Van het kastje naar de muur 90 dagen verklaring Oostenrijk

Ik denk dat ze daar wel je GGD herstelbewijs moet laten zien, zodat ze bij vaccinatiecentrum zeker weten dat je daadwerkelijk pas geleden positief getest bent. Anders kan iedereen met een positieve test zo’n verklaring halen.

SkiNerd op 17 jan 2022 20:26

Je moet je positieve PCR laten zien en laten zien dat je gevaccineerd bent. We volgen de regels die Oostenrijk hanteert. je hoeft bij ons verder geen test te doen. Wij zijn een ISO gecertificeerd, LCR geregistreerd bedrijf en wij willen jullie met inachtneming van de geldende regels helpen om naar Oostenrijk te kunnen reizen. Ik ga er nu tussenuit en morgen kunnen jullie bellen vanaf 8.30 u. Gr van Ellen

Onze zoon heeft alleen een positieve antigeentest en is daarna gebeld door de GGD
Dat hij zijn eigen niet meer hoefde te laten testen. Dus kunnen we nu ook met de antigeen komen voor het formulier?? Of alleen met een PCR.
Hoor het graag

Onze zoon heeft alleen een positieve antigeentest en is daarna gebeld door de GGD
Dat hij zijn eigen niet meer hoefde te laten testen. Dus kunnen we nu ook met de antigeen komen voor het formulier?? Of alleen met een PCR.
Hoor het graag

Habbekuk op 17 jan 2022 20:54

Oostenrijk gaat dat niet accepteren. Dat is veel belangrijker. Die wil een herstelbewijs zien bij een verklaring van de arts.

Ter bevestiging, net binnengekomen op vliegveld Innsbruck zonder pcr maar met ondertekende medische verklaring.

pari op 16 jan 2022 19:34

Nog even daarover. Gewoon de gok genomen dus ondanks alle verwarring? Omdat het toeristenbureau zegt dat je de verklaring niet mag gebruik wanneer je uit een virusvariantland komt, en de Oostenrijkse ambassade stelt dat je ‘triple’ gevaccineerd moet zijn om dit formulier te mogen gebruiken. Ben benieuwd.

Austria.info (Toeristenbureau):

“Entry with positive PCR test after Covid recovery:
If you have recently recovered, your PCR test might still turn positive. Therefore, if you have recovered within the past 90 days, you can use a medical certificate (including the date of recovery) as a substitute for the PCR test. Please fill out this form in English if this applies to you.
Please note: This exemption does NOT apply to people arriving from virus variant regions! Travelling to Austria with a positive PCR test for touristic purposes is therefore not practical for anyone arriving from these countries, as you would immediately have to quarantine. Third-country nationals with a positive PCR test are generally not allowed to enter Austria for touristic reasons from a virus variant area.” https://www.austria.info/en/service-and-facts/coronavirus-in…

Oostenrijkse ambassade:

“• Due to a past infection, there is a possibility of a positive PCR test even after recovery. Therefore, persons who have recovered from COVID-19 in the past 90 days have the possibility to present a medical certificate according to Annex H or Annex I. If entering from a virus variant area this is only possible for triple vaccinated persons who have recently recovered and are therefore unable to present the additionally required negative PCR test. (See point 3 FAQs)” https://www.bmeia.gv.at/nl/ambassade-van-oostenrijk/verblijf…

Lees eens terug, @dvt84.

Overigens is het verhaal dat de huisarts het niet mag onzin, het betreft hier een simpele verklaring waarvan zij de data uit de computer kunnne halen. Het is een simpele ja of nee.

Daarnaast is dit ook een stuk mentale gezondheid, alleen maar doorgaan in deze ellende leidt ook tot meer ziekenzorg, nu een simpele handtekening kan potentieel ook weer nieuwe problemen voorkomen.

marklit op 28 dec 2021 14:04

Ik denk dat ze vallen over de volgende zin:

There have been no symptoms for at least 48 hours.

Daar zit alsnog een waardeoordeel aan denk ik?

Tevens speelt de factor geen zin of geen tijd ook een grote rol verwacht ik. Dan is het antwoord “wij mogen dit niet invullen” natuurlijk een prettige uitweg.

