Van het kastje naar de muur 90 dagen verklaring Oostenrijk

Ik heb het maar even voor je geplakt.

Ik heb er nog even over nagedacht, de uitleg van @WV1001 lijkt me juist. (@Vinceg)

UPDATE. Kort samengevat luidt het dan als volgt:

  • 3 prikken=booster
  • Hersteld, prik, prik=booster

Gelijkgesteld aan booster:

  • Prik, hersteld, prik
  • Prik, prik, hersteld
    In deze laatste twee gevallen mag het herstelbewijs niet ouder dan 180 dagen.

In alle gevallen sowieso PCR (of verklaring van arts bij recente besmetting).

DrPhil op 26 dec 2021 10:52

Ik heb het maar even voor je geplakt.

Ik heb er nog even over nagedacht, de uitleg van @WV1001 lijkt me juist. (@Vinceg)

UPDATE. Kort samengevat luidt het dan als volgt:

  • 3 prikken=booster
  • Hersteld, prik, prik=booster

Gelijkgesteld aan booster:

  • Prik, hersteld, prik
  • Prik, prik, hersteld
    In deze laatste twee gevallen mag het herstelbewijs niet ouder dan 180 dagen.

In alle gevallen sowieso PCR (of verklaring van arts bij recente besmetting).

DrPhil op 26 dec 2021 10:52
DrPhil op 09 jan 2022 20:02

Dank voor je antwoord en de tekst erbij.
Ik wil alles geloven maar ik vraag me af waar dit officieel staat. Want er wordt ook veel foute info gegeven op veel forums. En heb geen zin om straks in Innsbruck voor verassingen komen te staan.
Want bij officiële instanties kan ik niks over de termijn van 180 of 270 dagen (wordt ook genoemd door mensen) terugvinden.

Dus is het heel raar dat ik graag wil weten waar het officieel staat?

En post met 350 reacties doorlezen is bijna niet te doen.

Het is raar dat herstel - prik - prik niet aan een aantal dagen hoeft te voldoen, maar prik herstel prik of prik prik herstel wel 🤷🏼‍♀️

*bericht bewerkt door Inimeini op 09 jan 2022 20:12

In de wetteksten. Lees mijn topic. Het openingsbericht is al voldoende.
Combi van 2 prikken en herstel (niet ouder dan 180 dagen) wordt wettelijk gelijkgesteld met booster.
Als de volgorde is herstel en daarna de prikken is de 180 dagen niet van toepassing omdat het de 2e prik dan een echte booster is.
De wetteksten zijn in jouw geval echt zonneklaar.
Plus dat het al diverse malen is bevestigd.

*bericht bewerkt door DrPhil op 09 jan 2022 20:16

In de wetteksten. Lees mijn topic. Het openingsbericht is al voldoende.
Combi van 2 prikken en herstel (niet ouder dan 180 dagen) wordt wettelijk gelijkgesteld met booster.
Als de volgorde is herstel en daarna de prikken is de 180 dagen niet van toepassing omdat het de 2e prik dan een echte booster is.
De wetteksten zijn in jouw geval echt zonneklaar.
Plus dat het al diverse malen is bevestigd.

DrPhil op 09 jan 2022 20:12

Maar waarom zegt onze overheid dan letterlijk dit:

“U bent gevaccineerd, hersteld, en weer gevaccineerd. Dan wordt u ook als geboosterd gezien. De laatste vaccinatie is niet langer dan 270 dagen geleden gegeven. U laat daarbij een negatieve PCR-test niet ouder dan 48 uur bij aankomst zien.”

Dat is dan toch raar dat daar verkeerde info wordt gegeven? Dan gaan er dus heel veel mensen aan de grens voor verassingen komen te staan……

Dat is idd onvolledig.
(De vermelding van 270 dagen klopt overigens, want de vaccinatie mag niet ouder zijn dan 270 dagen).

Dat is idd onvolledig.
(De vermelding van 270 dagen klopt overigens, want de vaccinatie mag niet ouder zijn dan 270 dagen).

DrPhil op 09 jan 2022 20:29

Slechte zaak dat dit verkeerd in hun app staat.

Dank in elk geval voor je uitleg en info 👍🏽🙏🏼

Waar staat dat overigens?
Hier staat het wel duidelijk: https://www.austria.info/nl/praktische-info/coronavirus-info…

“ Je bent hersteld, en 2 keer gevaccineerd, of je bent 2 x gevaccineerd en daarna hersteld, of je bent gevaccineerd, genezen en daarna nog een keer gevaccineerd, dan word je ook als geboosterd gezien. Let op dat het herstelbewijs niet ouder is dan 180 dagen. Je moet wel een negatieve PCR-test laten zien die niet ouder is dan 48 uur bij aankomst in Oostenrijk.”

