Nieuwe Ski's. Atomic S9, Nordica Dobberman, Head Supershape I speed. Alternatief?

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw hier op wintersport.nl (als gebruiker).
Ski sinds mijn 16e en ben nu 39.
Vaak wel topics gelezen maar nooit actief geweest.
Ik wil dit jaar nieuwe ski’s kopen na 8 jaar geskied te hebben op mijn Nordica Fire Arrow 80 pro.
Jaren fijn geskied met de Fire Arrow Pro, maar begin ze soms nu toch echt wel zwaar te vinden ten opzichte van andere ski’s. Deze ski moet je best op aardige snelheid skiën om hem goed op de kant te zetten. In mijn beleving kan je door de snelheid meer kracht/druk ontwikkelen op de ski waardoor deze dan fijner skied. Aan eind van de dag begin ik te merken dat skieen op deze ski best zwaar begint te worden.
Ik zit dus te denken om over te stappen op een slalom ski omdat deze lekker makkelijk en snel keert. Zo kan ik op het eind van de dag lekker kort draaien op de ijzige piste.
Seizoen 2019/2020 was mijn oog gevallen op de Atomic S9 omdat ik daar veel goede verhalen over had gelezen. Alleen bij de verhuur was deze steeds in gebruik waardoor ik hem niet kon testen.
Voorlopig is mijn oog gevallen op de:

  • Atomic S9
  • Nordica Dobberman (buiten de goede recensies vindt ik Nordica een mooi merk, maar daar ga je niet lekker van skieen)
  • Head supershape i Speed.

Wat denken jullie? Of tip een alternatief.
Ben een redelijk gevorderde skiër met best een aardige techniek.
Ski graag sportief en best op aardige tempo. Hou van het kort op zijn kant zetten, maar hou er ook wel van om lekkere lange bochten te carven.

Off topic: ga zo met mijn dochtertje van 4 naar haar eerste ski les (trots).

Weet niet of een slalomski nou de beste keuze is. Realiseer je dat lange bochten, hard rechtdoor echt nerveus aanvoelt en dat door de meuk echt hard werken is op een slalomski. Daarmee moet je eigenlijk alleen maar korte bochten mee draaien op harde sneeuw, verder niet.

Ik kan je de Nordica Spitfire Pro aanraden. Echt een uitstekende ski. Heel allround en toch sportief. En handig voor jou: deze ski heeft een slalomtip waardoor ie wel makkelijk een korte bocht skiet.
https://www.xspo.nl/nordica-dobermann-spitfire-rtx-ti-fdt?va…

ou van het kort op zijn kant zetten, maar hou er ook wel van om lekkere lange bochten te carven. § RobertdeB op 17 nov 2021 15:17

Ik raad je aan om dan eerst te testen of je echt een slalomski wil. Een vriend van me (Landes 1 skileraar niveau en gewend aan ca. 18m radius Giant slalom ski’s) huurde een paar jaar geleden voor een dagje eens een paartje slaloms. (Atomic S9) Hij schrok zich kapot van hoe snel die dingen willen draaien. Erg leuk om eens mee te spelen, maar zó ontzettend agressief dat het best snel vermoeiend wordt, omdat ze zo snel willen draaien. Hij was na een paar afdalingen buiten adem door de hoeveelheid bochten die je draait.
Zelf ski ik indoor nog wel eens op Elan slalomskietjes (weet uit m’n hoofd even niet welk model, ze zijn van m’n zwager). Die zijn wat minder agressief, maar nog steeds zou ik voor een dag carven op de piste m’n 18m radius pakken. Die laatste paar uurtjes op ijs neem ik dan maar voor lief. Of de après-ski wordt vervroegd :P
Als ik het zo lees zou je misschien eerder moeten kijken naar een wat minder agressieve (dus minder stijve) ski met een langere radius, dan naar een High-end slalom ski. Maar ik ben geen expert op dat gebied.

Het voordeel is wel dat als je dochter wat ouder is, ze makkelijker je spoor houdt als jij op slaloms skiet ;)

Wat betreft dit lijstje:
Over zowel de Atomic S9 als de Head supershape iSpeed heb ik goede verhalen gehoord, de Nordica’s ken ik niet.

*bericht bewerkt door Lars93 op 17 nov 2021 15:53

@Robert, geen twijfel mogelijk maar ik adviseer je de Atomic X9S versie (ben geen voorstander van die WB) versie. Ik heb die oranje X9 versie en die gaat als de brandweer (kan je rustig mee skiën of knallen). Hoop dat je nog goede schoenen hebt anders zou ik er een nemen met een flex van 110 a 120 met custom zooltjes. Dit om te zorgen dat je de juiste overbrenging hebt naar je nieuwe ski’s. Mocht je de X9 model van vorige jaar zien in het groen dan ook perfect. Je zult hier jaren plezier van hebben (ikzelf ben 1.83m en heb de 1.75m versie en skiet perfect).

