Onze reis is al gedaan Naar italie

Hallo allemaal,

Wij vertrekken normaal vanavond naar livigno met de auto. We volgen alle regels goed op we hebben allen onze booster gehad noem maar op dat was zelfs niet nodig voor daar maar voor de zekerheid toch gedaan.

Nu ik heb corona gehad 3-4 weken geleden dit is toen ontdekt op men werk door een zelftest onze huisarts heeft ons toen naar een apotheek in de buurt gestuurd voor een geldige antigeentest. Dit hebben wij toen gedaan die was ook positief. Klaar hup 10 dagen quarantaine en even uitzieken en we waren er vanaf dachten we.

De regels in italie zeggen gevaccineerd en een test dus wij zijn gevaccineerd goed. We laten gisteren avond nog een pcr test afnemen deze zijn 48u geldig vermits er hier nergens een apotheek open is vandaag 1-01-22 feestdag.

We zitten hier gisteren avond met wat vrienden nieuwjaar te vieren met eten etc. Ineens bericht allebij positief( ik en men vrouw). Maar hoe kan dit nu dachten wij, hebben net corona gehad 4 weken geleden. We zijn helemaal niet ziek hebben niets. We beginnen wat opzoek werk te doen. Bellen naar de dokter van wacht en die verteld ons dat we eigenlijk helemaal geen pcr test hadden mogen doen 90 dagen na een besmetting want deze geeft altijd nog positief omdat er nog veel erfelijke deeltjes in ons lichaam zitten.

We zijn gewoon dik gescheten nu. Want hier in belgie krijg je geen herstelcertificaat als je positief getest hebt via een antigeen test. We hebben nog wel ergens een apotheek gevonden die nu nog antigeen testen uitvoert vandaag maar wij hebben een positieve test gehad en onze qr codes gaan waarschijnlijk overal rood scannen omdat we zo gezegd in quarantaine moeten en nergens binnen mogen.

Die huisarts kon ons verder ook niet helpen die geeft wat telefoon nr’s bel eens naar hier voor meer info hij wou wel een attest schrijven dat wij beide genezen zijn van corona en met heel de situatie uitgelegd en zijn stempel en handtekening er onder maar dit is natuurlijk maar een papiertje met wat tekst op. En om 10u naar italie te rijden om dan te ontdekken dat je eigenlijk helemaal niet mag of binne kan vind ik wat te zot.

We zijn gewoon schaakmat gezet door heel het systeem. We hebben hier een hele emotionele rollercoaster gehad en nog steeds. We zijn kwaad we zijn verdrietig. We weten gewoon niet meer wat we kunnen doen. We hebben alles gedaan wat moet. de regels gevolgd 😖😭

*bericht bewerkt door moderator (Yo-han) op 01 jan 2022 13:10

Jeetje, wat een sh*t situatie zeg 😩

Zolang je je qr code niet opnieuw ophaalt blijft je oude gewoon staan toch… Dus je oude blijft gewoon geldig.
Dus antigeen testje doen, die dan waarschijnlijk wel negatief is en gaan!

Zolang je je qr code niet opnieuw ophaalt blijft je oude gewoon staan toch… Dus je oude blijft gewoon geldig.
Dus antigeen testje doen, die dan waarschijnlijk wel negatief is en gaan!

bram82 op 01 jan 2022 09:50

Lekker dan, positief geteste mensen op pad sturen…echt enorm vervelend voor ze, maar dit is toch ook niet de oplossing.

@Tim-Roelants, bestaat er geen italiaanse app waarin je jouw QR codes kunt scannen?
echt een triest verhaal…
@bram82, ik kan moeilijk geloven dat zo makkelijk zou zijn. Ik twijfel of dat zal werken.

Kun je niet een artsen verklaring krijgen dat je recent genezen bent van Corona? Het is bekend dat je nog lang positief kan testen na doorgemaakte ziekte.

Zolang je je qr code niet opnieuw ophaalt blijft je oude gewoon staan toch… Dus je oude blijft gewoon geldig.
Dus antigeen testje doen, die dan waarschijnlijk wel negatief is en gaan!

bram82 op 01 jan 2022 09:50

Lekker dan, positief geteste mensen op pad sturen…echt enorm vervelend voor ze, maar dit is toch ook niet de oplossing.

elisabeth101 op 01 jan 2022 09:56

Dan lees je niet goed. Na een besmetting test je nog weken positief met een pcr test. Het is dus waarschijnlijk dat deze positieve test restdeeltjes van die recente besmetting aantoont en niet een nieuwe besmetting.
Daarom zeg ik ook een antigeen test te doen die waarschijnlijk gewoon negatief is. Ik zeg helemaal niet dat iemand met corona op pad zou moeten gaan…

Tja, ik had nu toch wel gedacht dat iedereen al wist dat je nog altijd positief kan testen tot wel 3 maanden na besmetting. Dat was dus echt niet slim je te laten testen 4 weken na je besmet bent., En je qr code gaat gegarandeerd rood scannen nu in de Covid safe app. Dus ja, game over vrees ik. En je moet in principe nu zelfs 10 dagen in quarantaine.Dat is idd dik klote, en met dat papier van de huisarts is het wel mogelijk misschien maar wat als ze dat niet accepteren. Enige lichtpunt is misschien dat je nog hopelijk kosteloos kan annuleren wegens besmet.
Balen dit. Eigenlijk had je bij je eerste besmetting geen antigeen test maar een PCR test moeten laten afnemen.

