Registreren Oostenrijk?

Hallo redactie en medeleden.
Vrijdag a.s. hoop ik met wintersport naar Kaprun te gaan (moet nog wel even de PCR negatief uitvallen en de booster hebben we al gehad). Nu is het voor mij alleen nog onduidelijk of ik mij vooraf wel of niet moet registreren bij de Oostenrijkse overheid. Hoe meer ik erover lees hoe meer tegenstrijdige berichten ik tegen kom. Kunnen jullie mij duidelijkheid geven?

Alvast bedankt voor de info en blijf gezond.
Groeten Jerry

Lees reisadvies Oostenrijk rivm en dan naar onder schollen kopje corona, duidelijker staat het er niet in jullie geval nope geen registratie!

null

Hallo Kit bedankt voor je snelle reactie. Ik heb ook deze info gelezen maar kennelijk het stukje waar jij op doelt niet goed genoeg gelezen.
Nogmaals bedankt.
Gr. Jerry.

Graag gedaan en héél fijne vakantie GENIETEN!!!

null

Zelfde website andere uitleg…

Klopt Arnoldb even door scrollen naar beneden coronavirus Oostenrijk daar staat het uitgebreid, heb rivm gebeld en deze is goed

Fijn dat alles altijd zo lekker duidelijk is. Gevonden kit

Hallo redactie en medeleden.
Vrijdag a.s. hoop ik met wintersport naar Kaprun te gaan (moet nog wel even de PCR negatief uitvallen en de booster hebben we al gehad). Nu is het voor mij alleen nog onduidelijk of ik mij vooraf wel of niet moet registreren bij de Oostenrijkse overheid. Hoe meer ik erover lees hoe meer tegenstrijdige berichten ik tegen kom. Kunnen jullie mij duidelijkheid geven?

Alvast bedankt voor de info en blijf gezond.
Groeten Jerry

Jerenvon op 09 jan 2022 17:49

Beste we zijn net terug van Tirol aan kufstein staan ze wel te controleren voor de Duitsers zelf andere rijden door.Omgedraaid moesten we ook een pcr hebben totaal geen controle aan Oostenrijk .maar ge moet hem hebben .
Ze controleren wel of ge covid pass heb en u pas erbij maar dit is erg met de losse vinger vindt ik .

Even ter info een ervaring: afgelopen week in Sölden geweest. Bij de binnenkomst in het land (op zondag 2 jan) geen enkele controle gehad van de PCR-test of vaccinaties: je kon gewoon doorrijden bij de grens (Kufstein). Ook bij inchecken bij appartement geen enkele controle.
In Sölden zelf is het overal FFP2-mondmasker verplicht, bij binnenkomst in bar, restaurant of terras (mag af bij gaan zitten, uiteraard) en iedereen houdt zich daar ook keurig aan en bij de liften wordt daar ook op toegezien. Bij aankoop skiticket moet je je coronacheckapp laten zien.
Goed te doen dus !

Hoi,

Wij vertrekken aanstaande vrijdag naar Obertauern en we hebben wat discussie in de groep over wel of niet registreren… We snappen wat hierboven staat, maar we hebben ook het volgende gezien:
https://entry.ptc.gv.at/en

Als je dan op additional information klikt dan hoeft het weer niet…

Welke klopt nou?

Even ter info een ervaring: afgelopen week in Sölden geweest. Bij de binnenkomst in het land (op zondag 2 jan) geen enkele controle gehad van de PCR-test of vaccinaties: je kon gewoon doorrijden bij de grens (Kufstein). Ook bij inchecken bij appartement geen enkele controle.
In Sölden zelf is het overal FFP2-mondmasker verplicht, bij binnenkomst in bar, restaurant of terras (mag af bij gaan zitten, uiteraard) en iedereen houdt zich daar ook keurig aan en bij de liften wordt daar ook op toegezien. Bij aankoop skiticket moet je je coronacheckapp laten zien.
Goed te doen dus !

MarcoZimmerman op 10 jan 2022 12:28

Even benieuwd, hebben jullie een PCR met reis certificaat laten doen of test via GGD (zonder officieel document, slechts uitslag op mail)?

Voor de mensen die het allemaal niet geloven of het nu wel of niet moet. Probeer gewoon de registratie te doen, desnoods met een fictieve aankomstdatum. Dan weet je het snel genoeg; als je gevaccineerd bent, de booster hebt en de PCR-test heb niet ouder dan 48u dan geeft de website aan in een pop-op: u hoeft zich niet te registreren. Sterker nog, je kan dus niet registreren.

