Inreisbeperkingen Oostenrijk voor 12-18 jarigen

Kan iemand bevestigen dat 12-18 jarigen geen booster nodig hebben om met een negatieve PCR test Oostenrijk te kunnen in reizen?

Dit wordt op zowel wintersport.nl als nu.nl gesteld, maar ik kan dit nergens officieel bevestigd vinden….

Groet aan allen!

JW

*bericht bewerkt door moderator (Yo-han) op 23 dec 2021 09:13

Tja, ik heb dezelfde vraag… In Oostenrijk hanteren ze verschillende leeftijdsgroepen: kinderen onder 12 jaar, Schoolkinderen 12-15 jaar en tieners/adolecenten van 15+. Bij de voorlaatste regelwijziging vielen de 15+ jarigen onder de volwassen regels, dwz 2G+ (Booster OF PCR). Nu de regels voor NL vanaf 25 dec zijn aangescherpt is het onduidelijk. Voor ‘kinderen’ zou er niets veranderen. Maar wat zijn ‘kinderen’ in de Oostenrijkse regels? Verwarrend… ik heb het antwoord nog niet op een officiële site kunnen vinden. Ik vrees dat 15+ jarigen onder de volwassen regels vallen en dat wil zeggen Booster EN PCR… :-(

*bericht bewerkt door IreneIrene op 22 dec 2021 22:51

Bel morgen met de AGES corona hotline die kunnen je het antwoord geven.

Er zit inderdaad een gat in de communicatie of regels voor 15+ tot 18.
Ik heb vorige week de vraag gesteld aan de Oostenrijkse ambassade in België en kreeg een laconiek standaard antwoord dat enkel een booster of PCR vrijstelt van quarantaine.
Ik weet niet wat er in die Oostenrijkers hun hoofd zit, want een booster is in Europa gewoon niet mogelijk voor -18.
Voor Belgen geboren na 2006 en nog geen 18 betekent dit dus een extra PCR test.
Voor Nederlanders betekent dit simpelweg een reisverbod, omdat een booster niet mogelijk is. Te gek.
Voor kinderen geboren voor 2006 is er een Ninja pass.

op austria.info hebben ze de tekst aangepast.
in het Nederlands: https://www.austria.info/nl/praktische-info/coronavirus-info…
in het Duits: https://www.austria.info/de/service-und-fakten/coronavirus-s…
Als ik deze teksten lees zou voor 15+ tot 18 nog altijd de 2G + PCR regel gelden. Het staat er wel niet zwart op wit

Neue Einreiseregeln aus UK, NL, DK und NO: … Die bereits bestehenden Regelungen für Kinder (siehe unten) bleiben aufrecht.

Achtung! Kinder und Jugendliche, die nicht unter diese Regelungen fallen, benötigen einen 2-G-Nachweis plus einen negativen PCR-Test oder eine Booster-Impfung.

*bericht bewerkt door satpet op 23 dec 2021 10:53

null

Staat op de site van de VVV in Montafon.

Het blijft onduidelijkheid iemand toevallig nog meer duidelijkheid gekregen afgelopen dagen omtrent een en 16 en 17 jarige… wij zoeken nog steeds naar het “verlossende “ antwoord om af te mogen reizen

Hier dezelfde vraag. Ik wil 2 januari naar Oostenrijk met mijn 12 jarige zoon. Ik heb een booster gehad en mijn zoon is 2 x gevaccineerd. We doen natuurlijk een PCR test vooraf. Het lukt mij niet om helder te krijgen of mijn zoon een Boosterprik nodig heeft om in te reizen. Ons alternatief is Zwitserland maar dan verlies ik de reserveringskosten van accommodatie in Oostenrijk. Dus Oostenrijk heeft voorkeur.

Kids van 12 jaar en 2x gevaccineerd + PCR negatief is genoeg

Ook wij zijn op zoek naar info over de regels voor 16 jarigen. Uit bovenstaande berichten trekken we een voorzichtige conclusie dat dubbele vaccinatie plus pcr test volstaat om het land in te mogen. Maar de info blijft vrij vaag en soms tegenstrijdig.

Het blijft onduidelijkheid iemand toevallig nog meer duidelijkheid gekregen afgelopen dagen omtrent een en 16 en 17 jarige… wij zoeken nog steeds naar het “verlossende “ antwoord om af te mogen reizen

Maikel1973 op 26 dec 2021 09:52

Hier precies zo. Meer duidelijkheid zou fijn zijn!!

