Vergelijkend prijsonderzoek tussen de verschillende wintersportlanden

Meerdere Belgische nieuwsmedia hebben vandaag een artikel online geplaatst waarin een vergelijkend prijsonderzoek van het Nederlandse bedrijf Holidu uit de doeken wordt gedaan. De conclusie van het onderzoek luidt dat de Franse skigebieden merkelijk goedkoper zouden uitvallen dan hun concurrenten. Opvallend genoeg stellen de onderzoekers dat Oostenrijk het prijsniveau van Zwitserland nagenoeg zou benaderen.

null

Voor het verkrijgen van de onderzoeksresultaten vergeleek men skigebieden uit de vier grootste Alpenlanden die minstens 50 kilometer aan pistes telden. Men berekende telkens een dagprijs op basis van de gemiddelde skipasprijs op weekbasis en de gemiddelde prijs van een logement in het desbetreffende gebied. Met die ‘dagprijs’ ging men aan de slag om de verschillende gebieden met elkaar te vergelijken. Het goedkoopste skigebied zou het Franse Aussois zijn met slechts een gemiddelde dagprijs van 45 euro. In Italië betreft het het nabijgelegen Bardonnechia met een gemiddelde dagprijs van 71 euro. Voor Oostenrijk haalt men het skigebied van Heiligenblut als voordeligste aan met een dagprijs van 82 euro, terwijl het Zwitserse Obersaxen nauwelijks duurder is met 87 euro. De duurste vogels die uit het onderzoek naar voor kwamen waren minder verrassend het Zwitserse Zermatt, het Oostenrijkse Obergurgl-Hochgurgl en het Italiaanse Cortina d’Ampezzo.

Er zijn verscheidene kritiekpunten denkbaar op het bovenstaande onderzoek. Ten eerste is het deelnamecriteria van het aantal kilometer aan pistes behoorlijk arbitrair. De zogenaamd beste leerling van de klas (Aussois) kent zichzelf twijfelachtig genoeg meer dan 50 kilometer pistes toe, terwijl andere skigebieden (bijvoorbeeld het Oostenrijkse Kals-Matrei of het Italiaanse Ratschings) hiervoor niet zouden moeten onderdoen. Desondanks werden zij niet opgenomen in het onderzoek. De vraag kan ook worden gesteld in hoeverre er rekening werd gehouden met accommodaties die zich verder van het skigebied bevinden of de verschillende mogelijkheden op het vlak van gemeenschappelijke skipasverbanden. Het grootste punt van kritiek lijkt mij het gebrek aan kwalitatieve vergelijking. Er wordt geen rekening gehouden met de kwaliteit van accommodaties, de efficiëntie en snelheid van de liftinstallaties of de pistenpreparatie.

Wat zijn jullie meningen en bedenkingen over dit onderzoek?
Hebben jullie ervaringen die stroken met de conclusies hiervan?

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 19 nov 2021 10:09

Buiten dat je denk ik in Frankrijk heel goedkoop kan overnachten (al krijg je waarschijnlijk wel waarvoor je betaalt --> hok met slaapbank) liggen de verschillen in prijs denk ik vooral in de dingen die je doet naast het skiën. En die hebben ze zo te zien niet meegenomen.

Een colaatje van 8 euro op de piste in val Thorens of een 0.5L weizen van 3,50 in Oostenrijk?
Een Oostenrijkste schnitzel met friet voor 11 euro of een Zwitserse voor 40 euro?

“Gemiddelde prijs” van een logement?
Wat bedoelen ze daarmee?
Een eenvoudige kamer of een 3*hotel met halfpension?

Maar dat Oostenrijk een flink pak duurder is geworden staat als een paal boven water.

*bericht bewerkt door bartvwg op 18 nov 2021 14:58

Bla, bla, bla.

