Ski's; Head Supershape (I.Speed/I.Magnum) VS Atomic Redster X9(S)

Goedendag allen,

Momenteel ben ik aan het inventariseren wat mijn volgende ski’s worden. Hiervoor heb ik al enige research gedaan, reviews bekeken en adviezen gevraagd bij wintersport winkels. Alleen speelt twijfel nog een grote rol, aangezien ik verschillende en voornamelijk goede woorden over de desbetreffende ski’s hoor.

Qua verschillen ben ik bekend onder de ski’s. Alleen is het meer de publieke opinie over de ski’s en wat jullie aanraden welke type/merk sterker is.

Leeftijd: 20 jaar
Gewicht: 75/80 kilo
Lengte: 183 cm
Ski-ervaring: 12 á 15 jaar
Tweede ski: Atomic Bent Chetler 100 (180cm)

Hebben jullie adviezen met betrekking tot de ski’s, misschien ergens extra op letten, mening over de ski(s) laat het me graag weten. De keus maken binnen deze segment ski’s maakt mij vrij lastig, aangezien ze niet voor elkaar onder doen. :)

Met vriendelijke groet,

Michel

Zonder erbij te zetten wat je zoekt in aanvulling op je tweede ski, kan ik alleen maar zeggen dat je vier prachtige ski’s opnoemt die waarschijnlijk veel beter presteren op de piste.

Zonder erbij te zetten wat je zoekt in aanvulling op je tweede ski, kan ik alleen maar zeggen dat je vier prachtige ski’s opnoemt die waarschijnlijk veel beter presteren op de piste.

phma op 20 dec 2021 12:16

Dank voor de reactie, dat weet ik wel zeker!

Heb zelf de Head Supershape i-speed. Kan vooral beamen dat het een heerlijke ski is op hoge snelheid. Geeft veel energie terug en wil graag carven. Sinds deze ski heb ik mijn carve techniek echt naar een hoger level kunnen tillen. Neem hem niet te kort (ik ben 184cm/78kg en heb 177cm) want hij is speels genoeg. Op normale snelheden is hij niet bijzonder. Hij nodigt m.i. uit tot flink door-skiën.

Bovendien… tijdens een dag waarop het snoeihard sneeuwde deed hij het eigenlijk heel goed in de losse sneeuw (wel on-piste maar gezien de hoge intensiteit van de sneeuwval was er iedere run weer nieuwe poeder). Onder de voet is hij weliswaar smal maar de tips happen zelden.

De Atomic heb ik nooit onder gehad dus van mijn kant alleen een ongenuanceerde ervaring ;-)

Succes met de keuze!

Sportieve groet, Luuk

Heb zelf de i Magnum, lekkere korte bochten, de energie die je erin stopt krijg je er ook weer uit. Het is wel een ski die je duidelijk moet skieen, onzeker een stijle piste af is hij niet zo voor geschikt en hoge snelheid zonder genoeg druk voorin ook niet. Wat ik er vooral geweldig aan vind is hoe wendbaar hij is, niet alleen korte bochten carven maar ook een plotselinge wending omdat iemand voor je net even onverwachts van koers wisselt.

Ik heb de i magnum gekocht nadat ik een keer de i speed heb gehuurd, die is iets meer vergevingsgezind op een goed geprepareerde piste, wel wat lastiger op een verspoorde of papperige piste aan het eind van de dag.

Voor onzeker gedrag op een steile piste of hoge snelheid zonder fatsoenlijke voordruk is geen enkele ski geschikt 😉

Edwin van Riel

Heb zelf de Head Supershape i-speed. Kan vooral beamen dat het een heerlijke ski is op hoge snelheid. Geeft veel energie terug en wil graag carven. Sinds deze ski heb ik mijn carve techniek echt naar een hoger level kunnen tillen. Neem hem niet te kort (ik ben 184cm/78kg en heb 177cm) want hij is speels genoeg. Op normale snelheden is hij niet bijzonder. Hij nodigt m.i. uit tot flink door-skiën.

