Luchthaven Geneve - ophalen aan Franse kant?

Hallo,
Morgen vertrekken wij richting Samoens met de auto en het plan was om een aantal mensen op te op de luchthaven van Geneve. Nu willen we, vanwege alle Corona maatregelen, proberen om Zwitserland niet in te gaan.
Weet iemand of het mogelijk is passagiers aan de Franse kant op te halen?
Ik lees dat daar wel autoverhuur zit, maar weet niet goed of je daar als aankomende passagier ook kan worden af gehaald.

Of zouden de inreisbeperkingen niet gelden als je iemand alleen ophaal en dus eigenlijk op ‘doorreis’ bent.

Alvast bedankt voor jullie input.

-michiel

Hallo,
Morgen vertrekken wij richting Samoens met de auto en het plan was om een aantal mensen op te op de luchthaven van Geneve. Nu willen we, vanwege alle Corona maatregelen, proberen om Zwitserland niet in te gaan.
Weet iemand of het mogelijk is passagiers aan de Franse kant op te halen?
Ik lees dat daar wel autoverhuur zit, maar weet niet goed of je daar als aankomende passagier ook kan worden af gehaald.

Of zouden de inreisbeperkingen niet gelden als je iemand alleen ophaal en dus eigenlijk op ‘doorreis’ bent.

Alvast bedankt voor jullie input.

-michiel

Miggel op 30 dec 2021 11:19

Zolang je niet in CH blijft moet je niet testen wel even transit formulier invullen that’s it. Dus geen enkel probleem om mensen op te halen.

Hallo,
Morgen vertrekken wij richting Samoens met de auto en het plan was om een aantal mensen op te op de luchthaven van Geneve. Nu willen we, vanwege alle Corona maatregelen, proberen om Zwitserland niet in te gaan.
Weet iemand of het mogelijk is passagiers aan de Franse kant op te halen?
Ik lees dat daar wel autoverhuur zit, maar weet niet goed of je daar als aankomende passagier ook kan worden af gehaald.

Of zouden de inreisbeperkingen niet gelden als je iemand alleen ophaal en dus eigenlijk op ‘doorreis’ bent.

Alvast bedankt voor jullie input.

-michiel

Miggel op 30 dec 2021 11:19

Zolang je niet in CH blijft moet je niet testen wel even transit formulier invullen that’s it. Dus geen enkel probleem om mensen op te halen.

JamesIII op 30 dec 2021 11:37

Dit is fout denk ik, je zal 2x moeten testen: een keer bij heenvlucht en een keer bij de terugvlucht.
Je moet ALTIJD voldoen aan de Zwitserse inreisregels.
Zie https://www.gva.ch/en/Site/Passagers/Preparation-voyage/COVI…

Degene die gaan vliegen die zijn getest en alles. Wij in de auto niet, maken ook een tussenstop in Frankrijk. Het gaat dus om doorreizen. Waar we nog over twijfelen is of ze aan de grens ‘geloven’ dat we op doorreis zijn als we ten zuiden van Zwitserland het land binnenkomen.

In de luchthaven van Genève is de Franse uitgang volgens mij enkel beschikbaar voor mensen die met een vlucht komen die op een Franse luchthaven is vertrokken (zodat een volledig binnenlandse vlucht mogelijk is). Alle andere reizigers moeten sowieso langs de Zwitserse kant. En dan gelden voor hen de Zwitserse inreisregels (zelfs al reis je meteen verder) – mogelijk wordt een uitzondering gemaakt voor reizigers die in Genève overstappen (als onderdeel van één geboekte vlucht met vertrek en aankomst buiten Zwitserland).

En als ik het me goed herinner, is de Franse kant op dit moment zelfs helemaal gesloten voor werken (maar die kunnen ondertussen al gedaan zijn).

Jij en de passagiers die je gaat ophalen gaan dus altijd in orde moeten zijn met het juiste papierwerk.

Ik dacht dat dit soort ‘grensverkeer’ wel is toegestaan zonder test.
Kijk anders eens op: https://www.bag.admin.ch/bag/en/home/krankheiten/ausbrueche-…

Ik kom net via https://einreisecheck.admin.ch/check er achter dat Schengen verkeer vrij toegang moet hebben. We zullen voor de zekerheid maar zo’n formulier meenemen.

Ook de Franse kant van de luchthaven van Genève is in Zwitserland. Dus als je mensen daar gaat ophalen dan moet je toch echt Zwitserland in. Je kunt door de stad zonder vignet of via de snelweg. Maakt qua tijd niet uit. Ongeveer een uurtje rijden vanaf Samoens.

Eerst skier, toen snowboarder en nu weer skier

De Franse uitgang van het vliegveld Genéve is gesloten tot eind januari ivm werkzaamheden: https://www.gva.ch/fr/Site/Passagers/Questions-Reponses-FAQ/…

bon ski

Thanks allemaal. We hebben het formulier ingevuld en geprint. We hebben goede hoop gewoon het land in te komen en naar de luchthaven te rijden.

Hi,

Hoe is het uiteindelijk afgelopen? Konden jullie zonder testbewijs door Zwitserland reizen?

En hoe was dit voor de mensen die met het vliegtuig aankwamen op Genève airport? Werd er van hen een testbewijs gevraagd of was een vaccinatiebewijs voldoende?

