Sella ronda skigebied

in Januari toch maar naar de Sella Ronda
Wat is het leukste en mooiste gevarieerde deelgebied aan de Sella Ronda ? zit zelf in Alta Badia

*bericht bewerkt door moderator (Yo-han) op 01 jan 2022 13:11

Hoi Renéaby, ik persoonlijk vind het gebied van Arabba een bijzonder deelgebied aan de Sellaronde. Ruiger, pittiger, prachtige uitzichten en natuurlijk de verbinding met de Marmolada gletsjer (één piste, 12 km rood, hoogteverschil 1823m Verder moet je zeker de Lagazuoi piste doen. Dat is absoluut geen moeilijke piste maar wel een hele bijzondere. Skiën langs rotswanden en bevroren watervallen, lunchen bij hut Scotoni en op het einde door een arrenslee met paarden naar de volgende lift worden gebracht. Uniek !

Vorige week terug gekomen uit Selva. Vond het gebied rondom Alta Badia en Corvara de meeste uitstraling hebben qua natuur en dorpen. De mooiste pistes vond ik tussen Arabba en Marmolada, dat heeft meer een hooggebergte uitstraling. Alle dalafdalingen naar Selva/st.Christina zijn daarentegen ook zeer de moeite waard.

Cliché, maar het hele gebied is gewoon geweldig.
De deelgebieden verschillen van elkaar, maar hebben allemaal hun parels.

Check het grote Dolomitit Superski topic. Geniet ervan!

Fun Lovin' Skier

Thanks rijkj5 alex
Ik ga het volgende week uitproberen als de testen neg. zijn.

Boven Badia. De afdaling van Santa croce naar Badia zelf. Wellicht zelfs 1 van de meest perfecte afdalingen in de hele alpen.

*bericht bewerkt door Thomas op 30 dec 2021 09:09

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Goed dat je eindelijk de Dolomieten op zoekt: ze zijn prachtig! De Sella Ronda vind ik zelf ideaal als verbinding naar de deelgebieden. Juist de deelgebieden zijn rustiger en leuker om te skiën. Elk gebied heeft zo z’n sterke punten. Alta Badia zelf heeft bovenin veel mooie blauwe (beginners)pistes. De dalafdalingen zijn uitdagender. Zoals al genoemd is het deel van Arabba iets sportiever. Zelf vind ik het zijdal van Colfosco (lekker zonnig) en het deel van La Longia in Val Gardena erg leuk.
Als je in Alta Badia bent is een tripje naar Santa Croce (filmpje hierboven) altijd goed. Laguazoi is ook zeker een aanrader, schitterende piste en onderaan word je door paarden terug getrokken. Een leuke ervaring. Je vindt het in het filmpje van de ‘super 8’ tocht op deze site. Ook die tocht is zeker een aanrader. 5 Torri is landschappelijk schitterend!
https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/313968/de-super-8-…

Alvast veel plezier!

Laguazoi is al een tijdje dicht toch? Of inmiddels niet meer? Dan kan de super 8 ook niet zeker?

Nee, ik zou niet gaan… zou echt iets anders zoeken -:)

Kom er al 15 jaar gemiddeld 2x per seizoen en zie het steeds drukker worden met Nederlanders en Belgen…
Afgelopen begin december was het er zelfs drukken dan ooit in deze periode.

Nu even serieus, de tips van hierboven kan ik onderschrijven. Santa Croce leuk, La Longia ook heel mooi, Seiseralm vind ik ook wel leuk om een dag te relaxen. De nieuwe dalafdaling van de Seiseralm terug naar St Christina is ook wel heel leuk. Volgens mij heet dat ding de Legendary 8. Saslong zwart in Selva ook een topper. Gran Risa in La Villa ook. Gebied bij Cherz is ook top. Marmolada vind ik zelf dan weer wel wat minder.

Veel plezier daar! Ik zit er weer in februari… en kijk er nu al naar uit.

