Eerste keer wintersport

Hoi Allemaal,

Ik ga voor het eerst op wintersport dit jaar. Ik wil niet meteen al te dure skikleding kopen, omdat ik eerst wil ervaren of het iets voor mij is. Hebben jullie misschien nog advies voor merken waar ik het best naar kan kijken voor een jas en/of broek? Ik kom nu zelf bij merken als icepeak of cmp uit. Wil eigenlijk niet boven de 80 euro aan een jas uitgeven.

*bericht bewerkt door Leon97 op 07 dec 2021 10:35

Decathlon of Marktplaats, dan heb je volledig invloed op het budget…

Lidl heeft nu weer skikleding. Niet top, maar ook niet heel slecht en voor de prijs prima.

Zelf heb ik van de genoemde merken alleen ervaring met CMP, wat mij betreft prima prijs-/kwaliteitverhouding. Wat je verder zou kunnen doen is via Marktplaats/Vinted kijken of gaan voor een skijas die je ook als gewone winterjas zou kunnen dragen. Protest heeft bijvoorbeeld vaak een leuke collectie, die je ook voor ‘gewoon’ kunt dragen.

Wij hebben van beide merken skikleding en zijn daar heel tevreden over. Ik weet niet of het in de buurt is voor je, maar de wintersport outlet an Daka in Rotterdam heeft veel skikleding en accessoires voor leuke prijzen.

Decathlon heeft prima spullen voor een beperkt budget als je liever nieuw koopt. Die hebben de afgelopen jaren echt een kwaliteitssprong gemaakt. Als je geen problemen hebt met 2e hands dan is Vinted of Marktplaats inderdaad een mooie optie. Het is wel een beetje zoeken naar een eerlijke prijs/kwaliteit. €75 voor een 2e hands Ice Peak jas op Vinted zou ik er bijv. niet aan uitgeven, maar er staat zo veel op dat je met een beetje zoeken vast een prima setje bij elkaar kunt krijgen.

Laat je verder niet gek maken. Je hebt voor de eerste keer skiën echt geen 4 sets odlo thermo-ondergoed, tig paar Falke sokken, technische pullies en triple platinum huur-ski’s nodig.

Misschien is het handig om te kijken of je relatief dure producten die je echt alleen voor wintersport gebruikt (ski-sokken, goggle, helm etc.) kunt huren of lenen van iemand die je kent.

Er is voor de eerste (paar) keer skiën maar 1 ding waar je niet op moet bezuinigen en dat is op les.

Dag Leon, dat is natuurlijk niet een echt groot budget… eventueel zou je de tweedehandsmarkt kunnen bekijken, maar dan weet je natuurlijk niet goed hoe de kledij behandeld geweest is (bv met verkeerde producten wassen kan waterbestendigheid serieus beinvloeden).

Voor betaalbaar nieuw materiaal kan je bv naar Dare2be kijken, maar er zijn nog een ganse lijst van goedkopere kledij merken.
Wat je nodig hebt hangt ook een beetje af van wanneer je gaat… wil je skiën in een koude week in januari bij -20C of eind maart bij +5C.

Een belangrijk advies is kledij aandoen in laagjes.

*bericht bewerkt door Videast op 07 dec 2021 10:52

Ik heb zelf erg goede ervaringen met Human Nature van de ANWB. Zeker als je lid bent en op aanbiedingen let kan je voor hele leuke prijzen kwalitatief erg goede kleding scoren.

Born to Ride

+1 voor de huismerken van Decathlon. Doorgaans hebben ze meerdere prijszettingen van heel goedkoop, naar meest kwalitatief. De goedkoopste zou ik altijd overslaan, vanaf de “middenrange” heb je zeker een goeie instapset. Verder zelf passen en zien wat je goed zit.

Een ski-jas kan overigens altijd dubbel dienst doen als winterjas, en is nooit een verloren investering.

Heb zelf een midden range broek van Decathlon. Voor de Jas heb ik gekozen voor een Ice Peak jas in de uitverkoop die ik wat mooier vond en daarom ook nog buiten de wintersport aan kan. Jas en broek voldoen op de piste prima tot nu toe, hebben het nu ± 20 skidagen overleefd.

Hou er rekening mee dat je het met skiën snel warm hebt. Tip: probeer zo veel mogelijk met laagjes te werken. Bv een dun jack met een fleece eronder. Voordeel is dat je dan alles ook gewoon in het dagelijks leven kunt gebruiken.