Waar staat dat overigens?
Hier staat het wel duidelijk: https://www.austria.info/nl/praktische-info/coronavirus-info…

“ Je bent hersteld, en 2 keer gevaccineerd, of je bent 2 x gevaccineerd en daarna hersteld, of je bent gevaccineerd, genezen en daarna nog een keer gevaccineerd, dan word je ook als geboosterd gezien. Let op dat het herstelbewijs niet ouder is dan 180 dagen. Je moet wel een negatieve PCR-test laten zien die niet ouder is dan 48 uur bij aankomst in Oostenrijk.”

DrPhil op 09 jan 2022 20:32

In de Reisapp van de overheid.
Daar staat dat van de 180 dagen niet.

En op de site van skiinformatie.NL staat ook exact hetzelfde als in de reis app.

*bericht bewerkt door Inimeini op 09 jan 2022 20:37

Ja, heb het gevonden. https://www.nederlandwereldwijd.nl/landen/oostenrijk/reizen/…
Staat meer onzin, zie ik.
“ U bent hersteld, gevaccineerd (binnen 180 dagen na besmetting), en nog een keer gevaccineerd (geboosterd). Uw laatste vaccinatie is niet langer dan 270 dagen geleden gegeven. U laat daarbij een negatieve PCR-test niet ouder dan 48 uur bij aankomst zien.”
Die 180 dagen in deze zin is onzin.
Wel slecht zeg.

null

Ja, heb het gevonden. https://www.nederlandwereldwijd.nl/landen/oostenrijk/reizen/…
Staat meer onzin, zie ik.
“ U bent hersteld, gevaccineerd (binnen 180 dagen na besmetting), en nog een keer gevaccineerd (geboosterd). Uw laatste vaccinatie is niet langer dan 270 dagen geleden gegeven. U laat daarbij een negatieve PCR-test niet ouder dan 48 uur bij aankomst zien.”
Die 180 dagen in deze zin is onzin.
Wel slecht zeg.

DrPhil op 09 jan 2022 20:37

Daarom zien mensen door de bomen het bos niet meer. Wat moet je geloven.
Snap je waarom ik dus heel sceptisch ben in wat ik lees 😉

Ik begrijp het. Maar het nieuws blijft slecht.

Ik begrijp het. Maar het nieuws blijft slecht.

DrPhil op 09 jan 2022 20:42

Ja super slecht op deze manier.
Denk je t goed te doen en sta je straks in Innsbruck voor verassingen 😵‍💫

marklit op 09 jan 2022 19:50

Ik heb deze hele topic gelezen en geen antwoord gevonden 🤷🏼‍♀️
Hoop dat je me even op weg wilt helpen ☺️

Inimeini op 09 jan 2022 19:52

Er zijn een flink aantal andere topics, deels met meningen maar gelukkig ook veel met feiten.

Was je besmetting de booster of ben je echt apart geboosterd? Als je de besmetting als booster wil laten gebruiken dan moet je hem wel kunnen aantonen dmv een QR. Wees je er bewust van dat er tot nu toe blijkt dat met name op de luchthavens zeer streng gecontroleerd wordt en je dus alles voor elkaar moet hebben.

Je moet een PCR test laten zien of een formulier I of H maar die hoort dan wel weer bij een officiële positieve test, kan zijn dat ze daar niet op controleren maar kan ook zijn van wel.

Voor wat betreft de GGD test, ja die mag ook maar los van het feit dat ze daar niet voor bedoeld zijn is er ook geen garantie op een tijdige bevestiging. Beetje vervelend, als je in het vliegtuig een positieve melding krijgt.

Als je echt alles goed wilt weten dan kan je het beste de website van het sozialministerium bezoeken en je Duits even testen, daarnaast kan je mailen met het toeristenbureau en natuurlijk je eigen touroperator aan het werk zetten als je die hebt.