Buiten dat je denk ik in Frankrijk heel goedkoop kan overnachten (al krijg je waarschijnlijk wel waarvoor je betaalt --> hok met slaapbank) liggen de verschillen in prijs denk ik vooral in de dingen die je doet naast het skiën. En die hebben ze zo te zien niet meegenomen.

Een colaatje van 8 euro op de piste in val Thorens of een 0.5L weizen van 3,50 in Oostenrijk?
Een Oostenrijkste schnitzel met friet voor 11 euro of een Zwitserse voor 40 euro?

bram82 op 18 nov 2021 14:40

Tja als je dan vergelijkt doe het dan ook gelijk goed. Vergelijk Valtho met Ischgl, daar heb je ook geen 0,5 weizen voor 3,50 maar ben je ook al snel meer dan 6 euro kwijt en die 7 euro voor een colaatje ben ik in Frankrijk nog nergens tegengekomen… En wat schnitzel betreft ik heb in september in Zwitserland nog in een berghut bij een skigebied rosti spek, kaas spiegelei op voor omgerekend zo’n 16 euro. Met Schnitzel er bij was het daar omgerekend 24 euro. En dan heb je kwalitatief hoogstaande rosti en schnitzel en geen van het vet druipende slappe friet en schnitzel van een Oostenrijkse vreetschuur. Maar gezien je hok met slaapbank, iets dat ook al erg sterk achterhaald is voor Frankrijk, heb je denk ik niet echt een realistisch oog van het huidige Frankrijk. Met 2 personen in een ruim en nieuw 3 kamer appartement aan de piste met balkon, zwembad, sauna en gym in het complex voor 350pp inclusief skipas gaat je in Oostenrijk gewoon nooit lukken.

Born to Ride

Dat Oostenrijk nagenoeg even duur is als Zwitserland had ik ook al geconcludeerd. Accomodaties zijn extreem in prijs gestegen in Oostenrijk. Skipassen zijn nog wel iets goedkoper en horeca ook. Die laatste is ook niet voordelig meer. Wil je kwaliteit, betaal je er voor.

Klopt, maar Franse Club Med is dan weer een stuk duurder dan een Oostenrijks Kinderhotel.

“Gemiddelde prijs” van een logement?
Wat bedoelen ze daarmee?
Een eenvoudige kamer of een 3*hotel met halfpension?

bartvwg op 18 nov 2021 14:57

Het begrip wordt spijtig genoeg niet verder gespecifieerd in het artikel.

Niet verbazingwekkend gezien het feit dat je in Frankrijk de skipas vaak zowat gratis erbij krijgt.
En kijk maar eens naar de prijzen in een gebied als Skiwelt: inmiddels even duur als Ischgl.
Verder vind ik het een beetje vreemd om moord en brand te schreeuwen dat de kwaliteit van de skigebieden niet in de vergelijking is betrokken.
A) zijn (juist) veel Franse skigebieden ski in ski out, waar je in Oostenrijk in 90% van de gevallen de bus of de auto moet pakken.
B) kunnen de Oostenrijkse gebieden niet tippen aan een skigebied als Trois Vallees, Tignes etc.

Buiten dat je denk ik in Frankrijk heel goedkoop kan overnachten (al krijg je waarschijnlijk wel waarvoor je betaalt --> hok met slaapbank) liggen de verschillen in prijs denk ik vooral in de dingen die je doet naast het skiën. En die hebben ze zo te zien niet meegenomen.

Een colaatje van 8 euro op de piste in val Thorens of een 0.5L weizen van 3,50 in Oostenrijk?
Een Oostenrijkste schnitzel met friet voor 11 euro of een Zwitserse voor 40 euro?

bram82 op 18 nov 2021 14:40

Je kan in Frankrijk in de meeste gebieden inderdaad nog een hok met slaapbank vinden als je echt minimum-budget gaat, maar in de praktijk merk ik toch dat het gros van de appartementen de laatste jaren best ruim en luxueus te noemen is.

Een goede vergelijking zou echter zijn om in elk gebied een aantal referentie-accomodaties te zoeken.
b.v.

