Wat praktische vragen over de pass sanitaire

Ik overweeg om naar Frankrijk te gaan volgende week (of week daarna). Zelf ben ik ‘genezen’, mijn vriend ook, maar heeft daar geen bewijs van dus is hij 'ongevaccineerd.
Nu zag ik dat een negatieve test 72 uur geldig is voor de horeca, een paar keer testen is geen probleem.
Echter een paar dingen waar ik niet zo snel wijs uit wordt:

  • Hoe zet ik mijn Nederlandse/ Europese QR code in die Franse app, is dat mogelijk?
  • Krijg je als je je als buitenlander laat testen en de uitslag is negatief ook een negatief testbewijs mee (met QR code) en / of kan je dat ook in die Franse app zetten? En hoe?
  • Weet iemand of je je in de skidorpen (Montgenevre bijvoorbeeld), makkelijk kan laten testen? (pharmacie?)

Helaas valt er op de website van Montgenevre weer bijzonder weinig te vinden en op de site van de Franse overheid kom ik er ook niet helemaal uit…

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 21 nov 2021 21:05

Volgens mij is je test nog maar 24 uur geldig

Je Nederlandse app (inclusief Nederlandse testuitslag) wordt in Frankrijk moeiteloos gescand, dus daar heb je in principe geen Franse app voor nodig. Je Franse testuitslag moet denk ik wel in een Franse app ingeladen worden.

Zoals al gezegd, je Nederlandse QR code werkt zonder problemen in Frankrijk. Als je QR code in de vorm van het EU-certificaat is, dan is het zelfs exact hetzelfde.

Ik zou gewoon even googlen op laboratoire Montgenevre of centre depistage. Laatst kreeg ik hier in Grenoble na een test gewoon een pdf met QR codes (EU-certificaat). Inladen in de Franse app is echt een fluitje van een cent. Maar hoeft niet eens.

PCR test is 72u geldig. Antigeentest maar 48u. Laatste kun je soms bij pharmacies laten doen. Maar, google en je ziet direct waar je je kunt laten testen. Het is overigens niet meer gratis in Frankrijk voor niet-gevaccineerden. Dus ik zou ook even checken of je kunt betalen zonder Carte Vitale (kan namelijk niet overal.)

Edit: overigens verwacht ik dat Frankrijk volgende week of de week erop door de grens van 200 besmettingen per 100k gaat. Dan is de pass sanitaire waarschijnlijk ook nodig in liften.

*bericht bewerkt door Bierdopje op 21 nov 2021 13:28

Volgens mij is je test nog maar 24 uur geldig

Jurie op 21 nov 2021 12:47

Om het land in te komen ja, maar voor horeca dus 72/48 uur

… en heb je een qr code nodig om in een (overnachting) hotel te verblijven?
(Dus 1 nacht, evt met ontbijt)

Verslaafd aan sneeuw

… en heb je een qr code nodig om in een (overnachting) hotel te verblijven?
(Dus 1 nacht, evt met ontbijt)

Rosco op 21 nov 2021 17:12

Als je er niet eet hoeft het niet per se. Maar als jer onbijt of wat drinkt wel, ook als je gebruik wilt maken van wellness etc. In alle hotels waar ik heb geslapen sinds de pass sanitaire werd de pass gevraagd.

Click. Click. Peace

… en heb je een qr code nodig om in een (overnachting) hotel te verblijven?
(Dus 1 nacht, evt met ontbijt)

Rosco op 21 nov 2021 17:12

Ik heb eerder deze week nog overnacht in zo een hotel langs de autoroute - daar is niet naar een passe sanitaire gevraagd. Er was dan ook geen restaurant, bar of wellness…ontbijt heb ik op een betere plek besteld.

Plaats een reactie