Inreisbeperkingen Oostenrijk voor 12-18 jarigen

Dan ben ik blij
Alleen een probleem dan met inreizen als ik het zo begrijp

Hallo allemaal,
Voor mensen die het willen weten: Vanavond om 17.30 de grens gepasseerd bij Kufstein. We hebben geen duanebeambte gezien. Ook bij ons hotel hoefden we niets te laten zien.

Wat ben ik blij dat wij zijn gegaan! Met 16 jarige 2x gevacineerd en PCR. Niets aan de hand hier in Oostenrijk. Oh ja, slapen doe je s’nachts… of sluit je aan bij de “makke schapen” !

Hoe duidelijk wil je het hebben helaas…
Controleren ze dit alleen aan de grens of ook als je een skipas koopt? Daar ben ik wel benieuwd naar.

SillyBilly op 30 dec 2021 17:52

Eenmaal in Oostenrijk is 2G voldoende, ik heb dit geverifieeerd bij onze accomodatie en bij de vvv.

helaas, nogmaals voor alle duidelijkheid, mbt 16- en 17-jarigen, van de de Austria.info website: "Achtung! Kinder und Jugendliche, die nicht unter die beschriebenen Ausnahmen fallen, benötigen wie Erwachsene einen 2-G-Nachweis plus einen negativen PCR-Test oder eine Booster-Impfung bzw. 2-G plus Booster plus PCR-Test bei der Einreise aus Virusvariantengebieten. Bitte beachtet: Doppelt geimpfte Kinder im schulpflichtigen Alter benötigen in jedem Szenario einen PCR-Test.
Oftewel: “…2-G plus Booster plus PCR-Test bei der Einreise aus Virusvariantengebieten”. En daar hoort NL bij. Dus even los van “er doorheen mazzelen” zijn dit de regels voor 16- en 17-jarigen. Houdt er rekening mee dat in onze ervaring veel Oostenrijkse hotels behoorlijk strak handhaven, omdat zij ook met boetes worden geconfronteerd als hun gasten niet voldoen.

Wij zijn gisteren in Oostenrijk aangekomen met een 16 jarige, 2x gevaccineerd en PCR. Geen enkele controle gehad of gezien bij de grens. Bij het kopen van de skipas alleen je QR-code laten zien. 2G is voor een 16 en 17 jarige voldoende. Ook wij zijn blij dat we toch gegaan zijn ;-)

Hoi,

Wij zijn vanmiddag aangekomen in Mayrhoven. Onze oudste dochter hoefde bij de skipassen alleen haar QR te laten zien (zonder booster) en alles was prima. Wijzelf lieten ook alleen de QR zonder booster zien en dat was ook prima (we zijn overigens wel geboosterd ) Hotel vroeg ook nergens naar zelfs geen QR. Bij de grens stond wel een hokje maar daar zat niemand en konden zo doorrijden.

Ik zou me niet zo druk maken…

*bericht bewerkt door Freekie op 03 jan 2022 22:37

Waren net voor Kerst gearriveerd in Fieberbrunn, toen was booster nog niet nodig, nu in inmiddels we en wordt nu ook streng op gecontroleerd biij aankoop skipassen. Heb alleen geen ervaring met 16+17 jarigen.
Buren in appartement op eerste kerstdag gearriveerd, netjes vantevoren online aanmeldformulier ingevuld. Kregen 'savonds telefoon van lokale politie of ze inmiddels gearriveerd waren op hun logeeradres (moet je opgeven online). Uur later was politie bij het appartement om alles te controleren, ze hadden gelukkig alles in orde.
Dus als je het verplichte online inreisformulier invult worden de gegevens naar de lokale politie doorgesluisd en zij dienen te controleren. Verhuurder van ons appartement controleerde dit overigens ook bij aankomst. En in het skigebied word je niet gecontroleerd in horeca, omdat je skipas hebt, maar in het dorp zijn we in elke horeca gelegenheid streng gecontroleerd.
Heb nog een keer bij verhuurder 16+17 jarigen probleem voorgelegd, ook zij is van mening dat ze helaas geboosterd moeten zijn als ze uit NL komen.

