NinjaPass Oostenrijk

Goedemiddag allemaal,

Er is mij iets niet helemaal duidelijk.
Mocht het allemaal lukken gaan wij in de voorjaarsvakantie naar Oostenrijk.
Nu wordt mijn zoon 2 weken voordat we gaan 12 jaar.
Dus moeten wij gebruik maken van die NinjaPass.

Hij heeft geen Vaccinatie gehad.
Wel een herstelbewijs.
En gaat testen op de dag van vertrek. Nu gaan we we wat langer dan normaal.
Van vrijdag 18-2 t/m zondag 27-2
Dus hoe zit dat dan precies. Is er iemand die mij daar antwoord op kan geven!?

  • Op de dag van vertrek doet hij een Pcr test dat is op donderdag. Dat is dan zijn 1e test.
    2e test zal in Oostenrijk zijn, op de zaterdag.
    En dan op maandag de laatste 3e test!

Is hij dan voldoende getest om de rest van zijn vakantie af te maken. Of moet hij na die 7e dag weer opnieuw beginnen met testen!?
En mag hij tijdens die eerste 5 dagen wel over gebruik van maken!
Alvast bedankt en ben benieuwd naar jullie reacties…

Groetjes Cristel

*bericht bewerkt door moderator (Yo-han) op 12 jan 2022 12:40

Hier zie je hoe het werkt mbt de Ninja pas, mocht er zaken niet duidelijk zijn bel dan 0043 800555621. Voor veel ouders is het niet duidelijk met kinderen die 15 jaar zijn of ze nu wel of niet de Ninja pas kunnen gebruiken.
Heb er een die net 15 is geworden op 8 jan. 2007 en heb dus gebeld en hij kan dus gewoon de Ninja pas gebruiken.

Zie hier hoe het werkt met de Ninja Pas;
https://www.sichere-gastfreundschaft.at/holiday-ninja-pass/…

An wen kann ich mich wenden, wenn ich Fragen habe?

Falls noch Fragen zum Holiday-Ninja-Pass offen bleiben, kontaktieren Sie bitte das Team der „Sicheren Gastfreundschaft“ unter testungen@sichere-gastfreundschaft.at oder von Mo-Fr zwischen 9-12 Uhr unter der Nummer 0800/500185.

*bericht bewerkt door Gerjon op 11 jan 2022 09:54

Weet iemand of een kind van 13 dubbel gevaccineerd en daarna genezen ook een ninja pas moet hebben? Vind het best een risico die ninja pas. Zijn vorige week teruggekomen uit Italie. Heel voorzichtig gedaan. Alleen binnen gegeten toen het 1 dag slecht weer was en zoveel mogelijk met zijn 4en in de lift. Toch allemaal besmet geraakt….
Willen met meerdere gezinnen in de voorjaarsvakantie gaan maar die ninja pas weerhoud ons wel een beetje. Al mensen ervaring met positief testen tijdens de ninja pas? Onze dochters zullen waarschijnlijk schoon blijven na deze besmetting maar de andere gezinnen….

@Inkie74, een liftpas wordt in AU uitgegeven op basis van 2G dus twee prikken. Mocht je kind geen prikken gehad hebben dan kan je gebruik maken van de Ninja pas wat in AU weer vergelijkbaar is met 2G. Die gasten in AU hebben dus tot heden voor ons als Nederlanders extra maatregelen voorgeschoteld mbt inreizen (niet voor kinderen tot een bepaalde leeftijd), dus er is een onderscheid om het land binnen te komen maar een liftpas wordt afgegeven op basis van 2G en je moet je liftpas koppelen aan je laatste QR code. Dus heeft je kind nog een geldige QR code in de krokus vakantie dan kan je een liftpas kopen (check anders de website van je oord wat ze aan eisen vragen voor een liftpas of bel ze). Instantie Ages gaf mij aan dat geldigheid QR code van kinderen niet aangepast zou worden daar er voor hun geen booster beschikbaar is…zo zijn er heel nog heel veel onduidelijkheden voor kinderen van 15+ tot 18 jaar (au vraagt een booster en die is er niet en is nog niet goedgekeurd door de EMA en Gezondheidsraad). Kinderachtig dat AU zo flauw doet richting ons en met name kinderen van 15+ tot 18 jaar. Hoop dat de regels snel gaan veranderen en soepeler worden.

mbt vragen rond de Ninja pas bedoel ik dus om dit nummer (tel 0043 800500185) te bellen of te mailen;

Falls noch Fragen zum Holiday-Ninja-Pass offen bleiben, kontaktieren Sie bitte das Team der „Sicheren Gastfreundschaft“ unter testungen@sichere-gastfreundschaft.at oder von Mo-Fr zwischen 9-12 Uhr unter der Nummer 0800/500185.