Bovendien… tijdens een dag waarop het snoeihard sneeuwde deed hij het eigenlijk heel goed in de losse sneeuw (wel on-piste maar gezien de hoge intensiteit van de sneeuwval was er iedere run weer nieuwe poeder). Onder de voet is hij weliswaar smal maar de tips happen zelden.

De Atomic heb ik nooit onder gehad dus van mijn kant alleen een ongenuanceerde ervaring ;-)

Succes met de keuze!

Luuk3 op 20 dec 2021 18:10

Ik ben zo’n gelukkige die alle vier de ski’s heeft geskied, waarvan de Speed als eigen ski en de X9s meerdere dagen.

Laat ik beginnen met te zeggen dat het inderdaad allemaal mooie ski’s zijn, maar wel vier totaal verschillende. De X9s is veel meer racy dan alle andere genoemde types. De Magnum is de minst veelzijdige en de X9WB de softste.
De SS eSpeed is de meest toegankelijke en breedst inzetbare van de genoemde exemplaren.

Wil je een superscherpe pisteski en ben je bereid tot hard werken onder moeilijke piste-omstandigheden (of ski je ze vooral op strakke pistes), gaat er weinig boven de Atomic X9s.
Wil je een meer meegaande ski die ook een hoog plafond heeft, maar ook doodeenvoudig rustig te skiën is en ook lekker scherp reageert als je hem op de kant zet, dan is de Supershape eSpeed (of iSpeed) de ski voor jou.

De Magnum en de WB zou ik lekker laten voor wat ze zijn. Net iets te veel water bij de wijn in vergelijking tot de andere twee.

Heb zelf de Head Supershape i-speed. Kan vooral beamen dat het een heerlijke ski is op hoge snelheid. Geeft veel energie terug en wil graag carven. Sinds deze ski heb ik mijn carve techniek echt naar een hoger level kunnen tillen. Neem hem niet te kort (ik ben 184cm/78kg en heb 177cm) want hij is speels genoeg. Op normale snelheden is hij niet bijzonder. Hij nodigt m.i. uit tot flink door-skiën.

Bovendien… tijdens een dag waarop het snoeihard sneeuwde deed hij het eigenlijk heel goed in de losse sneeuw (wel on-piste maar gezien de hoge intensiteit van de sneeuwval was er iedere run weer nieuwe poeder). Onder de voet is hij weliswaar smal maar de tips happen zelden.

De Atomic heb ik nooit onder gehad dus van mijn kant alleen een ongenuanceerde ervaring ;-)

Succes met de keuze!

Luuk3 op 20 dec 2021 18:10

Dankjewel Luuk voor deze nuttige reactie, hier kan ik degelijk wat mee.
Op de normale snelheden geef je aan dat hij niet bijzonder is, wat bedoel je hier precies mee? Kan je hier specifiek voorbeelden van geven?

Heb zelf de i Magnum, lekkere korte bochten, de energie die je erin stopt krijg je er ook weer uit. Het is wel een ski die je duidelijk moet skieen, onzeker een stijle piste af is hij niet zo voor geschikt en hoge snelheid zonder genoeg druk voorin ook niet. Wat ik er vooral geweldig aan vind is hoe wendbaar hij is, niet alleen korte bochten carven maar ook een plotselinge wending omdat iemand voor je net even onverwachts van koers wisselt.

Ik heb de i magnum gekocht nadat ik een keer de i speed heb gehuurd, die is iets meer vergevingsgezind op een goed geprepareerde piste, wel wat lastiger op een verspoorde of papperige piste aan het eind van de dag.

marklit op 20 dec 2021 18:47

Dankjewel Mark voor je reactie & feedback. Maar dan mijn vraag, waarom heb je dan niet de I.Speed gekocht na het huren en dan tóch gekozen voor de I.Magnum? Hier zal vast en zeker een reden achter zitten en daar ben ik wel benieuwd naar, maar dat is enkel mijn nieuwsgierigheid.