Voor wat betreft mijn verdere speurtocht ben ik nu belandt bij de arbo en keuringsartsen.
Een hoop nee dat doen wij niet gehoord, maar nu 1 die verwacht dit wel te mogen doen. Zijn mening: in principe is het oordeel al door de GGD bevestigd middels de herstel verklaring, dus dan moet het niet zo een probleem te zijn dit door de arts te laten ondertekenen. Echter moest dit wel overlegt worden. Ik hou jullie op de hoogte

MarsMuziek op 28 dec 2021 14:12

Als huisarts sprekende: dat zinnetje is uiteraard een probleem, want voor de keurende dokter met geen mogelijkheid de verifiëren.
Voor huisartsen is er voor dit soort verklaringen hoe dan ook geen plaats. We verklaren nooit of onze patiënten genezen/in staat zijn een auto te besturen/niet op vakantie kunnen/ met voorrang een woning nodig hebben/etc. Daar zijn we niet voor opgeleid en het verstoord de arts patiënten relatie. Het heeft ook niets, maar dan ook niets met curatieve zorg te maken. En omdat we toch al rijkelijk bedeeld zijn met administratieve onzin, zijn we zeer gelukkig met de richtlijn geen verklaring over eigen patiënten te geven
Je zult dus ‘ergens’ een onafhankelijk arts moeten zien te vinden die zich wel genegen voelt dit tegen betaling te doen.

Lees eens terug, @dvt84.

DrPhil op 18 jan 2022 15:09

Je zou bijna eens censuur moeten plegen om de des-informatie (natuurlijk vaak onbedoeld/onwetend) tegen te gaan.

Lees eens terug, @dvt84.

DrPhil op 18 jan 2022 15:09

Mea culpa mensen, ik heb slecht gelezen. Ik kan m’n post niet editen, maar admin voel je vrij m’n post te verwijderen.

Als huisarts sprekende: dat zinnetje is uiteraard een probleem, want voor de keurende dokter met geen mogelijkheid de verifiëren.
Voor huisartsen is er voor dit soort verklaringen hoe dan ook geen plaats. We verklaren nooit of onze patiënten genezen/in staat zijn een auto te besturen/niet op vakantie kunnen/ met voorrang een woning nodig hebben/etc. Daar zijn we niet voor opgeleid en het verstoord de arts patiënten relatie. Het heeft ook niets, maar dan ook niets met curatieve zorg te maken. En omdat we toch al rijkelijk bedeeld zijn met administratieve onzin, zijn we zeer gelukkig met de richtlijn geen verklaring over eigen patiënten te geven
Je zult dus ‘ergens’ een onafhankelijk arts moeten zien te vinden die zich wel genegen voelt dit tegen betaling te doen.

Brownydalton op 18 jan 2022 20:08

offtopic: Ik begrijp dit standpunt van de huisartsen volkomen. Wat ik niet begrijp is dat jullie hier al minimaal 16 jaar oorlog over voeren met allerhande instanties die blijven vragen om doktersverklaringen. Niemand beweegt en het wordt over de rug van de patiënten uitgevochten. Verwijs dan tenminste naar een keuringsarts o.i.d. die wel doktersverklaringen kan en mag afgeven of zorg dat die instanties stoppen met het eisen van doktersverklaringen.

Volgens mij is de oplossing door Ellen voor dit topic geboden:

Hallo leden van het wintersportforum, jullie kunnen bij ons terecht voor een herstelverklaring met een handtekening van onze eindverantwoordelijke arts. Wij zijn een travelclinic, onze naam is vaccinatiecentrum.nl en wij hebben 4 locaties in Nederland. Den Bosch, Nijmegen, Utrecht en Wageningen. Ik heb vandaag de werkinstructie uitgerold voor onze verpleegkundigen. Jullie kunnen telefonisch een afspraak maken: 085 9020303. Onze telefoniste kan jullie de werkwijze uitleggen. De kosten zijn 24,95 euro.
Groeten van Ellen

Dus vraag na bij je huisarts (die van mij heeft vandaag wel getekend) of bel vaccinatiecentrum.nl. Dan kan de discussie naar mijn idee gesloten worden over welke arts dit wel of niet wil doen.

