Handschoenen en ziekte van Reynaud

Mijn zoon (15 jaar) heeft de ziekte van Reynaud, dat uit zich door o.a. heel snel koude vingers te krijgen.
Het punt is nu dat ik op zoek ben naar handschoenen die dermate isoleren dat zijn warmte zo lang mogelijk behouden blijft. M.a.w. ik zoek extreem warme handschoenen. Geen wanten (ja dat is warmer) maar hij wil zijn bindingen makkelijk kunnen doen zonder een want uit te trekken.
We hebben er al wat geprobeerd zoals The North Face met Goretex en mijn paar Leki Xplore XT S maar zelfs die zijn te koud voor hem.
Wat is de gouden tip voor dit vraagstuk?

Hestra Army Leather Extreme wanten, verreweg de warmste die ik ken.
O geen wanten meer, zie ik. Dan de handschoenversie maar die is wel een stuk minder warm.
Verder heb je wanten die je halverwege open kunt ritsen. Erg handig. Alleen even de naam vergeten .
Gevonden: https://10peaksgloves.com/ski-and-snowboard-gloves/mount-bab…. Foto voor het idee:

null

De Mount Babel is hun warmste variant. Misschien een idee.
10peak was vorig jaar in elk verkrijgbaar bij Duijvestein en de Zwerfkei (in Woerden). (alleen niet de Mount
Babel).

Last but not least heb je ook verwarmbare handschoenen maar daar weer ik verder niks van. Er zijn ook handwarmers die je in de handschoen stopt.

*bericht bewerkt door DrPhil op 09 dec 2021 14:56

Als hij echt liever geen want heeft, dan de gulden middenweg; de “lobster”. Wat een ideale dingen.
Die van Hestra zijn geweldig. Voor mij eigenlijk té warm, dus ik heb een paar eenvoudigere gewone handschoenen voor de minder koude dagen.

❄️

Toevallig kwam ik laatst in snowworld een vrouw tegen met vreemde lampjes op haar handschoenen. Toen ik hier verbaasd naar vroeg bleek dat zij ook de ziekte van Reynaud had. Haar oplossing hiervoor, electronisch verwarmde handschoenen. Op die manier heb je nooit koude vingers zoland de batterij meegaat. Specifiek naam of merk heb ik zo niet voor je (en ik weet niet of je zomaar mag linken naar webwinkels hier). Maar een korte google zoekopdracht naar: “elektrisch verwarmbare handschoenen” levert me een hele lijst opties op.

Bij de ANWB verkopen ze die elektrisch verwarmbare handschoenen. Bij de Decathlon kun je hand- en voetwarmers kopen voor eenmalig gebruik, die kun je in je handschoenen stoppen (wel met binnenhandschoenen, maar dat scheelt sowieso veel warmte).

@Hans Heeft hij ook last van koude voeten? Raynaud heeft namelijk ook effect op de voeten.

Date your skis but marry your boots

Zoals vaker geopperd de Hestra’s zijn heerlijk. Heb beide (handschoenen en de Lobster 3-fingers )
De laatste versie is net even warmer.

May the ski force be with you !!

Electrische handschoenen werken super.
Wel extra paar batterijen bij kopen, anders trek je het niet tot einde dag.

Mijn echtgenote heeft daar ook serieus last van en gebruikt nu ook electrisch verwarmde handschoenen (wanten) van Ziener. Ervoor hebben we zowat alle heel warme wanten gekocht, merino onderhandschoenen, handverwarmers, maar niets hielp afdoende bij koud weer.
Vanaf het moment dat Salomon verwarmde skibotten kocht hebben we ook deze tot grote tevredenheid gekocht.
Verwacht geen wonderen, maar sindsdien hebben we toch niet meer noodgedwongen moeten stoppen met skiën.

@Hans Heeft hij ook last van koude voeten? Raynaud heeft namelijk ook effect op de voeten.

Marco-Paul op 09 dec 2021 20:20

Dat valt gelukkig mee. Goede sokken en goede snowboardschoenen isoleren blijkbaar bij hem voldoende.

Dank allemaal, ik ga eens kijken naar lobsters, Hestra en verwarmde handschoenen. Ik zag idd die Ziener al hangen en ga ook eens kijken naar Gerbing.

*bericht bewerkt door Hans- op 09 dec 2021 21:51

Electrische handschoenen werken super.
Wel extra paar batterijen bij kopen, anders trek je het niet tot einde dag.

Vriesa op 09 dec 2021 21:13

I second that! En anders inderdaad lobsters.

Click. Click. Peace

1 van de voordelen van verwarmde handschoenen voor mensen met Raynaud’s is dat je ze ook kunt gebruiken voor ‘conditioneerings therapie*’.
Dat is de reden dat ik ze eindelijk gekocht heb.

Voor de duidelijkheid, ik ben geen arts, maar werkt de therapie niet, dan werken ze altijd nog om je handen beter warm te houden, is mijn gedachte.

NB, niet samen met lawine piepers gebruiken, dus voor toerskien houd ik het bij wanten.