Als je geboosterd bent hoef je niet te registreren…snap niet waarom mensen dat toch doen

Wel interessant dit. Formeel mag het dus niet, maar informeel lukt het vaak wel. Oostenrijk lijkt een soort don’t ask, don’t tell policy te hanteren voor Nederlanders zonder booster. Lijkt mij wel lastig bij problemen waarbij je een verzekeraar nodig hebt, want die ziet dan natuurlijk een kans om niet uit te keren: “U mocht daar niet zijn, dus u krijgt niets van ons”. Maar vaccinatie status is medisch geheim dus ook bij je verzekeraar geldt dan: “don’t ask, don’t tell”
Pfffft ingewikkeld hoor…

*bericht bewerkt door Willem7 op 06 jan 2022 09:30

Klopt het dat 2x gevaccineerde 14-jarige zonder booster maar met PCR test naar Oostenrijk kan? Heel wat websites gelezen en daaruit denk ik te mogen concluderen dat in Oostenrijk voor hotel/restaurant/skilift 2G voldoende is (dus 2x gevaccineerd, geen booster). Maar voor inreis in Oostenrijk hebben 16+ers een booster nodig, kinderen onder de 12 mogen met de ouders mee, en 12 t/m 15 jarige zouden het land in mogen met de Holiday Ninja pass. Echter, die Holiday Ninja pass staat gelijk aan 2G (wat mijn dochter dus al heeft). Dus PCR test die je vooraf sowieso moet doen als je niet geboosterd bent, zou je kunnen in vullen op de Holiday Ninja Pass (dus mag je de grens over). En lokaal kijkt niemand er meer naar, want dan heb je 2G bewijs al in je digitale Corona check app beschikbaar. Klopt deze redenatie???

Klopt het dat 2x gevaccineerde 14-jarige zonder booster maar met PCR test naar Oostenrijk kan? Heel wat websites gelezen en daaruit denk ik te mogen concluderen dat in Oostenrijk voor hotel/restaurant/skilift 2G voldoende is (dus 2x gevaccineerd, geen booster). Maar voor inreis in Oostenrijk hebben 16+ers een booster nodig, kinderen onder de 12 mogen met de ouders mee, en 12 t/m 15 jarige zouden het land in mogen met de Holiday Ninja pass. Echter, die Holiday Ninja pass staat gelijk aan 2G (wat mijn dochter dus al heeft). Dus PCR test die je vooraf sowieso moet doen als je niet geboosterd bent, zou je kunnen in vullen op de Holiday Ninja Pass (dus mag je de grens over). En lokaal kijkt niemand er meer naar, want dan heb je 2G bewijs al in je digitale Corona check app beschikbaar. Klopt deze redenatie???

LuckyLuke op 06 jan 2022 11:05

Klopt helemaal! ;-)

Klopt het dat 2x gevaccineerde 14-jarige zonder booster maar met PCR test naar Oostenrijk kan? Heel wat websites gelezen en daaruit denk ik te mogen concluderen dat in Oostenrijk voor hotel/restaurant/skilift 2G voldoende is (dus 2x gevaccineerd, geen booster). Maar voor inreis in Oostenrijk hebben 16+ers een booster nodig, kinderen onder de 12 mogen met de ouders mee, en 12 t/m 15 jarige zouden het land in mogen met de Holiday Ninja pass. Echter, die Holiday Ninja pass staat gelijk aan 2G (wat mijn dochter dus al heeft). Dus PCR test die je vooraf sowieso moet doen als je niet geboosterd bent, zou je kunnen in vullen op de Holiday Ninja Pass (dus mag je de grens over). En lokaal kijkt niemand er meer naar, want dan heb je 2G bewijs al in je digitale Corona check app beschikbaar. Klopt deze redenatie???

LuckyLuke op 06 jan 2022 11:05

*bericht bewerkt door tanjae1 op 07 jan 2022 18:10

Klopt het dat 2x gevaccineerde 14-jarige zonder booster maar met PCR test naar Oostenrijk kan? Heel wat websites gelezen en daaruit denk ik te mogen concluderen dat in Oostenrijk voor hotel/restaurant/skilift 2G voldoende is (dus 2x gevaccineerd, geen booster). Maar voor inreis in Oostenrijk hebben 16+ers een booster nodig, kinderen onder de 12 mogen met de ouders mee, en 12 t/m 15 jarige zouden het land in mogen met de Holiday Ninja pass. Echter, die Holiday Ninja pass staat gelijk aan 2G (wat mijn dochter dus al heeft). Dus PCR test die je vooraf sowieso moet doen als je niet geboosterd bent, zou je kunnen in vullen op de Holiday Ninja Pass (dus mag je de grens over). En lokaal kijkt niemand er meer naar, want dan heb je 2G bewijs al in je digitale Corona check app beschikbaar. Klopt deze redenatie???