Inderdaad mooi dat er een oplossing is om wel de beruchte verklaring te krijgen. Zijn er ook mensen die meer bedrijven kennen die dit doen? Ik heb het er graag voor over, maar Utrecht zou al bijna twee uur rijden zijn.

Ik ben zelf huisarts en adviseer mensen inderdaad met instellingen als travelclinic contact op te nemen. In mijn regio is dat bijvoorbeeld KLM Healthservice
Ook andere centra voor reizigervaccinaties kunnen hierbij wellicht een goede rol spelen. Je kunt op internet zelf kijken naar medische diensten/reisadvies in jouw regio. Een verwijsbrief heb je er niet voor nodig, omdat het buiten de basiszorg valt.

Lang voor corona stuurde ik mensen met vragen rondom (gezondheids)verklaringen voor reizen daar ook al naar toe.

Dat het niet gratis is, is jammer voor de betrokkenen, maar het is nou eenmaal niet een taak voor de reguliere eerstelijns gezondheidszorg.
Wat @Brownydalton ook al helder uitgelegd heeft in zijn/haar reactie hierboven.

❄️

@marije77, kennelijk weten veel huisartsen dat niet. Misschien een goed idee om dat aan te kaarten bij de LHV? Die kunnen dat neem ik aan snel communiceren.

@marije77, kennelijk weten veel huisartsen dat niet. Misschien een goed idee om dat aan te kaarten bij de LHV? Die kunnen dat neem ik aan snel communiceren.

DrPhil op 19 jan 2022 13:23

Is in principe een bekend gegeven. Ook al uitgebreid discussie over op de LHV site (leden).
Bij mij in regio ook collectief nogmaals zo afgesproken.

❄️

Ik ben zelf huisarts en adviseer mensen inderdaad met instellingen als travelclinic contact op te nemen. In mijn regio is dat bijvoorbeeld KLM Healthservice
Ook andere centra voor reizigervaccinaties kunnen hierbij wellicht een goede rol spelen. Je kunt op internet zelf kijken naar medische diensten/reisadvies in jouw regio. Een verwijsbrief heb je er niet voor nodig, omdat het buiten de basiszorg valt.

Lang voor corona stuurde ik mensen met vragen rondom (gezondheids)verklaringen voor reizen daar ook al naar toe.

Dat het niet gratis is, is jammer voor de betrokkenen, maar het is nou eenmaal niet een taak voor de reguliere eerstelijns gezondheidszorg.
Wat @Brownydalton ook al helder uitgelegd heeft in zijn/haar reactie hierboven.

Marije77 op 19 jan 2022 13:05

Dank voor je reactie! Ik had al even rondgebeld maar helaas doen niet alle bedrijven die reis vaccinaties regelen dit of zijn ze er nog onbekend mee. Dus dan wordt het in mijn geval even op en neer naar Utrecht.

*bericht bewerkt door Arjan_6 op 19 jan 2022 14:00

Als huisarts sprekende: dat zinnetje is uiteraard een probleem, want voor de keurende dokter met geen mogelijkheid de verifiëren.
Voor huisartsen is er voor dit soort verklaringen hoe dan ook geen plaats. We verklaren nooit of onze patiënten genezen/in staat zijn een auto te besturen/niet op vakantie kunnen/ met voorrang een woning nodig hebben/etc. Daar zijn we niet voor opgeleid en het verstoord de arts patiënten relatie. Het heeft ook niets, maar dan ook niets met curatieve zorg te maken. En omdat we toch al rijkelijk bedeeld zijn met administratieve onzin, zijn we zeer gelukkig met de richtlijn geen verklaring over eigen patiënten te geven
Je zult dus ‘ergens’ een onafhankelijk arts moeten zien te vinden die zich wel genegen voelt dit tegen betaling te doen.

Brownydalton op 18 jan 2022 20:08

offtopic: Ik begrijp dit standpunt van de huisartsen volkomen. Wat ik niet begrijp is dat jullie hier al minimaal 16 jaar oorlog over voeren met allerhande instanties die blijven vragen om doktersverklaringen. Niemand beweegt en het wordt over de rug van de patiënten uitgevochten. Verwijs dan tenminste naar een keuringsarts o.i.d. die wel doktersverklaringen kan en mag afgeven of zorg dat die instanties stoppen met het eisen van doktersverklaringen.