*bericht bewerkt door oldgrumpy op 01 jan 2022 10:55

Zolang je je qr code niet opnieuw ophaalt blijft je oude gewoon staan toch… Dus je oude blijft gewoon geldig.
Dus antigeen testje doen, die dan waarschijnlijk wel negatief is en gaan!

bram82 op 01 jan 2022 09:50

Lekker dan, positief geteste mensen op pad sturen…echt enorm vervelend voor ze, maar dit is toch ook niet de oplossing.

elisabeth101 op 01 jan 2022 09:56

Dan lees je niet goed. Na een besmetting test je nog weken positief met een pcr test. Het is dus waarschijnlijk dat deze positieve test restdeeltjes van die recente besmetting aantoont en niet een nieuwe besmetting.
Daarom zeg ik ook een antigeen test te doen die waarschijnlijk gewoon negatief is. Ik zeg helemaal niet dat iemand met corona op pad zou moeten gaan…

bram82 op 01 jan 2022 10:26

Maar je code scant nu rood,dus ze zitten vast helaas.

Nog niet panikeren!

Via mijngezondheid.be het papieren certificaat van na je booster als. Pdf downloaden. Dit kan je dan gebruiken om laten te scannen, en bvb je skipas te activeren.

Als je dan nu nog gewoon negatief test met een antigeen kan je vertrekken zonder problemen. Is de antigen ook positief heb je nu veelkans een omikron besmetting snel na je vorige delta…

Is in Duitsland een antigeen test doen (https://www.testbuchen.de/#/), de Duitse app gebruiken en daar jullie vaccinaties in uploaden een optie?

(Ik denk even mee. Weet niet zeker of dit lukt.)

De QR code staat los van de QR app.

Op voorwaarde dat de Italianen geen Belgische Covidscan app gebruiken, zal niemand daar in Italië (of in de doorreislanden) een rood vinkje zien.

(cfr meer info in DM - blijkbaar geraakte mijn uitleg niet door de spamfilters van het forum)

(en dat slaat los van QR in covidsafe app of op papier of in app van andere landen. Die QR verandert niet met een positieve test. Het hangt af van de app waarmee gescand wordt of er een groen of rood vinkje komt)

(en dat slaat los van QR in covidsafe app of op papier of in app van andere landen. Die QR verandert niet met een positieve test. Het hangt af van de app waarmee gescand wordt of er een groen of rood vinkje komt)

begijntje op 01 jan 2022 12:13

Ik verbaas mij hier meer en meer op dit forum…
Wil je nu zeggen dat je ondanks een positieve PCR test toch kan reizen ???

Er zullen wel meer mensen zijn die na de verplichte pcr test positief testen en daardoor niet kunnen vertrekken. Wij hebben zelf de tieners moeten laten testen voor Oostenrijk en waren ook heel erg opgelucht dat ze negatief zijn en we dus let zekerheid kunnen vertrekken. Feitelijk is er toch maar 1 mogelijke conclusie en dat is helaas dat je niet kan vertrekken. Ik begrijp dat velen hier dat gewoon toch zouden doen maar welk advies is dat nu. De Belgische covidsafe app kleurt sowieso rood dus je gaat dat al moeten omzeilen terwijl je dus niet weet of je niet besmettelijk bent. Heel erg en heel vervelend maar zoals ik zei zo zullen er toch nog besmettingen aan het licht komen niet?

Actief infectieuzen kunnen idd reizen mits ze gevaccineerd zijn (en van kwade wil). Als het bestemmingsland geen negatieve testing vraagt, ben je zo binnen.

Alleen de Belgische scan app heeft de “zwarte lijst” van de recente positieve testen in België. Dus als Tim met de auto reist, zal de Belgische scan app ook nooit gebruikt worden.

(en Tim zelf is niet meer infectieus, cfr zijn huisarts)

Hey even een update van de situatie. We zijn al heel de voor middag en middag ligge. Rond bellen rond rijden naar elk test centrum etc.
We hebben een antigeen test laten doen is negatief hebben daar een formulier van. We hebben een spoedpcr test laten doen deze is ook NEGATIEF dit slaagt helemaal nergens meer op. Alle instanties waar we mee bellen zeggen.” Ow u bent niet de eerste die belt met dat probleem ja we weten niet goed hoe we u kunnen verder helpen” we zijn vollop alles aan het proberen nog voor schriftelijke bewijzen van dokters te krijgen.

Behoorlijke fout van jullie huisdokter, die had jullie altijd een pcr test moeten laten afnemen na die positieve sneltest.
Zeker voor dokter zou het toch moeten geweten zijn dat je anders geen herstelcertificaat krijgt.

