Inreisbeperkingen Oostenrijk voor 12-18 jarigen

https://www.austria.info/de/service-und-fakten/coronavirus-s…

Dit helpt en dan alinea 1 als het gaat om reizigers uit Nederland:

Für Kinder und Jugendliche gelten dieselben Ausnahmen wie bei Einreise aus allen anderen Ländern.

Vertaling:
Voor kinderen en jongeren gelden dezelfde uitzonderingen als voor toegang uit alle andere landen.

En verderop staat onder kopje: Das gilt für Kinder

Von der Regelung Gebrauch machen können Kinder und Jugendliche im schulpflichtigen Alter, die nach dem 31. August 2006 geboren sind.

Vertaling:

Schoolgaande kinderen en jongeren geboren na 31 augustus 2006 kunnen gebruik maken van de regeling.

Je ziet dat er in de update van vandaag wordt gesproken over kinder en nu ook specifiek jugendliche (dus 15-17 jarigen)

Lijkt mij dus een go!

null

https://www.nederlandwereldwijd.nl/landen/oostenrijk/reizen/…

Hier staat dat voor 15 jarigen (en ouder) dezelfde regels gelden als voor volwassenen.
Dus ook zij moeten een booster hebben.
Dit is voor ons genoeg bevestiging. Dat ze aan de grens niet/weinig controleren is geen garantie om het land binnen te komen, ik heb geen zin om met samengeknepen billen op de grens af te rijden.
Wij hebben onze reis geannuleerd (gelukkig geld terug gekregen).

Wij konden deze week nog een booster krijgen (wel op een paar uur rijden van huis), toen las ik hier over de beperkingen voor 15+ jarigen. Toen was het klaar. Belachelijke regels.
Na dagen stress en chagrijn vanwege alle onduidelijkheid was de lol er ook wel van af…

@MJan1975 waarschijnlijk is nederland wereldwijd nog niet geupdatet.
Lees even dit, update van 27-12-2021 https://www.austria.info/de/service-und-fakten/coronavirus-s….

@MJan1975 waarschijnlijk is nederland wereldwijd nog niet geupdatet.
Lees even dit, update van 27-12-2021 https://www.austria.info/de/service-und-fakten/coronavirus-s….

BeaD op 27 dec 2021 18:48

Mag uit het volgende concluderen dat iemand van 17 met 2x vaccinatie en pcr niet in quarantaine hoeft?

Achtung! Kinder und Jugendliche, die nicht unter diese Regelungen fallen, benötigen einen 2-G-Nachweis plus einen negativen PCR-Test oder eine Booster-Impfung. Das bedeutet: Auch doppelt geimpfte Kinder benötigen einen PCR-Test.

Volgens mij en Sunweb heeft @MJan1975 gewoon gelijk. https://www.sunweb.nl/wintersport/faq/questions/88286…

Volgens mij en Sunweb heeft @MJan1975 gewoon gelijk. https://www.sunweb.nl/wintersport/faq/questions/88286…

Willem7 op 27 dec 2021 19:16

Er lijkt vandaag een aanpassing te zijn geweest en lijkt het screenshot en de informatie van Sunweb achterhaald. Laten we het hopen.

Ik vertrouw op officiële Oostenrijkse berichtgeving en niet op die van Nederland wereldwijd en sunweb.

Deze website is vandaag ge-update en spreekt voor zich: https://www.austria.info/de/service-und-fakten/coronavirus-s…

Hardstikke helder, dus wij gaan! 😎

Deze update:
Kinder und Jugendliche, die nicht unter diese ninja Regelungen fallen, benötigen einen 2-G-Nachweis plus einen negativen PCR-Test oder eine Booster-Impfung. Das bedeutet: Auch doppelt geimpfte Kinder benötigen einen PCR-Test.

De veranderende regeling kwam pas vanavond online, misschien is de site van sunweb nog niet bijgewerkt. De eerdere regel was booster EN negatieve PCR. De nieuwe regel is booster OF PCR dat is maar één woordje maar een wereld van verschil voor degene die willen afreizen met een kind van 15-17.

@MJan1975 waarschijnlijk is nederland wereldwijd nog niet geupdatet.
Lees even dit, update van 27-12-2021 https://www.austria.info/de/service-und-fakten/coronavirus-s….

BeaD op 27 dec 2021 18:48

Mag uit het volgende concluderen dat iemand van 17 met 2x vaccinatie en pcr niet in quarantaine hoeft?

Achtung! Kinder und Jugendliche, die nicht unter diese Regelungen fallen, benötigen einen 2-G-Nachweis plus einen negativen PCR-Test oder eine Booster-Impfung. Das bedeutet: Auch doppelt geimpfte Kinder benötigen einen PCR-Test.

