3 - 4 weken weg in januari, waarheen en tips?

Omdat ik alle gedoe met corona redelijk zat ben en wat in te halen heb van vorig jaar ben ik op het werk bezig met regelen dat ik een maand vrij krijg in de komende periode en/of deels op afstand werk. Mijn idee is daarbij om enkele weken (3 tot 4) in de sneeuw door te brengen. Hoofdzakelijk alleen maar misschien dat er 1 of 2 keer een vriend of familie wil aansluiten. Ben dus op zoek naar een appartement waarin eventueel ook meerdere mensen kunnen verblijven en geen 1 persoons hotelkamer ofzo (bovendien lijkt me dat ook praktischer)

Alleen nu het vinden van een geschikte locatie. Natuurlijk gelden op dit moment overal beperkingen en kan niemand de toekomst in kijken. Qua prijs trekt Zwitserland me niet bepaald. Oostenrijk is normaal m’n “go-to” maar ook Italie lijkt me interessant omdat ik dat voor bijvoorbeeld een lang weekend al snel te ver vind en ik met de weekje met meerdere vrienden al snel in een meer apres-ski gebied beland.

Overwegingen waar ik nu aan denk: “gezellig” gebied waar ook wat aanspraak is hier en daar? Dicht bij/in gebied zelf overnachten? Of juist een centraal punt bijvoorbeeld in Tirol en dan tirol skipas nemen en diverse gebieden doen (maar waar is dan een goed centraal punt?). Italie trekken gebieden als Aosta dal me, maar Italiaans beheers ik niet. Is er dan voldoende aanspraak mogelijk?

Wie heeft goede tips / is zelf langer (niet om te werken) weggeweest? Waar moet ik aan denken?

Hi Michiel, leuk idee!

Mijn vrouw en ik (35 en 33) verblijven komende 3 maanden in Oostenrijk, ook wij waren het zat en wilden er tussenuit:) We gaan niet tussendoor werken en gewoon 3 maanden ‘‘vakantie’’ hebben.

Wij hebben gekozen voor de SuperSkiCard en dan op een paar centrale plekken verblijven. Alles vanuit 1 locatie lukte niet (zowel qua aanrij tijd skigebieden als qua boeken zo lang op één plek) dus we hebben meerdere locaties gekozen.
Als eerst verblijven we een maand in St. Johann in Tirol, vanuit hier kun je meerdere grote en minder grote gebieden aandoen zoals Skiwelt, Kirchberg, SHLF, Hochkönig, Steinplatte etc. Daarnaast ook een gezellig dorp met eigen skigebied en goede faciliteiten en veel gezelligheid omdat er ook wat meer locals komen.

*bericht bewerkt door Amelm op 29 dec 2021 21:50

Ik zou inderdaad de Superskicard of een soortgelijke pas nemen en centraal gaan zitten. Desnoods wisselen van accommodatie na twee weken. Centrale ligging het beste te bepalen via Google Maps. Denk bijvoorbeeld aan Mittersill of Sankt Johann im Pongau.

Mr. Slow

Aosta dal is overigens ook een aanrader, kun je ook alle kleinere gebiedjes meepakken (Champorcher, Estoul, Pila, Bieltshocke, Antagnod, Monte Rosa, Crevacol, Chamois, Mongnod, Breuil-Cervinia/Zermatt, La Thuile-La Rosière, Cogne, Courmayeur). Volgens mij is daar ook een gezamenlijke pas voor (https://www.skilife.ski/en/skipass/). En in het Aosta dal kun je mijns inziens het lekkerste eten van heel Italië!

Mr. Slow

Eben im Pongau met Ski Amadé pas of Superskicard? Sowieso misschien idd na 2 weken wisselen, dan zie je nog (veel) meer. Of misschien in een appartement bij @Erien en dan Bad Klein Kirchheim, Turracher Hohe en meer gebieden daar? Wel minder opties dan alle voorgenoemde qua km piste op rij afstand, maar dus ook minder ‘geijkt’.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Eben im Pongau met Ski Amadé pas of Superskicard? Sowieso misschien idd na 2 weken wisselen, dan zie je nog (veel) meer. Of misschien in een appartement bij @Erien en dan Bad Klein Kirchheim, Turracher Hohe en meer gebieden daar? Wel minder opties dan alle voorgenoemde qua km piste op rij afstand, maar dus ook minder ‘geijkt’.

Roy83 op 29 dec 2021 22:28

Bedankt voor het vermelden😊
Je bent van harte welkom bij ons Www.berghaus-traumblick.at

*bericht bewerkt door Erien op 29 dec 2021 22:36

Hi Michiel, leuk idee!