LuckyLuke op 06 jan 2022 11:05
tanjae1 op 07 jan 2022 18:10

Volgens mij klopt het niet. Ligt aan de geboorte datum. Geboren voor 1 september 2006; gevaccineerd, pcr en booster.

Laatste nieuws helaas is dat in februari de regels voor Oostenrijk (en ook voor Italie) opnieuw veranderen. Je vaccinatie is dan nog maar 6 maanden geldig. Dat betekent voor veel mensen in de praktijk dat hun vaccinatie gaat “verlopen”, tenzij je een booster hebt kunnen halen (of afgelopen half jaar besmet bent geweest). Je hebt dan geen geldig 2G bewijs meer, en in de voorjaarsvakantie kun je dan geen skipas meer kopen, of een restaurant/hotel kunt binnen gaan. Helemaal lastig dus voor 12 t/m 17 jarigen die vooralsnog geen booster kunnen halen!!!

Even zomaar een gedachte, laten we het hier hebben over de feiten. Fijn dat er mensen zijn die zonder de regels exact te volgen toch binnenkomen, maar mischien is het een idee om dat hier niet breeduit te meten, Het is wachten tot de Telegraaf dit soort berichten weer oppakt en groots weergeeft. Kan nooit voordelig voor ons allemaal werken,

*bericht bewerkt door marklit op 09 jan 2022 21:17

Laatste nieuws helaas is dat in februari de regels voor Oostenrijk (en ook voor Italie) opnieuw veranderen. Je vaccinatie is dan nog maar 6 maanden geldig. Dat betekent voor veel mensen in de praktijk dat hun vaccinatie gaat “verlopen”, tenzij je een booster hebt kunnen halen (of afgelopen half jaar besmet bent geweest). Je hebt dan geen geldig 2G bewijs meer, en in de voorjaarsvakantie kun je dan geen skipas meer kopen, of een restaurant/hotel kunt binnen gaan. Helemaal lastig dus voor 12 t/m 17 jarigen die vooralsnog geen booster kunnen halen!!!

LuckyLuke op 09 jan 2022 21:01

Dit is inderdaad een probleem voor de meerderheid van de 16-17 jarigen. Zij hebben eind februari waarschijnlijk een verlopen QRC (>6 maanden). Booster (of besmetting) is enige redding. Weet iemand of je een Booster in Duitsland of Oostenrijk (of Belgie of Frankrijk…) kunt halen voor deze groep ?

sowieso nog niet in Duitsland

Vraag loopt bij de gezondheidsraad of in NL beneden de 18 jaar een booster kan krijgen…

Vraag loopt bij de gezondheidsraad of in NL beneden de 18 jaar een booster kan krijgen…

Gerjon op 10 jan 2022 12:37

Niet alleen in NL. De EMA (European Medicins Agency) heeft nog geen booster goedgekeurd voor 18minners. De meeste landen gaan pas boosteren als de EMA groen licht geeft.

Vraag loopt bij de gezondheidsraad of in NL beneden de 18 jaar een booster kan krijgen…

Gerjon op 10 jan 2022 12:37

Niet alleen in NL. De EMA (European Medicins Agency) heeft nog geen booster goedgekeurd voor 18minners. De meeste landen gaan pas boosteren als de EMA groen licht geeft.

Skizoeker op 10 jan 2022 12:54

Maar dan begrijp ik niet dat Oostenrijk (toch ook EU…) een booster ‘eist’ van iedereen onder de 18 die het land in wil… Kan iemand me dat uitleggen misschien ? Kan kan toch heel Europa niet naar Oostenrijk (tenzij ouder dan 18 en jonger dan 15) ?