Ik ben zo’n gelukkige die alle vier de ski’s heeft geskied, waarvan de Speed als eigen ski en de X9s meerdere dagen.

Laat ik beginnen met te zeggen dat het inderdaad allemaal mooie ski’s zijn, maar wel vier totaal verschillende. De X9s is veel meer racy dan alle andere genoemde types. De Magnum is de minst veelzijdige en de X9WB de softste.
De SS eSpeed is de meest toegankelijke en breedst inzetbare van de genoemde exemplaren.

Wil je een superscherpe pisteski en ben je bereid tot hard werken onder moeilijke piste-omstandigheden (of ski je ze vooral op strakke pistes), gaat er weinig boven de Atomic X9s.
Wil je een meer meegaande ski die ook een hoog plafond heeft, maar ook doodeenvoudig rustig te skiën is en ook lekker scherp reageert als je hem op de kant zet, dan is de Supershape eSpeed (of iSpeed) de ski voor jou.

De Magnum en de WB zou ik lekker laten voor wat ze zijn. Net iets te veel water bij de wijn in vergelijking tot de andere twee.

Bennie op 20 dec 2021 20:08

Alvorens dank voor je reactie, hierin help je mij zeker mee! WB/Magnum gaan wellicht meer richting het plafond voor een geavanceerde skiër, althans dat is wat ik uit verschillende opinies heb vernomen, waarbij de ander Magnum bv een fijne ski vindt.

Daarbij, jij hebt de X9S ervaren, maar uit opinies blijkt deze ski erg agressief te zijn, die je daadwerkelijk op je donder geeft bij foutjes. Een echte stijve slalom ski. Hier is niks mis mee, maar het moet wel een fijne alledaagse ski blijven. Hoe heb jij deze ervaren met jouw niveau van skiën inachtneming natuurlijk. Ik ben bereid om hard te werken en gebruik deze ski voor piste en geen verdere moeilijke omstandigheden (kunnen natuurlijk altijd wel voorkomen) maar met verse poeder zal ik eerder overstappen op de Atomic Bent Chetlers die ik nu heb.

Ik ben erg benieuwd naar je verdere opinie!

Dankjewel Luuk voor deze nuttige reactie, hier kan ik degelijk wat mee.
Op de normale snelheden geef je aan dat hij niet bijzonder is, wat bedoel je hier precies mee? Kan je hier specifiek voorbeelden van geven?

Michel.y op 20 dec 2021 20:19

Voor mij geldt dat de ski dan niet de energie geeft die je op hogere snelheid wel krijgt. Hij skiet dan nog steeds scherp maar een tikkie ongenuanceerd. De overgang van carven naar korte (gesneden) bochten (en andersom) is op snelheid heel naadloos te maken.

De ervaring van Marklit dat hij lastiger is in verspoorde/pap sneeuw herken ik niet eerlijk gezegd. Maar misschien komt dat juist door de wendbaarheid; wanneer je de piste goed leest kun je heel adhoc door de “zooi” slalommen :)

Echter, ik heb de Atomics niet onder gehad dus blijft een eenzijdig verhaal :)

*bericht bewerkt door Luuk3 op 20 dec 2021 20:42

Sportieve groet, Luuk

Luuk’s beschrijving van de iSpeed klopt in míjn ogen helemaal. Op 80-90kph bereik je het plafond als je ze op de kant probeert te krijgen.

De X9s is een echte middenradiusski. Echt slalommen gaat, maar kost verhoudingsgewijs meer moeite. Je niveau kan ik wat moeilijk inschatten. Ik heb ze onder gehad toen mijn niveau al wel een 8 haalde, en vond ze best pittig. Om ze rustig mooi rond te skiën kost veel technische input. Een gemiddelde anwarter wordt niet blij van deze ski, maar een niveautje hoger en je wordt beloond met een uitstekende balans en respons.

Voor onzeker gedrag op een steile piste of hoge snelheid zonder fatsoenlijke voordruk is geen enkele ski geschikt 😉

evr66 op 20 dec 2021 18:49

Nee dat klopt, maar de een is daar wel makkelijker in dan de ander.