Ik ben heel tevreden over de Crivit Pro lijn van Lidl. Naast ons (veel te) dure high-end materiaal kopen we dit er als reserve bij. Prijs-kwaliteit lijkt mij dit moeilijk te kloppen. Zo heb je een jas van Crivit Pro met waterkolom van 10000mm voor 50 euro en een broek voor 40 euro. De gewone Crivit jas kost slechts 30 euro, maar is wel van een veel mindere kwaliteit…

Zelf gekozen voor een budgetmerk als Ice Peak. De jas zit erg goed, is ook als ‘gewone’ winterjas te dragen. Jassen zijn (zoals men zegt) ontworpen in Finland. Dat zou best kunnen, want hij is ontzettend warm, zelfs bij -35 heb ik het niet koud gehad. Enig probleem bij deze budget jas is dat hij niet waterdicht is. Iets wat bij een ski-jas toch wel een vereiste is. Lijkt of daar de besparing in zit. Een ander budgetmerk is MountainPeak (verkrijgbaar bij Scapino). Verwacht geen designer hoogstandjes, maar voor een week goed te doen, en een zwarte skibroek kun je onder alles aan. Succes met je zoektocht.

?? 2023

Wat informatie over de periode waarin je gaat kan idd nuttig zijn.
Zoals iedereen: goede ervaring met Decathlon.
Een aantal jaren geleden voor een koudere skivakantie op het snowboard een broek van €50 (ongeveer) gekocht daar, die deed zeker goed dienst.
Mijn hele dure shell was toen nog niet toegekomen en ik ging met een tragere bende = sneller koud

Het is o zo hard genieten.

Ik heb voor mijn eerste jaar gekozen voor skikleding van de Lidl. Echter na 1 jaar toch gekozen voor decatlon. Zat toch lekkerder en meer keus uit pasvorm. Echter; het was erg koud en het sneeuwde de eerste 3 dagen van mijn eerste vakantie en koud heb ik het niet gehad! Ski sokken van de Lidl draag ik nog steeds (naast die van de anwb en een paar compressie kousen). Onderkleding heb ik de voorkeur bij die van de anwb, echter die van de decatlon zijn ook prima!

Zelf gekozen voor een budgetmerk als Ice Peak. De jas zit erg goed, is ook als ‘gewone’ winterjas te dragen. Jassen zijn (zoals men zegt) ontworpen in Finland. Dat zou best kunnen, want hij is ontzettend warm, zelfs bij -35 heb ik het niet koud gehad. Enig probleem bij deze budget jas is dat hij niet waterdicht is. Iets wat bij een ski-jas toch wel een vereiste is. Lijkt of daar de besparing in zit. Een ander budgetmerk is MountainPeak (verkrijgbaar bij Scapino). Verwacht geen designer hoogstandjes, maar voor een week goed te doen, en een zwarte skibroek kun je onder alles aan. Succes met je zoektocht.

Martijn77 op 07 dec 2021 13:45

Ik vind Icepeak nou niet echt een budgetmerk. Zeker niet vergeleken met Mountainpeak en spul van de Lidl. Dat zie je ook wel in de prijs.

On topic: ik zou ook naar de Decathlon gaan. Goede kwaliteit voor een prima prijs. Of lenen bij vrienden, of op MP kijken.

Ik scoort soms met wat geluk heel goedkoop in de kringloopwinkel. Laat een broek van Columbia voor 8 euro izgs. en 10 euro voor een Brunotti broek. Je moet echter wel een beetje opletten of het nog redelijk recent is en slijtage onderaan de pijpen checken. Als ik hier niet slaag, biedt Vinted of Decathlon altijd uitkomst. Ik zweer bij merinowol als onderkleding. Niet goedkoop, maar zelfs als je zweet, houdt het je warm . Nieuw bij de Decathlon te koop, maar laatst kocht ik 2 wollen pully’s zo goed als nieuw voor 25 euro incl. verzenden via Vinted. Je moet er wel wat tijd in steken om dit soort koopjes te vinden.

De eerder genoemde mountain peak (bij bijv. Scapino te koop) is qua prijs/kwaliteit ook netjes.