Hoi Renéaby, ik persoonlijk vind het gebied van Arabba een bijzonder deelgebied aan de Sellaronde. Ruiger, pittiger, prachtige uitzichten en natuurlijk de verbinding met de Marmolada gletsjer (één piste, 12 km rood, hoogteverschil 1823m Verder moet je zeker de Lagazuoi piste doen. Dat is absoluut geen moeilijke piste maar wel een hele bijzondere. Skiën langs rotswanden en bevroren watervallen, lunchen bij hut Scotoni en op het einde door een arrenslee met paarden naar de volgende lift worden gebracht. Uniek !

rijkj05 op 29 dec 2021 23:06

Één tip: als je de Marmolada doet, ga NIET lunchen bij het eerste restaurant wat je tegenkomt aan je linkerhand! Echt zo’n groot contrast met al die geweldige hutten die je overal tegenkomt. Heel slecht!
Als je een klein stukje doorskiet heb je weer een hut. Ik heb er nog nooit gegeten, maar het kan gewoon niet slechter zijn dan eerdergenoemd.

Laguazoi is al een tijdje dicht toch? Of inmiddels niet meer? Dan kan de super 8 ook niet zeker?

Simonko op 30 dec 2021 10:16

Laguazoi was inderdaad nog gesloten. De reden weet ik niet. Te weinig sneeuw en geen besneeuwingsinstallatie? Inmiddels is de rode 1 geopend (afdaling Laguazoi naar Armentarola) en de lift ook toegankelijk voor skiërs en niet enkel voor wandelaars. Dat is de belangrijkste. De rode 2 zal binnenkort wel volgen.

Hoi Renéaby, ik persoonlijk vind het gebied van Arabba een bijzonder deelgebied aan de Sellaronde. Ruiger, pittiger, prachtige uitzichten en natuurlijk de verbinding met de Marmolada gletsjer (één piste, 12 km rood, hoogteverschil 1823m Verder moet je zeker de Lagazuoi piste doen. Dat is absoluut geen moeilijke piste maar wel een hele bijzondere. Skiën langs rotswanden en bevroren watervallen, lunchen bij hut Scotoni en op het einde door een arrenslee met paarden naar de volgende lift worden gebracht. Uniek !

rijkj05 op 29 dec 2021 23:06

Één tip: als je de Marmolada doet, ga NIET lunchen bij het eerste restaurant wat je tegenkomt aan je linkerhand! Echt zo’n groot contrast met al die geweldige hutten die je overal tegenkomt. Heel slecht!
Als je een klein stukje doorskiet heb je weer een hut. Ik heb er nog nooit gegeten, maar het kan gewoon niet slechter zijn dan eerdergenoemd.

Noblesse op 30 dec 2021 11:30

Deze kan ik beamen ;-)

Een tip van die ik pas te laat kreeg als ik er was, doe de marmolada op zondag ( eerste skidag voor velen ), is dan rustigst ( wij deden deze op een weekdag en was vrij druk bij de grote gondels.

Zoals eerder vermeld, ieder deelgebied heeft zijn voor en tegen, maar ik vond de afdalingen die naar Pozza di Fassa gingen vanuit ook Sella Ronda wel uniek, rustig en perfect geprepareerd ( ideaal voor de knallers, rode pistes ! )

Dit is ook de eerste keer dat ik na een week in een skigebied het gevoel had nie alles gezien te hebben, hier ga ik zeker nog terug ( ons verblijf was toen in Arabba, zeer mooi en rustig, wel lastiger bereikbaar vanuit Be/Nl ( eenmaal ginder ben je de rit zo vergeten )

Thanks rijkj5 alex
Ik ga het volgende week uitproberen als de testen neg. zijn.

renéaby op 30 dec 2021 09:00

Kleine kanttekening: zorg er voor dat je de pistekaart goed bestudeerd, want het enige nadeel van het gebied vond ik de slechte bewegwijzering en het per deelgebied aanwezig zijn of afwezig zijn van piste nummers. Ook staan er de ene keer wel nummers en zijn ze verderop afwezig. In principe ski je van lift naar lift. De sella ronda staat daarentegen wel redelijk aangegeven.