*bericht bewerkt door Slim op 10 dec 2021 03:50

En denk ook aan laagjes
Dus neem bijv de eerder genoemde Hestra’s Army of bijv de Black Diamond Guide (de laatste heb ik zelf en bevallen mij heel goed).
Beide hebben van nature al een goede liner maar als je daaronder nog bijv een (merino wol)liner pakt heb je nog een extra isolatie.
Ik weet dat Black diamond verschillende series liners heeft in 3 gradaties: ligt, middel en zwaar. De zware liner is zelfstandig al geschikt voor -4.
Dit icm een goede handschoen eromheen verhoog je de isolatie waarde
Hestra heeft volgens mij ook een heated liner of bijv bij een motorwinkel kijken

*bericht bewerkt door Togi op 10 dec 2021 10:02

Mijn zoon (15 jaar) heeft de ziekte van Reynaud, dat uit zich door o.a. heel snel koude vingers te krijgen.
Het punt is nu dat ik op zoek ben naar handschoenen die dermate isoleren dat zijn warmte zo lang mogelijk behouden blijft. M.a.w. ik zoek extreem warme handschoenen. Geen wanten (ja dat is warmer) maar hij wil zijn bindingen makkelijk kunnen doen zonder een want uit te trekken.
We hebben er al wat geprobeerd zoals The North Face met Goretex en mijn paar Leki Xplore XT S maar zelfs die zijn te koud voor hem.
Wat is de gouden tip voor dit vraagstuk?

Hans- op 09 dec 2021 14:31

Ik gebruik al een paar jaar Gerbing verwarmde handschoenen. Prima handschoenen, geen verwarmingsdraad te voelen. Niet alleen verwarming aan de rugzijde van de hand. Met een extra paar batterijen heb ik de gehele dag geen koude handen. Gebuikte ze eerst op mijn speedbike waar ik ook in de winter mee reed. Niet de goedkoopste oplossing. Voor mij wel de beste.

Ik gooi deze even omhoog.
Zijn er nog nieuwe inzichten.
Ik heb lobsterhandschoenen en merino wollen onderhandschoenen.
Electrisch verwarmde staan op mn wensenlijstje.

Ik zoek nog ervaringen met compressie skisokken bij raynaud. Ik heb er nu van falke met lichte compressie maar ik twijfel of meer compressie averechts werkt bij raynaud.

Wat bij mij goed helpt is mijn armen en benen goed warm houden. Als mijn armen koud worden kan ik nog zulke warmen wanten aan hebben maar dan krijg ik nog steeds koude handen.

Wellicht nog overhandschoenen (shell gloves) overwegen?
https://www.hestragloves.eu/how-to-stay-warm

Shell gloves are a layer of added protection that you pull on when it’s biting cold, wet or if you’re standing still for prolonged periods. This creates another layer of air that insulates against the cold. Adding a liner and shell glove increases heat by approximately 50 percent compared to only wearing a base glove. A shell glove doesn’t take up much space and can easily be rolled up for easy storage and access.
https://www.hestragloves.eu/hydra-seam-sealed-mitt-black…

Ik zoek eigenlijk nog dunne (wollen) onderhandschoenen die liefst tot aan mn elleboog kom. Dat als ik een keer mn dikke handschoenen uit doe om een foto te maken oid, dat ik niet meteen met mn handen aan koud materiaal hoef te zitten.

*bericht bewerkt door SuzannaE op 15 nov 2022 19:08

Ik snowboard ook en heb Raynoud, dus inderdaad heel snel volledig gevoelloze vingers en tenen, wit uitgeslagen enz. Google als je meer wil weten.
Juist op wintersport heb ik er veel minder last van. De lucht is daar droger, waardoor kou heel anders ervaren wordt. In Nederland heb ik bij +15 soms al problemen.
Dunne onderhandschoenen kunnen prettig zijn, maar de buitenste handschoenen moeten dan wel zoveel ruimte overlaten dat het prettig zit. Wanneer het geheel te strak wordt dan belemmer je juist de doorbloeding, waardoor het probleem erger wordt. Verder inderdaad voldoende warm kleden, dus bij een pauze de ventilatieopeningen in de jas dichtritsen en een muts op als de helm af gaat. Probeer zweten te voorkomen, dat koelt je lichaam af en juist dan gaat er minder bloed naar de handen.

Nog aan de topicstarter (alhoewel het topic een jaar oud is): kijk naar andere bindingen, ik doe nooit mn handschoenen uit om de bindingen vast te maken. Als je daar toch problemen mee houdt kijk dan eens naar step-in bindingen (wat inmiddels door veel merken aangeboden wordt en dus niet direct ook nieuwe schoenen vereist)

Ik zou zoals andere ook voorstellen kijken naar de elektrische handschoenen van Gerbing. Mijn vrouw heeft ook heel snel koude vingers (en al snel zere vingers) wat in het verleden vaak tot tranen aan toe ging. Sinds ze de Gerbing handschoenen heeft met 1 reserve setje batterijen kan ze de hele dag van 8:30 tot 16:30 comfortabel skiën. Rond lunch wisselen van batterijen en je kan er weer tegen aan.

Het is natuurlijk wel een investering maar niks zo vervelend dan koude / zere vingers.

Plaats een reactie