2 opties om te skiën?! Alleenstaande moeder met 3 tienerkids

Mijn 3 kinderen (9, 11 en 15) zijn gek van skiën. Jongste is nog niet zo ervaren, maar middelste en oudste kunnen redelijk skiën.
Na een heftige tijd zou ik er graag even met ze op uit gaan.
Deze keer dan echter ik (moeder) dus alleen met de kinderen, iets wat ik best spannend vind.

Nou zijn er 2 opties. Ter info: we komen uit regio Twente.

Wij zouden sowieso 26 t/m 31 december kunnen, dus max 4 a 5 nachten.

OF als de scholen een week eerder sluiten (waar het OMT in adviseert) is er de optie om eventueel 18 t/m 24 december te gaan. Dus maximaal ca. 6 nachten.

Hebben jullie tips wat leuk/handig is om te doen. Redelijk wat blauw/rood aan pistes zou ik wel handig vinden. Niet te dure omgeving… en een beetje te rijden (max 750 km ongeveer), aangezien het niet om een volle week gaat.

Graag reactie!

*bericht bewerkt door Skifanaatje op 08 dec 2021 08:48

Ik ga als alleenstaande ouder ook alleen met mijn zoon, in de tweede week van de kerstvakantie. Wij gaan naar Frankrijk, omdat de Fransen dan zelf geen kerstvakantie meer hebben. Dat scheelt dus in de prijs, en hopelijk ook een beetje in de drukte. Is die week geen optie?

Qua gebieden heb ik gekeken naar les Sybelles en Grand Domaine. Wij gaan met de bus, omdat ik het niet zo zie zitten om alleen naar de sneeuw te rijden.

Ik ga als alleenstaande ouder ook alleen met mijn zoon, in de tweede week van de kerstvakantie. Wij gaan naar Frankrijk, omdat de Fransen dan zelf geen kerstvakantie meer hebben. Dat scheelt dus in de prijs, en hopelijk ook een beetje in de drukte. Is die week geen optie?

Boule_de_neige op 08 dec 2021 08:51

Je bedoeld dat je dan 1/2 januari vertrekt?
Ja, mogelijk is dit wel een optie. Maar dit kost wat meer regelwerk.
Via welke organisatie heb je de reis geboekt?
Lijkt mij inderdaad ook fijn om eventueel met vervoer te gaan. Al heb ik aan rijden ook een hekel.

Wj gaan ook die week naar Frankrijk. Huren een appartement voor 5 personen met skipas voor 900 euro. Alleen is het qua afstand niet dichtbij. Al heb ik het vroeger ook wel eens voor een lang weekend gedaan.

Er is hier een topic over die week wintersport in Frankrijk met daarbij linkjes naar goedkope aanbieders. Ik zal even kijken of ik de link kan plakken.

Minder dan een week, niet te ver rijden en betaalbaar:
Allgau in Duitsland (Oberstaufen/Steibis; Bolsterlang (appartementje in Obermaiselstein); Oberjoch (acco lastig denk ik)
Vorarlberg Oostenrijk (Mellau/ Damuls; Diedamskopf; Warth)

Als je tegen wat onzekerheid kunt: de laatste week voor vertrek de VVV’s mailen, lukt altijd.

Uiteraard even los van de glazen bol m.b.t. corona, omnikron, vaccinatie geldigheid etc).

Fun Lovin' Skier

Tja, of je nou 750km rijdt of 850… Ik kan het gebied Skijuwel aanraden. Wij zijn 3 jaar naar Auffach geweest.
Mooi gebied, voldoende km’s, niet te duur en goed aan te rijden. Het hotel waar wij altijd gingen is helaas gestopt.

Probleem met naar Duitsland gaan nu is dat kinderen daar in quarantaine moeten als ze niet hersteld of gevaccineerd zijn.
Dus tenzij de kinderen van TO het afgelopen halfjaar corona hebben gehad, niet echt een optie.

Ik zou zelf idd kijken naar een busreis naar Frankrijk, want in je eentje rijdend is dat best ver.
Of misschien is Tsjechie een optie?

Of heel erg buiten je box, vliegen naar Turkeije? Cor en Don boden in het verleden nog wel skireizen aan naar onder andere Uludag. Is best een leuk klein gebiedje, ik ben er zo’n 15 jaar geleden geweest. Toen gecombineerd met een paar dagen Istanbul.