Willem7 op 18 jan 2022 22:18

Eveneens off-topic: dat standpunt van de knmg is al jaren en jaren bekend bij allerlei instanties. Dat ze dan blijven vragen om dat soort administratieve verklaringen kunnen wij artsen dan toch niets meer aan doen?
Als jij aan je loodgieter vraagt of hij de electra wil doen en hij zegt nee, blijf je dat toch ook niet vragen?

@marije77, kennelijk weten veel huisartsen dat niet. Misschien een goed idee om dat aan te kaarten bij de LHV? Die kunnen dat neem ik aan snel communiceren.

DrPhil op 19 jan 2022 13:23

Is in principe een bekend gegeven. Ook al uitgebreid discussie over op de LHV site (leden).
Bij mij in regio ook collectief nogmaals zo afgesproken.

Marije77 op 19 jan 2022 13:40 Dank voor je aanvulling [@marije77](/profiel/marije77) . Bij ons regionaal wordt voor zover ik kan oordelen een lijn getrokken. Lastig is dat er ‘iemand’ verantwoordelijk wordt geacht, en zoals zo vaak die rol dan naar ons huisartsen wordt geschoven ( ook al hebben we die verantwoordelijkheid niet)

Goed nieuws mensen, NL gaat van de virusvariantenlijst van Oostenrijk per maandag 24 januari 2022… https://www.heute.at/s/verordnung-verhaengt-neue-reiseregeln…

*bericht bewerkt door Skimadchen op 19 jan 2022 21:52

Goed nieuws mensen, NL gaat van de virusvariantenlijst van Oostenrijk per maandag 24 januari 2022… https://www.heute.at/s/verordnung-verhaengt-neue-reiseregeln…

Skimadchen op 19 jan 2022 21:51

Dat zou heel mooi nieuws zijn!!! 🥳🥳

null

Eindelijk het verlossende nieuws. Vanaf maandag geen pcr test meer nodig na booster.

Als huisarts sprekende: dat zinnetje is uiteraard een probleem, want voor de keurende dokter met geen mogelijkheid de verifiëren.
Voor huisartsen is er voor dit soort verklaringen hoe dan ook geen plaats. We verklaren nooit of onze patiënten genezen/in staat zijn een auto te besturen/niet op vakantie kunnen/ met voorrang een woning nodig hebben/etc. Daar zijn we niet voor opgeleid en het verstoord de arts patiënten relatie. Het heeft ook niets, maar dan ook niets met curatieve zorg te maken. En omdat we toch al rijkelijk bedeeld zijn met administratieve onzin, zijn we zeer gelukkig met de richtlijn geen verklaring over eigen patiënten te geven
Je zult dus ‘ergens’ een onafhankelijk arts moeten zien te vinden die zich wel genegen voelt dit tegen betaling te doen.

Brownydalton op 18 jan 2022 20:08

offtopic: Ik begrijp dit standpunt van de huisartsen volkomen. Wat ik niet begrijp is dat jullie hier al minimaal 16 jaar oorlog over voeren met allerhande instanties die blijven vragen om doktersverklaringen. Niemand beweegt en het wordt over de rug van de patiënten uitgevochten. Verwijs dan tenminste naar een keuringsarts o.i.d. die wel doktersverklaringen kan en mag afgeven of zorg dat die instanties stoppen met het eisen van doktersverklaringen.

Willem7 op 18 jan 2022 22:18

Eveneens off-topic: dat standpunt van de knmg is al jaren en jaren bekend bij allerlei instanties. Dat ze dan blijven vragen om dat soort administratieve verklaringen kunnen wij artsen dan toch niets meer aan doen?
Als jij aan je loodgieter vraagt of hij de electra wil doen en hij zegt nee, blijf je dat toch ook niet vragen?