Vorige week terug gekomen uit Selva. Vond het gebied rondom Alta Badia en Corvara de meeste uitstraling hebben qua natuur en dorpen. De mooiste pistes vond ik tussen Arabba en Marmolada, dat heeft meer een hooggebergte uitstraling. Alle dalafdalingen naar Selva/st.Christina zijn daarentegen ook zeer de moeite waard.

Alex82 op 30 dec 2021 08:37

Hoi Alex, Ik lees dat je net terug bent uit Selva. Wij gaan komende week ook daarheen. Mijn vraag aan jou is hoe werkt het met de Green Pass en het activeren van je skipas? Lukt dat met de corona check app of gaat dat op een andere manier?

Papieren printje meenemen schijnt het makkelijkste te zijn. Die kun je vanuit de dolomiti app scannen.

Vorige week terug gekomen uit Selva. Vond het gebied rondom Alta Badia en Corvara de meeste uitstraling hebben qua natuur en dorpen. De mooiste pistes vond ik tussen Arabba en Marmolada, dat heeft meer een hooggebergte uitstraling. Alle dalafdalingen naar Selva/st.Christina zijn daarentegen ook zeer de moeite waard.

Alex82 op 30 dec 2021 08:37

Hoi Alex, Ik lees dat je net terug bent uit Selva. Wij gaan komende week ook daarheen. Mijn vraag aan jou is hoe werkt het met de Green Pass en het activeren van je skipas? Lukt dat met de corona check app of gaat dat op een andere manier?

Menno_uit_Amsterdam op 03 jan 2022 08:26

Beste Menno,

Dat is erg simpel. De dolomiti superski app installeren op je telefoon, koppel je dmv een code op je skipas en daarin kun je de qr code inscannen. Laat evt een medereiziger een foto maken van je qr code, die kun je zelf dan weer scannen. Dit hoeft maar 1x, de rest van de dagen kun je op de app de qr code reactiveren. Een papieren versie uit printen is echter ook handig omdat er wel steekproefsgewijs op wordt gecontroleerd en in de horeca wordt er ook om gevraagd. Dit kan uiteraard ook met je telefoon maar het wil natuurlijk wel eens gebeuren dat je die vergeet of dat de batterij leeg is.
Ook kun je bij de dalliften je qr code scannen op een portal. Echter is het daar altijd erg druk.

Vorige week terug gekomen uit Selva. Vond het gebied rondom Alta Badia en Corvara de meeste uitstraling hebben qua natuur en dorpen. De mooiste pistes vond ik tussen Arabba en Marmolada, dat heeft meer een hooggebergte uitstraling. Alle dalafdalingen naar Selva/st.Christina zijn daarentegen ook zeer de moeite waard.

Alex82 op 30 dec 2021 08:37

Hoi Alex, Ik lees dat je net terug bent uit Selva. Wij gaan komende week ook daarheen. Mijn vraag aan jou is hoe werkt het met de Green Pass en het activeren van je skipas? Lukt dat met de corona check app of gaat dat op een andere manier?

Menno_uit_Amsterdam op 03 jan 2022 08:26

Beste Menno,

Dat is erg simpel. De dolomiti superski app installeren op je telefoon, koppel je dmv een code op je skipas en daarin kun je de qr code inscannen. Laat evt een medereiziger een foto maken van je qr code, die kun je zelf dan weer scannen. Dit hoeft maar 1x, de rest van de dagen kun je op de app de qr code reactiveren. Een papieren versie uit printen is echter ook handig omdat er wel steekproefsgewijs op wordt gecontroleerd en in de horeca wordt er ook om gevraagd. Dit kan uiteraard ook met je telefoon maar het wil natuurlijk wel eens gebeuren dat je die vergeet of dat de batterij leeg is.
Ook kun je bij de dalliften je qr code scannen op een portal. Echter is het daar altijd erg druk.

Alex82 op 03 jan 2022 10:04

En de greenpass (app) kan de QR codes opslaan van meerdere personen. Dus mocht je met meerdere personen zijn: de QR codes bij elkaar opslaan in de greenpass app, dan is papier ook niet meer nodig.

Plaats een reactie