Skizoeker op 27 dec 2021 19:15

Alleen als die 17 jarige niet uit VK, NL, DK of NO komt. Dus Nederlandse bijna-volwassenen moeten in quarantaine of zijn geboostered en dat kan niet in Nederland en ook niet in Duitsland.

Althans zo lijkt het nu te zijn, maar gezien alle mist die Oostenrijkse instanties hierover laten bestaan proberen ze misschien de kool en de geit te sparen.

(Letztes Update: 27.12.2021) Derzeit gelten vor dem Hintergrund der Ausbreitung der neuen Omikron-Variante neue Regeln für die Einreise nach Österreich. Für die Einreise ist ein 2-G-Nachweis erforderlich und zusätzlich ein aktueller PCR-Test oder eine Booster-Impfung. Alle Details zu den aktuellen Einreiseregeln im Anschluss.

Aktuell: Neue Einreiseregeln aus UK, NL, DK und NO
Großbritannien, die Niederlande, Dänemark und Norwegen werden als Virusvariantengebiete eingestuft. Aus diesen vier Ländern können seit 25.12. nur Personen mit Booster-Impfung (Dreifachimpfung bzw. Zweifachimpfung nach einer Dosis Johnson & Johnson) und einem zusätzlichen PCR-Test nicht älter als 48 Stunden ohne Quarantäne einreisen. Für Kinder und Jugendliche gelten dieselben Ausnahmen wie bei Einreise aus allen anderen Ländern. Details siehe unten auf dieser Seite im Abschnitt „Das gilt für Kinder“. Für alle anderen Personen aus den genannten Ländern gilt nach Einreise eine 10-tägige Quarantäne. Weitere Details zur Einreise im FAQ des Gesundheitsministeriums.

Er staat dus dat voor kinderen en jeugdigen dezelfde regels gelden als voor Einreise aus allen anderen Landern.

Er lijkt idd te staan dat dubbel gevaccineerd plus negatieve PCR volstaat…
Voor ons te laat. We hebben al geannuleerd (konden hier niet langer mee wachten en het leek toch echt niet te kunnen) en we zijn er inmiddels ook helemaal klaar mee.

null

Dit vind ik op de website van de Oostenrijkse ambassade als ik hem op Duits instel. :(

En op de website van de Oostenrijkse ambassade verwijzen ze voor actuele info naar: https://www.austria.info/de/service-und-fakten/coronavirus-s…

En daar staat : Für Kinder und Jugendliche gelten dieselben Ausnahmen wie bei Einreise aus allen anderen Ländern.
Vertaald: Voor kinderen en jongeren gelden dezelfde uitzonderingen als voor toegang uit alle andere landen.

Het is heel vreemd allemaal. Heb navraag gedaan in Oostenrijk. Mijn 12 jarige dochter mocht eerst ‘gewoon’ inreizen en daarna kwamen ze er op terug. Ze is genezen en heeft 1 vaccinatie. Ondanks de mogelijkheid van een ‘Ninja pas’ zeggen ze nu dat ze 5 dagen in quarantaine moet. Of, om de quarantaine te ontlopen, moet ze genezen zijn en 2 keer gevaccineerd. Maar dit staat niet duidelijk op de Oostenrijkse sites aangegeven. Daar wordt ook de mogelijkheid gegeven om een Ninja pas te hanteren. Dus dan enkel een PCR test. Begrijpt u het nog?

En op de website van de Oostenrijkse ambassade verwijzen ze voor actuele info naar: https://www.austria.info/de/service-und-fakten/coronavirus-s…

En daar staat : Für Kinder und Jugendliche gelten dieselben Ausnahmen wie bei Einreise aus allen anderen Ländern.
Vertaald: Voor kinderen en jongeren gelden dezelfde uitzonderingen als voor toegang uit alle andere landen.

Klopt, de onduidelijkheid zit m in wat in Oostenrijk wordt verstaan onder “Jugendlichen”. het lijkt er op dat zij daarmee alleen diegenen bedoelen die geboren zijn op of na 1-9-2006.
Als iemand een duidelijke link kan plaatsen dat onder “Jugendlichen” ook tieners die geboren zijn voor 01-09-2006, maar nog geen 18 zijn vallen, dan zou dat alles ophelderen.

Ski80 op 28 dec 2021 00:30

Dat is in Oostenrijk dus per provincie anders:
https://www.oesterreich.gv.at/themen/jugendliche/jugendrecht…

Maar het gaat er vooral om om over de grens te komen lees dat daar streng gecontroleerd wordt

Vanessavb op 27 dec 2021 17:21

Mag ik vragen waar je dat hebt gelezen?