Voor leeftijdsgroep van 12 t/m 15 jaar is er de Ninja pas, dan moet je in AU (bijvoorbeeld bij een apotheek ter plekke of ander lokale plek) aantal keer een PCR of antigen test doen wat gelijk staat aan 2G en hiermee kan deze leeftijdsgroep skiën. Voor oudere kinderen inderdaad een zwart gat…(bel anders de liftinstantie hoe ze hier ter plekke mee omgaan als 16 jarige en ouder met 2 keer prikken aankomen). Daarbij nog gezeur dat vanaf 1 februari de geldigheid tweede prik ook verkort wordt van 270 naar 180 dagen dus veel kinderen hebben straks geen geldige QR codes voor de Krokus vakantie. Krokus vakantie duurt nog even maar het is wel een gedoe en misschien veranderen de regels nog wel (kinderen in AU hebben ook nog geen booster gekregen)…Nu nog krijgen kinderen met twee prikken gewoon een skipas op basis van 2G…maar wel gedoe als blijkt dat per 1 feb door inkorten looptijd de QR code niet meer geldig is…dan is er wel een oplossing voor 12 t/m 15 jaar maar niet voor 15+…

*bericht bewerkt door Gerjon op 10 jan 2022 13:54

Ik vrees dat de enige mogelijke uitweg is dat 15, 16 en 17 jarigen een booster krijgen. Anders is het voor deze kinderen onmogelijk om naar Oostenrijk af te reizen voor hun geliefde ski-hobby. Misschien kan de Nederlanse Ski Vereniging hier eens aandacht voor vragen in Den Haag, want dat zou wel heel erg jammer zijn.

Voor deze groep kun je > > > Vraag loopt bij de gezondheidsraad of in NL beneden de 18 jaar een booster kan krijgen…

Gerjon op 10 jan 2022 12:37

Niet alleen in NL. De EMA (European Medicins Agency) heeft nog geen booster goedgekeurd voor 18minners. De meeste landen gaan pas boosteren als de EMA groen licht geeft.

Skizoeker op 10 jan 2022 12:54

Maar dan begrijp ik niet dat Oostenrijk (toch ook EU…) een booster ‘eist’ van iedereen onder de 18 die het land in wil… Kan iemand me dat uitleggen misschien ? Kan kan toch heel Europa niet naar Oostenrijk (tenzij ouder dan 18 en jonger dan 15) ?

alrikboonstra op 10 jan 2022 13:37

Dit is precies het probleem. De EMA heeft de boosters voor 18-minners nog niet goedgekeurd. De Jonge heeft in Nederland de Gezondheidsraad gevraagd hier al vast op vooruit te gaan lopen en goedkeuring te geven, maar dat is nog niet gebeurd. Je moet je ook afvragen of je dit moet willen, terwijl een EMA het nog niet goedgekeurd heeft. Eis van Oostenrijk dat 15-17 jarigen 3e prik moeten hebben gehad is daarom ook buitensporig, en past niet in het EU beleid.

Dit is inderdaad een probleem voor de meerderheid van de 16-17 jarigen. Zij hebben eind februari waarschijnlijk een verlopen QRC (>6 maanden). Booster (of besmetting) is enige redding. Weet iemand of je een Booster in Duitsland of Oostenrijk (of Belgie of Frankrijk…) kunt halen voor deze groep ?

alrikboonstra op 10 jan 2022 11:23

Dat de QRC verlopen is na 6 maanden is voor Nederlandse 15-17 jarigen niet relevant: Nederland is een “Variantengebiet” en daarm moet je sowieso geboosterd zijn.

Nu is het nog steeds zo dat je bij de kassa in AU een liftpas kan kopen op basis van 2G (dus twee keer een vaccinatie, check lokaal website eisen voor de liftpas). Issue is ook dat er straks nog meer kinderen de dupe zijn in leeftijd van 15+ als de geldigheid van de tweede prik na 1 feb niet 270 dagen meer geldig is maar 180 dagen…dus voor leeftijd 12 t/m 15 is er dan de Ninja pas maar afhankelijk geboortedatum van onze kinderen is er dan zeker een booster nodig om een geldige QR code te hebben waarmee in de Krokus vakantie een liftpas op gekregen kan worden…misschien veranderen de regels nog wel een paar keer, inderdaad als de regels zo doorgevoerd worden zou enige oplossing voor 15+ een booster zijn maar dan moet eerste de EMA en de Gezondheidszorg dit goedkeuren…(of dus nog een geldige 2G QR code).

Nu is het nog steeds zo dat je bij de kassa in AU een liftpas kan kopen op basis van 2G (dus twee keer een vaccinatie, check lokaal website eisen voor de liftpas).

