Annuleren = wel betalen bij rechtstreekse boeking?

Wij boeken al jaren rechtstreeks in Oostenrijks een appartement. Met alle onduidelijkheid over wanneer je wel of niet zou mogen inreizen vond ik het wel zo netjes om even contact op te nemen met de Oostenrijkse eigenaar van het appartement. We hebben geboekt voor de 2e kerstweek en zouden aankomen op 01 januari. Ik heb uitgelegd dat we graag willen komen maar dat het nog niet helemaal duidelijk is of we aan alle vereisten voldoen (puber kids zonder booster en zo)

Tot mijn verbazing komt er een nogal zakelijke reactie: als u niet komt moet u de gehele reissom betalen, de reden waarom u niet komt maakt ons niet uit.

Nu hebben we nog niets (aan)betaald. Dat wilde de eigenaar niet omdat ze geen zin had om alles te moeten terugboeken als onverhoopt toch alles op slot zou gaan.

Dit voelt voor mij als onredelijk. De eigenaar mag blijkbaar wel annuleren als de omstandigheden daar naar zijn maar ik niet, zelfs wanneer we Oostenrijk niet in mogen. Weet iemand of dit zomaar kan? ( Overigens we hebben geen algemene voorwaarden ontvangen of iets dergelijks. De boeking hebben we rechtstreeks bij de eigenaar via e-mail gedaan)

*bericht bewerkt door moderator (Yo-han) op 25 dec 2021 10:34: Verhuisd naar juiste subforum

Als je rechtstreeks boekt, heb je te maken met de annuleringsvoorwaarden van de accommodatie. Als zij dicht gaan, moet je natuurlijk wel je geld terug krijgen, maar daar is nu geen sprake van. Er zijn zat hotels waar je ook gratis kan annuleren bij inreisbeperkingen, maar dat hoeft natuurlijk niet. Qua voorwaarden: ik ben geen jurist, maar staan ze niet gewoon op bijvoorbeeld de website?

Andersom bekeken: hij heeft misschien wel klanten moeten weigeren omdat jij geboekt hebt en gaat natuurlijk nooit op korte termijn alsnog een boeking kunnen regelen. Waarom zou het hem geld moeten kosten? Hij kan er (ook) niets aan doen.

Als je een annuleringsverzekering hebt, zou je daar nog eens kunnen checken wat de opties zijn? Los daarvan: als je niets betaald hebt, denk ik niet dat ze het geld echt kunnen komen halen, al zit daar a) toch altijd een risico aan vast en b) kan je waarschijnlijk niet meer terugkomen.

Tip: probeer in het midden te eindigen. Schuif de boeking door bijvoorbeeld?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Dezelfde reactie kregen wij ook van het hotel in Gerlos. Ook direct geboekt voor week 1 en begin november hebben wij al geannuleerd, aangezien wij beide Janssen als vaccin hebben gehad. Op dat moment zouden wij ook nog 40% verschuldigd zijn. Wij hadden de mazzel dat we nog 2 maanden hadden op dat moment, want het hotel heeft de kamer kunnen her-verkopen, en zo vervalt de betaling die we verschuldigd zijn.

Punt is idd dat de accommodatie eigenlijk niet veel te maken heeft met wat jij wel en niet hebt. Daar ben jij verantwoordelijk voor door het sluiten van een juiste annuleringsverzekering. Dat dat soms niet kan, dat jij geen invloed hebt op wat ze in je arm steken en op welk moment, daar kunnen ze geen rekening mee houden. Probeer dus vriendelijk te onderhandelen en hou je frustratie uit die onderhandeling. Zij kunnen er ook niet veel aan doen….

Wij boeken ook al jaren rechtstreeks bij de verhuurder in Oostenrijk. Gaan met Kerst/Nieuwjaars week al 10 jaar naar het zelfde appartement en in Maart boeken we een app, in verschillende regio’s maar altijd rechtstreeks bij de verhuurder/eigenaar.
Het is meestal zo dat ze in het verhuurcontract of mail verwijzen naar de Oostenrijkse contractuele Hotelvoorwaarden (ÖHVB), staat vaak ook op de website als ze die hebben.
Onze verhuurder is zo coulant dat we op de dag voor vertrek nog kosteloos kunnen annuleren als de PCR test positief zou zijn. Maar ik heb vorig jaar ook meegemaakt dat een verhuurder moeilijk deed toen het skigebied dicht was maar het appartement niet.

Zoals eerder gezegd probeer een oplossing te vinden met de verhuurder, omboeken of afspreken als hij het kan doorverhuren jullie niets betalen, gaat uiteraard op vertrouwen.