Dus weet iemand of de informatie op deze site klopt? (https://www.austria.info/de/service-und-fakten/coronavirus-situation-in-oesterreich/einreise-nach-oesterreich)

opgelet in Oostenrijk is er schoolplicht tot 14 jaar. (daarna opleidingsplicht tot 18 jaar)

Elke dag maken ze een update op austria.info. Volgens mij weten ze het ook niet meer. Nu staat er voor NL kinderen:

  • Kinderen vanaf 15 jaar (geboren vóór 1 september 2006): moeten dezelfde bewijzen overleggen als volwassenen. D.w.z. ongevaccineerde/gedeeltelijk gevaccineerde/herstelde minderjarigen die geen booster hebben, kunnen het land binnenkomen met voorafgaande reisregistratie (PTC-goedkeuring), PCR-test en quarantaine van ten minste 5 dagen.

Helaas voor de Nederlands kinderen die voor 01-09-2006 geboren zijn. Mijn dochter is in januari jarig en kan geen booster halen, en die is nodig anders moet ze in quarantaine. Zelf heb ik wel een booster.
Zie hieronder mijn mailwisseling met de Oostenrijkse AGES:

Dear Mrs.,
thank you for your request.
+From virus variant areas:+ For Kids older than 15-years-old (born before 01.09.2006) the same rules apply as for adults - without a booster and a negative PCR-test (not older than 48h) they need to go into quarantine.
Best regards,
Your AGES request management

Hello,
Thank you for your reply.
But children between 15 and 18 can’t get a booster because they are to young.
That means that they all can’t come without quarantine… So everyone is welcome with a booster, but not the younger adults who are to young te get a booster.
I think that’s a strange decision of the Austrian government, don’t you think?
Kind regards,

Dear Mrs.,
we understand your unfortunate situation but these are the current restrictions concerning the virus variant areas.
Best regards,
Your AGES request management

Hoe duidelijk wil je het hebben helaas…
Controleren ze dit alleen aan de grens of ook als je een skipas koopt? Daar ben ik wel benieuwd naar.

Het is prima als je kinderen van 16 hebt die niet geboosterd zijn. Wel moeten je 16 jarige 2 vaccinaties hebben en een negatieve pcr test zodat ze niet 5 dagen in quarantaine hoeven. Bij de grens wordt er gecontroleerd maar ze pikte bij ons twee Nederlandse autos eruit en wij konden zo doorrijden zonder controle. Dit is wat wij ervaren hebben maar dat kan misschien verschillen. Hopelijk lukt het jullie ook en kunnen jullie genieten van een heerlijke vakantie.

Het is prima als je kinderen van 16 hebt die niet geboosterd zijn. Wel moeten je 16 jarige 2 vaccinaties hebben en een negatieve pcr test zodat ze niet 5 dagen in quarantaine hoeven. Bij de grens wordt er gecontroleerd maar ze pikte bij ons twee Nederlandse autos eruit en wij konden zo doorrijden zonder controle. Dit is wat wij ervaren hebben maar dat kan misschien verschillen. Hopelijk lukt het jullie ook en kunnen jullie genieten van een heerlijke vakantie.

Hannah1 op 31 dec 2021 23:28

Ik heb van onze eigenaresse van het appartement in Oostenrijk te horen gekregen dat ook 16 jarigen geboosterd moeten zijn. Anders krijg je geen skipas en zit skiën er niet in.
Volgens haar zijn de erg streng !
Wij zitten met ons ski gezelschap ook met een 16 jarige

Het is prima als je kinderen van 16 hebt die niet geboosterd zijn. Wel moeten je 16 jarige 2 vaccinaties hebben en een negatieve pcr test zodat ze niet 5 dagen in quarantaine hoeven. Bij de grens wordt er gecontroleerd maar ze pikte bij ons twee Nederlandse autos eruit en wij konden zo doorrijden zonder controle. Dit is wat wij ervaren hebben maar dat kan misschien verschillen. Hopelijk lukt het jullie ook en kunnen jullie genieten van een heerlijke vakantie.

Hannah1 op 31 dec 2021 23:28

Ik heb van onze eigenaresse van het appartement in Oostenrijk te horen gekregen dat ook 16 jarigen geboosterd moeten zijn. Anders krijg je geen skipas en zit skiën er niet in.
Volgens haar zijn de erg streng !
Wij zitten met ons ski gezelschap ook met een 16 jarige

Irmavandoore op 01 jan 2022 17:14

Ooh dat is erg vervelend. Maar voor toegang voor de skiliften is toch de 2g regel van pas. Dus dan vragen ze toch helemaal niet naar je booster of begrijp ik dit verkeerd?