Het blijft onduidelijkheid iemand toevallig nog meer duidelijkheid gekregen afgelopen dagen omtrent een en 16 en 17 jarige… wij zoeken nog steeds naar het “verlossende “ antwoord om af te mogen reizen

Maikel1973 op 26 dec 2021 09:52

Hier precies zo. Meer duidelijkheid zou fijn zijn!!

Nevi op 26 dec 2021 14:31

Hier precies hetzelfde. Het zou mooi zijn als iemand met een 16- of 17-jarige die nu in Oosterrijk zit een reactie geeft als ter plekke meer duidelijkheid is. Ik ga er nu vanuit dat ook van 16 jaar een booster nodig is.

Ik had dit ook al in een vergelijkbaar topic gezet, maar zie dus onder.
https://www.bmeia.gv.at/oeb-den-haag/aufenthalt-in-oesterrei…

Is ge-update.
En daar staat nu over kinderen vanaf 15 jaar:
Ab 15 Jahren: Es gelten die generellen Einreisebestimmungen, weshalb ein Minderjährige ab 15 Jahren die gleichen Nachweise wie ein Erwachsener erbringen muss. D.h. ein ungeimpfter/nur teilgeimpfter, nicht geboosterter Jugendliche kann mit vorab Reiseregistrierung, PCR Test und anschließender mind. 5tägiger Quarantäne einreisen. Siehe auch Übersicht allgemeine Einreisebedingungen.

Oftewel in Nederlands:
De algemene toelatingseisen zijn van toepassing, daarom moet een minderjarige ouder dan 15 jaar hetzelfde bewijs leveren als een volwassene. D.w.z. een niet-gevaccineerde / slechts gedeeltelijk gevaccineerde, niet-gebooste adolescent kan het land binnen met een reisregistratie, PCR-test en aansluitende quarantaine van minimaal 5 dagen. Zie ook overzicht algemene toelatingseisen.

Dit houdt dus in dat het voor een 15-17 jarige niet mogelijk is om Oostenrijk in te komen.
Lees ik dit correct? Mis ik iets?

een rare situatie: de groep 15-17 kan geen booster krijgen. Enkel deze leeftijdsgroep zou dan uitgesloten worden van wintersport in Oostenrijk. Je zou toch veronderstellen dat dit nog aangepast gaat worden.

null

Op de website van de Oostenrijkse ambassade staat dat vanaf 15 jaar de regels voor volwassenen gelden 😖

Ik lees echter ook dat voor kinderen dezelfde regels gelden als hun ouders, dus als ouders in quarantaine moeten dan kinderen ook en als ouders uit quarantaine mogen dan kinderen ook. Zou toch gek zijn als het kind in quarantaine moet en de ouders niet. Overigens las ik nu ook dat kinderen tussen 12 en 15 jaar die 2x gevaccineerd zijn ook weer aan de vereisten van ninja paspoort moeten voldoen als ze geen booster hebben. Dwz dat ze dus nog in Oostenrijk een aantal keren moeten testen maar ook deze info is tegenstrijdig. Want wat als je nu eenmaal de grens over bent dan geldt toch de 2G regel

Met een kind van 12, 16 en 17 laten wij Oostenrijk dit jaar maar links liggen.
Veel te veel onduidelijkheid en veel te veel gedoe.

Zojuist gebeld met de Ages hotline. Ouders moeten uiteraard een booster hebben, maar 12-18 jarigen die meereizen niet.

Zojuist gebeld met de Ages hotline. Ouders moeten uiteraard een booster hebben, maar 12-18 jarigen die meereizen niet.

Mirjam_Veen op 27 dec 2021 08:18

goede morgen wat is het juiste nummer dat je moet bellen ?
ik wiul namelijk 6 jan met mijn jongens van 16 gaan. hadden in mei al vliegtickets gekocht.
ik ben zelf volledig gevaccineerd en een booster gehad.

Ik zou proberen om te boeken naar een ander land, een doorreis mag wel sowieso, en je wilt niet ter plekke horen dat je 16jarige toch in quarantaine moet.

Kan iemand bevestigen dat 12-18 jarigen geen booster nodig hebben om met een negatieve PCR test Oostenrijk te kunnen in reizen?

Dit wordt op zowel wintersport.nl als nu.nl gesteld, maar ik kan dit nergens officieel bevestigd vinden….

Groet aan allen!

