Skigebied dolomiti superski hoogtevrees

Hoi allemaal,
Een lange tijd geleden heb ik eens advies gevraagd voor een skigebied wat goed te doen is met hoogtevrees.
Mijn probleem is namelijk dat ik volledig verkramp wanneer ik een dal in kijk en dus de hoogte erg goed kan zien. Ik kreeg toen als tip het skigebied Alta Badia en na het zien van video’s ben ik helemaal verkocht.
Inmiddels is de vakantie aangevraagd maar nu rest nog het boeken van een accommodatie. We zijn afhankelijk van een pendelbus vanuit Nederland, maar er lijkt weinig aan te sluiten met een goede accommodatie daar in de buurt.
Heeft iemand nog een ander skigebied als tip in de Dolomiti Superski? We willen dus graag die kant op en andere skigebieden zijn beter te boeken inclusief bus en skipas. Echter zou het natuurlijk fantastisch zijn als een ander gebied net zo hoogtevrees toegankelijk is als Alta Badia, met de brede pistes zonder vol het dal in te kijken.
Alvast bedankt voor de reacties!

Waarom zo specifiek Alta Badia? Welke criteria heb je gebruikt om dit gebied te kiezen t.o.v andere gebieden? Brede pistes zijn ook in andere dorpen te vinden. Het dal inkijken doe je ook wel in Alta Badia. Heb je ook naar Ortisei, Val Gardena of Selva Wolkenstein gekeken? Daar rijden volgens mij zo wie zo wat touroperators heen. Is zo wie zo super mooie regio!

*bericht bewerkt door MrSKi op 22 dec 2021 16:33

Seiser Alm zal je ook wel bevallen dan Sonja! Nergens kijk je daar de diepte in. Nog iets toegankelijker dan Alta Badia kwa skiniveau. Enige catch is dat je of de lift vanuit het dal naar boven moet pakken (kan een dingetje zijn met hoogtevrees), of je moet een accommodatie vinden op de Alm zelf.

*bericht bewerkt door moderator (Rene) op 22 dec 2021 16:35

Bedankt voor je reactie.
Vanuit het advies van anderen ben ik me gaan verdiepen in Alta Badia. Enige jaren geleden heb ik een vervelende wintersport gehad in Zell am See met heel veel hoogtevrees. De filmpjes die ik bekijk van Alta Badia geven veel pistes weer waarbij tussen de rotsen wordt geskiet en niet met een gigantisch uitzicht zoals in Zell am See.
Ik ga me verdiepen in Ortisei, Val Gardena en Selva Wolksenstein!

Als je in Wolkenstein zit zijn er twee gondels omhoog. Beide komen op verschillende eindpunten aan en vanaf daar kan je wel redelijk het dal in kijken. Vanuit Val Gardena geldt het zelfde voor de gondel en de aankomst van de metro + gondel op de Seceda. Nu heb ik geen hoogte vrees maar als ik het met voorzichtigheid inschat verschillen beide dorpen niet veel met wat je in Alta Badia zou aantreffen. De tip van de Seiser Alm is zeker bij verblijf op de Alm een goede. Persoonlijk daar wel zeer relaxed skiën, meer glijden dan wat ik zelf zou opzoeken. Tip: kijk eens op de webcams van de genoemde plaatsen. Die staan vaak op posities met uitzicht. Bijvoorbeeld op de Dantercepies in Wolkenstein krijg je live inzicht.

*bericht bewerkt door MrSKi op 22 dec 2021 16:50

Passo San Pellegrino (3 valli)? De san pellegrino kant is redelijk vlak (een bergkom), met weinig hoogte zicht. De andere kant (Falcade) kant is steiler en daarvoor moet je de kabelbaan nemen. Weet wel niet wat je ski niveau is, want mss is alleen de san pellegrino kant wel te weinig voor een week skieen (zelfs 2/3 dagen). Er zijn een 5 tal hotels op de pas (ski in ski out), maar het meeste is wel met de bus/auto richting Moena. Bellamonte (alpe lusia) maakt deel uit van 't gebied en de bellamonte/Castelir kant is ook erg vlak.

Zie onderstaand filmpje (niet de eerste 30 seconden, hij start vanaf Cima Uomo en dat is steiler met wat hoogte, maar dat is letterlijk de enige plek waar je hoogte ziet). Ook een goed excuus om dit heerlijk carve filmpje opnieuw te zien.

PS: hoe doe je dat dan met steile pistes? Ik heb zelf ook wel hoogtevrees, maar als ik me in controle voel (zowel ferrata, klimmen als skieen) heb ik er minder last van.

Ook bedankt voor jouw reactie. Ga ik ook naar kijken.
Steile pistes lukken prima zolang het bijvoorbeeld tussen de bomen is. Het gaat echt om het besef van hoogte, heel vervelend… Wanneer er vanaf de piste naar beneden gekeken kan worden het dal in (zoals in Zell am See), lukt het niet meer om nog normaal te skiën. Ik ben ermee aan het werk en wil het zeker niet uit de weg gaan, maar een gebied waar je ook een aantal lekkere pistes hebt zonder hoogte zou wel heel prettig zijn.

Er zijn goede opties genoemd. Ik heb huiswerk te doen ;)

Interbus stopt ook in Corvara en Badia in Alta Badia. Vanaf daar kun je gemakkelijk alle kanten op in Alta Badia. Als je ook hoogtevrees hebt in liften zou ik San Cassiano overwegen, de gondel daar is denk ik het minst hoog/eng. De Seiseralm is ook zeker een aanrader, maar die gondel is niet aan te raden met hoogtevrees. Een verblijf op de alm of vanuit Seis am Schlern de alm op gaan is denk ik een stuk beter te doen met hoogtevrees.

Als ik het goed lees, gaat het alleen om hoogtevrees op de piste.

Klopt, ik heb het al met wandelingen op hoogte waar het dal in gekeken wordt. Totaal geen sturing meer over mijn benen. In de gondel is het goed te doen, stoeltjeslift wat minder omdat het meer open is.
Ik neem alle opties mee en we gaan volgende week boeken. Heel erg bedankt allen

Seiseralm lijkt me dus verreweg de beste optie.

Ter info de belangrijkste opstappers:
Selva: 2 gondels omhoog
Val Gardena: gondel, metro + gondel ( Seceda)
Ortisei: 2 gondels omhoog (Seceda, Seiser Alm)
Corvara: 1 gondel, gondel naar Arabba, 1 stoeltjeslift, gondel ri. Selva hierna stoeltjeslift
La Villa: 1 gondel
San Cassiano: 1 gondel

Bijna geen stoeltjes liften volgens mij vanuit de verschillende dorpen rond het Sella massief.

Ook vanuit Campitello en Canazei gaan gondels. Vanuit Arabba vertrekt een stoeltjeslift, 2 gondels en stoeltjeslift.

Plaats een reactie