PCR test om Oostenrijk in te komen

Ik ben benieuwd of er hier mensen zijn die kunnen bevestigen welk type PCR test er nodig is om Oostenrijk binnen te komen.

Bij mijn weten zijn er 2 opties in nederland

  • ggd (gratis, bij klachten)
  • commerciële (altijd betaald, veel verschillende tarieven)

Wat is nu precies het verschil tussen deze 2 verschillende types, behalve de kosten.

Welk document wordt er nu precies gecontroleerd bij de grens ?
Is enkel en QR code voldoende, dus ggd ?
Of heb je een negatieve reisverklaring nog, betaald ?

In ben benieuwd naar de ervaringen van mensen die dit al mee hebben gemaakt aan de grens.

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 04 jan 2022 11:41

Ik ben benieuwd of er hier mensen zijn die kunnen bevestigen welk type PCR test er nodig is om Oostenrijk binnen te komen.

Bij mijn weten zijn er 2 opties in nederland

  • ggd (gratis, bij klachten)
  • commerciële (altijd betaald, veel verschillende tarieven)

Wat is nu precies het verschil tussen deze 2 verschillende types, behalve de kosten.

Welk document wordt er nu precies gecontroleerd bij de grens ?
Is enkel en QR code voldoende, dus ggd ?
Of heb je een negatieve reisverklaring nog, betaald ?

In ben benieuwd naar de ervaringen van mensen die dit al mee hebben gemaakt aan de grens.

Jeroen81 op 03 jan 2022 17:02

Volgens de laatste berichten geeft de GGD géén reiscertificaat af. Om te reizen heb je derhalve een commerciële test nodig.

Bij de GGD krijg je geen certificaat tbv inreizen. Je zult dus een commerciële test moeten doen.

QR van een negatieve test tonen in niet voldoende ?

Na een GGD test kun je gewoon zelf een QR code aanmaken in de coronacheckapp. Dat geldt als digitaal reiscertificaat en kun je dus prima gebruiken om Oostenrijk mee in te reizen. Heb er zelf ervaring mee.

Kanttekening is dat je je formeel alleen bij de GGD kunt laten testen wanneer je OF klachten hebt OF met iemand in aanraking bent geweest die corona heeft.

Ben vooral benieuwd, of er al iemand ervaring heeft met een controle bij bijvoorbeeld de grens.

Bij healthcheckcenters.nl krijg je na de test een reis certificaat dat voldoet aan de internationale normen (vermeld uitslag test, naam van laboratium, datum van de test, etc…) en is in het Engels. Deze gebruiken wij voor vliegreizen voor het werk en wordt indien nodig ook de onze klanten geaccepteerd.

Na een GGD test kun je gewoon zelf een QR code aanmaken in de coronacheckapp. Dat geldt als digitaal reiscertificaat en kun je dus prima gebruiken om Oostenrijk mee in te reizen. Heb er zelf ervaring mee.

Kanttekening is dat je je formeel alleen bij de GGD kunt laten testen wanneer je OF klachten hebt OF met iemand in aanraking bent geweest die corona heeft.

Gilio op 03 jan 2022 17:25

Heb je ook controle gehad aan de grens ?

Oudjaarsdag zijn wij met de hele familie (geboosterd en negatieve pcr test) over de grens gekomen. Er is geen enkele controle.

Na een GGD test kun je gewoon zelf een QR code aanmaken in de coronacheckapp. Dat geldt als digitaal reiscertificaat en kun je dus prima gebruiken om Oostenrijk mee in te reizen. Heb er zelf ervaring mee.

Kanttekening is dat je je formeel alleen bij de GGD kunt laten testen wanneer je OF klachten hebt OF met iemand in aanraking bent geweest die corona heeft.

Gilio op 03 jan 2022 17:25

Heb je ook controle gehad aan de grens ?

Jeroen81 op 03 jan 2022 17:54

Nope. Wel werd bij de skilift naar onze PCR test gevraagd toen we onze passen kochten (dit was formeel niet nodig, maar de beste medewerker wist zelf niet goed welke maatregelen er op dat moment golden). Ze heeft toen onze QR code gescand en die was prima.

De QR code die je aanmaakt met een GGD PCR test is ook exact hetzelfde als die van een commerciële aanbieder.