Als je de covid safe scan app zelf download kan je wel zelf checken of je qr code al dan niet rood kleurt.

*bericht bewerkt door Benn op 01 jan 2022 12:53

Download de Italiaanse corona check app : VerificaC19 en scan je QR is wel in Italiaans beetje pielen en je komt er wel uit dan

Hey even een update van de situatie. We zijn al heel de voor middag en middag ligge. Rond bellen rond rijden naar elk test centrum etc.
We hebben een antigeen test laten doen is negatief hebben daar een formulier van. We hebben een spoedpcr test laten doen deze is ook NEGATIEF dit slaagt helemaal nergens meer op. Alle instanties waar we mee bellen zeggen.” Ow u bent niet de eerste die belt met dat probleem ja we weten niet goed hoe we u kunnen verder helpen” we zijn vollop alles aan het proberen nog voor schriftelijke bewijzen van dokters te krijgen.

Tim-roelants op 01 jan 2022 12:49

Dan heb je toch alles wat je nodig hebt?
je hebt vacicnatiebewijs en een negatieve antigeen test, enkel zorgen dat je binnen 24 uur in Italie bent.
Best inderdaad nog de italiaanse app testen en als dat ok is, kan je gaan.
Maar theoretisch ben je natuurlijk ergens wel in overtreding want je moest nu eigenlijk 10 dagen in quarantaine,maar bon met zowel ene negatieve antigeen als PCR lijkt me dat dan misschien ook wel overdreven

Vergeet die QR code op zich: afhankelijk van de programmatie per land geeft die ofwel een rood of groen scherm.
Bv in België zal je gedurende 10 (of 11?) dagen na de positieve PCR test nog altijd rood krijgen.
In NL mocht dat niet wegens privacy redenen en blijft alles groen.

Hoe het in Italië zit weet ik niet.

Wel: voor inreis in Oostenrijk bestaat er een formulier “appendix H” (Duits) of “appendix I” (Engels) waarmee je dokter kan bevestigen dat het positieve resultaat van de PCR test het gevolg is van een oudere besmetting en deze test dus genegeerd mag worden door iedereen die erom vraagt.

Voor mezelf (2x gevaccineerd, maar toch zonder symptomen besmet in november, per toeval hierop uit gekomen en een PCR test laten doen toen, dus met een herstelcertificaat) betekent dit bij voorbeeld dat ik zelfs geen PCR test moet doen om Oostenrijk binnen te komen (bevestigd door de ambassade van Oostenrijk, cfr ander forum-topic).

-> Ik zou je dus aanraden om een Oostenrijks formulier appendix I mee te nemen naar Italië of de Italiaanse variant hiervan te vinden + om een berichtje te sturen naar de ambassade in Oostenrijk.

Niet opgeven!

Glide on!

heb jij al iemand zover gekregen om die appendix te tekenen?
Want dat lukt nog niet echt…

Hey even een update van de situatie. We zijn al heel de voor middag en middag ligge. Rond bellen rond rijden naar elk test centrum etc.
We hebben een antigeen test laten doen is negatief hebben daar een formulier van. We hebben een spoedpcr test laten doen deze is ook NEGATIEF dit slaagt helemaal nergens meer op. Alle instanties waar we mee bellen zeggen.” Ow u bent niet de eerste die belt met dat probleem ja we weten niet goed hoe we u kunnen verder helpen” we zijn vollop alles aan het proberen nog voor schriftelijke bewijzen van dokters te krijgen.

Tim-roelants op 01 jan 2022 12:49

An sich is de hoe en waarom niet heel gek.

je “kan” na een positieve besmetting nog een forse tijd positief testen (let op, dit KAN, dit is normaal gesproken na een 14 tot 20 dagen wel uit je lichaam, maar sommige mensen blijft dit wat langer op hangen).
Waarom: je lichaam heeft nog “restjes” virus wat niet actief meer is, en een PCR test kan daarop af gaan.
Daarom dat een besmetting met corona ook meestal bestaat uit “klachten + positieve test” en dat je X dagen klachten vrij niet meer besmettelijk wordt geacht.

heb jij al iemand zover gekregen om die appendix te tekenen?
Want dat lukt nog niet echt…

KarinI op 02 jan 2022 17:02

Ik ga er deze week nog om.

Glide on!

Waar is deze te downloaden?, jongen in onze groep is recent hersteld en heeft dus ook mogelijk een valse positieve PCR.

null

Terug een update deze keer van uit Italië
Het komt altijd allemaal goed zullen we maar zeggen.
Veel rond bellen nieuwe testen, etc dokters opgebeld op hun vrije dag. Mensen gevonden die bereid waren ons te helpen.

Uiteindelijk is het veel show en blabla hier en Zo streng is het allemaal niet zoals ze doen in het nieuws.
Maar we zijn toch geruster nu alles inorden is.

Groeten uit italie en hopen dat al die corona zever snel voorbij is dat ik dit nooit meer hoef mee te maken.

Plaats een reactie