CH 2G, 2G+ of lockdown

Vandaag komt de Bundesrat opnieuw samen om wederom verstrenningen te beslissen.

https://www.srf.ch/news/schweiz/start-in-die-wintersaison-de…

Vandaag komt de Bundesrat opnieuw samen om wederom verstrenningen te beslissen.

https://www.srf.ch/news/schweiz/start-in-die-wintersaison-de…

JamesIII op 16 dec 2021 08:32

Op vakantie gaan lijkt wel een soort loterij…maar we wachten weer af. Wij gaan 1-1 naar Ziwitserland. Helemaal dichtgooien doen ze denk ik niet daar. Maar je weet niks meer zeker nu.

Tja, we moeten het maar weer afwachten. Wij zijn (nog steeds) van plan om volgende week donderdag te gaan. Het blijft spannend.

Enig idee wanneer deze wijzigingen in gaan? Wij zitten nu in Zwitserland en hoop nog tot zaterdag de piste op te kunnen…

Enig idee wanneer deze wijzigingen in gaan? Wij zitten nu in Zwitserland en hoop nog tot zaterdag de piste op te kunnen…

Nics op 16 dec 2021 09:32

In Zwitserland gaan beslissingen meestal direct in of ten laatste de volgende dag.

@nics mocht dit mis gaan (niet te hopen) loop dan even langs de kassa bij de lift. In ieder geval 2 jaar terug in Davos kregen we ter plekke direct het niet gebruikte deel van de pas vergoed. Gemakkelijker dan wanneer je dat achteraf van huis uit moet gaan regelen waarschijnlijk.

Edwin van Riel

Enig idee wanneer deze wijzigingen in gaan? Wij zitten nu in Zwitserland en hoop nog tot zaterdag de piste op te kunnen…

Nics op 16 dec 2021 09:32

Zolang er geen lockdown is - wat ze echt willen voorkomen - kan je wel skien toch? of je moet niet aan 2G voldoen natuurlijk. Maar anders dus lekker doorskien!

Zwitserland had als enige vorige jaar het hele seizoen de liften draaien en grotendeels de hotels open volgens mij. Het zou me verbazen als ze dan de eerste zijn die alles dicht doen, eerlijk gezegd.

Volgens mij, als je van een afstandje kijkt:

  • Oostenrijk: getallen gaan hard omlaag, ook in de ziekenhuizen. Lijkt me dat daar tot het einde van de kerstvakantie niet zoveel risico op sluitingen is
  • Italië: getallen stijgen langzaam, maar het lijkt behoorlijk onder controle. Ook daar zou ik me geen zorgen maken, al blijft het Italië en kan je (dus) opeens met een testverplichting geconfronteerd worden
  • Frankrijk: heb ik minder beeld bij, maar lijkt me vergelijkbaar met Italië

Zwitserland is volgens mij ook niet heel spannend, de eerste regel van dat artikel zegt ook dat ze eigenlijk geen sluitingen zouden moeten willen.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Zwitserland had als enige vorige jaar het hele seizoen de liften draaien en grotendeels de hotels open volgens mij. Het zou me verbazen als ze dan de eerste zijn die alles dicht doen, eerlijk gezegd.

Zwitserland is volgens mij ook niet heel spannend, de eerste regel van dat artikel zegt ook dat ze eigenlijk geen sluitingen zouden moeten willen.

Roy83 op 16 dec 2021 10:02

Ja maar 2G+ zou wel de kosten serieus de hoogte doen inschieten. PCR test in CH ligt tussen de CHF150 en 200.

Dat klopt en dat is zuur @JamesIII.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

2G plus zou dan alleen gelden voor restaurants toch? niet voor de liften dacht ik, dus dan kan je die hoge kosten van PCR nog mijden

Enig idee wanneer deze wijzigingen in gaan? Wij zitten nu in Zwitserland en hoop nog tot zaterdag de piste op te kunnen…

Nics op 16 dec 2021 09:32

Zolang er geen lockdown is - wat ze echt willen voorkomen - kan je wel skien toch? of je moet niet aan 2G voldoen natuurlijk. Maar anders dus lekker doorskien!

Michelle13 op 16 dec 2021 09:53

Daarom zitten we nu dus in Zwitserland ;). Maar goed, als we de lift niet meer in mogen, gaan we zaterdag lekker wandelen. Hele mooie winterwanderwegen hier ;)

Nog niets gehoord/gelezen over veranderingen beleid Zwitserland, jullie?

❄️

Nog niets gehoord/gelezen over veranderingen beleid Zwitserland, jullie?