  • een basis-3-kamer appartement van minstens 40m² voor 4 personen op <100m van een skilift of piste in het centrale deel van het skigebied. (heel makkelijk te vinden in Frankrijk tegen schappelijke prijzen, in Oostenrijk wordt dat al moeilijk)
  • een luxe-3-kamer appartement van minstens 50m² met zwembad/sauna/broodjesservice/… voor 4 personen op <100m van een skilift of piste.
  • een basis-2-kamer (2p op de slaapbank) appartement verder weg (skibus of eigen auto nodig om aan de lift te raken), …
  • idem voor hotels (3* / 4* / 5*).

en natuurlijk ook de prijzen voor skipassen / restaurant en cafébezoek vergelijken

*bericht bewerkt door Vivace op 18 nov 2021 15:41

Glide on!

Ik kan me voorstellen dat ook de tijd van de vakantie enorm meetelt. Als je ergens een huisje wil huren, dan is dat veel duurder in de drukste dagen van het seizoen. Hetzelfde geld soms voor skipassen. Ik kan me dus goed voorstellen dat bepaalde dagen in Oostenrijk duurder zijn dan in Frankrijk, maar ook omgekeerd, afhankelijk van de drukte.
Welke dagen hadden ze ervoor gekozen?

En inderdaad, hoe vergelijkbaar is de accommodatie? Dat is ook erg individueel. Binnenshuis is het nog wel vrij objectief te beoordelen, maar qua ligging is het behoorlijk subjectief. De een wil graag een tuin of bos, toen de kinderen klein waren wilden wij per se een zwembad, sommigen willen graag ski in ski out, de ander lieve midden in een gezellig dorpje, enz.

Lijkt me lastig om een totaal/gemiddelde prijs te berekenen.

Het beste blijft toch om gewoon voor je zelf te zoeken, op de dage en de criteria die voor jou uitmaken, en dan te berekenen wat het kost.

*bericht bewerkt door Slim op 18 nov 2021 15:46

Ik merkte de laatste jaren ook dat Oostenrijk gewoon duur is. Ik zat vaker in Frankrijk daardoor, maar ook Zwitserland.

Niet verbazingwekkend gezien het feit dat je in Frankrijk de skipas vaak zowat gratis erbij krijgt.

DrPhil op 18 nov 2021 15:23

Ga je rechtstreeks aan de kassa, betaal je toch ook ook al 315 EURpp voor 6 dagen (Les Arcs), gratis noem ik dit toch al lang niet meer (maar het zeker wel meer dan waard).
Via grote reisorganisators kan je wel vaak liftpassen met korting krijgen (en deze krijgen vaak omwille van de mogelijkheden om heel veel accomodaties te verhuren in 1 gebied, betere kortingen in Frankrijk dan in Oostenrijk of Italië)

Glide on!

Naar mijn ervaring kun je het in zowel Oostenrijk als Frankrijk zo duur maken als je zelf wil, maar is het in Frankrijk wel makkelijker om low budget te gaan.

Het zal dan wel achterhaald zijn, maar alle keren dat ik (met groep studenten) in Frankrijk ben geweest heb ik in een appartement met slaapbank geslapen, met skipas en vervoer inclusief, voor prijzen waar ik in Oostenrijk amper de skipas van kan betalen. Eten/Drinken vooral in het appartement, iedereen wat eten en een fles drank mee in de tas. Echte budgetvakantie, en toch in een goed/groot/hoog skigebied.

In Oostenrijk met de mannen uit de familie is het meestal een relatief goedkoop pension in het dal, in een populair gebied, met de auto er naartoe, drinken in de apres-ski, eten op de piste/in het dal, locker/ski’s huren naast de gondel, en 's Avonds met de taxi terug naar het pension.

4 dagen skiën in Oostenrijk is op deze manier duurder dan 8 dagen skiën in Frankrijk, maar als wij in Frankrijk in een pension willen zitten/niet bij een touroperator boeken en alle verbruik op/naast de piste zouden doen zou het waarschijnlijk niet veel goedkoper uit komen.

