Ervaring met Ninjapass Oostenrijk

Wij gaan met carnaval skiën in Oostenrijk met twee 12-15 jarigen die (als ze tegen die tijd nog geen booster hebben gehad) in aanmerking komen voor de Ninjapass.

Ik ben erg benieuwd naar ervaringen van anderen mbt deze pas. Hoe werkt het precies en is het testen op lokatie makkelijk te regelen? Wordt er vaak gecheckt, etc.?

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 06 jan 2022 22:08

Ik zit nu in Mayrhoven. Wij hebben ook een 13jarige bij ons. Ze is 2x gevaccineerd en we hebben haar (net als ons) een PCR laten doen voordat we gingen. Het was lang onduidelijk of ze nu nog een ninja pass nodig had of niet. Vorige week werd het steeds duidelijker dat dit eigenlijk nodig was. Als je dan goed naar de regels kijkt moet je dan ook je reis aanmelden. We hebben dit bewust niet gedaan omdat we geen zin in gedoe hadden en als ze ons erop zouden aanspreken hadden we dit altijd nog kunnen doen.

Bij de grens hebben we geen controle gehad. Eenmaal in Oostenrijk kon ze gewoon met haar QR (zonder booster) een skipas krijgen. Had nog even op de site gekeken van de “skipassenboer” maar deze maakt geen onderscheid tussen 12t/m15 jarige uit verschillende landen. Een kind uit Duitsland bijvoorbeeld heeft op basis van dezelfde QR wel recht op skipas.

Ik zou gewoon gaan en je een beetje van de domme houden. Er zijn zoveel regels die ook constant worden bijgesteld dat ze het hier ook niet precies meer weten. En als je alles voor 90% voor elkaar hebt doen ze echt niet moeilijk hier.

Zelfde ervaring in Tux. Voor de zekerheid 2 examplaren van de ninjapas uitgeprint en ingevuld voor mijn niet geboosterde maar gevaccineerde kinderen van 14 en 15 (september jarig, mazzeltje) . Met een dikke stapel papier (inclusief de meldingen op de pre-autorisatie site dat registratie niet nodig is) niet gecontroleerd door Kufstein. In Tux ingechecked met QR codes, skipassen laten regelen door hotel…daarna gewoon lekker kunnen skiën. Het lijkt alsof 2G gewoon leidend is, ook voor 12-15 jarigen met QR-code, er is nooit gevraagd naar een Ninjapas.

Overigens is het testen goed geregeld, je hebt een gorgeltest die je de ene middag op kan halen bij de supermarkt en de volgende ochtend weer inlevert. Dit is geheel gratis.

Wij hebben onze zoon van 12, niet gevaccineerd. Bij aankomst (in hotel) moesten wij de Pcr tonen. Daarna kregen we een formulier voor de Ninjapas en heeft hij nog 3x getest. Het zijn pcr gorgeltesten. Bij ons regelde en hielp het hotel hiermee. Die verstuurde naar het lab. Moest wel een account aanmaken voor de uitslag. Verder moest hij het ninja formulier plus ID bij zich dragen. Daar werd niet op gecontroleerd. Maar zonder ninjapas ook geen skipas
Ik vond het soepel verlopen allemaal.
Succes in elk geval.

Hier heb je gelijk het verschil. De ninja pass is bedoeld voor ongevaccineerde kinderen die geen QR hebben. Maar als je kind gewoon 2x gevaccineerd is heeft hij of zij gewoon een QR.

Bedankt voor jullie ervaringen. Onze kinderen zijn 2 x gevaccineerd (en de 15 jarige is van 2 september, dus ook een “mazzeltje”), dus dan ga ik er maar even van uit dat ze die ninja pas niet nodig hebben. Wellicht hebben ze tegen die tijd al een booster gehad, maar dat is natuurlijk nog onzeker.

Ik volg. Fijn te lezen dat het een gorgeltest is en dat het redelijk eenvoudig te regelen is. Moet je dan alleen je spuug inleveren, hoe weten ze dan dat het van jou is of wordt het altijd onder toezicht van iemand gedaan?
Ook wij gaan in de voorjaarsvakantie naar Oostenrijk. Dochter van 13 is 2x gevaccineerd, maar nu de groene pas nog maar 6 maanden geldig is, valt ze net buiten de boot. Haar laatste vaccinatie is van medio augustus. Dus we hopen op de boosters voor 12-18 jarigen. Maar als dat in NL niet snel genoeg geregeld wordt, valt zij dus onder de Ninja pas.

Oh ik had even gemist dat de groene pas nog maar 6 maanden geldig was. Ik dacht 270 dagen, oftewel 9 maanden….🧐

null
![]

Dit zie ik staan mbt de geldigheid.

In de link hieronder staat dat de groene pas 6 maanden geldig is.
https://www.wintersportlive.nl/magazine/op-wintersport/donde…

Dat is wel balen, want dan hebben onze kids dus sowieso geen geldige vaccinatie meer inderdaad. Gelukkig gaat het om gorgeltesten, die vinden ze een stuk minder erg.

Ik ben ook bang dat het boosteren van 12-18 jarigen nog wel even op zich laat wachten, aangezien ze nu eerst gaan beginnen met de campagne voor 5-11 jarigen. We gaan het zien…

hoe zit het met een kind van 13 jaar die alleen een geldig herstelbewijs heeft tot maart 2022 Moet die ook testen voor een Ninja Pass?

Dus als een kind dubbel gevaccineerd is en de tweede prik is nog geen 6 maanden geleden, dan is een ninja pass NIET nodig?
In dat geval (ook voor volwassenne) volstaat de dubbele vaccinatie? Of moet er toch thuis een PCR test afgenomen worden bovenop de dubbele vaccinatie?

Plaats een reactie