Inreisbeperkingen Oostenrijk voor 12-18 jarigen

De CM Christelijke Mutualiteit luidt ook alarmbel. https://www.hln.be/reizen/3-200-jongeren-die-gaan-skien-met-…

Dit gaat straks richting half februari voor veel mensen ineens een onaangename verrassing opleveren. Lang niet iedereen leest dit Forum…
Als je van de onzekerheid af wilt en je bent vóór het boosteren van je 12-17 jarige kind en je wilt skiën in de krokus in D, AU of I, ga dan snel naar een Duitse vaccinatielocatie waar je zonder afspraak heen kunt. Is soms even zoeken waar en wanneer dit precies wordt aangeboden, maar mijn ervaring is dat vrijwel alle Duitse gemeentes het met enige regelmaat aanbieden. Op locaties zonder afspraak wordt nooit naar je nationaliteit gevraagd en wordt iedereen met een geldig ID en ingevulde formulieren (Einwilligungs-Erklärung en Anamnese-formulier) gewoon geprikt. Die formulieren kun je ook nog ter plaatse invullen, maar handiger is als je het thuis alvast doet en ingevuld meeneemt.
Als voorbeeld Gemeente Borken (bij Enschede); het schema met vaccinatiemogelijkheden zonder afspraak is weer bijgewerkt en uitgebreid tm februari: https://impfen.kreis-borken.de/de/newspublic/coronavirus/cor…

Relativeren kun je leren

Zoals ik het nu lees is het volgens mijn opgelost als 12-18 jarigen twee keer gevaccineerd zijn of genezen. Vaccinatie is 270 dagen geldig, genezen is 180 dagen geldig. Zonder booster nog wel een PCR test voor het inreizen, niet voor hotel, horeca en lift.

Zie: https://www.austria.info/de/service-und-fakten/coronavirus-s…

De EU dringt nu nog aan om de PCR test te laten vervallen vanaf 1 februari. Dat zou nog wel handig zijn.

Westerunit op 26 jan 2022 08:11

Dit hoop ik wel met omikron weet je niet of je corona heb, kan natuurlijk maar dan zonder symptomen. En dan is een PCR wel heel gevaarlijk zo vlak voor vertrek. Anders boosteren in Duitsland.

https://apa.at/news/lockdown-fuer-ungeimpfte-endet-am-montag…

Via een ander topic wordt deze link gedeeld, waarin staat dat voor 18-minners de geldigheid na de 2e vaccinatie 210 dagen wordt.

null

Het gaat de goede kant op voor de tieners.

Dat zou heel mooi nieuws zijn.
En dan nog kijken of het lukt om niet in de 14 dagen voor vertrek positief te testen…

https://apa.at/news/lockdown-fuer-ungeimpfte-endet-am-montag…

Via een ander topic wordt deze link gedeeld, waarin staat dat voor 18-minners de geldigheid na de 2e vaccinatie 210 dagen wordt.

Mariska! op 26 jan 2022 12:49

Dit zou inderdaad heel goed nieuws zijn.

https://apa.at/news/lockdown-fuer-ungeimpfte-endet-am-montag…

Via een ander topic wordt deze link gedeeld, waarin staat dat voor 18-minners de geldigheid na de 2e vaccinatie 210 dagen wordt.

Mariska! op 26 jan 2022 12:49

Supernieuws en dank voor het delen van deze link. In Duitsland onze tieners gaan boosteren dus niet meer nodig voor ons (onze tiener kregen 2e prik eind aug 2021)

zou goed nieuws zijn en fijn als het ook ergens op de officiële sites van AU wordt bevestigd.

De 210 dagen voor tieners staat inmiddels ook op site van het Bundesministerium: https://www.sozialministerium.at/Informationen-zum-Coronavir…

Nog wel PCR vereist voor tieners die geen booster hebben gehad voor het inreizen…

Maar dit geld alleen voor het inreizen toch? Niet voor de 2G-maatregel voor de skipassen en de restaurants?

De 210 dagen voor tieners staat inmiddels ook op site van het Bundesministerium: https://www.sozialministerium.at/Informationen-zum-Coronavir…

Nog wel PCR vereist voor tieners die geen booster hebben gehad voor het inreizen…

ERVP op 26 jan 2022 13:38

Dan is er niks veranderd, die klote PCR moet er vanaf.

Nee het goede nieuws is vandaag dat dit geldt voor de coronapas als je er eenmaal bent. Voor inreizen is het 270 dagen.