*bericht bewerkt door Thehenk op 18 nov 2021 16:05

Niet verbazingwekkend gezien het feit dat je in Frankrijk de skipas vaak zowat gratis erbij krijgt.

DrPhil op 18 nov 2021 15:23

Ga je rechtstreeks aan de kassa, betaal je toch ook ook al 315 EURpp voor 6 dagen (Les Arcs), gratis noem ik dit toch al lang niet meer (maar het zeker wel meer dan waard).
Via grote reisorganisators kan je wel vaak liftpassen met korting krijgen (en deze krijgen vaak omwille van de mogelijkheden om heel veel accomodaties te verhuren in 1 gebied, betere kortingen in Frankrijk dan in Oostenrijk of Italië)

Vivace op 18 nov 2021 15:52

En boek je buitenom het seizoen een goedkoop appartement dan betaal je 400pp inclusief skipas, dus dan krijg je het appartement bijna gratis bij je skipas of dus je skipas bijna gratis bij je appartement.

Born to Ride

Als je appels met peren gaat vergelijken dan vergelijk je eh… appels met peren.
Met een sausje van confirmation bias eroverheen kun je iedere uitkomst moeiteloos omkletsen naar je eigen gewenste resultaat.
Er zijn werkelijk zoveel variabelen die je op individueel niveau kunt kiezen dat het in the end gewoon enkel gaat om de vraag: waar wil ik heen?

In Oostenrijk met de mannen uit de familie is het meestal een relatief goedkoop pension in het dal, in een populair gebied, met de auto er naartoe, drinken in de apres-ski, eten op de piste/in het dal, locker/ski’s huren naast de gondel, en 's Avonds met de taxi terug naar het pension.

Thehenk op 18 nov 2021 16:03

‘s Morgens met de auto heen en ‘s avonds met de taxi terug…
Hoeveel auto’s namen jullie meestal mee op vakantie?
😉

‘s Morgens met de auto heen en ‘s avonds met de taxi terug…
Hoeveel auto’s namen jullie meestal mee op vakantie?
😉

Drikus op 18 nov 2021 19:09

dit of dat?

  • de bar was maar 500m verderop, maar om zeker te zijn dat iedereen terug in het pension zou raken was toch een taxi nodig.
    of
  • ze hadden de laatste afdaling naar het verkeerde dal genomen en moesten eerst enkele uurtjes in de après-ski wachten totdat er een taxi die bereid was om een groep dronken toeristen naar het andere dal te brengen.

*bericht bewerkt door Vivace op 18 nov 2021 19:23

Glide on!

On-topic

Zowat elk jaar begin ik terug met een zoektocht over waarheen te gaan omdat ik ook weet dat het in Oostenrijk op en naast de pistes heel gezellig kan zijn, maar op het eind van de rit beland ik toch meestal met de familie in een appartement in Frankrijk (met kinderen erbij is er van après-ski zowiso nog niet veel sprake).

Voor een shortski buiten seizoen ligt alles wat dichter bij elkaar qua prijzen, maar dit jaar merk ik dat er zelfs zeer schappelijke prijzen van Franse hotels te vinden zijn in topgebieden, waar vroeger de Oostenrijkse pensionnetjes op 2km van de skilift het goedkoopst waren. (niet dat de prijs het enigste is wat meespeelt)

Glide on!

Als ze niet specifieren hoe ze de vergelijking gemaakt hebben zegt het niet zoveel.
Maar wie had tot vandaag al van Holidu gehoord? Ik vermoed dat het enige doel van dit ‘onderzoek’ is om in het nieuws te komen.
Wat mooi gelukt is.