Dankjewel Mark voor je reactie & feedback. Maar dan mijn vraag, waarom heb je dan niet de I.Speed gekocht na het huren en dan tóch gekozen voor de I.Magnum? Hier zal vast en zeker een reden achter zitten en daar ben ik wel benieuwd naar, maar dat is enkel mijn nieuwsgierigheid.

Michel.y op 20 dec 2021 20:29

Wij skieen o.a. eind februari in SHLF. Met name in de middagen kan de sneeuw daar nog wel eens papperig zijn. De magnum is net wat breder en heeft daarmee net iets meer drijfvermogen. Moet wel zeggen dat ik het verschil tussen beiden niet heel extreem vind.

*bericht bewerkt door marklit op 20 dec 2021 21:26

Dankjewel Luuk voor deze nuttige reactie, hier kan ik degelijk wat mee.
Op de normale snelheden geef je aan dat hij niet bijzonder is, wat bedoel je hier precies mee? Kan je hier specifiek voorbeelden van geven?

Michel.y op 20 dec 2021 20:19

Voor mij geldt dat de ski dan niet de energie geeft die je op hogere snelheid wel krijgt. Hij skiet dan nog steeds scherp maar een tikkie ongenuanceerd. De overgang van carven naar korte (gesneden) bochten (en andersom) is op snelheid heel naadloos te maken.

De ervaring van Marklit dat hij lastiger is in verspoorde/pap sneeuw herken ik niet eerlijk gezegd. Maar misschien komt dat juist door de wendbaarheid; wanneer je de piste goed leest kun je heel adhoc door de “zooi” slalommen :)

Echter, ik heb de Atomics niet onder gehad dus blijft een eenzijdig verhaal :)

Luuk3 op 20 dec 2021 20:41

Kan dat niet ook een gewichtskwestie zijn, helaas staan er bij mij geen 2 cijfertjes op de weegschaal….

Zijn de ispeed / espeed de laatste jaren ongewijzigd? Ik vind het ook wel een fijne lat. Denk er aan om een setje aan te schaffen.

Dankjewel Mark voor je reactie & feedback. Maar dan mijn vraag, waarom heb je dan niet de I.Speed gekocht na het huren en dan tóch gekozen voor de I.Magnum? Hier zal vast en zeker een reden achter zitten en daar ben ik wel benieuwd naar, maar dat is enkel mijn nieuwsgierigheid.

Michel.y op 20 dec 2021 20:29

Wij skieen o.a. eind februari in SHLF. Met name in de middagen kan de sneeuw daar nog wel eens papperig zijn. De magnum is net wat breder en heeft daarmee net iets meer drijfvermogen. Moet wel zeggen dat ik het verschil tussen beiden niet heel extreem vind.

marklit op 20 dec 2021 21:22

Aha vandaar, ik ben veelal te vinden in Sankt Anton am Arlberg en dit jaar mag ik me voor het eerst in Val Thorens bevinden, dus ben erg benieuwd. Daar is vaak minder papperig sneeuw te bevinden, ligt vrij hoog, met name Sankt Anton dan.

Voor mij geldt dat de ski dan niet de energie geeft die je op hogere snelheid wel krijgt. Hij skiet dan nog steeds scherp maar een tikkie ongenuanceerd. De overgang van carven naar korte (gesneden) bochten (en andersom) is op snelheid heel naadloos te maken.

De ervaring van Marklit dat hij lastiger is in verspoorde/pap sneeuw herken ik niet eerlijk gezegd. Maar misschien komt dat juist door de wendbaarheid; wanneer je de piste goed leest kun je heel adhoc door de “zooi” slalommen :)

Echter, ik heb de Atomics niet onder gehad dus blijft een eenzijdig verhaal :)

Luuk3 op 20 dec 2021 20:41

Duidelijk, dank voor je gespecificeerde uitleg. Een meer uitdagende ski op veelal hogere snelheden waarin je dan fijner skiet, i.p.v. de lagere snelheden. Alhoewel niet storend de lagere snelheden.

