Spanje topic - 2021-2022

Dit topic gaat over de skigebieden in Spanje.

Er is een erg goed en actief Spaans skiforum, maar de meesten hier kunnen geen Spaans lezen denk ik.
Daarom hieronder een verzameling met links met de meest relevante info. En ik heb de links in google translate geplakt, dus ze zijn nu automatisch Nederlandstalig (of wat daarvoor doorgaat) ;)

*bericht bewerkt door moderator (Yo-han) op 25 nov 2021 17:10

The older I get, the better I was

Bacquira Beret

Pistenkaart 2021-2022

null

Shoot-at-will met die sneeuwkanonnen

null

Ligt er al mooi bij

null

*bericht bewerkt door Onnem op 20 nov 2021 11:48

The older I get, the better I was

Heb je een tip voor een skigebied wat is goed aan te reizen met het ov vanaf een vliegveld waar vanuit Nederland opgevlogen wordt?

Dit topic wil @bartvwg niet lezen , ik vind het wel een mooi alternatief. Voormiddag latjes in de sneeuw en namiddag shortje aan 't strand… Bedankt @Onnem

Born to run. B.S.

Heb je een tip voor een skigebied wat is goed aan te reizen met het ov vanaf een vliegveld waar vanuit Nederland opgevlogen wordt?

pahlawan op 20 nov 2021 12:40

Grandvalira, shuttlebussen bij de vleet vanop BCN.

Cerler 24-11-2021

null

The older I get, the better I was

In het westen van de Pyreneeen is de enorme golf sneeuw die het oosten overspoelt, nog niet aangekomen.
Het is wel koud genoeg om flink kunstsneeuw te produceren.

Baquiera Beret gaat 3 december open volgens planning

null

The older I get, the better I was

Dit topic wil @bartvwg niet lezen , ik vind het wel een mooi alternatief. Voormiddag latjes in de sneeuw en namiddag shortje aan 't strand… Bedankt @Onnem

dan58 op 20 nov 2021 12:47

@dan58 als je dat graag doet zou je eens naar Corsica moeten kijken of de Sierra Nevada in Spanje

*bericht bewerkt door Matthias123 op 24 nov 2021 12:30

Born to Ride

Masella (Oostelijke Pyreneeen)

null

The older I get, the better I was

Dit topic wil @bartvwg niet lezen , ik vind het wel een mooi alternatief. Voormiddag latjes in de sneeuw en namiddag shortje aan 't strand… Bedankt @Onnem

dan58 op 20 nov 2021 12:47

@dan58 als je dat graag doet zou je eens naar Corsica moeten kijken of de Sierra Nevada in Spanje

Matthias123 op 24 nov 2021 12:29

Sierra Nevada +1
Corsica zou ik niet doen voor het skiën. De gebiedjes zijn erg beperkt.
Maar mocht je toevallig naar Corsica gaan in een periode dat er ook sneeuw ligt, dan is het wel een poging waard. Deze zomer in het gebiedje Asco geweest daar. De weg er naartoe is in de zomer al spannender dan de piste in de winter kan zijn. In de winter zou ik er niet willen rijden zonder goede 4x4 waarbij een deukje hier en daar geen probleem is…

Sierra Nevada is voor mij ook echt een aanrader. Ondertussen al enkele malen geweest met de Krokus/Carnavalvakantie.

Tegen die tijd is m’n vrouw meestal aan wat warmere temperaturen toe, dus da’s echt een aanrader als je niet per sé een hele week wil skiën.

  • enkele dagen in Malaga/Nerja/… aan de kust met cocktails op het strand.
  • En dan de rest van de week verblijven wij in Granada in een hotel dichtbij de klim naar Sierra. Vroeg ontbijt, tegen de opening van de liften boven, 's avonds in de laatste zon nog een aperitief boven, en dan terug naar Granada voor een douche, diner en een avondbezoek aan het Alhambra bvb. ideaal!

Het ziet er inderdaad erg goed uit voor de Pyreneeen momenteel. Ik had al snel even naar vluchten op BCN gekeken als alternatief voor m’n trip naar Zwitserland of Südtirol,
Zeker aangezien ik nog 5 dagen skipas heb voor Pal Arinsal die dit seizoen op moeten.
Vorig jaar met black Friday in vol optimisme dat het seizoen wel zou doorgaan gekocht, geldig tot dit seizoen en niet terugbetaalbaar…)

Vluchten spotgoedkoop, maar ik was natuurlijk vergeten dat net in de Periode die ik wil gaan (04/12->08/12) twee feestdagen en een brugdag vallen, en de prijzen voor de hotels dus absoluut te duur zijn.
(En daar komt dan nog eens bij dat de grootste ramp die ik ooit meegemaakt heb inzake wachtrijen bij de lift op een zaterdag in Masella waren…)