*bericht bewerkt door marklit op 09 jan 2022 21:56

hoi hoi heb even mee gekeken
ik heb een beetje het zelfde verhaal ik ga morgen op vakantie en weet mijn pcr test uitslag nog niet en daar wilden ik ook niet op wachten
dus dokter gebeld en die wilden er wel ff naar kijken hoe het zat

2 x geprikt + corona gehad dat was 6 weken geleden
als je corona hebt gehad niet langer is dan 8 weken geleden
mag/kan een dokter een medische verklaring tekenen
als het al langer is dan die 8 weken dan niet.
maar je moet wel een beetje geluk hebben het blijft een beetje een grijs gebied
hoop dat je er wat aan hebt

Dus als je aan alle eisen voldoet, maar je recent corona hebt gehad (< 8 weken) dan mag een verklaring van je arts.

Wat ik nog dubbel lees of niet duidelijk heb: als je die arts verklaring hebt, dan hoef je dus geen PCR check meer te doen 48 uur van te voren? Dat zou ook weinig zin hebben als je al die verklaring van je arts hebt.

Dus ik heb nu bv in mijn app/QR staan:

2x gevaccineerd
1x herstelbewijs (geldig vanaf 8/1/22)

En dan die brief van de arts erbij (als ze dat wil doen) en dan ben ik klaar. Toch?

En nog ff een ticket. skipas etc aftikken :P

ja in principe hoef inderdaad geen pcr test te halen als je binnen die 8 weken zit.
maar ik wet liever op 2 paarden dan op 1
ik heb ook gezegd dat ik gewoon op vakantie ga
en niet op wintersport want we komen de laatste tijd niet echt goed in het nieuws met al die besmettingen.

ja in principe hoef inderdaad geen pcr test te halen als je binnen die 8 weken zit.
maar ik wet liever op 2 paarden dan op 1
ik heb ook gezegd dat ik gewoon op vakantie ga
en niet op wintersport want we komen de laatste tijd niet echt goed in het nieuws met al die besmettingen.

jerryheijden op 10 jan 2022 13:56

Hoe kom je aan die 8 weken? In de verklaring staat mijn inziens 90 dagen = 3 maanden

Die 8 weken … Dat las ik in deze thread :)

Maarre, een handtekening is trouwens ook enigszins discutabel als je erover nadenkt. Hoeveel worden die wel niet door mensen er eh opgezet? :)

Die 8 weken … Dat las ik in deze thread :)

Maarre, een handtekening is trouwens ook enigszins discutabel als je erover nadenkt. Hoeveel worden die wel niet door mensen er eh opgezet? :)

HansNL op 10 jan 2022 14:13

Het is 90 dagen.
En er moet ook een stempel bij.

op deze site staat het ggdnog.nl
zie hier.

Er zijn veel vragen over wanneer je je opnieuw moet laten testen op het coronavirus. Op deze pagina lees je wanneer je je wel opnieuw moet laten testen en wanneer niet.
Wanneer hoef ik me niet opnieuw te laten testen?
Als je een positieve testuitslag hebt gekregen, is het niet zinvol je binnen 8 weken opnieuw te laten testen. Zeker niet als je dezelfde klachten houdt. Het belangrijkste is dat je bij een positieve coronatest binnen blijft. Lees hier meer over het herstel na corona en wanneer je weer naar buiten mag.

Als je hersteld bent en geen symptomen meer hebt is opnieuw testen binnen 8 weken ook niet zinvol.

Je hoeft je ook niet opnieuw te laten testen als je een negatieve testuitslag hebt gekregen en je dezelfde klachten houdt, zoals bijvoorbeeld een loopneus. Als je nieuwe klachten krijgt, moet je je wel opnieuw laten testen. Lees hieronder verder wat je dan moet doen.

Wanneer ben ik niet meer besmettelijk?
De vuistregel is: je bent niet meer besmettelijk als je na 24 uur geheel klachtenvrij bent en er minimaal 7 dagen zijn verstreken na je eerste ziektedag.

Wanneer moet ik me wel opnieuw laten testen?
Als je een negatieve testuitslag hebt gekregen en je krijgt een tijdje later nieuwe klachten die ook bij het coronavirus passen, is het belangrijk dat je je opnieuw laat testen. Zeker als iemand in je buurt positief is getest op corona, is het belangrijk dat je je nogmaals laat testen.

Je moet je ook opnieuw laten testen als je 8 weken geleden een positieve testuitslag had, je tussendoor bent hersteld en je opnieuw klachten krijgt die passen bij het nieuw coronavirus.

Voorbeeld
Je hebt op 1 december een coronatest gedaan omdat je last had van een loopneus. Deze test was negatief.
Op 10 december krijg je last van koorts en hoesten. Dit zijn andere klachten dan op 1 december en daarom moet je een nieuwe test doen.