Luuk’s beschrijving van de iSpeed klopt in míjn ogen helemaal. Op 80-90kph bereik je het plafond als je ze op de kant probeert te krijgen.

De X9s is een echte middenradiusski. Echt slalommen gaat, maar kost verhoudingsgewijs meer moeite. Je niveau kan ik wat moeilijk inschatten. Ik heb ze onder gehad toen mijn niveau al wel een 8 haalde, en vond ze best pittig. Om ze rustig mooi rond te skiën kost veel technische input. Een gemiddelde anwarter wordt niet blij van deze ski, maar een niveautje hoger en je wordt beloond met een uitstekende balans en respons.

Bennie op 20 dec 2021 21:13

Om dus een conclusie te trekken, zou je mij de I.Speed meer aanraden, omdat deze meer gangbaarder is. Aangezien de X9S veel techniek, input, pittigheid & moeite verreist. Wat niet erg is, maar hiervoor is ook een degelijke vergevorderde skiër voor benodigd. En voor iemand van 20, wellicht daarvoor net té agressief/stevig is? Ookal ben ik zeker bereidt om hard te werken, is het misschien fijner skiën met een I.Speed.

Ik denk idd dat je overall blijer wordt van de iSpeed. De eSpeed is zelfs nog wat toegankelijker, maar dat zit in zulke kleine details dat je het amper opvalt. In 177 een goede keuze.
Ik heb er in ieder geval erg van genoten en heel wat kilometers erop gemaakt.

Ik denk idd dat je overall blijer wordt van de iSpeed. De eSpeed is zelfs nog wat toegankelijker, maar dat zit in zulke kleine details dat je het amper opvalt. In 177 een goede keuze.
Ik heb er in ieder geval erg van genoten en heel wat kilometers erop gemaakt.

Bennie op 20 dec 2021 22:42

Excuus, weet nou zo 1.2.3. niet het verschil tussen de Espeed en de Ispeed. Toegankelijker in de zin van?
En qua lengte, 177, is dit niet wat te lang? Dan krijg je eveneens een grotere radius waardoor je ook meer in de langere/grotere bochten wordt geforceerd ipv kort?

De i.speed is het oude model, de e.speed het nieuwe model, vanaf jaargang 2021.

Gewoon beter die head pakken. Qua top ontlopen ze elkaar niet veel, maar het is op een dag skiën ook wel lekker als je even een uurtje kunt relaxen. Ben je einde van de dag een stuk gelukkiger mee. Tenzij een continue vlekkeloze techniek en druk zo zit ingebakken dat het hè geen moeite kost, maar dat is maar weinigen gegeven 😉

Edwin van Riel

En qua lengte: 170 neigt al behoorlijk richting slalom. Iets langer skiet nog altijd eenvoudig, en de radius is nog steeds niet groot. Dus tenzij je graag de carvebochten aan elkaar rijgt, voldoet de 177 beter.

En qua lengte: 170 neigt al behoorlijk richting slalom. Iets langer skiet nog altijd eenvoudig, en de radius is nog steeds niet groot. Dus tenzij je graag de carvebochten aan elkaar rijgt, voldoet de 177 beter.

Bennie op 21 dec 2021 07:29> De i.speed is het oude model, de e.speed het nieuwe model, vanaf jaargang 2021. elisabeth101 op 20 dec 2021 23:38

Gewoon beter die head pakken. Qua top ontlopen ze elkaar niet veel, maar het is op een dag skiën ook wel lekker als je even een uurtje kunt relaxen. Ben je einde van de dag een stuk gelukkiger mee. Tenzij een continue vlekkeloze techniek en druk zo zit ingebakken dat het hè geen moeite kost, maar dat is maar weinigen gegeven 😉

evr66 op 21 dec 2021 07:17

Volledig duidelijk! Hartelijk dank allen voor jullie input, en dan denk ik, hierbij de ‘case closed’! ;)
Wellicht tot een volgende topic & alvast fijne feestdagen gewenst!

Plaats een reactie