Op de site van Rijksoverheid staat overigens ook dat het kan (maar dan wel dat het alleen bij klachten zou kunnen, waarschijnlijk om te voorkomen dat iedereen alsnog gaat testen voorafgaand aan een reis). Zie de volgende tekst:

Testuitslag van GGD bij klachten
Heeft u zich laten testen bij de GGD omdat u coronaklachten heeft? Dan kunt u ook met dit testbewijs een internationale QR-code maken. Kies in de app voor de internationale code. U kunt zich alleen laten testen bij de GGD als u klachten heeft. De GGD garandeert niet dat u de uitslag op tijd voor een reis heeft.

@Jeroen81…
Wij zijn de 2e de grens overgegaan met 4 personen. Alle vaccinaties, booster en commerciële pcr test .
Geen enkele controle, enkel op vaccinatie, en dragen fffp2 kapje.

Niet in hotel, skilift of winkel…
Maar zou pcr maar halen, voelt beter…
Veel skiplezier

Wij zijn met ons gezin verdeeld PCR-tests gaan doen vanwege logistieke redenen ;-).
Zelf ben ik daardoor bij de GGD geweest om de hoek bij mijn werk. Ik heb mezelf minder dan 24u voor vertrek laten testen, en het resultaat kwam toen we onderweg waren binnen. Hiermee kan je in de corona-check app een internationale QR code aanmaken.
Wij zijn niet gecontroleerd aan de grens met Oostenrijk, maar tijdens een tussenstop in München bij BMW Welt wel. Daar had men een toegangscontrole 2G+ en dus was dit gelijk een goede test. Zowel de betaalde als de “gratis” test van de GGD gaven groen licht.
Ik vermoed dat de commerciële partijen de kreet “reis certificaat” gebruiken om je over te halen om voor de betaalde test te kiezen, maar een test bij de GGD is dus ook gewoon internationaal te gebruiken.
Het is alleen even puzzelen met je reisschema en de tijd van testen. Over het algemeen duurt het tegenwoordig geen 48 uur meer voor de GGD uitsluitsel geeft, maar maximaal 18-24u.

*bericht bewerkt door Bernard op 04 jan 2022 08:00

Na een GGD test kun je gewoon zelf een QR code aanmaken in de coronacheckapp. Dat geldt als digitaal reiscertificaat en kun je dus prima gebruiken om Oostenrijk mee in te reizen. Heb er zelf ervaring mee.

Kanttekening is dat je je formeel alleen bij de GGD kunt laten testen wanneer je OF klachten hebt OF met iemand in aanraking bent geweest die corona heeft.

Gilio op 03 jan 2022 17:25

Volgens mij weet je bij de GGD niet zeker of je een PCR of antigeen krijgt. Weet ik niet helemaal zeker. Het certificaat is gewoon geldig alleen heb je dan wel een DigiD nodig. Anders bellen ze je

Ben vooral benieuwd, of er al iemand ervaring heeft met een controle bij bijvoorbeeld de grens.

Jeroen81 op 03 jan 2022 17:34

Gewoon een betaalde test halen, als je op wintersport kunt dan kun je die test ook wel betalen. De GGD heeft het druk genoeg.

Vraag, ik ga zaterdagavond 8 januari rijden naar Oostenrijk ben gevaccineerd 2x + booster en vrijdag voor de pcr test. Maar nu lees ik dat op de ene site dat je jezelf moet registreren om Oostenrijk in te komen en de andere site zegt van niet.
Wie heeft het antwoord.

Grt Rob

Vraag, ik ga zaterdagavond 8 januari rijden naar Oostenrijk ben gevaccineerd 2x + booster en vrijdag voor de pcr test. Maar nu lees ik dat op de ene site dat je jezelf moet registreren om Oostenrijk in te komen en de andere site zegt van niet.
Wie heeft het antwoord.

Grt Rob

Vrieps67 op 04 jan 2022 11:40

Registratie is alleen maar nodig, als je niet aan de voorwaarden van vaccinatie voldoet.
Dus in uw geval is Registratie niet nodig !

*bericht bewerkt door Jeroen81 op 04 jan 2022 11:43

Vraag, ik ga zaterdagavond 8 januari rijden naar Oostenrijk ben gevaccineerd 2x + booster en vrijdag voor de pcr test. Maar nu lees ik dat op de ene site dat je jezelf moet registreren om Oostenrijk in te komen en de andere site zegt van niet.
Wie heeft het antwoord.

Grt Rob

Vrieps67 op 04 jan 2022 11:40

Registratie is alleen maar nodig, als je niet aan de voorwaarden van vaccinatie voldoet.
Dus in uw geval is Registratie niet nodig !

