Ski belag staat iets hol

Hallo
Tijdens het waxen van mijn ski viel het mij op dat een deel van de ski niet lekker waxte, iets achter de tip vloeide de wax minder in het midden van de ski. Met het krabben merkte ik weer dat het midden anders liep dan langs de staalkanten. Daarom met een winkelhaak gekeken en geconcludeerd dat het midden ongeveer een millimeter dieper ligt dan de staalkant. Dit is bij beide ski’s. Kan dit in een model zitten of kan ik iets verkeerd gedaan hebben?
En moet dit opgelost worden of kun je hier prima mee skiën? Iemand een idee?

Zou proberen het belag te laten vlakken met de machine. Belag hoort vlak te zijn.

Dat dacht ik ook inderdaad, maar dan ben ik nog benieuwd of iemand weet hoe dit komt, heb het op 2 paar ski’s en deze zijn nog niet zo veel gebruikt. Doe ik met waxen misschien iets fout?
Daarnaast vraag ik mij af of je er met skiën iets van zal merken omdat het enkel vlak achter de tip is

Daar ga je (tenzij je WC racer bent) echt helemaal niets van merken.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Daar ga je (tenzij je WC racer bent) echt helemaal niets van merken.

Shane op 02 jan 2022 20:41

Ideaal, dan merk ik er absoluut niks van👍

Grappig. Vroeger hadden alle ski’s een (vrij brede) sleuf in het midden.

Grappig. Vroeger hadden alle ski’s een (vrij brede) sleuf in het midden.

DrPhil op 02 jan 2022 21:40

Ze waren ook wat smal, eigenlijk voor langlaufen 😂😂😂

Edwin van Riel

Daar ga je (tenzij je WC racer bent) echt helemaal niets van merken.

Shane op 02 jan 2022 20:41

Dat neemt niet weg dat je skis onregelmatig slijten. En daarbij moet je je skis toch af en toe machinaal laten structuren, wil je dat ie goed blijft glijden. Dan wordt het belag gelijk gevlakt. Kost een paar tientjes. Het begint bij goed onderhoud als je het mij vraagt.

Hier het zelfde geval. Salomon ski’s 1 keer gebruikt. Merk het net ook met waxen. kan mij niet voorstellen dat na 1 week skiën dit zo is ingesleten. denk dat het af fabriek zo is

*bericht bewerkt door rvdv op 20 jan 2023 10:20

Daar ga je (tenzij je WC racer bent) echt helemaal niets van merken.

Shane op 02 jan 2022 20:41

Ga je bij een te “holle” ski niet enorm achteruit in grip?

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Ook al vaak gezien (eigenlijk altijd) bij nieuwe ski’s dat ze een beetje hol staan in de tip en tail. Bij Fischer is dat bv ietsje meer dan bij Elan, Atomic of Rossignol. Je merkt het vooral tijdens het waxen wanneer het waxijzer de base niet raakt op die plekken.
De gewone sterveling merkt daar niets van. In race ski tuning vlakken ze de base wel bij een nieuwe ski. Als je je ski’s einde seizoen wegbrengt voor een groot onderhoud met de schuurband, dan wordt dat grotendeels opgelost.

Daar ga je (tenzij je WC racer bent) echt helemaal niets van merken.

Shane op 02 jan 2022 20:41

Ga je bij een te “holle” ski niet enorm achteruit in grip?

Veenhoorn op 20 jan 2023 11:27

ivm grip (op ijzige piste): als het goed is ben je dan zowiso aan het kanten en grijpt voornamelijk de staalkant in het ijs.
Een holle ski zal er eerder voor zorgen dat de ski “zoekeriger” wordt en je dus minder makkelijk neutraal rechtdoor kan gaan zonder dat de ski de vorm van 1 van de staalranden wil volgen (b.v. op een vlak bospad) of dat je iets moeilijker kan roteren met je skis in de neutrale transitiefase van bepaalde bochttypes (wanneer je je skis met opzet vlak wil brengen).

Glide on!

Ik denk dat ook minder goede skiers er last van hebben. Juist bij een ‘hol’, oftewel ‘edge high’ belag. Dan kun je je ski’s immers nooit goed vlak oude sneeuw krijgen, en blijven de randen aangrijpen.

Bij iets ‘bol’ zou ik me inderdaad minder gauw zorgen maken.

De oplossing is eenvoudig: laten slijpen. En je eigen ski’s laat je toch niet op de schuurband?

Als je het doet, doe het dan goed, met een steen slijp machine van Wintersteiger of zo, en iemand die veel ervaring daar mee heeft.

Zoals gezegd, als de ski’s een paar jaar oud zijn is het sowieso goed om dat te doen, om er weer een goede structuur in het belag te brengen, en de staalkanten aan de onderkant weer goed vlak te krijgen.

*bericht bewerkt door Slim op 20 jan 2023 19:07

aar dan ben ik nog benieuwd of iemand weet hoe dit komt, heb het op 2 paar ski’s en deze zijn nog niet zo veel gebruikt. Doe ik met waxen misschien iets fout? § Joko op 02 jan 2022 13:38

Nee, gewoon af fabriek.
Denk maar is hoe ski’s gemaakt worden: hout, glasvezel, metaal en Carbon in een mal, en dan in de oven. Gebeurt al gauw dat dan iets krom trekt, omdat verschillende materialen anders uitzetten en krimpen.
Dat word als het goed is uitgeslepen in de fabriek, maar ja, hoe goed ze dat doen, en of er daarna nog iets af koelt, dan gebeurt het nog.

Het is juist andersom; een concave ski wil rechtdoor en een convexe ski wordt zoekerig. In dit geval is slechts een klein deel concaaf en is er niets aan de hand. Lekker zo laten en wees blij dat je geen convexe base hebt.

Ik heb dit ook al eens gemerkt bij nieuwe ski’s inderdaad. Ski’s die al ooit machinaal gewaxt/geslepen zijn waren wel vlak

Plaats een reactie