Mijn vrouw en ik (35 en 33) verblijven komende 3 maanden in Oostenrijk, ook wij waren het zat en wilden er tussenuit:) We gaan niet tussendoor werken en gewoon 3 maanden ‘‘vakantie’’ hebben.

Wij hebben gekozen voor de SuperSkiCard en dan op een paar centrale plekken verblijven. Alles vanuit 1 locatie lukte niet (zowel qua aanrij tijd skigebieden als qua boeken zo lang op één plek) dus we hebben meerdere locaties gekozen.
Als eerst verblijven we een maand in St. Johann in Tirol, vanuit hier kun je meerdere grote en minder grote gebieden aandoen zoals Skiwelt, Kirchberg, SHLF, Hochkönig, Steinplatte etc. Daarnaast ook een gezellig dorp met eigen skigebied en goede faciliteiten en veel gezelligheid omdat er ook wat meer locals komen.

Amelm op 29 dec 2021 21:49

Ha drie maanden, dat lijkt mij ook wel wat! Goed geregeld en enjoy! Helaas ga ik dat niet geregeld krijgen en is een maand wel een beetje de max nu. Drie weken zonder werken, 4 met (of heel misschien 5). We gaan het zien. Wie weet volgende winter… St Johan lijkt inderdaad best een goede uitvalsbasis. Mocht ik die kant op gaan stuur ik jullie een bericht kunnen we misschien een biertje doen!

Meerdere locaties twijfel ik een beetje over. Snap het helemaal voor jullie maar met 3-4 weken is dat anders dan 3 maanden vermoed ik, al kan het natuurlijk wel. Omdat ik alleen reis wel op zoek naar ook wat lokale mensen om te leren kennen.

Ik zou inderdaad de Superskicard of een soortgelijke pas nemen en centraal gaan zitten. Desnoods wisselen van accommodatie na twee weken. Centrale ligging het beste te bepalen via Google Maps. Denk bijvoorbeeld aan Mittersill of Sankt Johann im Pongau.

Quick op 29 dec 2021 22:11

Best een goede, was meer op Tirol georienteerd maar dit is zeker ook een goede optie! Oa Schladming staat al een tijdje op m’n wensenlijst om een keer te proberen en die kan ook met de Salzburg kaart zie ik.

Aosta dal is overigens ook een aanrader, kun je ook alle kleinere gebiedjes meepakken (Champorcher, Estoul, Pila, Bieltshocke, Antagnod, Monte Rosa, Crevacol, Chamois, Mongnod, Breuil-Cervinia/Zermatt, La Thuile-La Rosière, Cogne, Courmayeur). Volgens mij is daar ook een gezamenlijke pas voor (https://www.skilife.ski/en/skipass/). En in het Aosta dal kun je mijns inziens het lekkerste eten van heel Italië!

Quick op 29 dec 2021 22:15

Dat was precies waarom ik daaraan dacht. Heb je ook tips voor een goede locatie daar? Tot nu toe alleen Cervinia gebied gezien (vanuit Zermatt). Mijn aarzeling was dat ik een ander topic zag dat er in Italie ook tijdens skien mondkapje op moet, dan zou het toch heel snel afvallen.

Eben im Pongau met Ski Amadé pas of Superskicard? Sowieso misschien idd na 2 weken wisselen, dan zie je nog (veel) meer. Of misschien in een appartement bij @Erien en dan Bad Klein Kirchheim, Turracher Hohe en meer gebieden daar? Wel minder opties dan alle voorgenoemde qua km piste op rij afstand, maar dus ook minder ‘geijkt’.

Roy83 op 29 dec 2021 22:28

Dat is zeker minder geijkt, een hoek waar ik nog niet geweest ben. Ga ik eens over nadenken. Ben normaal meer van de grotere skigebieden maar heb me ook regelmatig een of twee dagen goed vermaakt in skigebiedjes van 30-40km.

@Allen dank voor al jullie reacties! Meer tips/ideeen van harte welkom!

Meerdere locaties twijfel ik een beetje over. Snap het helemaal voor jullie maar met 3-4 weken is dat anders dan 3 maanden vermoed ik, al kan het natuurlijk wel. Omdat ik alleen reis wel op zoek naar ook wat lokale mensen om te leren kennen.

michielr op 29 dec 2021 23:02

Als ik jou was zou ik het voor die periode ook bij 1 of hooguit 2 plekken houden, zeker als contact met (lokale) mensen belangrijk voor je is omdat je alleen gaat.
Wij zitten daarna de overige verblijven (meerdere gesplitst omdat feb iets aaneengesloten zoeken nagenoeg onmogelijk is) wat meer oostelijk in Ski Amadé om in Schladming, Obertauern, Salzburger Sportwelt etc. te skiën. Al moet ik zeggen dat ik juist enorm veel energie krijg van skiën in de kleinere gezellige gebiedjes (radstadt, eben im pongau, filzmoos, steinplatte, lofer etc) voor een dagje.

