Aanschaf nieuwe ski's, langer en zachter of korter en stijver?

Hallo mede-wintersporters,

Voor aankomend seizoen wil ik overstappen op eigen ski’s, na een 4-tal jaren gehuurd te hebben. Ski niveau is gemiddeld, 10 dagen per jaar ervaring voor 4 jaar op rij + ruimte privé les in deze periodes. Ski met enig gemakt rode’s pistes in Frankrijk en Oostenrijk.

Het dilemma is als volgt. Ik twijfel tussen een aantal ski’s, enkele hiervan heb ik geprobeerd. Met mijn lengte van 194 cm en gewicht 105 kg is het soms zoeken naar de juiste verhouding, in dit geval dus ook.

De keuze nu gaat tussen 2 all mountain ski’s 80mm. De eerste is 184cm en is medium qua flex, voor de gevorderde ski’er die in alle condities uit de voeten wil kunnen. De focus hierbij ligt niet op extreme snelheid maar op wendbaarheid. De 2e ski is 177cm lang, eenzelfde merk, en stijver qua constructie. Meer focus op de expert skiër die meer eisen stelt aan het materiaal.

Nu heb ik materiaal technisch weinig ervaring en kennis, behalve de geskiede meters. De vraag is dan ook, wat raden de materiaal puristen aan? Langer en meer flex, of korter en stijver? Ook met het gewicht en lengte in acht nemend?

Thnx alvast!

Je vraag is erg afhankelijk van de ski zelf. Het type ski dat je zoekt heeft eigenlijk altijd een rocker, waardoor ze effectief korter voelen dan ze zijn. Met jouw lengte en gewicht kom je dan automatisch op de langst beschikbare lengte van de ski, eender het merk/type.

Wat @Bennie zegt.
Plus, wat voor type skiër ben je?
Ga je ooit off piste? Dan is de een langere all mountain voordehandliggend.
Blijf je op de piste? Dan zou ik nog steeds voor de 184 gaan :-)
Ik ben ook 194, wat zwaarder dan jij, maar die lengte is dan echt fijner.
Tenzij je een korte bochten maniak bent.

Voor een allmountain ski zou ik eerder kiezen voor langer en zachter.

De focus hierbij ligt niet op extreme snelheid maar op wendbaarheid.

Skihihi op 28 dec 2021 14:39

Wendbaarheid is minstens 80% techniek, hoogstens 20% ski. Je postuur volgend zou ik eerder kiezen voor langer en stijver.

Waarom wil je eigenlijk een all-mountain ski? Je geeft zelf aan enkel op de piste te skiën.

@Morzel , ik kan hem wel volgen. Zit volledig in zelfde situatie (zelfs nog aanzienlijk zwaarder) en dan is een ski die je helpt naarmate de dag (lees sneeuw) vordert wel aangenaam. Daar zijn die all mountains (what’s in a name) simpelweg goed in in mijn ervaring.

@Bchs: persoonlijk voel ik het net andersom aan. Met goeie, zuiver piste-georiënteerde latten heb ik weinig problemen met “namiddagsneeuw” (waar een all-mountain ski zogenaamd bij zou kunnen helpen). Terwijl het op ochtend- en ijzige pistes wel merkbaar is dat een all-mountain een compromis-ski is die niet kan tippen aan wat mijn piste-ski doet.

Ik heb elk jaar wel eens een dagje met all-mountain latten geprobeerd (misschien verandert het gevoel naarmate mijn techniek betert), maar ik ben elke keer tot de conclusie gekomen dat het niets voor mij is. Dat is natuurlijk een zeer persoonlijk gevoel, dat voor iedereen anders kan zijn.

Vandaar dat ik de vraag stel waarom je van tevoren een kunstmatige beperkting doet naar “all-mountain”, terwijl je even goed uit een iets breder spectrum van kandidaten kan testen en gewoon kiest wat het fijnste skiet.

Ik sluit me aan bij Morzel. Ik begrijp de populariteit van een all-mountain ski niet. Als je maar 10 dagen op een jaar gaat skiën, dan is de kans op een zware poederdag sowieso niet heel groot. De meeste toeristen skiën quasi 100% van de tijd op de piste. Naar mijn mening ga je best gewoon voor een volwaardige pisteski. Het type ski dat je kiest gaat er ook niet voor zorgen dat poeder of slush plots heel makkelijk wordt. Enkel jouw eigen vaardigheid maakt dan het verschil.

Met jouw lengte en gewicht ga je best voor een langere lat. De standaard regel is dat een beginner een lat nodig heeft die tot aan z’n schouder komt. Bij gevorderden mag dit gerust de lichaamslengte of meer zijn. Jij zal daar wellicht wat tussenin vallen. Maar idealiter probeer je beide ski’s eens te testen en kies je de ski die het beste aanvoelt.

*bericht bewerkt door Arnh op 30 dec 2021 11:01

interessant, moet bekkenen dat mijn volkl RTM 84 ondertussen ook al van 2014 mee gaan en dat de vergelijkingen van die periode dateren. De moeite om binnen 2 weken eens wat te huren…!

Interessante reacties allemaal, dank daarvoor. Ik ga er eens goed voor zitten om de keuze te maken, wellicht huur ik ze nog een jaar om te zien wat dat brengt!

Allmountain ski’s beslaan natuurlijk een heel divers spectrum. Dat zo generiek benoemen is vrij nutteloos. Evenzo divers zijn de skistijlen en niveau’s die er bestaan en er zijn meer dan genoeg weinig ervaren skiers die erg veel baat hebben bij ski’s die tot de allmountain range gerekend kunnen worden. Er zijn ook genoeg skiers die baat hebben bij een stijve pistelat ver boven hun niveau indicatie. Dat hangt allemaal samen met de persoonlijke stijl en waar de betreffende persoon zich zeker, danwel onzeker in voelt.

Als slush en verspoorde pistes het voornaamste probleem zijn met een typische laid-back omgooi techniek, dan kan een lekker gerockerde allmountain ski dat wel zeker heel erg veel makkelijker maken. Natuurlijk wel! Ik kan op mijn freeride latten zonder veel aandacht een rechte streep trekken over zwaar verspoorde, licht verbuckelde pistes na verse sneeuwval, met mijn slalomlatjes moet ik daar toch echt heel wat meer inspanning voor aan de dag leggen.

*bericht bewerkt door Shane op 30 dec 2021 20:14

I can stick uphill ice, on my saucer...

Om de discussie iets meer detail te geven. Er zijn wat andere modellen die de keuze moeilijker of misschien wel makkelijker maken, na heel kort kunnen proberen de laatste dagen. De ski’s die ik namelijk op oog heb zijn niet meer ( tegen fatsoenlijke prijs) te verkrijgen. Dus na nieuwe research wat vergelijk waar ik jullie visie op wil vragen.

  • Black Crows Divus 177
  • Black Crows Orb 184
  • Elan Wingman 82TI 184
  • Fischer RC One 82 GT twin 180

Welke ski’s passen volgens de materiaal goeroe’s het best bij mij als jullie mijn stijl lezen?

Plaats een reactie