Wat doet de eigenaar als jij je meldt samen met je gezin voor een quarantaine week? Natuurlijk plak je dan briefjes met “quarantaine” op de deur om andere gasten te waarschuwen en je vraagt de eigenaar om 3x per dag eten te brengen. Kortom zorg ervoor dat ook de eigenaar er belang bij heeft dat jullie samen tot een redelijke oplossing komen en maak jouw probleem ook zijn probleem.

Ik krijg nu allemaal creatieve en foute ideeën: Meld aan de eigenaar dat jullie gewoon komen en dat alleen de pubers in quarantaine gaan. Ze spelen in een trash metal band en willen die week graag veel oefenen in het appartement. Vraag of dat een probleem is.

Lastige discussie! Ik ben zelf verhuurder van appartementen in Nederland en merk dat ik het altijd wel per situatie bekijk…

Bij alle reserveringen die gedaan zijn binnen ‘Corona tijd’ was ik wat strenger met de annuleringsvoorwaarden. Je weet namelijk welke risico’s je loopt als je direct boekt (vaak goedkoper dan via platform) en welke voorwaarden er gelden. In het verloop van de pandemie en alle wisselingen qua beleid, ben ik er wel makkelijker mee geworden omdat wij gelukkig niet hoeven te leven van de opbrengst van de verhuur en dus krijgt bijna iedereen zijn geld terug.

Maar hierdoor heb ik wel meer begrip voor verhuurders die wel afhankelijk zijn van de inkomsten uit verhuur.

Natuurlijk is die verhuurder nog meer een slachtoffer van de situatie dan de huurder. Maar als je samen een probleem hebt, dan los je dat samen op en pak je allebei een stukje van het verlies. Als één partij gaat proberen alle problemen naar de andere partij te duwen, dan mag je daar mijn inziens best tegenin gaan.

Natuurlijk is die verhuurder nog meer een slachtoffer van de situatie dan de huurder. Maar als je samen een probleem hebt, dan los je dat samen op en pak je allebei een stukje van het verlies. Als één partij gaat proberen alle problemen naar de andere partij te duwen, dan mag je daar mijn inziens best tegenin gaan.

Willem7 op 24 dec 2021 11:42

mwoah. Verschilt toch wel per geval vind ik. Nu wordt er een ongeveer week van tevoren afgemeld. Tja, de kans dat de verhuurder dan nog iemand kan vinden is niet groot. Dan snap ik dat je het grootste gedeelte van de kosten bij de huurder legt, en niet bij de verhuurder.

En zeker aangezien we nu al 2x eerder hebben gehad dat wintersport gesloten werd, wéét je dat dit risico aanwezig is. Alleen daarom is 100% geld terug al een beetje uitgesloten…

Als je dat risico niet wilt, moet je bij een reisorganisatie of een reisannuleringsverzekering zitten die dat dekt. Daar betaal je dan inderdaad wat extra voor…

*bericht bewerkt door Waah op 24 dec 2021 11:51

Eens. Waarom zou de verhuurder (volledig) moeten opdraaien voor de kosten? Die kan er ook niks aan doen.

Ik zie allemaal dingen met waarom wel en waarom niet.
Maar ten eerste: wat zijn de voorwaarden van de verhuurder.
Die heeft hij op schrift. Waarschijnlijk wel op zijn site.

It is an amazing world

Tja , maar als je het zo bekijkt heeft die eigenaar ook niet zorgvuldig gehandeld, want er is niet aanbetaald en hij heeft de algemene voorwaarden niet ter hand gesteld aan de huurder. Consumenten zijn best goed beschermd in de EU, dus juridisch gezien heeft hij mogelijk geen poot om op te staan en wens ik hem veel succes bij het innen van de verhuurpenningen via een Nederlandse deurwaarder. Kortom, ook de huurder kan nu gewoon op zijn strepen gaan staan en beweren dat de verhuurder zich niet op de voorwaarden mag beroepen want hij heeft deze niet afdoende gecommuniceerd. Dus huurder kan wellicht volstaan met een net berichtje dat hij annuleert. Als je namelijk annuleringskosten hebt is het ook gebruikelijk dat je aanbetaalt. Dat is hier niet gebeurd, dus zijn de annuleringskosten ook ongebruikelijk.
Juridisch gedoe is nooit leuk, maar ik denk dat de huurder hier nog best sterk staat. maar IANAL.

https://ec.europa.eu/info/live-work-travel-eu/consumer-right…

Wat leesvoer, er zal vast nog meer te vinden zijn. Maar ik zou proberen er met de beste verhuurder gewoon uit te komen, anders word je nooit stamm-gast ;)

Ik zie allemaal dingen met waarom wel en waarom niet.
Maar ten eerste: wat zijn de voorwaarden van de verhuurder.
Die heeft hij op schrift. Waarschijnlijk wel op zijn site.