*bericht bewerkt door Suuski op 08 dec 2021 10:25

*bericht bewerkt door Suuski op 08 dec 2021 10:25

@Skifanaatje

Ik ben wel Belg maar ken Sportiek.nl van advertenties . Ze bieden héélwat reizen aan in het budgetvriendelijke gebied Les Sybelles (St Sorlin d’Arve). Ik dacht ook met de bus.

In B. hebben wij dit dikwijls gedaan met Landscape.be of Skiworld.be

Born to run. B.S.

Ik ga als alleenstaande ouder ook alleen met mijn zoon, in de tweede week van de kerstvakantie. Wij gaan naar Frankrijk, omdat de Fransen dan zelf geen kerstvakantie meer hebben. Dat scheelt dus in de prijs, en hopelijk ook een beetje in de drukte. Is die week geen optie?

Boule_de_neige op 08 dec 2021 08:51

Je bedoeld dat je dan 1/2 januari vertrekt?
Ja, mogelijk is dit wel een optie. Maar dit kost wat meer regelwerk.
Via welke organisatie heb je de reis geboekt?
Lijkt mij inderdaad ook fijn om eventueel met vervoer te gaan. Al heb ik aan rijden ook een hekel.

Skifanaatje op 08 dec 2021 09:15

Klopt, we vertrekken 1 januari en komen dan 2 januari aan. Een week later in de nacht van zaterdag op zondag rijdt de bus terug, dus op tijd om maandag weer naar school te gaan. Ik heb geboekt via Sunweb (wij gaan naar Saint François Longchamp). Sportiek biedt ook busreizen, bijv. Naar les Sybelles. Omdat wij snowboarden leek ons Le Grand Domaine iets geschikter en dus kwamen we uit op Sunweb. Communicatie met Sunweb vind ik echter wel een ramp… Minstens een uur wachten als je belt , e-mailen kan niet en via Messenger of WhatsApp krijg ik iets teveel antwoorden waarvan afdruipt dat iemand geen zin heeft om iets uit te zoeken. #eindegemopper

Verder kon ik naar Frankrijk geen busreizen vinden. Tui biedt deze ook niet (meer?) aan en veel reisorganisaties zijn opgedoekt of opgegaan in Sunweb.

Edit: summit travel is ook nog een optie

*bericht bewerkt door Boule_de_neige op 08 dec 2021 11:07

Ik kan je Ehrwald aanraden. Vanaf Enschede hooguit 800 km en een prachtig skigebied met veelal blauwe pistes. Skibusverbindingen zijn goed en vertrekken regelmatig. Zelf verblijf ik dan in hotel Stern. Keurige kamers, goed eten, leuke sauna.
De skibus staat smorgens op het plein voor de deur van het hotel.

650km vanaf Enschede: Klinovec; echt prima skigebied voor jullie groepje lijkt me;
Best moderne liften, kunstsneeuwinstallaties
26 t/m 31 dec; https://www.klinovec-views.cz/en/reservation/ , studio v 740
skipas voor 4 dagen kost voor 2007 en jonger = 75 euri, voor 2006 en ouder = 125
Coronpas verplicht voor 12 jaar en ouder

Op de achtergrond de appartementengebouwen van https://www.klinovec-views.cz/en/reservation/

null

screenshot uit deze mooie video van Klinovec :

*bericht bewerkt door Derhansel op 09 dec 2021 20:51

idd, Ehrwald, Berwang, Lermoos
of KleinWalsertal, Riezlern.

Alle redelijk dichtbij.

Het wordt Sauerland! Heel fijn mooi groot huis geboekt samen met vrienden.
Gaat vast een heerlijke week worden. Wellicht niet de hele week skiën, maar dat vind ik voor deze keer ook wel prima.

Dat snap ik niet helemaal. Ik heb in overleg met de eigenaar van ons appartementencomplex onze vakantie naar Willingen moeten annuleren omdat onze dochter van 11 5 dagen in quarantaine zou moeten. Dat geldt voor jullie toch ook?