*bericht bewerkt door Geraertshoven op 12 jan 2022 21:57

Nee, niet registreren dit is alleen van belang als je niet volledig gevaccineerd de grens over gaat in au. Als je dit wel doet staat 100% zeker de volgende dag de politie op de stoep om te controleren of je in quarantaine bent, als je het fijn vindt om met de Oostenrijkse politie dan verder wil discussiëren dan succes:).

Wij gaan over een paar weken naar Kaprun. Zou je in dit topic even kunnen laten weten hoe je het uiteindelijk hebt aangepakt en hoe en of er is gecontroleerd? Ben ook benieuwd waar je de PCR hebt laten doen.

Beste Niels, ik heb via Spoedtest.nl PCR testen gedaan, daar kan je gemakkelijk een afspraak online maken en geeft je je email en 06 nummer op (er zijn vele andere instanties waar je dit kan doen). Na de test had ik 's morgens in de ochtend direct de uitslag (via je 06 krijg je een verificatie nummer en dan kan je je formulier uploaden en uitprinten of uploaden in de Coronacheck app zetten). Je zal het wel voor nope doen tenzij je aan grens gecontroleerd zal worden maar deze kans is erg klein. Voorwaarde voor volwassenen is (en andere leeftijdsgroepen dat je ook nog een booster nodig hebt maar is alleen voor NL om over de grens te komen in AU). Liftpas is op basis van 2G en dan je laatste geldige versie of je booster (helaas gaat per 1 feb de geldigheid van de tweede prik van 270 dagen naar 180 dagen). Dus er is een onderscheid voor ons als Nederlanders om het land binnen te komen en mbt de liftpas. Bij elkaar hoop gedoe en gepuzzel om daar te komen en hoop dat Oostenrijk die 2G + booster laat vervallen + die tweede prik op 270 dagen houdt ipv 180 dagen straks (dit laatste zal wel niet waardoor nog meer kinderen de sigaar zijn mbt die Ninja pas of een booster nodig hebben). Dus nog steeds gezeur voor bepaalde leeftijdsgroepen en met name 15+ t/m 17 jaar (bepaalde groep t/m 15 jaar kan de Ninjapas gebruiken) waarvan het nog niet mogelijk is een booster te halen…en dan nog Russische roulette dat de PCR testen negatief zijn…kortom niks is zeker maar ben je lekker in Kaprun dan is het genieten:). Meest handige ivm de liftpas zou zijn als je online koopt en thuis laat bezorgen en koppelt aan je QR code, dan geen gezeur met lange rijen aan de kassa daar er nu even wat meer werk is om een liftpas te kopen daar deze aan de QR gekoppeld moet worden. Dus wil je een wachtrij voorkomen mbt je liftpas dan handig te checken of je alles online kan doen. En simpelste is de touwtjes van je masker te bevestigen aan de koordjes die al op je helm zitten, dan heb je helemaal geen klipjes en dergelijke nodig (Rogier of collega heeft in een topic hierover een filmpje gemaakt). Masker gehele dag achter je oor gaat irriteren…(en gebruik Flistmeiter onderweg)…evetueel kan je nog die Gruner pass app in je telefoon zetten en dan kan je alle QR’s van je gehele familie erin zetten (dan via printje scannen of QR uit andere telefoons of via je tablet).

*bericht bewerkt door Gerjon op 13 jan 2022 11:37

Beste Niels, ik heb via Spoedtest.nl PCR testen gedaan, daar kan je gemakkelijk een afspraak online maken en geeft je je email en 06 nummer op (er zijn vele andere instanties waar je dit kan doen). Na de test had ik 's morgens in de ochtend direct de uitslag (via je 06 krijg je een verificatie nummer en dan kan je je formulier uploaden en uitprinten of uploaden in de Coronacheck app zetten). Je zal het wel voor nope doen tenzij je aan grens gecontroleerd zal worden maar deze kans is erg klein. Voorwaarde voor volwassenen is (en andere leeftijdsgroepen dat je ook nog een booster nodig hebt maar is alleen voor NL om over de grens te komen in AU). Liftpas is op basis van 2G en dan je laatste geldige versie of je booster (helaas gaat per 1 feb de geldigheid van de tweede prik van 270 dagen naar 180 dagen). Dus er is een onderscheid voor ons als Nederlanders om het land binnen te komen en mbt de liftpas. Bij elkaar hoop gedoe en gepuzzel om daar te komen en hoop dat Oostenrijk die 2G + booster laat vervallen + die tweede prik op 270 dagen houdt ipv 180 dagen straks (dit laatste zal wel niet waardoor nog meer kinderen de sigaar zijn mbt die Ninja pas of een booster nodig hebben). Dus nog steeds gezeur voor bepaalde leeftijdsgroepen en met name 15+ t/m 17 jaar (bepaalde groep t/m 15 jaar kan de Ninjapas gebruiken) waarvan het nog niet mogelijk is een booster te halen…en dan nog Russische roulette dat de PCR testen negatief zijn…kortom niks is zeker maar ben je lekker in Kaprun dan is het genieten:). Meest handige ivm de liftpas zou zijn als je online koopt en thuis laat bezorgen en koppelt aan je QR code, dan geen gezeur met lange rijen aan de kassa daar er nu even wat meer werk is om een liftpas te kopen daar deze aan de QR gekoppeld moet worden. Dus wil je een wachtrij voorkomen mbt je liftpas dan handig te checken of je alles online kan doen. En simpelste is de touwtjes van je masker te bevestigen aan de koordjes die al op je helm zitten, dan heb je helemaal geen klipjes en dergelijke nodig (Rogier of collega heeft in een topic hierover een filmpje gemaakt). Masker gehele dag achter je oor gaat irriteren…(en gebruik Flistmeiter onderweg)…