^^Gerjon, ik moet wel een beetje gniffelen dat jij iedereen hier een X9s aanraadt. Het is makkelijk om altijd je eigen skis aan te raden aan mensen, maar dat betekent niet dat ze voor die persoon ook het meest geschikt zijn.

Die atomic X9s is een mooie ski, maar ook een pittige aggressieve ski. Te pittig voor de meeste mensen. TS vraagt om een tandje minder. Dan zou die X9 WB juist een hele goeie keuze kunnen zijn.

Net zoals custom zooltjes ook niet voor iedere gebruiker meerwaarde hebben. Een goed passende skischoen heeft dat uiteraard wel; flex is daarin niet leidend.

On topic: Blijf weg van de pure slalomski. Ski’s als de Spirfire Pro of Supershape iSpeed zijn dan een stukje veelzijdiger. Als je dan toch graag een minder geziene ski wil ga dan voor Elisabeths tip.

De x9 is een zalige ski als je harde en strakke pistes hebt. In kompleet kapot geskiede meuk vond ik dit een vreselijke ski. De x9 wb heb ik zelf nog niet getest

@Elisabeth, er zijn geen slechte ski’s en elke keuze is persoonlijk. Mijn ervaring met de X9 van Atomic is dat je er rustig mee kan skiën en knallen. Persoonlijk hou ik niet van die slappe klapperende ski’s. Zoals ik het lees heeft Robert aardig wat ervaring dus adviseer ik hem de X9. De WB versie vind ik helemaal niks maar voor diegene die lekker willen poederen is het perfect. Mooiste is om ze alle ski’s te kunnen testen…

Bedankt allemaal voor jullie reacties.
De X9 heb ik ook al op het oog gehad idd.
Ook de ski die door @elisabeth101 is genoemd heb ik al vaker bekeken en staat ook op mijn wensen lijstje.
Wellicht eerdaags even langs de winkel om het e.e.a. te bekijken.

Heb de laatste paar keer wel eens op andere skies gestaan om even te testen. Wat me op valt is dat ze vooral minder zwaar zijn.
Mijn Fire Arrows zijn echt zware bakken en hebben overigens ook geen rocker punten.
Wellicht zit daar ook wel een groot verschil in met de andere skies.

De ski’s op je lijst doen het allemaal zonder rocker. De X9s is zeker een klasbak, maar ik vind ze als ze mooi scherp geslepen zijn niet prettig op verspoorde/verbuckelde pistes. Ook zijn ze nog wat straffer te skiën dan de zware fire-arrows die je nu hebt.
@Gerjon Ben benieuwd hoe hard de X9WB voor duikboot spelen in de poeder 😂 ondanks de naam toch echt volledig pisteski.

Wellicht is dit ook wat? https://www.wintersport.nl/materiaal/skis/product/rossignol-…

Ik heb zelf de carbon versie omdat ik van “zachte” ski’s houd, maar die zal ik je niet pogen aan te praten :-) Maar als je dochter straks gaat skiën is het wel prettig om een beetje wendbaar te zijn en daar zijn deze ski’s ook wel voor geschikt. Niet heel duur ook
https://www.outdoorxl.nl/rossignol-hero-elite-mt-ti-incl-nx-…

De Nordica Spitfire heeft een slalom voorkant en een GS achterkant. Bochten draaien is heel makkelijk en ook bij hogere snelheden heel stabiel door de titanal die erin verwerkt is . En ….is bij XSPO voor een matsprijs nog te krijgen. 399 euro +afstellen bij Austria Sport á 25 euro was voor mij alles wat ik moest betalen voor deze skis

null

*bericht bewerkt door Denktank op 20 nov 2021 08:35

Paul

Hoi allemaal,

Om er nog even op terug te komen.
Zojuist terug gekomen uit Oostenrijk.
Ik heb daar na wat testen de nieuwe Head Supershape e-speed gekocht.
Wel veel meer piste ski maar zelfs bij sneeuwval en wat pap deed ie het uitstekend en zelfs boven verwachting.
Reageerd super snel. Goede gripe op harde ijzige stukken (vind ik soms best fijn skieen).
Ook langere gesneden bochten uitstekend.
Heel fijn op geskied de hele week. Nu maar hopen dat ze in maart nog even van zolder mogen.

Kortom blij met mijn keuze en wellicht heeft iemand er nog wat aan op het forum.
Bedankt voor jullie mee denken.

Plaats een reactie