Dat snap ik niet helemaal. Ik heb in overleg met de eigenaar van ons appartementencomplex onze vakantie naar Willingen moeten annuleren omdat onze dochter van 11 5 dagen in quarantaine zou moeten. Dat geldt voor jullie toch ook?

skijoy op 15 dec 2021 13:14

Wij moeten ons voor vertrek met de personen boven de 12 registeren door middel van vaccinatie bewijs. Mijn andere 2 kinderen zijn onder de 12.

null

Ja, kinderen onder de 12 moeten helaas ook 5 dagen in quarantaine. Ze hoeven alleen niet negatief te testen voor ze daaruit mogen. Dus lijkt me niet handig voor een vakantie. Wij hebben wegens deze regels geannuleerd.

null

Mijn stem gaat voor de bus naar Saint Francois. Erg leuk gebied, met hele mooie en leuke blauwe en groene pistes. Het gebied is redelijk overzichtelijk, en de 2e week van Januari is rustig dit jaar én zeer betaalbaar (voor hoever wintersport betaalbaar is).

Ben al in aardig wat gebieden geweest, en als ik 1 gebied móét kiezen, kies ik toch vaak voor Saint Francois vanwege de prijs, pistes (breed) en het feit dat je met de bus kan.

Ik ga dit zelf ook doen ;-) Vind met de bus toch relaxter reizen dan alléén rijden in een auto. Of zoals bij ons met 2 volwassenen.
Je bent er lekker een weekje uit, in een rustige periode in een leuk gebied voor een prijs waar je vaak in de vakantie niet eens 3 dagen voor weg bent.

En als ik dit topic doorlees ben ik niet de enige die die week gaat

*bericht bewerkt door Waah op 17 dec 2021 11:33

Voor Winterberg dus blijkbaar toch geen test nodig voor kinderen onder 15 jaar https://www.euregio.org/corona/duitsland/

Vanaf 3 december geldt in Nordrhein-Westfalen een nieuwe Corona-Schutzverordnung. De belangrijkste regelingen per 4 december:

De nieuwe coronaverordening geldt met ingang van 4 december en geldt voorlopig t/m 21 december 2021
2G-Plus voor voorzieningen met een hoog infectierisico (bewijs van volledige vaccinatie of genezing met een aanvullende test: sneltest niet ouder dan 24 uur of PCR-test niet ouder dan 48 uur. Kinderen en jongeren tot en met 15 jaar zijn hiervan uitgezonderd).
Clubs en disco’s (om de pandemie in te dammen blijven clubs, disotheken en vergelijkbare gelegenheden wegens het bijzonder hoge besmettingsrisico gesloten)
Dance-evenementen
Carnavalsvieringen en vergelijkbare tradities
2G in de culturele en recreatieve sector en detailhandel* (bewijs van volledige vaccinatie of genezing. Kinderen en jongeren tot en met 15 jaar zijn vrijgesteld):
Restaurants en andere horecagelegenheden
Musea, tentoonstellingen en gedenkplaatsen
Concerten, theaters en bioscopen
Dierenparken, zoölogische tuinen en pretparken
Zwembaden en wellnessfaciliteiten
Toeschouwers bij sportevenementen
Sportactiviteiten (uitzonderingen daargelaten)
Kerstmarkten en volksfeesten
Toeristische overnachtingen

Mijn stem gaat voor de bus naar Saint Francois. Erg leuk gebied, met hele mooie en leuke blauwe en groene pistes. Het gebied is redelijk overzichtelijk, en de 2e week van Januari is rustig dit jaar én zeer betaalbaar (voor hoever wintersport betaalbaar is).

Ben al in aardig wat gebieden geweest, en als ik 1 gebied móét kiezen, kies ik toch vaak voor Saint Francois vanwege de prijs, pistes (breed) en het feit dat je met de bus kan.

Ik ga dit zelf ook doen ;-) Vind met de bus toch relaxter reizen dan alléén rijden in een auto. Of zoals bij ons met 2 volwassenen.
Je bent er lekker een weekje uit, in een rustige periode in een leuk gebied voor een prijs waar je vaak in de vakantie niet eens 3 dagen voor weg bent.

En als ik dit topic doorlees ben ik niet de enige die die week gaat

Waah op 17 dec 2021 11:33

Ja, gezellig! Dan zien we elkaar in de bus. Maar volgens mij heeft @skifanaatje de knoop al doorgehakt… Ik kan al!leen maar hopen dat de maatregelen tegen die tijd voor kinderen worden versoepeld.

Plaats een reactie