JW

JWFC op 22 dec 2021 22:36

Lees even volgende topic door : https://www.wintersport.be/forum/topic/526063

Zojuist gebeld met de Ages hotline. Ouders moeten uiteraard een booster hebben, maar 12-18 jarigen die meereizen niet.

Mirjam_Veen op 27 dec 2021 08:18

Hoi Mirjam, heb je toevallig hiervan ook iets op de mail staan als bewijs? Wij willen namelijk volgende week afreizen naar Oostenrijk en in ons gezelschap van 10 is er één tiener van 16. De rest is jonger en alle volwassenen zijn (nét op tijd voorzien van een booster).

Ik heb zojuist ook gebeld met het AGES bureau en degene die ik sprak gaf aan dat vanaf 14 jaar WEL een boosterprik vereist is om buiten de quarantaine te blijven. Maar 14 en 15-jarigen kunnen wel de Ninja pas gebruiken (ook als gevaccineerden). Echter hebben wij één zestienjarige in ons reisgezelschap en hij heeft dus nog als enige geen booster en valt als enige ook buiten de Ninja-pas. Alleen kon die mevrouw mij geen directe link geven waar dit op staat. Waarom iemand anders dan hoort dat 16-jarigen niet een booster nodig hebben om buiten quarantaine te blijven is mij een raadsel. Als iemand dit zwart op wit heeft (via een mail o.i.d.) dan houden wij ons hier aanbevolen voor.

Goedemiddag,
Als ik het zo allemaal begrijp is dat de 16-17 jarigen al onder de volwassenen verstaan worden? Dus een booster vereist is?
Is er geen alternatief voor deze groep? Omdat de booster niet wordt aangeboden onder de 18! Iemand een idee?

Toerisme Office Saalbach bevestigd dit ook, 15+ idem als volwassenen en dus quarantaine plicht. Teleurstellend……

We zitten in Oostenrijk voordat de extra regels in gingen. Maar wij gaan gewoon begin januari nog een keer met iemand van 17 zonder booster maar wel met PCR. Er wordt niet gecontroleerd op de booster/PCR. Ze kunnen niet weten hoe lang je al in Oostenrijk bent. Verder spreek ik hier hier verschillende Duitsers in de lift. Die weten nog niet eens dat ze een PCR nodig hebben om binnen te komen. En als je wel wordt aangehouden dan gaat het kind maar in quarantaine. En die kans is zeer klein. En wie controleert die quarantaine?

Voor dit “gat” hadden ze maar een oplossing moeten bedenken zoals 2-3 verplichte PCR testen per week. De Oostenrijkers boosteren zelf ook geen 18- waarvan de 2 vaccinatie minder dan 6 maanden geleden is.

Heeft je kind een negatieve PCR test dan heb je in ieder geval je beste wil getoond.

*bericht bewerkt door Skizoeker op 27 dec 2021 17:20

Maar het gaat er vooral om om over de grens te komen lees dat daar streng gecontroleerd wordt

Moet een kind van 12 die volledig gevaccineerd is ook een ninja pass en een ptc formulier invullen? of is dit alleen een negatieve pcr bij binnenkomst en de rest 2g?

Zojuist gebeld met de Ages hotline. Ouders moeten uiteraard een booster hebben, maar 12-18 jarigen die meereizen niet.

Mirjam_Veen op 27 dec 2021 08:18

Hoi Mirjam, heb je toevallig hiervan ook iets op de mail staan als bewijs? Wij willen namelijk volgende week afreizen naar Oostenrijk en in ons gezelschap van 10 is er één tiener van 16. De rest is jonger en alle volwassenen zijn (nét op tijd voorzien van een booster).

Braadt op 27 dec 2021 11:43

Helaas ook alleen maar telefonisch. Blijkt maar weer dat ze het zelf ook echt niet goed weten. Wij hebben de neiging om dezelfde werkwijze als Skizoeker te hanteren. Hopelijk komt er snel echte duidelijkheid.

Zojuist gebeld met de Ages hotline. Ouders moeten uiteraard een booster hebben, maar 12-18 jarigen die meereizen niet.

Mirjam_Veen op 27 dec 2021 08:18

Wij willen donderdag naar Oostenrijk om 3 dagen te skiën. Wie heeft de juiste informatie over de maatregelen in Oostenrijk. Wel of niet in quarantaine?
we zijn in bezit van herstelbewijs en PCR test

*bericht bewerkt door esko2021 op 27 dec 2021 18:01

Plaats een reactie