Brownydalton op 19 jan 2022 19:39

nog steeds off topic:
Maar daardoor ligt het probleem weer bij de machteloze patiënt. Zorg dan als KNMG dat er wetgeving komt die het instanties verbied om om artsenverklaringen te vragen binnen behandelrelaties. Dan los je het op, nu kijk je alleen maar weg als KNMG.

*bericht bewerkt door Willem7 op 19 jan 2022 22:15

https://www.wintersport.nl/nieuws/20/01/2022/oostenrijk-laat…

Zo :)

HansNL op 20 jan 2022 08:54

Mooi :) scheelt weer wat vakantiestress!

Betekent het dat vanaf 24 januari je nog steeds een negatief PCR of medische verklaring moet overhandigen als je pas (binnen 90 dagen) genezen bent van Corona?

Betekent het dat vanaf 24 januari je nog steeds een negatief PCR of medische verklaring moet overhandigen als je pas (binnen 90 dagen) genezen bent van Corona?

alied op 20 jan 2022 12:12

Als je nog geen boosters hebt gehad wel ja. En een herstelbewijs.

*bericht bewerkt door Inimeini op 20 jan 2022 12:14

Mag nog niet zo snel een booster, heb zeker een herstelbewijs maar weet niet of PCR-test positief of negatief gaat zijn. Lees dat er veel hobbels zijn om aan medische gezondheidsverklaring te komen.

Mag nog niet zo snel een booster, heb zeker een herstelbewijs maar weet niet of PCR-test positief of negatief gaat zijn. Lees dat er veel hobbels zijn om aan medische gezondheidsverklaring te komen.

alied op 20 jan 2022 12:26

Dat is idd lastig om een arts te vinden die het wil invullen.
Ik weet uit ervaring dat kennissen van mij gewoon naar de vrije inloop zijn gegaan voor een vaccin en daar (bij de vragenlijst) hebben ingevuld dat ze niet ziek waren geweest afgelopen 3 maanden. En die kregen toen gewoon de booster. Kennelijk is er geen check bij de vrije inloop op recente besmetting.
Via Digi-d kun je geen afspraak maken. Dat is wel geblokt.

Het is het proberen waard. En anders is Duitsland nog een optie. (Maar let wel, je moet een klein leugentje vertellen mbt je recente besmetting…… 🤫)

Wat je ook kunt doen is een PCR plannen bij de ggd. Dan weet je of je nog positief test of niet.

Mag nog niet zo snel een booster, heb zeker een herstelbewijs maar weet niet of PCR-test positief of negatief gaat zijn. Lees dat er veel hobbels zijn om aan medische gezondheidsverklaring te komen.

alied op 20 jan 2022 12:26

Dat is idd lastig om een arts te vinden die het wil invullen.
Ik weet uit ervaring dat kennissen van mij gewoon naar de vrije inloop zijn gegaan voor een vaccin en daar (bij de vragenlijst) hebben ingevuld dat ze niet ziek waren geweest afgelopen 3 maanden. En die kregen toen gewoon de booster. Kennelijk is er geen check bij de vrije inloop op recente besmetting.
Via Digi-d kun je geen afspraak maken. Dat is wel geblokt.

Het is het proberen waard. En anders is Duitsland nog een optie. (Maar let wel, je moet een klein leugentje vertellen mbt je recente besmetting…… 🤫)

Wat je ook kunt doen is een PCR plannen bij de ggd. Dan weet je of je nog positief test of niet.

Inimeini op 20 jan 2022 12:31

De reden dat je niet zo snel na een corona herstel een prik mag nemen lijkt me niet voor niets.

Wel bijzonder dat mensen desondanks alsnog een prik halen. Blijkbaar is alles toelaatbaar voor het lichaam zolang men maar kan skiën. Het klinkt voor mijn gezondheid totaal onlogisch als ik na een recent herstel van corona op korte termijn weer een spuit zet. Dan maar niet skiën!

