeuw per uur lijkt me alleen nogal wat overdreven dat is ruim 1500 liter sneeuw per minuut. 100m³ per dag lijkt me wat realistischer.

Born to Ride

Overigens is Ovifat in de Ardennen/ Hoge Venen ook zo’n gebied. Wordt gerund door de locale vereniging. Ze hebben volgens mij niet eens een pistenbully. Wij waren daar rond oud & nieuw 2014-2015 en toen was het er mega druk, mensen kwamen van heinde en verre en bij de skiverhuur werden 35 jaar oude ski’s verhuurd, aan het ontwerp te zien. Ik geloof niet dat ze sindsdien nog veel open zijn geweest.

Claire op 13 nov 2021 20:16

Niet 't land, wel de Franstalige Gemeenschap.

In Ovifat heeft men recentelijk twee sneeuwkanonnen aangekocht en geïnstalleerd. Iets met een Waals begrotingsoverschot 😅
https://www.hln.be/weernieuws/primeur-voor-hoge-venen-skipis…

Mathijs! op 13 nov 2021 20:26

Oh haha die had ik even gemist. Tsja, het is maar waar je je geld aan wilt uitgeven als land…

Claire op 13 nov 2021 21:26

Niet 't land, wel de Franstalige Gemeenschap.

*bericht bewerkt door dan58 op 13 nov 2021 21:59

Born to run. B.S.

@dan58: niet de Franstalige gemeenschap, maar het Waals gewest was de sponsor.

@Mathijs

tsja, met al die regeringen en beslissingsorganen zie ik zelf als Belg het bos door de bomen niet meer, of om “on topic” te blijven …zie ik zelfs de sneeuw op de pistes niet meer.😉

Born to run. B.S.

Plaats een reactie