Henrike op 24 dec 2021 12:16

En als dat niet het geval is bestaat er nog zoiets als fatsoen.
Op 90% van de dingen die ik boek betaal ik nooit een voorschot, zoiets als wederzijds vertrouwen, maar als ik last minute moet afzeggen vraag ik wat de kosten zijn.
Lijkt me niet meer dan normaal.

Bla, bla, bla.

Tip :

Zoek altijd op de website van de verhuurder naar de AGB.
Dat zijn de Algemeine Geschafts Bedingungen. Daarin staan de verhuurvoorwaarden. Meestal gebruiken ze een gestandaardiserde versie.

Paul

Je kan het ook zo bekijken, als hij graag wil dat je komt zal hij mischien ook niet heel kritisch kijken naar de eisen 🤐

Tja , maar als je het zo bekijkt heeft die eigenaar ook niet zorgvuldig gehandeld, want er is niet aanbetaald en hij heeft de algemene voorwaarden niet ter hand gesteld aan de huurder. Consumenten zijn best goed beschermd in de EU, dus juridisch gezien heeft hij mogelijk geen poot om op te staan en wens ik hem veel succes bij het innen van de verhuurpenningen via een Nederlandse deurwaarder. Kortom, ook de huurder kan nu gewoon op zijn strepen gaan staan en beweren dat de verhuurder zich niet op de voorwaarden mag beroepen want hij heeft deze niet afdoende gecommuniceerd. Dus huurder kan wellicht volstaan met een net berichtje dat hij annuleert. Als je namelijk annuleringskosten hebt is het ook gebruikelijk dat je aanbetaalt. Dat is hier niet gebeurd, dus zijn de annuleringskosten ook ongebruikelijk.
Juridisch gedoe is nooit leuk, maar ik denk dat de huurder hier nog best sterk staat. maar IANAL.

Willem7 op 24 dec 2021 12:23

Leuk bedacht, maar het is vrijwel zeker een overeenkomst naar Oostenrijks recht. Dus hij procedeert (eenvoudig) in Oostenrijk. Vervolgens int hij het geld in Nederland via een Europees betalingsbevel.
Je verhaal over kunnen annuleren omdat er niet is aanbetaald is echt complete onzin.

*bericht bewerkt door DrPhil op 24 dec 2021 13:28

Niet omdat er niet is aanbetaald, maar omdat de algemene voorwaarden niet ter hand zijn gesteld. Althans dat zegt de TS. Ik heb geen idee of er een duidelijke website was met de voorwaarden of dat er een link naar de voorwaarden in een mail heeft gestaan van de verhuurder, maar als dat niet zo was dan kun je het m.i. vergelijken met een telefoontje naar een restaurant waarbij je een tafeltje reserveert. Dat kun je ook kosteloos annuleren.

Ik heb maar even de Allgemeine Geschäftsbedingungen für die Hotellerie (AGBH) (2006) erbij gepakt. https://www.wko.at/branchen/tourismus-freizeitwirtschaft/hot…
Die biedt wel mogelijkheden.
In par. 7 staan de rechter van de huurder.

null

Kort samengevat houdt dit in de gast het recht op een normaal gebruik van de gehuurde ruimte, de inrichtingen van het logiesbedrijf die normaalgezien en zonder bijzondere voorwaarden ter beschikking staan voor gebruik. Tevens verwerft hij hiermee ook het recht op de gebruikelijke bediening.

Door de verplichte quarantaine kan de hotelier dit niet bieden. Hij komt dan dus zijn rechten uit de overeenkomst niet na. Dit staat bij voorbaat vast en is niet te verhelpen. Dat is grond voor annulering.

Hier staat de Nederlandse versie;: https://www.wko.at/branchen/tourismus-freizeitwirtschaft/hot…

En nog meer goed nieuws:

null

Oftewel: procederen “gewoon” in Nederland.

*bericht bewerkt door DrPhil op 24 dec 2021 15:10

Wij boeken ook altijd direct. Voor januari hebben we een reservering staan bij een hotel welke we de afgelopen 22 maanden al 2 keer geannuleerd / uitgesteld hebben. We konden deze tot een paar weken geleden wederom kosteloos annuleren. Toen die datum steeds dichterbij kwam en de corona-situatie steeds slechter werd, hebben we het hotel een mail gestuurd met enkele scenario’s met de vraag of we in die gevallen alsnog kosteloos zouden kunnen annuleren.
De volgende situaties hebben we voorgelegd:

  1. Als de geldigheid van onze dubbele vaccinatie korter wordt, waardoor deze niet meer geldig is tijdens ons verblijf.
  2. Als we een boosterprik moeten hebben terwijl we die nog niet kunnen krijgen.
  3. Als we in quarantaine moeten.
  4. Als we positief getest zijn.
  5. Als het skigebied dicht is.
  6. Als we tijdens ons verblijf nog (extra) getest moeten worden. (Is wel overkomelijk, maar zouden we wel erg vervelend vinden)
  7. Als we überhaupt niet naar Oostenrijk kunnen reizen. (Totaal inreisverbod voor ons als Nederlanders of voor iedereen)

Het hotel heeft toen bevestigd dat we in al deze scenario’s, uitgezonderd nr. 6, gratis kunnen annuleren, dus hebben wij de reservering laten staan. Op dit moment zijn nrs. 2 en 3 van toepassing en als dat op de aankomstdatum nog steeds zo is, kunnen wij dus kosteloos annuleren.

Hier heb je nu misschien niets meer aan, maar wellicht voor de toekomst. Goed lezen wat er in de voorwaarden staat en eventueel niet beschreven situaties specifiek navragen, kan een hoop onzekerheid en onvrede voorkomen.

Annoying skiers since 2003

Goh, nou geef ik een duidelijke annuleringsgrond. Nul reacties.

Ik heb de TS hier niet meer gezien na zijn startpost, maar je hebt hem wel een kadootje bezorgd, want het lijkt erop dat juridisch gezien vooral zijn verhuurder een probleem heeft en niet hijzelf. Toch lijkt het mij het beste voor beiden als ze er samen uitkomen, maar de verhuurder heeft zichzelf geen dienst bewezen door zo onbuigzaam te zijn.

De particuliere verhuurders kunnen meestal niet rekenen op steunmaatregelen van de overheid en vaak is het een belangrijke aanvulling op hun pensioen of inkomen. Is het dan opportuun om het hard te gaan spelen met de verhuurder? Een mooi compromis is de aanbetaling bij de verhuurder laten, dan heeft die toch weer wat geld in handen, en de boeking verplaatsen naar een later moment of het volgende jaar.

De particuliere verhuurders kunnen meestal niet rekenen op steunmaatregelen van de overheid en vaak is het een belangrijke aanvulling op hun pensioen of inkomen. Is het dan opportuun om het hard te gaan spelen met de verhuurder? Een mooi compromis is de aanbetaling bij de verhuurder laten, dan heeft die toch weer wat geld in handen, en de boeking verplaatsen naar een later moment of het volgende jaar.

Hupla op 25 dec 2021 11:14

Uit het verhaal begreep ik dat juist de verhuurder het hard speelt.

Ik kreeg vanmorgen een mailtje van de verhuurder met de vraag:
Wilt u het geld laten staan en een andere datum komen of wilt het geld terug?
Netjes uitgelegd dat ik het geld terug wil hebben omdat ik niet later in het seizoen kan gaan.
Ik krijg mijn geld dus netjes terug
Hopelijk kunnen we volgend jaar daar naar toe gaan

Bij sunweb overigens precies hetzelfde. Alleen bij code rood/oranje reden voor kosteloze annulering. De quarantaine verplichting was geen reden om kosteloos te annuleren. Ik denk dat je bij rechtstreekse verhuur op meer coulance kunt rekenen.

Vrienden van ons hebben van Sunweb anders gewoon een standaard mail gehad dat Sunweb annuleert en dat je je geld terugkrijgt tenzij je laat weten dat je toch kan gaan.

Zelfde bij ons met Wintertrex.

Bij mijn accommodatie moet ik gewoon de volle mep betalen. Alleen als het land op rood gaat en er een totaal inreisverbod is hoeft dat niet. Toen ik boekte waren de regels nog niet zo genuanceerd als nu, toen was het of wel of niet inreizen. Nu je wel mag inreizen maar dan in Quarantaine moet is het helaas pindakaas, betalen. Ik heb ook al gevraagd of ik mag omboeken of een voucher oid maar dat ging niet door.
Aan een kant snap ik het wel maar het is wel heel zuur…. En dat maakt dat ik de volgende keer beter naar de voorwaarden kijk voor ik boek….
Voor mijn zomerboekkng bij een andere accommodatie nagevraagd en daar is quarantaine wel een goede reden om gratis te kunnen annuleren gelukkig.
Verzekeringen dekken dit soort redenen ook vaak niet meer tegenwoordig maar je zou het na kunnen kijken. Verschilt per verzekering uiteraard.

Kennelijk niet mijn tip gelezen.

Ons hotel had ook in de voorwaarden staan dat je bij quarantaine wel gratis mag annuleren.
Maar… omdat er dus een manier is om niet in quarantaine te hoeven, namelijk een booster krijgen, geeft dat weer voer voor juristen want is de quarantaine dan “verplicht”?..

Plaats een reactie