*bericht bewerkt door Errant op 18 nov 2021 21:08

‘s Morgens met de auto heen en ‘s avonds met de taxi terug…
Hoeveel auto’s namen jullie meestal mee op vakantie?
😉

Drikus op 18 nov 2021 19:09

Met de auto naar Oostenrijk, met de bus naar de lift, met de taxi terug naar het pension.

Tov met de touringcar naar Frankrijk en ski in ski out.

Mand.

Even ter voorbeeld: Ik boek al jaren zelf accomodaties voor familie en vriendenuitjes. Daarvoor kijk ik alle soorten aanbieders na. Eenvoudige appartementen met twee en de laatste jaren drie slaapkamers. Soms hoogseizoen, soms tussenseizoen en af en toe laagseizoen.

Dit jaar één week hoogseizoen en één week laagseizoen geboekt. 3 slaapkamers met volwaardige bedden was de wens, en wat leefruimte. Voor beide weken wilde ik Montafon of Zillertal boeken. Uiteindelijk bleek dat moeilijk. Of krap qua bedden (stapelbed op ouderslaapkamer als bed 5 en 6), zonder fatsoenlijke woonkamer/ruime woonkeuken of ruim boven de €2000. Nu ben ik in Frankrijk en Zwitserland geslaagd. Beiden met 4 slaapkamers, grote leefruimte, meer luxe en dichter bij de pistes. En dat voor zo’n 1600 euro per acco (die 5 jaar terug nog voor 1000-1200 te huur waren).

*bericht bewerkt door Bennie op 19 nov 2021 08:00

Opgelet @Vivace voor de prijzen van skipas daar.
€315 is geen prijs die je bij mijn weten vanuit Les Arcs kan selecteren.
De basis is daar gewoon €285 dit jaar, net zoals in La Plagne.

Je kan via online boeking e.d. wel altijd 10-15 euro korting vinden.
Als je duurder gaat (bv. 325 of zelfs 385) heb je ofwel meer gebied (Paradiski), snellere lifttoegang, kortingen op andere activiteiten (bv. rodelen), …

Anyway:
ik boek al jaren in Frankrijk in een luxe app. met drie kamers, waar ook nog eens twee mensen op de slaapbank kunnen. Zwembad, sauna, ondergrondse parking, … Heb het altijd prima gevonden, maar wij “besparen” bv. op de lunch omdat we het leuker vinden op een rustige plek naast een piste een broodje te eten dan in een druk restaurant op de berg.

Het is o zo hard genieten.

Ik skie al jaren in een van de volgens de test goedkopere dorpen. De liften zijn niet zo strak en modern als in Oostenrijk. Maar de rij is ook niet zo lang en de pistes minder druk.

Zelf (28 jaar) mis ik wel eens de apre ski en de gezelligheid. Maar ook mijn vrienden zijn voor een week goedkoop skiën wel enthousiast voor Frankrijk. Maar laat de meute zuipende Hollanders maar lekker Oostenrijk onveilig maken, wij gaan wel gewoon meters maken in Frankrijk. Heerlijk dichtbij de lift, kan tot 20 meter van het appartement skien en een seizoenspas koop ik in de zomer met 50% korting. Dus 3,5 week skiën voor 325 euro (skipas). Ruim 350 km piste tot mijn beschikking.

Met skiën kom je echt tot rust.

Buiten dat je denk ik in Frankrijk heel goedkoop kan overnachten (al krijg je waarschijnlijk wel waarvoor je betaalt --> hok met slaapbank) liggen de verschillen in prijs denk ik vooral in de dingen die je doet naast het skiën. En die hebben ze zo te zien niet meegenomen.