Marije77 op 16 dec 2021 20:17

Nee, maar besmettingen zijn iets gedaald, misschien is de paniek eruit? Het is tamelijk rustig op de Zwitserse nieuws sites

Enig idee wanneer deze wijzigingen in gaan? Wij zitten nu in Zwitserland en hoop nog tot zaterdag de piste op te kunnen…

Nics op 16 dec 2021 09:32

Zolang er geen lockdown is - wat ze echt willen voorkomen - kan je wel skien toch? of je moet niet aan 2G voldoen natuurlijk. Maar anders dus lekker doorskien!

Michelle13 op 16 dec 2021 09:53

Daarom zitten we nu dus in Zwitserland ;). Maar goed, als we de lift niet meer in mogen, gaan we zaterdag lekker wandelen. Hele mooie winterwanderwegen hier ;)

Nics op 16 dec 2021 17:15

Liften blijven sowieso toegankelijk voor iedereen volgens mij? Enkel de horeca zou eventueel 2G gaan worden. Veel plezier nog @Nics !

I can stick uphill ice, on my saucer...

“ Die Vernehmlassungsfrist zu den neuen möglichen Corona-Massnahmen ist abgelaufen. Eine Mehrheit der Kantone befürwortet 2G mit Sitz- und Maskenpflicht für Innenbereiche mit Ausnahmen. Voraussichtlich morgen Freitag wird der Bundesrat entscheiden.”
www.srf.ch

Google Translate:

“ De consultatietermijn voor de nieuwe mogelijke coronamaatregelen is verstreken. Een meerderheid van de kantons is voorstander van 2G met verplichte zitplaatsen en maskering voor binnenruimtes, uitzonderingen daargelaten. De Federale Raad neemt naar verwachting morgen een besluit.”

Wat mij betreft prima, als het land inreizen maar mogelijk blijft 😊

❄️

Nog een weekje…
We vertrekken in de nacht van donderdag 23 op vrijdag 24 december.
2G is prima. De PCR test voor het inreizen van CH wordt op woensdag 22 dec. afgenomen. Even hopen dat iedereen (we zijn alle vijf al een week geleden geboosterd) negatief blijft testen.
En dan gewoon weer eens een weekje skiën. En ‘s avonds kaasfonduen en spelletjes spelen in het chalet. Misschien nog een biertje aan het einde van de middag op het terras.

Misschien gooien ze die testverplichting op de vierde dag er zelfs wel uit, dat zou helemaal mooi zijn.

Ik heb er zin in. Hopen dat verdere maatregelen uitblijven.

*bericht bewerkt door phma op 17 dec 2021 08:00

Ze zijn er uit er komt vanaf maandag 2G regel.

Vanaf maandag hebben alleen degenen die zijn ingeënt en hersteld, toegang tot de binnenruimtes van restaurants, culturele, sport- en recreatiefaciliteiten en tot evenementen die binnen plaats vinden.

Ze hebben altijd geschreven dat skipassen voor iedereen toegankelijk blijven, dus daar geldt geen 2G voor (ga ik van uit).
Voor de hotelovernachting geldt de 2G regel niet. Wel als je in het restaurant wilt eten/zitten.

null

*bericht bewerkt door Chou91 op 17 dec 2021 16:18

Vanaf 20 december (t/m 24 januari):
2G met masker en stoel verplicht: Waar voorheen de 3G-regel binnenshuis gold , geldt nu 2G , dus alleen toegang voor gevaccineerde en herstellende mensen. Dit geldt zowel voor restaurants, culturele, sport- en vrijetijdsvoorzieningen als voor evenementen. Daarnaast geldt op deze locaties een maskervereiste en een stoeleis bij het nuttigen. Deze regeling verkleint het risico dat niet-geïmmuniseerde mensen besmet raken. Ze geven het virus gemakkelijker door en hebben een significant grotere kans om ernstig ziek te worden.

Een test bij binnenkomst in Zwitserland: Vanaf maandag 20 december hebben gevaccineerde en herstellende mensen een negatieve test nodig om Zwitserland binnen te komen (PCR-test niet ouder dan 72 uur of snelle antigeentests niet ouder dan 24 uur). Degenen die niet zijn ingeënt of hersteld, moeten nog steeds twee negatieve tests laten zien; een eerste bij binnenkomst en een tweede 4 tot 7 dagen na binnenkomst.

Bron www.srf.ch

Mmm… ik vraag me nu een aantal dingen af: 1) wat betekenen deze nieuwe regels voor hotel verblijven? 2) mogen kinderen van 10 en 12 nog wel in de horeca op de piste naar binnen, oftewel vanaf welke leeftijd geldt die 2G?