Wij zijn van plan om over 2 weken op Geneve te vliegen en vanaf daar direct een taxibusje te pakken naar de Franse Alpen. Het is mij alleen nog steeds niet helemaal duidelijk of de testverplichting dan van toepassing is of niet. Dus ben erg benieuwd naar praktijkervaringen.

Dank!

Hi,

Hoe is het uiteindelijk afgelopen? Konden jullie zonder testbewijs door Zwitserland reizen?

En hoe was dit voor de mensen die met het vliegtuig aankwamen op Genève airport? Werd er van hen een testbewijs gevraagd of was een vaccinatiebewijs voldoende?

Wij zijn van plan om over 2 weken op Geneve te vliegen en vanaf daar direct een taxibusje te pakken naar de Franse Alpen. Het is mij alleen nog steeds niet helemaal duidelijk of de testverplichting dan van toepassing is of niet. Dus ben erg benieuwd naar praktijkervaringen.

Dank!

Wouters op 05 jan 2022 11:42

https://travelcheck.admin.ch/check
Even invullen. Resultaat: PCR test nodig.

*bericht bewerkt door DrPhil op 05 jan 2022 14:57

Als je gaat vliegen heb je toch sowieso een test nodig om het vliegtuig in te mogen?

Geen idee?

Maar obv vragenlijst drPhill iig een testbewijs nodig.

En dan weer een test laten doen vanuit het Franse wintersportdorp (Les Gets) om weer terug te kunnen…

*bericht bewerkt door Wouters op 05 jan 2022 18:57

Hi,

Ik vlieg begin februari naar Genève airport.
Nu zouden mijn vrienden mij daar komen ophalen.
Moeten zij ook een Corona test kunnen voorleggen?
Ze zijn allemaal 3 maal gevaccineerd.

Iemand het antwoord voor mij?

Alvast bedankt!

Mathieu

Hi,

Ik vlieg begin februari naar Genève airport.
Nu zouden mijn vrienden mij daar komen ophalen.
Moeten zij ook een Corona test kunnen voorleggen?
Ze zijn allemaal 3 maal gevaccineerd.

Iemand het antwoord voor mij?

Alvast bedankt!

Mathieu

Mathieudk op 11 jan 2022 18:02

Waar komen ze vandaan?

Hi,

Ik vlieg begin februari naar Genève airport.
Nu zouden mijn vrienden mij daar komen ophalen.
Moeten zij ook een Corona test kunnen voorleggen?
Ze zijn allemaal 3 maal gevaccineerd.

Iemand het antwoord voor mij?

Alvast bedankt!

Mathieu

Mathieudk op 11 jan 2022 18:02

Waar komen ze vandaan?

DrPhil op 11 jan 2022 18:13

Ze komen van België door Frankrijk en onze eindbestemming in Val thorens.
Ze zouden mij komen ophalen en de laatste dag terug afzetten.

Oké duidelijk. Dan hebben ze idd een PCR nodig. Zowel heen als terug.
De doorreisregeling is niet van toepassing. Dan mag je niet stoppen.
Zie hier: https://travelcheck.admin.ch/check. Even invullen.
Edit. Antigeentest mag ook.

*bericht bewerkt door DrPhil op 11 jan 2022 18:31

Afhankelijk van hoeveel spullen je bij je hebt zou je nog kunnen overwegen om te wandelen naar de grens (2km) of een taxi te pakken. Scheelt je reisgenoten weer een paar testen

Afhankelijk van hoeveel spullen je bij je hebt zou je nog kunnen overwegen om te wandelen naar de grens (2km) of een taxi te pakken. Scheelt je reisgenoten weer een paar testen

ThomasG op 11 jan 2022 18:59

Inderdaad, pak gewoon een taxi om je op Frans grondgebied af te zetten.

Of beter nog: verander uw vlucht en vlieg naar Lyon. Veel handiger en geen omweg als uw vrienden van België naar Val Thorens rijden. En dan hoef je zelf ook niet 2x geld aan een test te hangen.

*bericht bewerkt door Skiwi op 11 jan 2022 19:50

Inmiddels terug en onze ervaringen. Inmiddels zijn de regels veranderd/versoepeld. Maar bij ons ging het allemaal al erg makkelijk en werd er veel minder gecontroleerd dan we verwacht hadden.

-Heenreis, via de KLM website het vaccinatie en (antigeen) testbewijs geupload. Bij bagage drop-off verder nergens naar gevraagd. Op het vliegveld van Genève verder niets gecontroleerd. Ook geen ondertekende verklaring of iets dergelijks.
-Taxi van Genève airport naar Franse Alpen. Bij de grens geen douaniers, konden zo doorrijden (was rond 1800-1900).
-Taxi terug van Franse Alpen naar Genève. Douaniers bij de grens, keken even naar binnen en mochten doorrijden. Hoefden app of vaccinatiebewijs niet te laten zien.
-Inchecken en terugvliegen vanaf Genève naar Amsterdam. Bij inchecken bij KLM balie werd gevraagd om app even te laten zien dat je gevaccineerd bent. Verder geen controle op het vliegveld (behalve de gebruikelijke)
-Aankomst in Nederland, geen controles.

Plaats een reactie