Geplante Maßnahmen der Bundesregierung: Änderung Gültigkeit Impfzertifikate (Grüner Pass) mit 1. Februar 2022
Mit 1. Februar 2022 ändert sich die Gültigkeitsdauer der Impfzertifikate in Österreich (Grüner Pass):

Die erste Impfserie (2 Impfungen oder Genesung + 1 Impfung) ist künftig 180 Tage gültig. Das Impfzertifikat der Booster-Impfung (3 Impfungen oder Genesung + 2 Impfungen) ist weiterhin 270 Tage gültig. Für die Einreise nach Österreich sind Impfzertifikate oder andere Impfnachweise weiterhin 270 Tage gültig.

Ausnahme: Für Personen unter 18 Jahren wird das Impfzertifikat über die erste Impfserie 210 Tage (also 7 Monate) lang gültig sein.

*bericht bewerkt door ERVP op 26 jan 2022 14:09

Hoor net op het radionieuws dat in België minister Vandenbroecke werk gaat maken van tijdige boosters voor tieners tegen de krokusvakantie :-)
Waarschijnlijk als reactie op het HLN-artikel dat hier eerder werd gedeeld.

*bericht bewerkt door Fotsirk op 26 jan 2022 14:11

Als dit (210 dagen) zo is dan springt onze jongste dochter een gat in de lucht… Zij is namelijk op 11 augustus gevaccineerd en dat is 206 (…) dagen voor het einde van de krokus. Tenminste, als dit geldt voor het kopen van de skipas / restaurants. Dat kan ik zo snel niet zien.

PCR slaat inderdaad nergens meer op, volwassenen en kinderen die een booster hebben gehad (of natuurlijke booster) hoeven geen PCR te doen om AT binnen te komen maar zij kunnen ook besmet zijn als ze AT binnen komen. Dus als AT het echt goed wil doen dan zouden ze aan iedereen moeten vragen die AT binnenkomt om een PCR te doen. Lijkt erop dat AT vasthoudt dat iedereen die geen booster heeft gekregen of niet volledig gevaccineerd is een PCR test moet doen maar is alleen nodig om binnen te komen (ze hebben wel een mooi systeem dmv de Ninja pas om niet volledig gevaccineerde kinderen te laten skiën). Zag pas een artikel van iemand die een app had openstaan mbt waarschuwingen die je krijgt als je in de buurt komt van iemand die besmet is/was en heeft op 1 dag 260 meldingen gekregen in Ischgl waarvan 5 zeer ernstige (en dan te bedenken dat niet veel personen deze app gebruiken). Dus het zou prettig zijn als ze die PCR test eruit gooien daar het volgens mij nu onzin is (het is een moment opname en inderdaad een indicatie maar meer ook niet, kan zijn nu negatief en dag later getest positief)…

*bericht bewerkt door Gerjon op 26 jan 2022 14:36

Helemaal mee eens!
Die verplichte pcr-test maakt dat ik nog steeds overweeg om naar Dld te gaan voor een booster met onze pubers.

Mijn pubers van 13 en 16 gaan liever voor de booster dan weer een PCR test…
Heeft iemand ervaring met een booster halen op een zaterdag met of zonder afspraak ergens in het noorden van DL? Wij wonen nl in Drenthe.

Die PCR (Problematische Corona Registratie) gaat idd nergens meer over en blijft riskant met de huidige besmettingscijfers.

De 210 dagen voor tieners staat inmiddels ook op site van het Bundesministerium: https://www.sozialministerium.at/Informationen-zum-Coronavir…

Nog wel PCR vereist voor tieners die geen booster hebben gehad voor het inreizen…

ERVP op 26 jan 2022 13:38

Super goed nieuws dit; officiele bevestiging op de overheidssite. Weliswaar voor de 18minners nog een PCR test, maar ik verwacht dat dat per 1 februari er ook van af gaat om dat inreisregels op Europees niveau geregeld worden en er plannen zijn zonder testen de grenzen in Europa weer over te mogen gaan.

Sorry, mijn Duits is niet zo goed. Maar is de Gruner Pass hetzelfde als je bewijs om een skipas te mogen halen en restaurants binnen te mogen? Volstaat ook onze coronacheckapp?

Ik heb met onze plaatselijke eigenaresse van het pension waar wij verblijven in Oostenrijk. Zij had nagevraagd bij de plaatselijke toerisme Office wat de regels waren. Zij vertelde dat wanneer je vorig jaar Corona hebt gehad en daarna 2 vaccinatie’s. Je geen booster meer nodig hebt, dan heb je bij wijze van spreken 3 vaccinatie’s gehad. Maar hoe bewijs ik dat mijn dochter vorig jaar besmet is geweest. Het hersteld bewijs is nu. Niet internationaal geldig.

