Welk email address voor specifieke vragen inreis Oostenrijk

Hallo,
Ik zie door het bos de bomen niet meer. Ook ik heb vragen voor enkele specifieke situaties. In plaats van deze steeds op bestaande fora te posten en steeds verschillende antwoorden te ontvangen zou ik graag willen weten welk het email address is van de instantie(s) in Oostenrijk die mij hierop een antwoord kunnen geven.

Alvast bedankt,

Gerrit

*bericht bewerkt door moderator (Yo-han) op 12 jan 2022 12:47

Via contactformulier van AGES. Over het lokale toeristenbureau, die stellen de vraag vaak ook weer aan AGES.

Maar waarom niet even hier posten, er zijn een heleboel je voorgegaan die de informatie al hebben opgevraagd

*bericht bewerkt door marklit op 09 jan 2022 09:52

@marklit
Bedankt, maar zoals gezegd krijg je verschillende antwoorden en meestal ook van het is hier al gevraagd nog even terugzoeken etc… dus ik wil een klaar en duidelijk antwoord voor mijn situatie. Ik heb ondertussen een mail naar AGES gestuurd. Hopelijk krijg ik helder antwoord. Toch bedankt,

@marklit
heb dus toch maar poging gewaagd op het wintersport forum ook. Heb het gepost onder het artikel van dan toch geen lockdown voor Oostenrijk etc …
Ben dus eens benieuwd naar de reacties

@marklit
ok als ik goed begrijp liggen de regels voor ons (Belgen) nog net iets éénvoudiger dan bij jullie (Nederland). Dit kan in de toekomst nog veranderen natuurlijk, vind het vreemd dat wij dus nog steeds als niet risico virusvariant gebied worden aanzien. Maar zoals gezegd dit kan nog veranderen, of het omgekeerde voor jullie ook natuurlijk.

Swat wat ik eruit versta voor ons.
1)
Vanaf 12 jaar… gewoon 2x gevaccineerd EN geboosterd
Indien enkel 2x gevaccineerd dan dus negatieve PCR en of herstel bewijs.
(De booster wordt hier in Belgie zeker een probleem voor leeftijdcategorie 12 - 18 jaar).

Onder de 12j (Niets) gewoon de ouders volgen.

Kan je bovenstaande twee puntjes nog eens bevestigen. Dit maakt het toch al iets overzichtelijker :-)

Heel vreemd, ik kom net uit Winterberg en hier ook moesten de min 12 jarigen gevaccineerd en of hersteld zijn. Zo niet moesten wij ons dochter (8j) daar dagelijks laten testen (sneltest). Een geluk voor onze dochter dat zij hersteld was.

@marklit
ok als ik goed begrijp liggen de regels voor ons (Belgen) nog net iets éénvoudiger dan bij jullie (Nederland). Dit kan in de toekomst nog veranderen natuurlijk, vind het vreemd dat wij dus nog steeds als niet risico virusvariant gebied worden aanzien. Maar zoals gezegd dit kan nog veranderen, of het omgekeerde voor jullie ook natuurlijk.

Swat wat ik eruit versta voor ons.
1)
Vanaf 12 jaar… gewoon 2x gevaccineerd EN geboosterd
Indien enkel 2x gevaccineerd dan dus negatieve PCR en of herstel bewijs.
(De booster wordt hier in Belgie zeker een probleem voor leeftijdcategorie 12 - 18 jaar).

Onder de 12j (Niets) gewoon de ouders volgen.

Kan je bovenstaande twee puntjes nog eens bevestigen. Dit maakt het toch al iets overzichtelijker :-)

Heel vreemd, ik kom net uit Winterberg en hier ook moesten de min 12 jarigen gevaccineerd en of hersteld zijn. Zo niet moesten wij ons dochter (8j) daar dagelijks laten testen (sneltest). Een geluk voor onze dochter dat zij hersteld was.

Gerrit op 10 jan 2022 07:41

Sorry ik deed iets fout.
Ik dacht dat alleen kids die voor augustus 2006 geboren zijn, geboosterd moeten zijn? Toch niet vanaf 12 jaar al, of is dit ook weer veranderd?

@marklit
ok als ik goed begrijp liggen de regels voor ons (Belgen) nog net iets éénvoudiger dan bij jullie (Nederland). Dit kan in de toekomst nog veranderen natuurlijk, vind het vreemd dat wij dus nog steeds als niet risico virusvariant gebied worden aanzien. Maar zoals gezegd dit kan nog veranderen, of het omgekeerde voor jullie ook natuurlijk.

Swat wat ik eruit versta voor ons.
1)
Vanaf 12 jaar… gewoon 2x gevaccineerd EN geboosterd
Indien enkel 2x gevaccineerd dan dus negatieve PCR en of herstel bewijs.
(De booster wordt hier in Belgie zeker een probleem voor leeftijdcategorie 12 - 18 jaar).

Onder de 12j (Niets) gewoon de ouders volgen.

Kan je bovenstaande twee puntjes nog eens bevestigen. Dit maakt het toch al iets overzichtelijker :-)

Heel vreemd, ik kom net uit Winterberg en hier ook moesten de min 12 jarigen gevaccineerd en of hersteld zijn. Zo niet moesten wij ons dochter (8j) daar dagelijks laten testen (sneltest). Een geluk voor onze dochter dat zij hersteld was.