Pas de la Casaaaaaah

Doet me aan mijn kindertijd denken, aan een touw achter de auto ;)

https://fb.watch/9u3qgpL0Tl/

*bericht bewerkt door Onnem op 24 nov 2021 16:04

The older I get, the better I was

Bolquere, bij skigebied Pyrenees 2000.
Dikke vette vlokken in hoog tempo. Lekker windje ook 🤧

https://fb.watch/9ugao5-nih/

The older I get, the better I was

Afgelopen zomer weer helemaal naar boven gereden in Alto Campoo aan de rand van de Picos de Europa. De laatste 300 hoogtemeters gelopen, dat dan wel. Echt een geinig gebiedje in een kom. Geniale uitzichten. Als France weer niet mag en Spanje wel dan rijden we in de kerstvakantie zeker naar een Spaans gebied. Na een jaar zonder ski heb ik er veel voor over!!

Sierra Nevada is voor mij ook echt een aanrader. Ondertussen al enkele malen geweest met de Krokus/Carnavalvakantie.

Tegen die tijd is m’n vrouw meestal aan wat warmere temperaturen toe, dus da’s echt een aanrader als je niet per sé een hele week wil skiën.

  • enkele dagen in Malaga/Nerja/… aan de kust met cocktails op het strand.
  • En dan de rest van de week verblijven wij in Granada in een hotel dichtbij de klim naar Sierra. Vroeg ontbijt, tegen de opening van de liften boven, 's avonds in de laatste zon nog een aperitief boven, en dan terug naar Granada voor een douche, diner en een avondbezoek aan het Alhambra bvb. ideaal!

Het ziet er inderdaad erg goed uit voor de Pyreneeen momenteel. Ik had al snel even naar vluchten op BCN gekeken als alternatief voor m’n trip naar Zwitserland of Südtirol,
Zeker aangezien ik nog 5 dagen skipas heb voor Pal Arinsal die dit seizoen op moeten.
Vorig jaar met black Friday in vol optimisme dat het seizoen wel zou doorgaan gekocht, geldig tot dit seizoen en niet terugbetaalbaar…)

Vluchten spotgoedkoop, maar ik was natuurlijk vergeten dat net in de Periode die ik wil gaan (04/12->08/12) twee feestdagen en een brugdag vallen, en de prijzen voor de hotels dus absoluut te duur zijn.
(En daar komt dan nog eens bij dat de grootste ramp die ik ooit meegemaakt heb inzake wachtrijen bij de lift op een zaterdag in Masella waren…)

FORZAM op 24 nov 2021 14:41

Heb je toevallig nog hoteltips in Granada @Forzam ? Want Pradollano is echt helemaal niets fatsoenlijks te krijgen voor zover ik tot nu toe heb gezien. Hoe lang doe je over de rit omhoog? En kun je een beetje fatsoenlijk eten op de berg?

Ik heb een huisje 2,5 uur ervandaan, mocht het tot een lockdown komen, dan hoop ik met de kids lekker daar te overwinteren en wat skiweekjes/daagjes mee te pakken.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Nou, speciaal voor de liefhebbers van Alto Campoo.

Daar gaat een soort sneeuwbom vallen de komende dagen. Volgens de meteorologen gaat er de komende dagen over de 200 mm neerslag vallen, grotendeels in de vorm van sneeuw. Dat is dus dik 2 meter sneeuw in een paar dagen.
Bron: nevasport forum, meteo draadje

null

The older I get, the better I was

Muy bien!!

Sierra Nevada is voor mij ook echt een aanrader. Ondertussen al enkele malen geweest met de Krokus/Carnavalvakantie.

Tegen die tijd is m’n vrouw meestal aan wat warmere temperaturen toe, dus da’s echt een aanrader als je niet per sé een hele week wil skiën.

  • enkele dagen in Malaga/Nerja/… aan de kust met cocktails op het strand.
  • En dan de rest van de week verblijven wij in Granada in een hotel dichtbij de klim naar Sierra. Vroeg ontbijt, tegen de opening van de liften boven, 's avonds in de laatste zon nog een aperitief boven, en dan terug naar Granada voor een douche, diner en een avondbezoek aan het Alhambra bvb. ideaal!

Het ziet er inderdaad erg goed uit voor de Pyreneeen momenteel. Ik had al snel even naar vluchten op BCN gekeken als alternatief voor m’n trip naar Zwitserland of Südtirol,
Zeker aangezien ik nog 5 dagen skipas heb voor Pal Arinsal die dit seizoen op moeten.
Vorig jaar met black Friday in vol optimisme dat het seizoen wel zou doorgaan gekocht, geldig tot dit seizoen en niet terugbetaalbaar…)

Vluchten spotgoedkoop, maar ik was natuurlijk vergeten dat net in de Periode die ik wil gaan (04/12->08/12) twee feestdagen en een brugdag vallen, en de prijzen voor de hotels dus absoluut te duur zijn.
(En daar komt dan nog eens bij dat de grootste ramp die ik ooit meegemaakt heb inzake wachtrijen bij de lift op een zaterdag in Masella waren…)

FORZAM op 24 nov 2021 14:41

Heb je toevallig nog hoteltips in Granada @Forzam ? Want Pradollano is echt helemaal niets fatsoenlijks te krijgen voor zover ik tot nu toe heb gezien. Hoe lang doe je over de rit omhoog? En kun je een beetje fatsoenlijk eten op de berg?