Zelf gekozen voor een budgetmerk als Ice Peak. De jas zit erg goed, is ook als ‘gewone’ winterjas te dragen. Jassen zijn (zoals men zegt) ontworpen in Finland. Dat zou best kunnen, want hij is ontzettend warm, zelfs bij -35 heb ik het niet koud gehad. Enig probleem bij deze budget jas is dat hij niet waterdicht is. Iets wat bij een ski-jas toch wel een vereiste is. Lijkt of daar de besparing in zit. Een ander budgetmerk is MountainPeak (verkrijgbaar bij Scapino). Verwacht geen designer hoogstandjes, maar voor een week goed te doen, en een zwarte skibroek kun je onder alles aan. Succes met je zoektocht.

Martijn77 op 07 dec 2021 13:45

Ik vind Icepeak nou niet echt een budgetmerk. Zeker niet vergeleken met Mountainpeak en spul van de Lidl. Dat zie je ook wel in de prijs.

On topic: ik zou ook naar de Decathlon gaan. Goede kwaliteit voor een prima prijs. Of lenen bij vrienden, of op MP kijken.

Mickey-1 op 08 dec 2021 09:32

Wellicht is budgetmerk niet helemaal het juiste woord, maar mid-range? Qua prijsklasse liggen merken als Peak Performance, Bergans, etc daar veel meer boven. Zelf vond ik de kwaliteit van Scapino een stuk beter dan van de Icepeak. Toen ik jaren geleden weer besloot om een wintersportvakantie te gaan doen heb ik mijn eerste ski outfit bij de Makro gehaald en de skihelm bij de action. Daar zullen heel wat mensen wat van vinden, maar hij heeft zijn werk gedaan en zelfs een klap goed opgevangen. Of het modieus is, is een tweede. Maar goed, ik zag op de piste toch ook wel dames in peperdure designerkleding die amper konden skien en het liefste hun chihuahua hadden meegenomen.
On topic: mee eens met Mickey-1, prijs kwaliteit bij Decathlon is zeker goed.

?? 2023

@leon97
Wat je ook kan doen is in deze of een nieuwe topic je maten doorgeven met de vraag, degelijke skikleding gezocht voor weinig… :-)
Was gister mn spullen aan t vergaren voor rondje skien en kwam nog een burton broek tegen. Niet de meest recente maar wel top spul voor weinig, maat M (ben zelf 1.87). Denk dat er veel hier nog wel wat spul in de kast hebben liggen die ze toch niet meer dragen.

Wellicht is de veilingsite van BVA een optie. Die hebben momenteel ook regelmatig skikleding. Wellicht kun je daar voor een leuk prijsje iets vinden.

Skiing is not a lifestyle, it's life.

Als je in de buurt van Arnhem woont, dan is de Intersport Outlet een absolute aanrader, merkspullen voor heel redelijke prijzen. En een groot aanbod.

Ik onderschrijf de reacties hierboven: Marktplaats of Decathlon

Beetje laat, maar voor mensen die dit topic vinden:
Vinted is hier eigenlijk best handig voor, áls je je maat een beetje weet.
Geen gedoe met bieden, gewoon kopen als het je wat lijkt. Verzendkosten zijn vaak laag tot 0 euro.

Zelf zo wat goede reserve-handschoenen voor de kinderen gescoort, ipv 3 dure sets te kopen of 3 goedkope die niet warm zijn.

Nevica van Sportsdirect is ook een goed merk voor als je weinig geld wilt uitgeven.

FULL SEND

De betere merkkleding aanschaffen kan je beter niet nét voor het skiseizoen doen (dus niet in okt/nov.).
Zo heb ik afgelopen zomer een skibroek en skijack van Spyder met 60 - 65 % korting kunnen kopen. Het één bij Amazon.nl, de ander bij Zalando.
En paar jaar terug een pracht O’Neill skijack van € 200,- voor slechts € 80,-.
Het is gewoon een kwestie van flink google-len.

En mocht je toch bij goedkopere spullen uitkomen, dan valt er qua warm blijven altijd nog te compenseren met extra laagjes onder je jack en bijv. een thermobroek onder je skibroek.

Met handschoenen hoef je ook niet direct naar de top: een paar goedkopere handschoenen zijn vaak warm genoeg mits je er een paar dunne onder-handschoenen onder draagt. Die vind je bij de hardloopafdeling van sportzaken. En dan kan je de handschoenen ook nog gebruiken op de fiets etc.

Life is what happens while you were checking your phone

Plaats een reactie