Gerrit op 10 jan 2022 07:41

Het is natuurlijk belachelijk dat wij een virus variant gebied zijn terwijl overal Omicron dominant is

@sabinemollen
dit lees ik op de site van https://www.austria.info/nl/praktische-info/coronavirus-info…

Dit geldt voor kinderen bij de 2G+ regel

Een uitzondering geldt voor kinderen jonger dan 12 jaar; zij hoeven geen 2-G-detectie en PCR-test te ondergaan als ze door een volwassene worden begeleid. Uitzonderingen gelden ook voor niet volledig gevaccineerde of niet herstelde kinderen in de schoolgaande leeftijd vanaf 12 jaar, (of voor niet-gevaccineerde kinderen wanneer zij uit een gebied met een virusvariant komen). Zij kunnen het land binnenkomen met een certificaat van het zogenaamde “Ninja Passport” of “Holiday Ninja Passport”. Kinderen en jongeren in de schoolgaande leeftijd die na 31 augustus 2006 zijn geboren, kunnen van deze regeling gebruik maken.


Kinderen en adolescenten die niet onder de beschreven uitzonderingen vallen, hebben net als volwassenen een 2-G-bewijs plus een negatieve PCR-test of een booster nodig (2-G bewijs plus booster plus PCR-test nodig wanneer zij het land binnenkomen uit gebieden met een virusvariant). Let op: Ook dubbel gevaccineerde kinderen in de schoolgaande leeftijd moeten in elk geval een PCR-test ondergaan.


Lees tussen de twee volle lijnen.
Onder kinderen en adolescenten versta ik 12 tot en met 17 jaar.
Dus voor niet variant risicogebied (Belgie).

*bericht bewerkt door Gerrit op 10 jan 2022 08:30

@marklit
Heb jij hier al een antwoord op, zoniet vraag ik het ook aan de instanties van Oostenrijk.
Ik heb vernomen dat de 2de vaccinatie maar geldig is tot en met 6 maand vanaf 01/02/2022
Tot 15 jaar is er voor personen die 2x gevaccineerd zijn geen probleem omdat deze nog kunnen skiën dmv de ninja pas.
Maar in onze bende zit er eentje van 17 jaar die 2x is ingeënt en het zou moeten lukken dat die tegen eind februari kan geboosterd worden.
Om het nog wat ingewikkelder te maken, zijn 2de vaccin verloopt (de 6 maand) tijdens het verlof. Dus op 26/02 is zijn vaccin nog net niet vervallen maar 2 dagen later wel. Welk zijn hiervan de consequenties? Kunnen wij zonder probleem begin van onze vakantie alles regelen (skipas, hotel, etc…) en blijft dat de hele week geldig dan… of wordt hier ook op gecheckt?

Ik heb ondertussen een mail naar AGES gestuurd. Hopelijk krijg ik helder antwoord. Toch bedankt,

Gerrit op 09 jan 2022 10:07

Wat is het antwoord?

*bericht bewerkt door DrPhil op 11 jan 2022 16:48

@DrPhil
hierbij het eerste antwoord op mijn vraag voor de verschillende situaties (gevacineerd, niet gevaccineerd, genezen, booster, geen booster, etc…)

Dear Mr. Gerrit,

thank you for your request.

If the adults are all boostered (whereas between 2nd and 3rd vaccination is a time period of at least 120 days) they wouldn’t need an additional PCR-test for entry.

For Kids older than 15 years old/your 17-years-old son the same rules apply as for adults - if not boostered they need to be vaccinated twice and have a negative PCR-test (72h).

Kids between 12-15 years old need a negative PCR-test (not older than 72h) for entering. For their stay they can either use the Holiday-Ninja-Pass (2 PCR-tests and 1 Antigen-test within 5 days) or be vaccinated twice.

Kids younger than 12 don’t need a certificate when traveling with their parents.

Best regards,

Your AGES request management

===============================================================================
Dan kwam mijn opmerking of enkel ook genezen telde als 2G, hierop hun antwoord:

====================================================================================
Dear Mr. Gerrit,

yes, for the stay if the kids are recovered in the last 6 months they would also fulfill the 2G-rule.

And for the vaccinated kids/17-year-old: the 2nd vaccine can’t be older than 6 months (or the booster not older than 9 months).

Best regards,

Your AGES request management

=======================================================================================
Dan mijn opmerking dat ik nergens kon terugvinden dat de 2de vaccinatie maar geldig is voor 6 maand en niet 9 maand.
Hierop hun antwoord

=====================================================================================
Dear Mr. Gerrit,

yes, this information you sent to us is valide until the end of January.
Starting from the 01.02.22 the second vaccintion is only valide for 180 days in Austria. The Booster will still be valide for 270 days.

Best regards,

Your AGES request management

=============================================================================================
Dan kwam mijn vraag wat te doen bij de 16 jarige dus die 2x gevaccineerd is maar niet geboosterd.
Hierop hun antwoord.

===========================================================================================
Dear Mr. Gerrit,

coming from virus variant areas the only possibilties are to be boostered or to be recently recovered.

Best regards,

Your AGES request management

=====================================================================================
Hierop dan nog de kleine opmerking dat ik niet van een hoog risico variant gebied ben en of er dus alsnog een andere mogelijkheid is voor de 16 jarige. Maar ik vrees ervoor en denk dat we geblokkeerd zitten. Hier moet ik nog antwoord op krijgen.
Ook nog een vraag gesteld wat te doen indien de geldigheid (6 maand) van het vaccin vervalt tijdens het verlof. Ook hier wacht ik nog op antwoord.

Plaats een reactie