Jeroen81 op 04 jan 2022 11:42

Dat is onjuist wat Jeroen81 beweert. Voor reizigers uit “virus-variant landen” (dus ook Nederland) geldt een registratieplicht ongeacht je vaccinatie-status: https://www.austria.info/nl/praktische-info/coronavirus-info…

Vraag, ik ga zaterdagavond 8 januari rijden naar Oostenrijk ben gevaccineerd 2x + booster en vrijdag voor de pcr test. Maar nu lees ik dat op de ene site dat je jezelf moet registreren om Oostenrijk in te komen en de andere site zegt van niet.
Wie heeft het antwoord.

Grt Rob

Vrieps67 op 04 jan 2022 11:40

Registratie is alleen maar nodig, als je niet aan de voorwaarden van vaccinatie voldoet.
Dus in uw geval is Registratie niet nodig !

Jeroen81 op 04 jan 2022 11:42

Dat is onjuist wat Jeroen81 beweert. Voor reizigers uit “virus-variant landen” (dus ook Nederland) geldt een registratieplicht ongeacht je vaccinatie-status: https://www.austria.info/nl/praktische-info/coronavirus-info…

pizzapuntpflug op 04 jan 2022 11:54

Zolang je aan de boostervoorwaarden voldoet, heb je GEEN registratieverplichting. Geen paniekzaaien aub.

Vraag, ik ga zaterdagavond 8 januari rijden naar Oostenrijk ben gevaccineerd 2x + booster en vrijdag voor de pcr test. Maar nu lees ik dat op de ene site dat je jezelf moet registreren om Oostenrijk in te komen en de andere site zegt van niet.
Wie heeft het antwoord.

Grt Rob

Vrieps67 op 04 jan 2022 11:40

Registratie is alleen maar nodig, als je niet aan de voorwaarden van vaccinatie voldoet.
Dus in uw geval is Registratie niet nodig !

Jeroen81 op 04 jan 2022 11:42

Dat is onjuist wat Jeroen81 beweert. Voor reizigers uit “virus-variant landen” (dus ook Nederland) geldt een registratieplicht ongeacht je vaccinatie-status: https://www.austria.info/nl/praktische-info/coronavirus-info…

pizzapuntpflug op 04 jan 2022 11:54

Onjuist wat pizzapuntpflug zegt. Op de site Nederlandwereldwijd staat dit: U hoeft zich niet te registreren als u aan bovenstaande voorwaarden voldoet. https://www.nederlandwereldwijd.nl/landen/oostenrijk/reizen/…

Dus als je aan de voorwaarden voldoet en niet in quarantaine hoeft.
Austria info geeft maar een korte samenvatting van de officiële sites lijkt het.

Aftellen maar!

Voor de volledigheid nog even de tekst van de Oostenrijkse overheid met betrekking tot wel of geen registratieplicht: https://www.oesterreich.gv.at/en/themen/coronavirus_in_oeste…
Zie onder punt 2.

*bericht bewerkt door SkiZuid op 04 jan 2022 12:28

Voor de volledigheid nog even de tekst van de Oostenrijkse overheid met betrekking tot wel of geen registratieplicht: https://www.oesterreich.gv.at/en/themen/coronavirus_in_oeste…
Zie onder punt 2.

SkiZuid op 04 jan 2022 12:23

Wat zich dus laat vertalen in wat @BatMuts en ik zeggen. Het woordje OR is het sleutelwoord in dat stuk.

Aftellen maar!

Wij zitten op moment in schladming
Wij hebben 3vaccinaties (incl booster)
Om hier in te komen
Aan de grens werd helemaal niets gecontroleerd!!!dat werd al door velen bevestigd
Wij hebben een commerciële pcr gedaan en betaalde hier 50euro voor incl reis certificaat (ook hier is nog niet op gecontroleerd)
Wij verblijven wel in hotel bij een eigenaar die we al kennen,
Er zijn 4 kinderen mee 9 jaar 2x 12 jaar en 1x 15
We werden bang nog voor een ninja pass gedoe voor de kinderen maar tot vandaag niks over gehoord of gelezen hier in Oostenrijk (helemaal niet aan de orde)
Kortom …heel blij dat we hier zijn met booster, negatieve test, en heerlijk vakantie kunnen hebben

In de lift vragen ze je een masker te dragen, voor de jonge kinderen vinden ze een kol ook goed , en bij een restaurant soms de 2g

Fijne vakantie iedereen

Ik ben nu in Oostenrijk en er heeft nog niemand naar een PCR test gevraagd. Ook nog niemand gesproken waar dat wel bij was. Alleen bij kassa voor skipassen kijken ze naar je vaccinaties en je ID.

Plaats een reactie