Keuze land/gebied - kans op positief minimaliseren?

Ik las op een andere wintersportapp toevallig een rijtje reacties over Val Thorens waar wij komende week heen willen. Alle 6 mensen die reageren geven aan (meerdere in het gezelschap) positief te zijn/hebben en er is voorzichtig gedaan - niet uren in de hossend in de kroeg. Dit met de besmette familieleden en de krantenberichten uit Oostenrijk roept bij mij de vraag op komt (bijna) ieder gezelschap positief terug? Dan kan ik alvast vrij gaan vragen bij de baas voor wat extra dagen ;-)

Is er behoefte aan soort van inventarisatie om evt. plan nog aan te kunnen passen? Blijkt bijv. uit ervaring dat Oostenrijk of Zwitserland kleinere kans lijkt te hebben dan kunnen we nog omboeken. Of denkt iedereen - ik wil het niet weten…

*bericht bewerkt door PauldV op 09 jan 2022 19:26

Hi Paul,

Ik denk persoonlijk dat het in de tussenseizoenen wel meevalt hoor. De meeste berichten zijn van de kerstvakantie en dan zit je in elk restaurant, rij of gondel met veel andere mensen dicht bij elkaar. Zodra het rustiger wordt is doseren en afstand houden gemakkelijker en zal de kans op een besmetting veel lager zijn.
Daar komt nog eens bij dat veel Nederlanders met de kerst nog geen booster hadden en nu wel.

Ik las op een andere wintersportapp toevallig een rijtje reacties over Val Thorens waar wij komende week heen willen. Alle 6 mensen die reageren geven aan (meerdere in het gezelschap) positief te zijn/hebben en er is voorzichtig gedaan - niet uren in de hossend in de kroeg. Dit met de besmette familieleden en de krantenberichten uit Oostenrijk roept bij mij de vraag op komt (bijna) ieder gezelschap positief terug? Dan kan ik alvast vrij gaan vragen bij de baas voor wat extra dagen ;-)

Is er behoefte aan soort van inventarisatie om evt. plan nog aan te kunnen passen? Blijkt bijv. uit ervaring dat Oostenrijk of Zwitserland kleinere kans lijkt te hebben dan kunnen we nog omboeken. Of denkt iedereen - ik wil het niet weten…

PauldV op 09 jan 2022 19:24

Ik ben net terug uit Zwiterland. Toevallig net genezen maar anders zou ik ook gewoon gaan en niet willen weten of ik ergens sneller besmet raak. Inmiddels ben ik er wel van overtuigd dat iedereen een keer Covid oploopt. Ook al hou je je aan alle regels. Ik werd besmet via mijn zoon die op de basisschool zit. Ik denk dat dat soort situaties een groter risico zijn dan skien, ongeacht waar je skied. Het enige belangrijke punt voor mij zou zijn of ik aan alle inreis eisen kan voldoen en of ik makkelijk terug kan reizen in geval van besmetting of lockdown in dat land.

Tsja, geen apres ski gezien, 2 van de 5 besmet (Italië). Je ontkomt er nergens asn lijkt het. Gewoon maar accepteren, ff uitzieken en doorgaan.

Edwin van Riel

Het slimste is nu alleen op wintersport te gaan met je gezin dus geen groepen met vrienden of kennissen of mix van familie leden, diegene waarvan ik gehoord hebben besmet thuis te zijn gekomen zijn wel met groepen vrienden, familie of kennissen op vakantie gegaan. Ik ben met mijn gezin geweest en zelfde gedragen al thuis en niets gebeurd. Bondskanselier van Oostenrijk was ook met zijn maten op stap en is ook besmet (ja hij zegt dat hij het van zijn beveiliger heeft gekregen ja dag…). Dus gebruik je verstand….

*bericht bewerkt door Gerjon op 09 jan 2022 19:39

Je kan er geen lijn in trekken. Wij verbleven met 3 gezinnen in één accommodatie in Frankrijk, elke dag wel binnen in een berghut gegeten of gedronken, buffs en maskers zo goed gedragen als het kon op de lift. Twee avonden op stap en wat gegeten. Vandaag bij thuiskomst iedereen nog een keer getest en niemand positief.

Schoonbroer met vergelijkbare groep in een vergelijkbaar Frans gebied, eveneens zonder gondels. Eén keer uit eten ‘s avonds en de berghutten zo veel mogelijk gemeden owv Covid. Midden de week werd de eerste ziek en tot nu toe hebben ze drie zieken en vijf positieven 🤧🤧🤧. Allemaal waren ze getest voor vertrek. Gezien de timing van de eerste symptomen, denken ze aan de service stations langs de autoroute tijdens de heenrit. Op 2 januari was het heel erg druk en de rijtjes voor de toiletten of self-service waren zeker geen anderhalve meter covid rijtjes.