Een colaatje van 8 euro op de piste in val Thorens of een 0.5L weizen van 3,50 in Oostenrijk?
Een Oostenrijkste schnitzel met friet voor 11 euro of een Zwitserse voor 40 euro?

bram82 op 18 nov 2021 14:40

Tja als je dan vergelijkt doe het dan ook gelijk goed. Vergelijk Valtho met Ischgl, daar heb je ook geen 0,5 weizen voor 3,50 maar ben je ook al snel meer dan 6 euro kwijt en die 7 euro voor een colaatje ben ik in Frankrijk nog nergens tegengekomen… En wat schnitzel betreft ik heb in september in Zwitserland nog in een berghut bij een skigebied rosti spek, kaas spiegelei op voor omgerekend zo’n 16 euro. Met Schnitzel er bij was het daar omgerekend 24 euro. En dan heb je kwalitatief hoogstaande rosti en schnitzel en geen van het vet druipende slappe friet en schnitzel van een Oostenrijkse vreetschuur. Maar gezien je hok met slaapbank, iets dat ook al erg sterk achterhaald is voor Frankrijk, heb je denk ik niet echt een realistisch oog van het huidige Frankrijk. Met 2 personen in een ruim en nieuw 3 kamer appartement aan de piste met balkon, zwembad, sauna en gym in het complex voor 350pp inclusief skipas gaat je in Oostenrijk gewoon nooit lukken.

Matthias123 op 18 nov 2021 15:05

Niet te veel verklappen !! Anders wordt het te druk. Laat ze in de waan dat Frankrijk heel duur is, de appartementen heel klein zijn (toilet staat naast de slaapbank), het eten is vies en niet te betalen, geen ski/in out, slechte pistepreparatie en helemaal niet gezellig. Oh ja, en geen stoelverwarming (en dat is waar) :)

Even serieus: ik ben het helemaal met je eens. Ik zie hier ook vaak van die prijzen langskomen, die ik nog nooit ben tegengekomen. Ik ga vaak naar Tignes, wat volgens sommigen “stervensduur” is, maar het gekke is dat ik elders vaak even veel of meer kwijt ben.

*bericht bewerkt door Marko2 op 19 nov 2021 11:35

Opgelet @Vivace voor de prijzen van skipas daar.
€315 is geen prijs die je bij mijn weten vanuit Les Arcs kan selecteren.
De basis is daar gewoon €285 dit jaar, net zoals in La Plagne.

Je kan via online boeking e.d. wel altijd 10-15 euro korting vinden.
Als je duurder gaat (bv. 325 of zelfs 385) heb je ofwel meer gebied (Paradiski), snellere lifttoegang, kortingen op andere activiteiten (bv. rodelen), …

Anyway:
ik boek al jaren in Frankrijk in een luxe app. met drie kamers, waar ook nog eens twee mensen op de slaapbank kunnen. Zwembad, sauna, ondergrondse parking, … Heb het altijd prima gevonden, maar wij “besparen” bv. op de lunch omdat we het leuker vinden op een rustige plek naast een piste een broodje te eten dan in een druk restaurant op de berg.

Hendrik5 op 19 nov 2021 09:57

idd normale prijs is 325 EUR ipv 315 EUR (voor de uitgebreidere pas, dus eigenlijk 6.5 dag ipv 6 dagen + 1dag uitbreiding Paradiski), apples to apples zou het zou het 285 EUR moeten zijn voor de basis-skipas.

Als je voor 15/11 je skipas geboekt had, was dit 256.50 (classique, 6d) of 292.50 (essentiel, 6.5d).

Glide on!

@Leandro: blijkbaar werden er sinds dit seizoen drie dagpassen voor Pralognan-la-Vanoise en zelfs drie dagpassen voor Crans-Montana (!) toegevoegd aan de voordelen voor seizoenspashouders.

Ik had dit jaar niet per se een voorkeur voor Oostenrijk of Frankrijk. Ik ben echter toch een voor ons acceptabele kwaliteit het voordeligst in Oostenrijk tegengekomen. Dat is in de krokusvakantie.
Gezin van 4, appartement, geen slapers in de woonkamer, voldoende kwaliteit en km skigebied.

Ik onderschrijf de conclusie dus niet.

Als ik eerder was geweest met boeken had het goedkoper of luxer gekund. Of dat in Frankrijk ook zo was geweest?

Plaats een reactie