Aankoop advies ski's niveau 7 - (75% piste 25% off-piste)

Goedemiddag!

Ik ben opzoek naar een one quiver ski waarmee ik zowel op de piste (75%) als naast de piste (25%) uit de voeten kan.

Over mij:
Vrouw, 31 jaar oud en ik ben 1.55 m lang en weeg +/-46 kg.

Ski ervaring:
Ik ski sinds mijn jeugd. Daar tussen heb ik een aantal jaar gesnowboard. Sinds 7 a 8 jaar is het snowboard weer ingeruild voor de ski’s. Ik ski vooral rode en zwarte piste’s en zou mijn niveau inschalen op niveau 7.
Ik wil me meer gaan richten op het skiën van ski routes/ off piste en het verbeteren van mijn carve techniek.
Op dit moment ski ik op een Head Pure Joy van 148cm. Ik merk dat ik rebound mis en stabiliteit minder wordt zodra ik wat sneller ga. Daarom zoek ik nu wat anders.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Atomic cloud 12…?
Maar de combinatie van een uitdagende (je wilt veel rebound!) piste ski met offpiste kwaliteiten… Tja… Toch maar 2 paar er op na houden?
Ik ben bang dat je anders net-niet situatie krijgt. (Je hebt een keurige BMI zeg).

Volgens mij is de line blade er ook in een wat lichtere en smallere dames variant. Als je carven en af en toe offpiste wilt combineren, ik heb er nu 2 weken op gestaan en vind hem geniaal. De enige ski waar ik tot nu toe op gestaan heb, waar ik fatsoenlijk zowel slalom als wat verse poeder lekker kon skiën.

Buiten een paar 120mm poederbakken voor echt flink verse sneeuw, niets anders gebruikt. Dus de ski box hoeft volgende keer volgestampt te worden.

En anders, gewoon 2 paar, setje sl voor piste techniek en bv een setje rustler 9 of zo. Heerlijke ski , ook op de piste maar natuurlijk geen echte carver.

Edwin van Riel

Volkl Kenja 88 of Nordica Santa Ana 88

Volkl Kenja 88 of Nordica Santa Ana 88

elisabeth101 op 09 jan 2022 19:13

Ga lekker vakantie vieren jij, joh 😉

*bericht bewerkt door evr66 op 09 jan 2022 19:42

Edwin van Riel

Volgens mij is de line blade er ook in een wat lichtere en smallere dames variant. Als je carven en af en toe offpiste wilt combineren, ik heb er nu 2 weken op gestaan en vind hem geniaal. De enige ski waar ik tot nu toe op gestaan heb, waar ik fatsoenlijk zowel slalom als wat verse poeder lekker kon skiën.

evr66 op 09 jan 2022 16:58

Heb hier ook al naar liggen kijken, maar enkel Amerikaanse reviews gevonden (die niet altijd betrouwbaar zijn). Kan je wat meer vertellen over de ski, je ervaring ermee en wie je hem zou aanraden?

Nou, poging 3, op één of andere manier kon ik vanaf mobiel geen reactie opslaan.

Heerlijke lat als je gewoon de hele dag overal terecht wilt kunnen. Carved prima (beter naarmate de snelheid wat hoger wordt), zelfs een serie slalompaaltjes gaan prima (alhoewel de plaatselijke racertjes en hun trainer wat meewarig naar die brede latten keken, redelijk tempo, geen poortje gemist hahaha). Geslipte bochten geen probleem. Poeder tot een cm of 20 prima, daarboven liever een wat bredere lat, op een crust vond ik ze iets te gemakkelijk erdoorheen gaan, ze snijden nu eenmaal graag, maar goed, daarop fatsoenlijk skien in sowieso al een vak apart. Buckels ok, maar niet flitsend (voornamelijk door gewicht en breedte vermoed ik), dus dat lukt, maar koop ze er niet voor.