Wij worstelen ook met de Ninja pas… paar keer testen tijdens de vakantie vind ik een flink risico… Inmiddels is mij wel duidelijk na mailtjes van de Oostenrijkse ambassade en Agas, dat de Ninja pas wel een vereiste is voor een 12 jarige die dubbel gevaccineerd is.

Mijn vraag is: wordt de Ninja pas ergens geregistreerd. Kortom is het voldoende om met de Ninjapas en 1 negatieve PCR test in te reizen en daarna een skipas te kopen met 2G, of vraagt de accommodatie/lift toch om die extra testuitslagen op de dagen erna.

De huidige inreisregels zijn gelding tot 31 jan. Wat er daarna gebeurd is nog niet helder. We kunnen kosteloos annuleren tot 26 jan… De vraag is dus nemen we het risico of annuleren we Oostenrijk.

Wij worstelen ook met de Ninja pas… paar keer testen tijdens de vakantie vind ik een flink risico… Inmiddels is mij wel duidelijk na mailtjes van de Oostenrijkse ambassade en Agas, dat de Ninja pas wel een vereiste is voor een 12 jarige die dubbel gevaccineerd is.

Mijn vraag is: wordt de Ninja pas ergens geregistreerd. Kortom is het voldoende om met de Ninjapas en 1 negatieve PCR test in te reizen en daarna een skipas te kopen met 2G, of vraagt de accommodatie/lift toch om die extra testuitslagen op de dagen erna.

De huidige inreisregels zijn gelding tot 31 jan. Wat er daarna gebeurd is nog niet helder. We kunnen kosteloos annuleren tot 26 jan… De vraag is dus nemen we het risico of annuleren we Oostenrijk.

Marieke19 op 11 jan 2022 12:49

Dat snap ik niet, een Ninja pas staat toch gelijk aan een 2g beleid? Dus of twee x gevaccineerd of je maakt gebruik van de Ninja pas en moet dus af en toe testen?? Dat heb ik zo begrepen of is het toch weer anders?

Hier zie je hoe het werkt mbt de Ninja pas, mocht er zaken niet duidelijk zijn bel dan 0043 800555621. Voor veel ouders is het niet duidelijk met kinderen die 15 jaar zijn of ze nu wel of niet de Ninja pas kunnen gebruiken.
Heb er een die net 15 is geworden op 8 jan. 2007 en heb dus gebeld en hij kan dus gewoon de Ninja pas gebruiken.

Zie hier hoe het werkt met de Ninja Pas;
https://www.sichere-gastfreundschaft.at/holiday-ninja-pass/…

An wen kann ich mich wenden, wenn ich Fragen habe?

Falls noch Fragen zum Holiday-Ninja-Pass offen bleiben, kontaktieren Sie bitte das Team der „Sicheren Gastfreundschaft“ unter testungen@sichere-gastfreundschaft.at oder von Mo-Fr zwischen 9-12 Uhr unter der Nummer 0800/500185.

Gerjon op 11 jan 2022 09:48

Hoi Gerjon,

Dit heb ik gezien inderdaad! Maar wat mij onduidelijk blijft is of hij dan na die 3x verplicht testen klaar is. Of moet hij dan op dag 7 sowieso weer getest worden?!
Sorry hoor… Vind het allemaal niet heel duidelijk!

2G betekent: gevaccineerd (2 prikken plus eventueel booster) óf genezen (herstelbewijs, niet ouder dan 180 dagen). De Ninja-pas kan als vervanging van 2G gelden, maar is niet nodig als je kind voldoet aan 2G.

Wij worstelen ook met de Ninja pas… paar keer testen tijdens de vakantie vind ik een flink risico… Inmiddels is mij wel duidelijk na mailtjes van de Oostenrijkse ambassade en Agas, dat de Ninja pas wel een vereiste is voor een 12 jarige die dubbel gevaccineerd is.

Mijn vraag is: wordt de Ninja pas ergens geregistreerd. Kortom is het voldoende om met de Ninjapas en 1 negatieve PCR test in te reizen en daarna een skipas te kopen met 2G, of vraagt de accommodatie/lift toch om die extra testuitslagen op de dagen erna.

De huidige inreisregels zijn gelding tot 31 jan. Wat er daarna gebeurd is nog niet helder. We kunnen kosteloos annuleren tot 26 jan… De vraag is dus nemen we het risico of annuleren we Oostenrijk.