Ach ja, gewoon je gezond verstand gebruiken en hopen dat je die week niet het verkeerde lotje trekt. Meer kan je niet doen. En niet vergeten te genieten van de sneeuw! 😉

Kortom koffiedik kijken! Dank voor reacties, helpt toch om beetje beter beeld te krijgen. Sterkte voor wie uit moet zieken!

Blijf ook de dagen na thuiskomst testen, grote kans dat je eerst negatief bent en het pas een paar dagen later naar voren komt!

Thank God summer is over!

Hier in omgeving horen we gemixte berichten. De ene groep komt positief terug, de ander heeft nergens last van. Wij moeten door werk buiten kerstvakantie en ervaring leert dat in die periodes in gebied waar wij zijn (L4V) weinig drukte is. Dat geeft best een prettig gevoel. Rijden omdat t kan ook op een doordeweekse dag ipv weekend, hopelijk scheelt dat wat in drukte en dus in risico. En anders hebben we pech… maar die pech kan je hier ook overkomen bij de supermarkt

Hier beiden positief terug uit Wagrain na 10 dagen skiën. Over 6 weken gaan we weer, dan vol in de antistoffen. 😉

Je kan er geen lijn in trekken.

Hupla op 09 jan 2022 21:00

Jawel, maar daar heb je meer data voor nodig. Wat mij opvalt is dat alle positieven aangeven zich in horeca te hebben begeven. Misschien zegt dat iets.
Het veiligst, maar misschien niet voor iedereen haalbaar: ga gedurende de reis en de skiweek nergens naar binnen, uitgezonderd inchecken/uitchecken bij de receptie en je eigen appartement. Wij probeerden dit afgelopen week, maar is niet helemaal gelukt vanwege ochtenddrukte bij de skilockers. Iedereen droeg daar vanzelfsprekend wel een mondkapje, maar afstand houden kon niet (o.a. vanwege ingang/uitgang via dezelfde deur).

Hier nog negatief, maar we testen nog drie dagen door.
Drukste punten die wij tegenkwamen waren:

  • inchecken voor het appartement
  • toilet bij het tankstation onderweg.

We hebben verder in een gebied zonder gondels gezeten.
Toch vond ik het best spannend. We zijn allemaal zo fit als een hoentje en sporten veel.
Echter, mijn man heeft kinderastma gehad en beiden hebben we ooit (niet op hetzelfde moment) met een longontsteking in het ziekenhuis gelegen.
Dus wellicht zijn we daar wat kwetsbaarder.
Vermijden is nog steeds beter dan genezen.

It is an amazing world

Geloof dat ik meer kans heb om t via mijn zoon (kleuterschool) te krijgrn dan op wintersport.

Mijn vriendin wordt elke dag getest, dus mocht iemand in ons gezin het te pakken hebben zien we dat snel…tot hiertoe (hout vasthouden) zijn we nog nooit besmet geweest.

We staan elk weekend op de latten (toch al 12 dagen dit seizoen) en soms toch ook op drukke plekken (sella ronda). We hebben natuurlijk t voordeel dat we dagtoeristen zijn, dus een deel van het risico (receptie, hotel, etc) vermijden we al. Voor de rest lunchen we met een panini of op restaurant maar dan wel na de middag rush (zowiezo leuker om die 2 lege uurtjes op de piste te hebben rond de middag), en altijd ffp2 masker op. Daarnaast zijn we alletwee geboosterd. Dat gezegd…je hebt het toch nooit helemaalin de hand, maar ik ga er t skieen toch niet voor laten hoor.

Hier naar Italië geweest, met 6 volwassenen. 3 stellen. Niemand heeft corona opgelopen, al is het misschien nog te vroeg om te concluderen. Af en toe druk bij gondels in de dorpen maar controle op mondkapjes was streng bij de drukke gondels. Verder respecteerde iedereen enige afstand in de rijen. Geen geduw en getrek. Toch sta je af en toe op elkaar gepropt bij bijvoorbeeld de gondel naar Lagazoui of Punta Rocca. Hoort er bij, als je dat soort dingen wilt vermijden is thuisblijven de enige optie denk ik. Of zeer zorgvuldig je gebied en route bepalen

Plaats een reactie