Het is prima als je kinderen van 16 hebt die niet geboosterd zijn. Wel moeten je 16 jarige 2 vaccinaties hebben en een negatieve pcr test zodat ze niet 5 dagen in quarantaine hoeven. Bij de grens wordt er gecontroleerd maar ze pikte bij ons twee Nederlandse autos eruit en wij konden zo doorrijden zonder controle. Dit is wat wij ervaren hebben maar dat kan misschien verschillen. Hopelijk lukt het jullie ook en kunnen jullie genieten van een heerlijke vakantie.

Hannah1 op 31 dec 2021 23:28

Ik heb van onze eigenaresse van het appartement in Oostenrijk te horen gekregen dat ook 16 jarigen geboosterd moeten zijn. Anders krijg je geen skipas en zit skiën er niet in.
Volgens haar zijn de erg streng !
Wij zitten met ons ski gezelschap ook met een 16 jarige

Irmavandoore op 01 jan 2022 17:14

Ooh dat is erg vervelend. Maar voor toegang voor de skiliften is toch de 2g regel van pas. Dus dan vragen ze toch helemaal niet naar je booster of begrijp ik dit verkeerd?

Hannah1 op 01 jan 2022 17:40

Dat klopt. 2G is voor een skipas voldoende.

Het is prima als je kinderen van 16 hebt die niet geboosterd zijn. Wel moeten je 16 jarige 2 vaccinaties hebben en een negatieve pcr test zodat ze niet 5 dagen in quarantaine hoeven. Bij de grens wordt er gecontroleerd maar ze pikte bij ons twee Nederlandse autos eruit en wij konden zo doorrijden zonder controle. Dit is wat wij ervaren hebben maar dat kan misschien verschillen. Hopelijk lukt het jullie ook en kunnen jullie genieten van een heerlijke vakantie.

Hannah1 op 31 dec 2021 23:28

Ik heb van onze eigenaresse van het appartement in Oostenrijk te horen gekregen dat ook 16 jarigen geboosterd moeten zijn. Anders krijg je geen skipas en zit skiën er niet in.
Volgens haar zijn de erg streng !
Wij zitten met ons ski gezelschap ook met een 16 jarige

Irmavandoore op 01 jan 2022 17:14

Ooh dat is erg vervelend. Maar voor toegang voor de skiliften is toch de 2g regel van pas. Dus dan vragen ze toch helemaal niet naar je booster of begrijp ik dit verkeerd?

Hannah1 op 01 jan 2022 17:40

Het is prima als je kinderen van 16 hebt die niet geboosterd zijn. Wel moeten je 16 jarige 2 vaccinaties hebben en een negatieve pcr test zodat ze niet 5 dagen in quarantaine hoeven. Bij de grens wordt er gecontroleerd maar ze pikte bij ons twee Nederlandse autos eruit en wij konden zo doorrijden zonder controle. Dit is wat wij ervaren hebben maar dat kan misschien verschillen. Hopelijk lukt het jullie ook en kunnen jullie genieten van een heerlijke vakantie.

Hannah1 op 31 dec 2021 23:28

Ik heb van onze eigenaresse van het appartement in Oostenrijk te horen gekregen dat ook 16 jarigen geboosterd moeten zijn. Anders krijg je geen skipas en zit skiën er niet in.
Volgens haar zijn de erg streng !
Wij zitten met ons ski gezelschap ook met een 16 jarige

Irmavandoore op 01 jan 2022 17:14

Ooh dat is erg vervelend. Maar voor toegang voor de skiliften is toch de 2g regel van pas. Dus dan vragen ze toch helemaal niet naar je booster of begrijp ik dit verkeerd?

Hannah1 op 01 jan 2022 17:40
Irmavandoore op 01 jan 2022 18:16

Helaas wel . Zonder booster geen kan je geen skipas kopen. Die moet je bij de kassa laten zien. Volgens de oostenrijkse eigenaresse die ik gemaild heb.
Ze zou me op de hoogte houden mocht er iets veranderen
Ik hoop het

Helaas wel . Zonder booster geen kan je geen skipas kopen. Die moet je bij de kassa laten zien. Volgens de oostenrijkse eigenaresse die ik gemaild heb.
Ze zou me op de hoogte houden mocht er iets veranderen
Ik hoop het

Irmavandoore op 01 jan 2022 18:19

Helaas wel . Zonder booster geen kan je geen skipas kopen. Die moet je bij de kassa laten zien. Volgens de oostenrijkse eigenaresse die ik gemaild heb.
Ze zou me op de hoogte houden mocht er iets veranderen
Ik hoop het

Booster is niet nodig voor aanschaf skipas.
2x vacinatie is voldoende. Pcr test is bij onze accomodatie ook niet naar gevraagd. Via hun hebben wij onze skipas kunnen aanschaffen en zij hebben zelf onze qr-codes gekoppeld.

Irmavandoore op 01 jan 2022 18:19
SJAFIE op 01 jan 2022 19:42

Plaats een reactie