Gerjon op 10 jan 2022 14:14

Dit is niet overal waar. Iemand uit onze groep werd op 3 januari ineens geweigerd bij het liftpoortje (1&2 jan ging prima). Bleek dat ie bij kopen van de liftpassen de QR van zijn 2e prik had laten scannen en niet zijn booster QR. Booster QR was dus noodzakelijk voor de liftpas vanaf 3 januari en werd automatisch afgedwongen. Dit was Saalbach/Zell am See.

Voor leeftijdsgroep van 12 t/m 15 jaar is er de Ninja pas, dan moet je in AU (bijvoorbeeld bij een apotheek ter plekke of ander lokale plek) aantal keer een PCR of antigen test doen wat gelijk staat aan 2G en hiermee kan deze leeftijdsgroep skiën. Voor oudere kinderen inderdaad een zwart gat…(bel anders de liftinstantie hoe ze hier ter plekke mee omgaan als 16 jarige en ouder met 2 keer prikken aankomen). Daarbij nog gezeur dat vanaf 1 februari de geldigheid tweede prik ook verkort wordt van 270 naar 180 dagen dus veel kinderen hebben straks geen geldige QR codes voor de Krokus vakantie. Krokus vakantie duurt nog even maar het is wel een gedoe en misschien veranderen de regels nog wel (kinderen in AU hebben ook nog geen booster gekregen)…Nu nog krijgen kinderen met twee prikken gewoon een skipas op basis van 2G…maar wel gedoe als blijkt dat per 1 feb door inkorten looptijd de QR code niet meer geldig is…dan is er wel een oplossing voor 12 t/m 15 jaar maar niet voor 15+…

Gerjon op 10 jan 2022 13:54

15 jaar is wel afhankelijk van je geboortedatum (geboren voor 01-09-2006 is 2 vaccinatie en booster)

@JPS, was het niet zo deze persoon Janssen had en dat hij daarmee eerst zijn skipas had geactiveerd? Dit klinkt aannemelijker daar Janssen t/m 2 januari werkte in, dus als jij refereert aan 3 januari dan was dit precies de datum dat Janssen niet meer werkte in AU en dan zou je verhaal kloppen. Nu is het zo dat op basis van 2G dus twee vaccinaties je een skipas krijgt in AU (jong en oud). Zou niet kloppen als zijn tweede vaccinatie Pfizer of Moderna was en de datum was nog niet verstreken, dan zou dit niet mogen gebeuren…Dus dan was het slimmer geweest de skipas te koppelen aan de booster en niet de QR van Janssen… …Dus in mijn optiek klopt je verhaal alleen als de betreffende persoon Janssen had… (kijk maar bij de eisen van Skiamade)

*bericht bewerkt door Gerjon op 10 jan 2022 16:36

Afhankelijk van hoe de regels gaan zijn tegen de voorjaarsvakantie wordt dit wel een dingetje in huize Marieke:
14 jarige zoon: tweemaal gevaccineerd, laatste vaccinatie 25 augustus: indien verloopdatum 6 maanden wordt dan valt dat op vrijdag 25 februari = dag voor vertrek. Indien booster pas mag na 6 maanden na de laatste prik dan wordt dat strak plannen op die ene dag want eerder mag niet en later zitten we hopelijk in de auto of al in de bergen. Wordt voorgaande allemaal te ingewikkeld dan vragen we voor hem de Ninja pas aan.
Dochter wordt over maand 16 jaar: wat betreft vaccinaties exact hetzelfde als haar broertje. Maar komt die booster niet op tijd dan valt zij in een grijs gebied.

Gisteren contact gehad met pensionhouder: hij geeft aan dat dochter echt een booster nodig heeft maar zegt ook dat inmiddels de Omikron-variant ook al verspreid is in Oostenrijk en dat hij denkt dat die boosterplicht voor ‘Omikron-landen’ binnenkort vervalt (net zoals dat nu niet nodig is voor andere landen waar Omikron nog niet zoveel voorkomt).

Maar dan hebben we nog het gegeven dat op 1 februari de regels gaan veranderen; dat kan twee kanten opgaan:
De boosterplicht voor ‘Omikron-landen’ komt te vervallen (voor 15-17 jarigen of voor iedereen)
De boosterprik gaat voor iedereen verplicht worden.

Nog iets wat raar is: ik heb op een site gelezen dat Oostenrijk al vanaf begin november kinderen tot 18 jaar boosterd maar de EMA heeft deze toch nog niet op Europees niveau goedgekeurd of zit dat anders?

Plaats een reactie