Verschil dames- en kinderskisokken

Hallo wintersportvrienden!

Ik heb een vraagje over sokken. Mijn vriendin loopt rond met skisokken van een Duitse supermarkt. Weinig mis mee, zo lang het niet al te koud is. Maar met het oog op de kerstvakantie (fingers crossed dat die doorgaat) zijn echt goede sokken geen overbodige luxe.

Nu vroeg ik mij af of er een groot verschil is tussen dames- en kinderskisokken. Mijn vriendin heeft namelijk schoenmaat 36, dus bijvoorbeeld Falke heeft ook nog kindermodellen in die maat, voor de helft van de prijs. Ik weet dat er tussen heren- en damessokken een verschil zit in hoogte/vorm van de kuit, omdat er gewoon anatomisch verschil is tussen mannen en vrouwen. Hoe verhouden de kindermodellen zich wat dat betreft? Wat betreft warmte mag ik aannemen dat daar geen verschil in zit toch?

Je weet wat ze zeggen over aannames…
Voor de zekerheid zou ik even naar de materiaal % kijken, om te zien of die wel hetzelfde zijn.

Je weet wat ze zeggen over aannames…
Voor de zekerheid zou ik even naar de materiaal % kijken, om te zien of die wel hetzelfde zijn.

Slim op 29 nov 2021 13:53

Ja aannames zijn levensgevaarlijk!
Wat betreft materiaalpercentages: Goede tip, niet aan gedacht. Bij die Falkes hebben de kinderversies: 45% Polypropeen, 20% Wol, 20% Acryl, 15% Polyamide en de volwassen versies: 45% Polypropeen, 25% Acryl, 20% Wol, 10% Polyamide. Dus daar zit al wel een klein verschil in.

Qua isolatiewaarde moet je je zeker niet blindstaren op sokken.
De veel dikkere binnenschoen van je skischoenen speelt hier een grotere rol in + natuurlijk het niet overspannen van de “Schnallen” omdat je daarmee de bloedsdoorstroming afknelt.

Ik heb al sokken gehad van allerlei merken (ook Lidl) en het voornaamste verschil zit (als je wegblijft van de echte low-budgetsokken) in elasticiteit en duurzaamheid + ook wat qua pasvorm als je naar de “echte” skisokken gaat met verschillende zones qua rekbaarheid.

De kindersokken hierboven hebben “iets minder” polyamide en zijn dus iets minder rekbaar. Qua warmte denk ik dat je ze niet uit elkaar zult kunnen houden (zeker niet in een skischoen).

Glide on!

Falke heeft maat 35-38 voor dames, ik zou geen kindersokken nemen….

Falke heeft maat 35-38 voor dames, ik zou geen kindersokken nemen….

Gerjon op 29 nov 2021 20:03

Bij Falke zou ik aan de bovenkant van de maatrange willen zitten. Dus maat 36 in 35-38 is niet ideaal.

37-38 kan ook…

Ik zou van elke variant twee paar aanschaffen en dan de hele week blinde tests doen. Waarschijnlijk merkt je vriendin weinig tot geen verschil 😀

Qua isolatiewaarde moet je je zeker niet blindstaren op sokken.
De veel dikkere binnenschoen van je skischoenen speelt hier een grotere rol in + natuurlijk het niet overspannen van de “Schnallen” omdat je daarmee de bloedsdoorstroming afknelt.

Ik heb al sokken gehad van allerlei merken (ook Lidl) en het voornaamste verschil zit (als je wegblijft van de echte low-budgetsokken) in elasticiteit en duurzaamheid + ook wat qua pasvorm als je naar de “echte” skisokken gaat met verschillende zones qua rekbaarheid.

De kindersokken hierboven hebben “iets minder” polyamide en zijn dus iets minder rekbaar. Qua warmte denk ik dat je ze niet uit elkaar zult kunnen houden (zeker niet in een skischoen).

Vivace op 29 nov 2021 19:59

Dank voor je uitleg! Schnallen zijn inderdaad het belangrijkst. Blijft toch altijd leuk om de totale verbazing van mensen te zien als je ze uitlegt dat je niet met je volle gewicht op die dingen hoeft te duwen.
Mijn eigen ervaring met Lidl-spul is dat het vrij veel vocht vasthoudt en dus snel afkoelt. Ook de rekbaarheid laat inderdaad wel te wensen over.

Falke heeft maat 35-38 voor dames, ik zou geen kindersokken nemen….

Gerjon op 29 nov 2021 20:03

Bij Falke zou ik aan de bovenkant van de maatrange willen zitten. Dus maat 36 in 35-38 is niet ideaal.

Hessel op 29 nov 2021 20:11

Dat herken ik ja, mijn 44-45 Falkes zijn toch nog best ruim, ondanks een maatje 44,5.

Ik zou van elke variant twee paar aanschaffen en dan de hele week blinde tests doen. Waarschijnlijk merkt je vriendin weinig tot geen verschil 😀

Martin7182 op 29 nov 2021 20:51

En ik maar hopen dat Sint dit jaar geen duur geintje zou worden 😜 Maar ik denk inderdaad ook dat ze geen verschil zal merken.

Mijn vrouw en dochter hebben allebei maat 38, toch zijn de voeten verschillend bij de voorvoet. De kindersok zit bij mijn vrouw ook iets strakker om haar voorvoet en kuit. De damessok is een fractie langer zag ik net. SK2 sokken van Falke.

Verslaafd aan sneeuw

Bedankt @Rosco!
Ik heb net allebei maar gewoon besteld en dan zien we wel wat bevalt.

Plaats een reactie