Welke klachten horen bij het coronavirus?

  • Verkoudheidsklachten (zoals neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn)
  • Hoesten
  • Benauwdheid
  • Verhoging of koorts
  • Plotseling verlies van reuk en/of smaak (zonder neusverstopping)

Wij willen met een vriendengroep naar Oostenrijk en herkennen het probleem om de quarantaine te ‘omzeilen’. Allen 2x gevaccineerd, helaas ook allen vlak voor de jaarwisseling positief getest.

De ene huisarts ondertekent het formulier wel, de ander niet. Een poging gewaagd bij de GGD, die sturen nu een engelse positief & herstelverklaring, maar kan verder ook niets betekenen. Vervolgens gebeld met Ministerie van Buitenlandse Zaken, die geven aan dat het een bekend probleem is niet alleen in NL maar o.a. ook in de Verenigde Staten waar artsen die verklaring niet willen ondertekenen.

Vervolgens nog de ambassade van Oostenrijk in Den Haag gebeld, die geven aan dat het helaas pindakaas is: geen formulier = geen toegang tot Oostenrijk. Het advies van MinBuZa: zoek een commerciële partij die wilt ondertekenen, maar zoals ik eerder las kon je dan een bedrag van 600EUR aftikken.

Heeft iemand al een andere oplossing weten te vinden?

*bericht bewerkt door PistePiraat op 12 jan 2022 15:14

Wij zijn helaas vanaf onze laatste wintersport van Val Thoren besmet thuis gekomen. Zaterdag positief getest, maandag had ik mijn afspraak staan voor de booster. Flink balen, al helemaal aangezien wij eind januari naar Oostenrijk zouden gaan. Morgen de huisarts maar eens bellen als zij deze verklaring wil in gaan vullen. Fingers crossed.

Hier helaas hetzelfde probleem. Op 30 december positief getest en 5 februari staat Kaprun op de planning. Fijn om te lezen dat sommige huisartsen de verklaring wel willen tekenen. Mijn huisarts weigert helaas en ik werd verzocht om even op te zoeken wat een “knmg briefje” is (ter onderbouwing waarom er niet getekend zal worden).

Heeft iemand met hetzelfde probleem al een andere oplossing gevonden?

Heb ook nog contact gezocht met Nederland Wereldwijd van Buitenlandse zaken en dit was de toch wel teleurstellende reactie: Het is inderdaad best wel complex als je vanuit Nederland naar Oostenrijk zou willen reizen. Ze hebben zoals je het hebt kunnen zien strenge maatregelen geïmplementeerd om zo het coronavirus te kunnen bestrijden. De situatie blijft zich veranderen in deze tijden van covid. Voor nu is dit wat de eisen zijn, maar het kan natuurlijk weer veranderen in de toekomst. Het probleem over het verkrijgen van een doktersverklaring is bekend. Alleen moeten we nog afwachten om te kijken hoe dit zich verder ontwikkeld.

Met belangstelling dit topic aan het volgen, want: zelfde probleem. Twee keer gevaccineerd (nog geen booster) en onlangs hersteld, waardoor een negatieve PCR test niet mogelijk is en alleen de doktersverklaring soelaas kan bieden. Echter, ontvang ik net een mail van de ANWB - aangezien ik een heel rijtje instanties om info had gevraagd betreffende inreisregels- en documenten en die melden een aanscherping op de medische verklaring.

Quote:


"U vraagt zich af of u een medische verklaring kunt gebruiken als alternatief voor de negatieve PCR-test bij aankomst in Oostenrijk. En zo ja, of de registratieplicht dan alsnog geldt.

Aangepaste regelgeving medische verklaring
Helaas moet ik u informeren dat Oostenrijk de regels rond de medische verklaring heeft aangescherpt. Deze informatie is onlangs aangepast op de website van de Oostenrijkse dienst voor Toerisme: https://www.austria.info/nl/praktische-info/coronavirus-info…

Reizigers uit een land met virusvariant moeten altijd in quarantaine als zij een positieve PCR-test hebben. Ook al heeft u een medische verklaring ondertekend door een arts bij u. Nederland staat op het moment op de lijst van landen met virusvariant.
Gezien deze informatie nog niet is aangepast in het reisadvies van het ministerie van Buitenlandse Zaken, hebben wij hen gevraagd dit spoedig te doen, om verwarring te voorkomen.

Registratieplicht
Wanneer u twee vaccinaties, een herstelbewijs (niet ouder dan 180 dagen) én een negatief testbewijs kunt overleggen, hoeft u zich niet te registreren. Wanneer u een positief testbewijs heeft, geldt de registratieplicht wel."