Die extra mogelijkheid voor 2G+ is wel opmerkelijk: “vaccinated/recovered within last 4 months”

Vanaf 20 december (t/m 24 januari):
2G met masker en stoel verplicht: Waar voorheen de 3G-regel binnenshuis gold , geldt nu 2G , dus alleen toegang voor gevaccineerde en herstellende mensen. Dit geldt zowel voor restaurants, culturele, sport- en vrijetijdsvoorzieningen als voor evenementen. Daarnaast geldt op deze locaties een maskervereiste en een stoeleis bij het nuttigen. Deze regeling verkleint het risico dat niet-geïmmuniseerde mensen besmet raken. Ze geven het virus gemakkelijker door en hebben een significant grotere kans om ernstig ziek te worden.

Een test bij binnenkomst in Zwitserland: Vanaf maandag 20 december hebben gevaccineerde en herstellende mensen een negatieve test nodig om Zwitserland binnen te komen (PCR-test niet ouder dan 72 uur of snelle antigeentests niet ouder dan 24 uur). Degenen die niet zijn ingeënt of hersteld, moeten nog steeds twee negatieve tests laten zien; een eerste bij binnenkomst en een tweede 4 tot 7 dagen na binnenkomst.

Bron www.srf.ch

Hansk op 17 dec 2021 16:20

Dit is goed nieuws! De horeca is open voor een biertje na het skiën en ook fijn dat we niet in Zwitserland hoeven te testen!

Mmm… ik vraag me nu een aantal dingen af: 1) wat betekenen deze nieuwe regels voor hotel verblijven? 2) mogen kinderen van 10 en 12 nog wel in de horeca op de piste naar binnen, oftewel vanaf welke leeftijd geldt die 2G?

Liset op 17 dec 2021 16:23

Ook wel benieuwd naar, want tot op heden was Zwitserland vrij uniek met alle regels pas vanaf 16 jaar.

❄️

Die extra mogelijkheid voor 2G+ is wel opmerkelijk: “vaccinated/recovered within last 4 months”

Skiwi op 17 dec 2021 16:26

En anders testen

Dat is denk ik vanwege de Omikron variant. Effectiviteit van de vaccins daar op.

❄️

null

Dus overnachten mag met 3G.
Maar eten 2G (voor alle bezoekers (?))

Bron: SRF

*bericht bewerkt door Chou91 op 17 dec 2021 16:38

Onder het mom nooit geschoten altijd mis… Heeft iemand heel misschien nog een tip voor een appartement, periode tussen kerst en oud en nieuw? Dat maakt het leven misschien wat gemakkelijker met de nieuwe regels.

Geldt dat voor skiën deze winter?
Federaal raadslid Berset wijst erop dat er vandaag een heel andere situatie is, met vaccinaties en het Covid-certificaat. Vorig jaar werd echter gezien dat buitensporten belangrijk zijn voor de bevolking.

Er is geen maskerplicht op skiliften en stoeltjesliften, maar wel in alle binnenruimtes en in gesloten vervoermiddelen zoals kabelbaancabines en gondelliften. De operators kunnen ook voorzien in een uitgebreidere maskervereiste voor buitengebieden, bijvoorbeeld bij wachtrijen. Alleen gevaccineerde en herstellende mensen met een certificaat hebben toegang tot het interieur van restaurants.

Grote skiwedstrijden zoals die in Adelboden of Wengen zijn grote evenementen met meer dan 1000 mensen. Het is de verantwoordelijkheid van de kantons om duidelijk te maken of deze eventueel met beperkingen kunnen worden uitgevoerd. www.srf.ch bron

Onder het mom nooit geschoten altijd mis… Heeft iemand heel misschien nog een tip voor een appartement, periode tussen kerst en oud en nieuw? Dat maakt het leven misschien wat gemakkelijker met de nieuwe regels.

Liset op 17 dec 2021 16:43

Welk gebied?

Onder het mom nooit geschoten altijd mis… Heeft iemand heel misschien nog een tip voor een appartement, periode tussen kerst en oud en nieuw? Dat maakt het leven misschien wat gemakkelijker met de nieuwe regels.

Liset op 17 dec 2021 16:43 [https://www.chaletzep.com](https://www.chaletzep.com "https://www.chaletzep.com") is nog beschikbaar

@Michelle1317 december 2021 · 17:14

Geen voorkeur voor gebied, gezin met kids van 10 en 8, hoeven niet zo heel veel, ben al blij als we gewoon even weg kunnen.

@Hansk. Wow ziet er fantastisch uit, helaas buiten mijn budget maar dank je wel voor de tip. Ik speel m nog even door aan vrienden.

Plaats een reactie