Ik heb met onze plaatselijke eigenaresse van het pension waar wij verblijven in Oostenrijk. Zij had nagevraagd bij de plaatselijke toerisme Office wat de regels waren. Zij vertelde dat wanneer je vorig jaar Corona hebt gehad en daarna 2 vaccinatie’s. Je geen booster meer nodig hebt, dan heb je bij wijze van spreken 3 vaccinatie’s gehad. Maar hoe bewijs ik dat mijn dochter vorig jaar besmet is geweest. Het hersteld bewijs is nu. Niet internationaal geldig.

rivi op 26 jan 2022 15:50

Dan zou je wel eens pech kunnen hebben. Hebben wij afgelopen zomer ook gehad. Toen bleek dat onze dochter in april positief getest was door de GGD, maar net in een fase dat ze antigeen testen deden. En die worden internationaal niet erkend :-S Dus ook zij kreeg geen internationaal herstelbewijs.

Sorry, mijn Duits is niet zo goed. Maar is de Gruner Pass hetzelfde als je bewijs om een skipas te mogen halen en restaurants binnen te mogen? Volstaat ook onze coronacheckapp?

SnowboardMickey op 26 jan 2022 15:33

Ja de coronacheckapp volstaat. Of ze scannen deze net als in Nederland of ze willen even zien dat je de vaccinaties hebt gehad, dat wisselde per restaurant. Wel even het certificaat op internationaal zetten.

Sorry, mijn Duits is niet zo goed. Maar is de Gruner Pass hetzelfde als je bewijs om een skipas te mogen halen en restaurants binnen te mogen? Volstaat ook onze coronacheckapp?

SnowboardMickey op 26 jan 2022 15:33

Ik heb met onze plaatselijke eigenaresse van het pension waar wij verblijven in Oostenrijk. Zij had nagevraagd bij de plaatselijke toerisme Office wat de regels waren. Zij vertelde dat wanneer je vorig jaar Corona hebt gehad en daarna 2 vaccinatie’s. Je geen booster meer nodig hebt, dan heb je bij wijze van spreken 3 vaccinatie’s gehad. Maar hoe bewijs ik dat mijn dochter vorig jaar besmet is geweest. Het hersteld bewijs is nu. Niet internationaal geldig.

rivi op 26 jan 2022 15:50

Door een papieren versie mee te nemen, deze accepteren ze ook als bewijs.

Ik heb met onze plaatselijke eigenaresse van het pension waar wij verblijven in Oostenrijk. Zij had nagevraagd bij de plaatselijke toerisme Office wat de regels waren. Zij vertelde dat wanneer je vorig jaar Corona hebt gehad en daarna 2 vaccinatie’s. Je geen booster meer nodig hebt, dan heb je bij wijze van spreken 3 vaccinatie’s gehad. Maar hoe bewijs ik dat mijn dochter vorig jaar besmet is geweest. Het hersteld bewijs is nu. Niet internationaal geldig.

rivi op 26 jan 2022 15:50

Door een papieren versie mee te nemen, deze accepteren ze ook als bewijs. En daar moet dan inderdaad opstaan dat er een PCR-test is gebruikt en niet een antigeentest.

Mirjam_Veen op 26 jan 2022 16:43

Gebeld met AGES en bevestigd gekregen dat 210 dagen voor 18 minners de nieuwe regel is. Daarmee is iedereen ‘safe’ die vanaf (ongeveer) midden augustus een 2e vaccinatie heeft gehad. Neemt niet weg dat het allemaal op het randje is, en ik nog steeds van harte hoop dat Nederland gewoon snel haar tieners gaat laten boosten.

Ik heb als test eens de gruner pass op mijn telefoon geïnstalleerd. Je moet de qr code scannen van je Europees certificaat. Je huidig certificaat wordt dus gewoon in hun app overgenomen, die er qua opbouw zeer gelijkaardig uitziet aan de andere apps. Met een Europees certificaat zit je sowieso goed, het is maw niet nodig om de Oostenrijkse pass te installeren (de Belgische app kun je trouwens ook in het Duits zetten).

Gebeld met AGES en bevestigd gekregen dat 210 dagen voor 18 minners de nieuwe regel is. Daarmee is iedereen ‘safe’ die vanaf (ongeveer) midden augustus een 2e vaccinatie heeft gehad. Neemt niet weg dat het allemaal op het randje is, en ik nog steeds van harte hoop dat Nederland gewoon snel haar tieners gaat laten boosten.

alrikboonstra op 26 jan 2022 16:46

Begrijp ik nu goed dat zowel voor inreizen als voor gebruik skilift en horeca de 180 dagen is opgerekt naar 210 -270 dagen maar ongeboosterde 18minners hebben nog wel een PCR-test nodig voor inreizen (en ook voor skilift en horeca?)

*bericht bewerkt door Marieke op 26 jan 2022 17:02

Plaats een reactie