Laat maar weten waar je uiteindelijk uitkomt, mocht dat rond de in de vorige post door mij benoemde gebieden in Tirol zijn of de wat meer westelijke kant van Salzburgerland dan lijkt het me leuk een biertje te doen!

*bericht bewerkt door Amelm op 30 dec 2021 07:27

Ik ben twee keer in de Dolomieten in Italië geweest en was zo onder de indruk van het schitterende landschap, lekkere eten en drinken en fijne mensen. Het is echt een andere ervaring dan andere landen. Als je ergens in het Dolomniti Superski gebied zit heb je super veel afwisseling met 1200km aan ski kilometers.

Ik zou eventueel halverwege wissel van dorpje om een andere uitvalsbasis te hebben.

Ik ga zeker nog een keer heen en zoooo mooi!

null
null
null
null

Bergen + Sneeuw = ❤

https://www.wintersport.nl/skigebieden/altabadia/forum/topic…

En mijn reisverslag van toen ter inspiratie 😄. Alvast veel plezier.

Bergen + Sneeuw = ❤

Ha Nelis,

Dank voor de tip en mooie beelden! Zelf ook geweest en kan alleen maar eens zijn dat het schitterend is daar (en lunchen bij Scotoni heerlijk!!). Nooit bij stilgestaan dat dit misschien juist ook voor langer verblijf interessant is om nog wat verder van de standaard gebieden rondom de sella ronde af te proeven. Daar wil ik er nog wel wat van proberen. Dank!

en @Amelm: als het er van komt, doen we!

Nogmaals bedankt voor de tips en ideeën iedereen! Uiteindelijk de knoop doorgehakt en gekozen voor Aosta, hoop skigebieden die ik nog niet ken (eigenlijk alleen Cervinia maar dan vanuit Zermatt). Jullie heel veel plezier geweest @Amelm

En mochten er nog forumbezoekers komende maand in Cervinia / Val d’Aosta zijn en zin hebben om een keer dagje samen op te trekken of drankje te doen hou ik me aanbevolen!

Nogmaals bedankt voor de tips en ideeën iedereen! Uiteindelijk de knoop doorgehakt en gekozen voor Aosta, hoop skigebieden die ik nog niet ken (eigenlijk alleen Cervinia maar dan vanuit Zermatt). Jullie heel veel plezier geweest @Amelm

En mochten er nog forumbezoekers komende maand in Cervinia / Val d’Aosta zijn en zin hebben om een keer dagje samen op te trekken of drankje te doen hou ik me aanbevolen!

michielr op 05 jan 2022 22:12

Heel veel plezier @michielr Ga je vast geen spijt van krijgen! Mocht Oostenrijk vandaag alsnog iets geks communiceren dan switchen wij ook naar Italië (morgen al🤣, leuk die onzekerheid tot het laatste moment).
Ben enkel in gebieden rond Seiser alm, Ortisei, Alta Badia geweest maar volgens mij zijn al die gebieden daar fantastisch.
In ieder geval veel mooi weer dus neem je zonnebril mee en geniet!😎

Veel plezier @michielr!. Mooie bestemming! 👍

*bericht bewerkt door Nelis op 07 jan 2022 21:51

Bergen + Sneeuw = ❤

Goede keus @michelr. Lekker doordeweeks skiën op lege pistes in Pila, bij kaiserwetter richting Cervinia en tussendoor La Thuile, Courmayeur etc meepakken.

Is Monte Rosa goed te doen vanuit aosta?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Heel veel plezier Michiel !
Je kan J&U nog ff vragen naar ervaringen Pila en Monte Rosa :-)
Paul

Paulr

Heel veel plezier Michiel !
Je kan J&U nog ff vragen naar ervaringen Pila en Monte Rosa :-)
Paul

Paulr op 08 jan 2022 11:59

Ahh goed idee Paul. Zal ze eens vragen, want wil beide wel bezoeken ja! Zelf nooit geweest? Ben benieuwd, B en T hebben al een van m’n bedden geboekt om langs te komen volgende week dus met beetje mazzel weet ik dan waar ik ze mee heen neem 😉

Goede keus @michelr. Lekker doordeweeks skiën op lege pistes in Pila, bij kaiserwetter richting Cervinia en tussendoor La Thuile, Courmayeur etc meepakken.

Is Monte Rosa goed te doen vanuit aosta?

Roy83 op 08 jan 2022 08:

Iets verder maar wel minder dan anderhalf uur rijden, dus wil ik zeker gaan bekijken!!

Veel plezier @michielr!. Mooie bestemming! 👍

Nelis op 07 jan 2022 21:51

Bedankt Nelis! Heb er zin in!

Plaats een reactie