Marieke19 op 11 jan 2022 12:49

Dat snap ik niet, een Ninja pas staat toch gelijk aan een 2g beleid? Dus of twee x gevaccineerd of je maakt gebruik van de Ninja pas en moet dus af en toe testen?? Dat heb ik zo begrepen of is het toch weer anders?

Evelien2 op 11 jan 2022 13:16

De Ninjapass is bedoelt voor kinderen tussen de 12 en 15 jaar die niet volledig gevaccineerd zijn, zij ze dit wel dan geldt de ninjapas niet dan voldoe je al aan de 2G regeling.

Volgens de officiele regels moeten 12-15jarigen uit Virusvariantgebieden (Nederland) naast hun volledige vaccinatie ook nog de Ninja-pass hebben, maar ik begrijp uit andere topics dat dit nergens meer wordt gecontroleerd of gevraagd.
Het kan natuurlijk altijd dat ook hierop de controle strenger zal worden/is geworden.
Ik verwacht eigenlijk wel dat nederland na 31-1 van de lijst af gaat, omdat Omikron dan allang ook in Oostenrijk dominant is, en wij niet meer in volledige lockdown.

Volgens de officiele regels moeten 12-15jarigen uit Virusvariantgebieden (Nederland) naast hun volledige vaccinatie ook nog de Ninja-pass hebben, maar ik begrijp uit andere topics dat dit nergens meer wordt gecontroleerd of gevraagd.
Het kan natuurlijk altijd dat ook hierop de controle strenger zal worden/is geworden.
Ik verwacht eigenlijk wel dat nederland na 31-1 van de lijst af gaat, omdat Omikron dan allang ook in Oostenrijk dominant is, en wij niet meer in volledige lockdown.

Suuski op 11 jan 2022 14:07

Hoi hoi,

We willen dit natuurlijk goed voor elkaar hebben. Mocht er gecontroleerd worden dat het dan ook goed is!
Weet jij dan misschien als mijn zoontje 3x heeft getest dat het dan klaar is.
Want we gaan namelijk langer dan 1 week op vakantie!
Inderdaad hopelijk worden de regels aangepast en is het niet meer zo ingewikkeld allemaal.
Alvast bedankt.
Groetjes!!

Volgens de officiele regels moeten 12-15jarigen uit Virusvariantgebieden (Nederland) naast hun volledige vaccinatie ook nog de Ninja-pass hebben, maar ik begrijp uit andere topics dat dit nergens meer wordt gecontroleerd of gevraagd.
Het kan natuurlijk altijd dat ook hierop de controle strenger zal worden/is geworden.
Ik verwacht eigenlijk wel dat nederland na 31-1 van de lijst af gaat, omdat Omikron dan allang ook in Oostenrijk dominant is, en wij niet meer in volledige lockdown.

Suuski op 11 jan 2022 14:07

Hoi hoi,

We willen dit natuurlijk goed voor elkaar hebben. Mocht er gecontroleerd worden dat het dan ook goed is!
Weet jij dan misschien als mijn zoontje 3x heeft getest dat het dan klaar is.
Want we gaan namelijk langer dan 1 week op vakantie!
Inderdaad hopelijk worden de regels aangepast en is het niet meer zo ingewikkeld allemaal.
Alvast bedankt.
Groetjes!!

Lokkie1981 op 11 jan 2022 14:17

Dat weet ik niet. Voor de normale Ninja-pass worden Oostenrijkse kinderen elke week opnieuw getest, dus ik zou verwachten dat je dan op dag 7 idd weer moet testen omdat dan een nieuwe week begint. maar bel dat eerder genoemde telefoonnummer en vraag het daar.

@Suuski, het idee achter de Ninjapas is dat niet gevaccineerde kinderen ook kunnen skiën, en ook buitenlandse kinderen kunnen hier gebruik van maken (staat gelijk aan 2G). Het is alleen jammer dat Oostenrijk voor ouderen kinderen die niet in aanmerking komen voor de Ninja pas en volwassen extra maatregelen treffen om AU binnen te komen. Als een kind twee keer een vaccinatie heeft gehad krijgt hij/zij een liftpas en hoef je niet gebruik te maken van de Ninjapas. Anders kan je nog instantie bellen die over de Ninjapas gaat of instantie Ages. Er staan voorbeeld genoemd in de Ninja pas wat je kan aanhouden om volgend de regels dan een liftpas te kunnen krijgen en wanneer dus nieuwe testen gedaan moeten worden, bel anders even met 0043 800500185 als het handiger is om een andere volgorde aan te houden wat weer afhankelijk is wanneer je aankomt in AU en wilt skiën. Dus het is bedoeld voor kinderen die niet volledig zijn gevaccineerd en hiermee wel kunnen skiën…

vanaf de site austria info:
Das gilt für Kinder
Ausnahmen gelten auch für nicht vollständig geimpfte bzw. nicht genesene Kinder im schulpflichtigen Alter ab 12 Jahren (bzw. für nicht geboosterte Kinder bei der Einreise aus einem Virusvariantengebiet). Sie können mit einem Nachweis aus dem sogenannten „Ninja-Pass“ bzw. „Holiday-Ninja-Pass“ einreisen,