Met belangstelling dit topic aan het volgen, want: zelfde probleem. Twee keer gevaccineerd (nog geen booster) en onlangs hersteld, waardoor een negatieve PCR test niet mogelijk is en alleen de doktersverklaring soelaas kan bieden. Echter, ontvang ik net een mail van de ANWB - aangezien ik een heel rijtje instanties om info had gevraagd betreffende inreisregels- en documenten en die melden een aanscherping op de medische verklaring.

Quote:


"U vraagt zich af of u een medische verklaring kunt gebruiken als alternatief voor de negatieve PCR-test bij aankomst in Oostenrijk. En zo ja, of de registratieplicht dan alsnog geldt.

Aangepaste regelgeving medische verklaring
Helaas moet ik u informeren dat Oostenrijk de regels rond de medische verklaring heeft aangescherpt. Deze informatie is onlangs aangepast op de website van de Oostenrijkse dienst voor Toerisme: https://www.austria.info/nl/praktische-info/coronavirus-info…

Reizigers uit een land met virusvariant moeten altijd in quarantaine als zij een positieve PCR-test hebben. Ook al heeft u een medische verklaring ondertekend door een arts bij u. Nederland staat op het moment op de lijst van landen met virusvariant.
Gezien deze informatie nog niet is aangepast in het reisadvies van het ministerie van Buitenlandse Zaken, hebben wij hen gevraagd dit spoedig te doen, om verwarring te voorkomen.

Registratieplicht
Wanneer u twee vaccinaties, een herstelbewijs (niet ouder dan 180 dagen) én een negatief testbewijs kunt overleggen, hoeft u zich niet te registreren. Wanneer u een positief testbewijs heeft, geldt de registratieplicht wel."

Dvt84 op 13 jan 2022 13:12

Dat is wel een wending. Dat wordt voor velen hopen dat men negatief test op PCR! Per wanneer is dit gewijzigd?

Volgens de site (Austria.info) is de update van vandaag: 13/01, meer weet ik op dit moment niet.

.

*bericht bewerkt door Pompie1979 op 13 jan 2022 13:30

Verkeerde land geboren....

Mijn vraag aan AGES was ditmaal…

Is de afstand tussen de besmetting en de 1e vaccinatie van belang?
Mijn situatie is december 2020 besmet en uiteraard hersteld.
21 juni 2021 1e vaccinatie
22 december 2021 2e vaccinatie.
Mag ik afreizen naar Oostenrijk zonder quarantaine of PCR test…

Antwoord AGES:

Sehr geehrter Herr …

zwischen positivem PCR Test und 1. Impfung müssen mindestens 21 Tage liegen und zwischen 1. und 2. Impfung mindestens 120 Tage um als geboostert zu gelten. Gelten Sie als geboostert benötigen Sie noch einen negativen PCR Test (nicht älter als 48h) für die Einreise nach Österreich.

Mit freundlichen Grüßen,

Ihr AGES Anfragenmanagement

Vertaling:
Geachte heer …

er moeten ten minste 21 dagen tussen een positieve PCR-test en de 1e vaccinatie zitten en ten minste 120 dagen tussen de 1e en 2e vaccinatie om als geboost te worden beschouwd. Als je als geboost wordt beschouwd, heb je nog steeds een negatieve PCR-test nodig (niet ouder dan 48 uur) om Oostenrijk binnen te komen.

Vriendelijke groeten,

Uw AGES-verzoekbeheer

Ofwel afstand tussen besmetting en 1e vaccinatie is niet van belang ( dus vergeet vooralsnog even de websites Nederlandwereldwijd.nl en austrainfo.nl)
Hier staat het niet juist en heb dit ook aangegeven bij hun.
Ook hier al meermalen bevestigd.
Ze gaan het bespreken in de team-meeting 🥱.

Nu enkel nog het probleem hoe dit aan te tonen want niet meer kunnen registreren in de app… huisartsen die niets willen aftekenen enz…
Hopelijk gaan ze dit aanpassen dat hoelang het ook geleden is dat je besmet bent geraakt dit kan toevoegen aan de corona check app.
Zoniet ben je denk afhankelijk van een papieren bewijs van Arts- plaatselijke GGD…
Wellicht heeft iemand iets aan deze info 🤷

Wat een gepuzzel allemaal zeg…

Verkeerde land geboren....

Plaats een reactie