Mag nog niet zo snel een booster, heb zeker een herstelbewijs maar weet niet of PCR-test positief of negatief gaat zijn. Lees dat er veel hobbels zijn om aan medische gezondheidsverklaring te komen.

alied op 20 jan 2022 12:26

Dat is idd lastig om een arts te vinden die het wil invullen.
Ik weet uit ervaring dat kennissen van mij gewoon naar de vrije inloop zijn gegaan voor een vaccin en daar (bij de vragenlijst) hebben ingevuld dat ze niet ziek waren geweest afgelopen 3 maanden. En die kregen toen gewoon de booster. Kennelijk is er geen check bij de vrije inloop op recente besmetting.
Via Digi-d kun je geen afspraak maken. Dat is wel geblokt.

Het is het proberen waard. En anders is Duitsland nog een optie. (Maar let wel, je moet een klein leugentje vertellen mbt je recente besmetting…… 🤫)

Wat je ook kunt doen is een PCR plannen bij de ggd. Dan weet je of je nog positief test of niet.

Inimeini op 20 jan 2022 12:31

De reden dat je niet zo snel na een corona herstel een prik mag nemen lijkt me niet voor niets.

Wel bijzonder dat mensen desondanks alsnog een prik halen. Blijkbaar is alles toelaatbaar voor het lichaam zolang men maar kan skiën. Het klinkt voor mijn gezondheid totaal onlogisch als ik na een recent herstel van corona op korte termijn weer een spuit zet. Dan maar niet skiën!

Dix0r op 20 jan 2022 12:42

Dat mag je vinden en is ook geen probleem. Blijf dan vooral lekker thuis.

Er is overleg geweest met 2 huisartsen en die vertelden beiden dat dit medisch gezien geen probleem is als je verder gewoon gezond bent.
Of je de booster nodig bent is een tweede. Je hebt op dat moment nog genoeg antistoffen in je lijf.
De booster is alleen maar een jawel: “booster” om weer extra antistoffen aan te maken.
De conclusie was dat het dus geen kwaad kan.

Ieder z’n keuze 🤷🏼‍♀️

Mag nog niet zo snel een booster, heb zeker een herstelbewijs maar weet niet of PCR-test positief of negatief gaat zijn. Lees dat er veel hobbels zijn om aan medische gezondheidsverklaring te komen.

alied op 20 jan 2022 12:26

Dat is idd lastig om een arts te vinden die het wil invullen.
Ik weet uit ervaring dat kennissen van mij gewoon naar de vrije inloop zijn gegaan voor een vaccin en daar (bij de vragenlijst) hebben ingevuld dat ze niet ziek waren geweest afgelopen 3 maanden. En die kregen toen gewoon de booster. Kennelijk is er geen check bij de vrije inloop op recente besmetting.
Via Digi-d kun je geen afspraak maken. Dat is wel geblokt.

Het is het proberen waard. En anders is Duitsland nog een optie. (Maar let wel, je moet een klein leugentje vertellen mbt je recente besmetting…… 🤫)

Wat je ook kunt doen is een PCR plannen bij de ggd. Dan weet je of je nog positief test of niet.

Inimeini op 20 jan 2022 12:31

De reden dat je niet zo snel na een corona herstel een prik mag nemen lijkt me niet voor niets.

Wel bijzonder dat mensen desondanks alsnog een prik halen. Blijkbaar is alles toelaatbaar voor het lichaam zolang men maar kan skiën. Het klinkt voor mijn gezondheid totaal onlogisch als ik na een recent herstel van corona op korte termijn weer een spuit zet. Dan maar niet skiën!

Dix0r op 20 jan 2022 12:42

Dat mag je vinden en is ook geen probleem. Blijf dan vooral lekker thuis.

Er is overleg geweest met 2 huisartsen en die vertelden beiden dat dit medisch gezien geen probleem is als je verder gewoon gezond bent.
Of je de booster nodig bent is een tweede. Je hebt op dat moment nog genoeg antistoffen in je lijf.
De booster is alleen maar een jawel: “booster” om weer extra antistoffen aan te maken.
De conclusie was dat het dus geen kwaad kan.

Ieder z’n keuze 🤷🏼‍♀️

Inimeini op 20 jan 2022 12:47

Haha prachtig, checklists invullen waar willens en wetens gelogen wordt omdat er 2 huisartsen gevonden zijn die het tegengestelde beweren t.a.v. algemeen geldend advies. Gelukkig kan hiermee wel geskied worden.

Plaats een reactie