Gerjon op 13 jan 2022 11:22

He Gerjon, dank voor de uitgebreide verhaal! Goed erg fijn om elkaar op de hoogte te houden.
Ook ik hoop dat uiteindelijk (voor 10 feb wanneer we gaan) de PCR plicht zal komen te vervallen, geeft een hoop gedoe en wordt zoals je zelf zegt maar zelden gecontroleerd.
Lastige in onze groep is nog dat er twee bijzitten die in dec 2020 positief zijn getest (door GGD), 1 x pfizer hebben gehad in Juni en deze week de 2e prik (in dit geval dus “booster” omdat herstel+vaccinatie de volledige reeks is). We vragen ons nog een beetje af of en hoe we het herstel van dec 2020 kunnen bewijzen. Je kan natuurlijk inloggen op coronatest.nl en nog steeds de positieve uitslag zien. Maar de vraag is of dit voldoende is?

null

We hebben geboekt via Sunweb en mijn ervaring met wintersporten (in Frankwijk welliswaar) is dat de deze vervolgens krijgt van de plaatselijke Sunweb crew. Dat zou wachten kunnen voorkomen, al weet ik niet zeker of dit in Kaprun op dezelfde manier gaat.

Ik heb via een gebruiker op dit forum toch maar even de clipjes voor de helm gekocht, ga dit weekend eens proberen of ik het fijn vind. Flitsmeister staat bij mij standaard aan ;)

Laatste wat ik me afvraag m.b.t. Kaprun; ik heb een paar afleveringen van Snowmagazine gezien waarin ze stellen dat een Vignet niet nodig is, kan iemand dit bevestigen?

@NielsV dat is afhankelijk van de route die je rijdt, geloof ik. Maar voor die paar euro zou ik hem halen en de snelste route rijden. Als je de standaard route rijdt die Google Maps geeft heb je er volgens mij wel 1 nodig. In Juli vorig jaar heb ik er in elk geval wel 1 gehaald

A bad day of snowboarding still beats a good day in the office

volgens mij wat het topic registeren maar volgens mij staat er nu veel meer info in;
@ Nielsv, Je zou een herstelbewijs kunnen vragen aan je huisarts. Mbt de klipjes op je helm het volgende: ik had tyraps op de lussen van mijn helm geplaatst en klikte ieder keer bij de lift mijn masker hier aan vast, dat ging aardig maar is niet handig om iedere meer je masker te pakken (kwam ik snel achter). Als de koordjes goed vast blijven zitten achter de klip dan prima en dan moet je je masker onder je kin dragen (of sommige gebruiken er een buff of kolletje bij). Meest praktisch is gewoon de koordjes van je masker vast te maken aan de koordjes die al op je helm zitten en dan heb je helemaal geen klipjes nodig. Zag verschillende oplossingen van knopen aan bandjes op de helm tot verlengstukjes achter de helm waar de koordjes aan zaten etc. Rogier of collega had al een filmpje laten zien hoe je eenvoudig de koordjes van het masker aan je helm kan monteren, dit is eenvoudig en meest praktisch (je zou de koordjes ook met een tyrap vast kunnen maken aan de koordjes van je helm maar het is eenvoudig dit zonder tyrap te doen. Iedere keer masker uit je zak halen is niet praktisch daar je in alle liften (stoeltjes, gondel en sommige sleepliften) hem op moet doen. Heel fijn hoor als je een zonnebril op hebt en je doet het masker op…je ziet even niets doordat direct je glazen beslaan…kom je vanzelf wel achter:). Viel wel mee dat je goed kan ademhalen door zo’n LPF2 masker (koordjes gehele dat achter je oor gaat irriteren dus handiger om hem aan je helm te monteren). Sorry, was off topic:).

*bericht bewerkt door Gerjon op 13 jan 2022 13:45

Plaats een reactie