Belangrijkste: de lat heeft gewoon door zijn wendbaarheid en grip een heel hoog fun gehalte, ook op pistes die an sich niet heel uitdagend zijn. Voor iedereen vanaf niveau 6 die kan of in ieder geval wil carven: gewoon een keer proberen, dan kun je er over oordelen. Heb je een voorkeur voor alleen lange bochten, dan koop je beter een cheater gs of zo, die blades willen gewoon draaien (mijn dochter was er hierom wat minder enthousiast over, buiten het punt dat ze voor mijn heren blades volgens mij wat te licht is).

Uiteindelijk had ik 5 paar ski’s mee en voornamelijk deze gebruikt (op een dagje of 2 poederlatten en een dag een paar lichte toerski’s na). GS, SL, allmountain, het is allemaal in de skibox blijven liggen deze vakantie.

Mocht iemand ze in Snowworld ZTM willen proberen, is dat te regelen (wel in 181, BSL vanaf plm 327)

Edwin van Riel

@evr66 En wat vond je van de radius? Want overal (inclusief jij) wordt vermeld ‘tight’ en kleiner dan een GS. Maar kleiner dan GS daarmee skiet zowat ongeveer elke recreant rond in een skigebied. Dus is dit eerder SL (11-13), GS +18 of eerder iets ertussen naar jouw gevoel?

Want ben zelf niet zo’n fan van pure slalomski’s, maar ski met de Head iRace met een tussenradius (vond GS vaak te groot om er het volle potentieel uit te halen).

Ze geven hem nergens prijs in de spec’s maar ik schat hem op een 14 of 15 meter. Iets groter dan mijn sl maar kleiner dan de 18 meter van veel cheater GS latten. Persoonlijk vind ik 18 niet echt GS, dan denk ik meer aan boven de 25 ;)

Zal qua radius aardig in de buurt zitten van de i.race volgens mij.

Edwin van Riel

wat een gave ski’s zeg!
Ik ben altijd wel gecharmeerd van net ff anders dan anders😎
ik ben net overgestapt van een allmountain (Armada Invictus ti) naar een pisteski (Nordica Dobermann Spitfire Pro) waar ik helaas nog maar 2 dagen op heb kunnen skiën, dus die ga ik eerst nog maar eens verder ontdekken. Anders hadden deze Blade’s een goede kans gemaakt.

op onderstaande site hebben ze het (in de comments) over een radius van 13.7m.

https://blisterreview.com/gear-reviews/ski-reviews/2020-2021…

*bericht bewerkt door RvanE op 10 jan 2022 14:17

Dankjewel voor alle tips! Als ik dit zo lees is twee paar ski’s toch ook nog geen gek idee…De Atomic Cloud 12 wil ik in ieder geval wel gaan testen.

Wat vinden jullie daarnaast van de Blizzard Alight 8.2 Ca en de Head Absolute Joy wanneer ik toch voor een compromis ski zou gaan ;-)

Toevallig een beetje kennis van die ski’s, en die zijn beiden te slap en te veel compromis om je te bieden wat je zoekt. Zeker de Alight is nogal eenvoudig in de omgang.

Iets wat ik niet gauw zal zeggen, maar niet naar luisteren. Zeker geen slappe hap, maar die brede shovel is wel iets waar je aan moet wennen. Een ski waar je breed op moet staan.

Nope, als het slappe hap was, was ik daar met 2 meter en 85 kg vrij vlot achter gekomen. Smaken verschillen. @bennie heeft ze in snowworld getest een paar weken terug.

Smaken verschillen zullen we maar zeggen ;)

Luke Koppa op blister: “ I couldn’t help but smile as soon as I started carving the Blade. In fact, as I noted in my Flash Review, I began audibly making racecar noises during each turn transition. This wasn’t a deliberate choice, it just had to happen. I think the Blade reawakened the 5-year-old part of my subconscious.”
https://blisterreview.com/gear-reviews/ski-reviews/2020-2021…

Edwin van Riel

Sorry, typo, maak er maar 95 kg van. Helaas ;)

Edwin van Riel

Plaats een reactie