Voor virusvariantgebieden moeten alle niet-geboosterde kinderen dus ook een Holiday-Ninja pass om niet in quarantaine te hoeven. En aangezien boosters voor kinderen nog niet mogelijk zijn, zou dat dan gelden voor alle nederlandse 12-15jarigen.
Mijn kinderen zijn jonger, maar anderen hebben hier geschreven dat niemand meer om een Ninjapass heeft gevraagd na inreizen. Dat wil niet zeggen dat niemand ooit gecontroleerd zal worden.
(Net zoals er ook nog geen 16 en 17jarigen zijn weggestuurd).

*bericht bewerkt door Suuski op 11 jan 2022 17:24

Toevallig afgelopen week gebeld met deze vraag naar AGES, voor mijn zoon van 12. Omdat hij 2x gevaccineerd is met zijn laatste prik in december, hoeft hij geen ninjapas. Hij voldoet met een geldige negatieve PCR test aan de inreisregels.

Toevallig afgelopen week gebeld met deze vraag naar AGES, voor mijn zoon van 12. Omdat hij 2x gevaccineerd is met zijn laatste prik in december, hoeft hij geen ninjapas. Hij voldoet met een geldige negatieve PCR test aan de inreisregels.

Theo1 op 11 jan 2022 17:32

Hoi Theo,

In dit geval helaas voor ons! Onze zoon heeft nog geen vaccinatie gehad! Wel een herstelbewijs en evt 1 vaccinatie als we die nog voor onze vakantie geven! Maar dan alsnog voldoet hij niet aan alle eisen en zal hij gebruik moeten maken van de NinjaPass…

H

Toevallig afgelopen week gebeld met deze vraag naar AGES, voor mijn zoon van 12. Omdat hij 2x gevaccineerd is met zijn laatste prik in december, hoeft hij geen ninjapas. Hij voldoet met een geldige negatieve PCR test aan de inreisregels.

Theo1 op 11 jan 2022 17:32

Dat klopt denk ik niet en ik zie hier vaker staan dat je geen ninja pass hoeft als je kind 2x gevaccineerd is. Kinderen van boven de 12 worden gelijk gesteld aan de regels voor volwassenen dus 2x gevaccineerd + een booster + PCR
Omdat niet alle kinderen de mogelijkheid hebben om daar aan te voldoen hebben ze de ninja pass bedacht.
Ik hoop eigenlijk dat kinderen tussen de 12 en de 18 in Nederland ergens de komende weken de mogelijkheid krijgen om ook een booster te nemen (moet nog worden goedgekeurd)
Het staat nergens echt goed omschreven maar volgens mij is de ninja pass dan niet nodig omdat het kind dan gewoon gelijk staat aan de regels van volwassenen
Dan nog wel 1x een pcr test (voor zolang nederland op de virusvariantlijst staat)

2x gevaccineerd zonder booster is dus niet voldoende om binnen te komen in Oostenrijk (wel om een skipas te kopen)

*bericht bewerkt door Sneek op 11 jan 2022 19:28

Hier nog even ter info:
https://www.austria.info/nl/praktische-info/coronavirus-info…
Een kind van deze leeftijd dat 1 of 2 vaccinatie heeft gehad of hersteld en gevaccineerd is moet ook voldoen aan de eisen van het Holiday Ninja Paspoort.

Heeft iemand ook een officieel bericht vanuit Oostenrijk dat een kind van 12 jaar die 2x gevaccineerd is en een booster heeft gehad geen ninja pass hoeft?
(voor het geval dat boosters de komende weken beschikbaar komen voor kinderen)

*bericht bewerkt door Sneek op 12 jan 2022 06:53

@Theo1
helaas zit ik ook in dat geval. Ik dacht dat ik klaar was, hebben een 13 jarige en een 15 jarige beiden 2x gevaccineerd.
Dus ik dacht ook gewoon een negatieve pcr test nodig voor inreis Oostenrijk. Nadien gewoon 2G (hun vaccinaties).
Ware het niet dat het vaccin (2de) vanaf 01/02/2022 niet meer geldig is tot 6 maand ipv 9 maand. Dus alsnog hebben we nu de ninja pas nodig voor deze beide kids.