Ik heb een huisje 2,5 uur ervandaan, mocht het tot een lockdown komen, dan hoop ik met de kids lekker daar te overwinteren en wat skiweekjes/daagjes mee te pakken.

Shane op 24 nov 2021 20:34

@Shane:
Veel goede tips heb ik eigenlijk niet, wij zijn eerder budgetreizigers, en gaan dus liever een keertje vaker op vakantie dan luxueus. (Toten met vorig jaar ook gewoon als koppel zonder kinderen.)

Wij hebben steeds verbleven in Hotel Macia Real De La Alhambra. Een groot, onpersoonlijk hotel dat zich reicht op bussinessklanten en toergroepen die het Alhambra aandoen.
Nu charme, maar dus wel met goede kamers, deftig ontbijbuffet, grote parkeerkelder, erg goedkoop, en perfect gelegen tussen het Alhambra en direct aan de weg naar Sierra Nevada.

Klandizie begin Februari bestond voor 100% uit de volgende 3 groepen:

  • Aziatische toergroepen (Bij ons Japanners, geen Chinezen)
  • Skiërs
  • Wielerploegen (Sta je opeens naast peter Sagan aan de koffieautomaat…)

Van daaruit deden we 25 - 30 minuten over de klim tot in de gigantische parkeergarage.

Eten op de berg leek ons op het eerste zicht een drama te zijn. (Net als bvb. in Grandvalira). Wij hebben dus steeds maar een kleinigheid gegeten rond 12:00, dus ver voor de Spaanse drukte op het centrale plein in Pradollano zelf. Daar is het aanbod ook eerder beperkt tot veel snack-food met frieten. (Toast, burger, Albondigas,…)

Wij hebben dat maar voor lief genomen en dan 's avonds wat beter gegeten (Of meer wijn en tapas :))

Masella (oostelijke Pyreneeën) gaat vanaf zaterdag 27-11 volledig open

null

The older I get, the better I was

Sierra Nevada. De onovertroffen Starli schiet weer te hulp ;)

Zijn website is een schatkamer voor trip reports naar de meest exotische bestemmingen.

Dus natuurlijk ook Sierra Nevada. Wel wat ouder (2014) maar nog steeds relevant en enorm veel fotos. http://blog.inmontanis.info/?p=2662

The older I get, the better I was

Thanks @Forzam !

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik kan de titel van dit topic niet meer veranderen.
Ik zet vanaf nu dus ook plaatjes van de franse kant van de Pyreneeën hier neer.

The older I get, the better I was

Porte Puymorens, het skigebied waar je langs komt onderweg naar Andorra.
https://www.pyrenees-cerdagne.com/nl/sneeuw/porte-puymorens-…

Skikaartje

null

De depressie die vanaf de Middellandse het Spaanse binnenland is ingetrokken de laatste 36 uur, heeft een mooi dik pakket sneeuw achtergelaten. Dit begint er al goed uit te zien. Ze waren afgelopen weekend al open gegaan met welgeteld 1 baby liftje van 300 meter. Zo te zien gaat komend weekend de rest ook open.

null

null

Hieronder nog een promo video

*bericht bewerkt door Onnem op 25 nov 2021 14:24

The older I get, the better I was

Hoy, en Pas de la Casa

null

*bericht bewerkt door Onnem op 25 nov 2021 23:16

The older I get, the better I was

heerlijk!
1 keer een weekje pas de la casa gedaan. Best leuk, niet geweldig maar ik zou er best weer een keertje naartoe willen.
Er was ooit sprake van een verbinding Porté-Pas de la Casa. Was een mooie aanvulling geweest.

Masella ligt er fenomenaal goed bij. Vaak wil het nog weleens verwaaid zijn daar, maar nu niet.

null

null

mooie wolkenzee

null

mjammmm

null

The older I get, the better I was
The older I get, the better I was

Baqueira vanochtend

null

The older I get, the better I was

La Mongie (FR Pyreneeën)

null

The older I get, the better I was

Na een aantal foto’s van de Franse kant van de Pyreneeën, komt nu ook beeldmateriaal door van de Spaanse kant.
Van Nevasport forum, likkebaardend lekkere plaatjes uit Baqueira

Wakker worden!

null

Diep genoeg

null

null

null

The older I get, the better I was

Plaats een reactie