@Theo1
Ages heb ik gebeld en die geeft aan dat geldigheid mbt kinderen niet aangepast wordt van 9 maanden naar 6 maanden en als reden geven ze aan dat er voor hun nog geen booster beschikbaar is. Misschien handig zelf ook even te bellen met 0043 800 555 621 aangezien er soms weer anderen info komt van de instantie Ages…de regels zullen nog wel veranderen de komende weken…vraag ligt ook bij de EMA en Gezondheidsraad of kinderen van 18- een booster voorgesteld krijgen…en dan maar hopen dat niemand vlak voor vertrek positief getest gaat worden (kortom niks is zeker)…leuk he deze voorbereidingen (het was wel eens anders…).

@Gerrit, het verschil bij mijn zoon is dat zijn laatste vaccinatie vorige maand is geweest. Dus zitten er tot ons vertrek eind volgende maand maar 2,5 maand tussen. Vandaar dat hij niet de ninja-pas maar een negatieve PCR nodig heeft.

@Lokie1981
een herstelbewijs geld als 2G en jouw zoon heeft dus geen ninja pas nodig (als het herstel niet ouder is dan 6 maand natuurlijk)

See answer from AGES
Dear Mr. Gerrit,

yes, for the stay if the kids are recovered in the last 6 months they would also fulfill the 2G-rule.

And for the vaccinated kids/17-year-old: the 2nd vaccine can’t be older than 6 months (or the booster not older than 9 months).

Best regards,

Your AGES request management
@Gerjon
op welke leeftijd doel je waarvoor de termijn niet gaat aangepast worden van 9 maand naar 6 maand?
Staat dat nu al ergens beschreven op de site van AGES (onafhankelijk dat er wel nog één en ander kan wijzigen de komende weken).
Ik zou dat nu graag zwart op wit zien staan en geeft toch al een zekere geruststelling. Alvast bedankt voor het antwoord.

@Gerrit, ik heb tijdje geleden Ages gebeld (+ instantie die over de Ninaja passen) maar handig om zeker zelf ook te bellen en te checken wat ze jou vertellen en deze informatie te delen:). Mijn conclusie was nav gesprek met de instanatie Ages dat informatie die op de Reisapp staat en op de stite van de ambassade niet helemaal klopt (of Ages heeft mij verkeerde info gegeven)…(iedereen wil nu 100% zekerheid en ik maak mij liever ook druk of er nu wel of niet voldoende sneeuw is dan dat gezeik over corona). Het zal voor alle gezinnen met kinderen gedoe zijn om werk af te ronden, zaken rond school, boosters op tijd te hebben, PCR testen, wel/geen gebruik Ninja pas, corona regels die nog kunnen veranderen, inpakken (en nog zaken kopen qua kleding of andere zaken) en dan maar hopen dat er niemand vlak voor vertrek besmet raakt of in au…dus 100% zekerheid is er nu even niet helaas, wel mooi vooruitzicht dat er een dik pak sneeuw ligt…uit ervaring kan ik zeggen en denk dat alle gezinnen het gaan ervaren dat er extra hobbels te nemen zijn om nu in au te komen, ik zie die hobbels liever alleen op de piste in au:). Maar als je over een x aantal weken in AU bent en er ligt een dik pak sneeuw is het genieten!!!

*bericht bewerkt door Gerjon op 12 jan 2022 11:28

Toch lastig voor 15 plussers. Wij hebben 17 jarige in huis. Meteen gevaccineerd toen het kon. Eind januari is zijn 2e vaccinatie 6 maanden geleden. Oostenrijk in de voorjaarsvakantie gaat dan niet lukken. Over een booster voor deze leeftijd categorie heb ik nog niet gehoord… Hij wordt pas na de zomervakantie 18… Ninjapass is niet voor hen…

Zou fijn zijn als Europa hetzelfde met leeftijdcategorien zou omgaan…

Krijgen Oostenrijkse tieners (15-17 jarige) wel al een booster?

Hallo,
Nog even een aanvulling hierop. Voor wie dit ook speelt.
Ik heb ook contact gehad met AGES omdat de 2e vaccinatie van onze 12 jarige zoon precies midden in onze vakantie 6 maanden (180 dagen) geleden is.
Ze geven aan dat de geldigheid van 6 maanden ook gaat gelden voor kinderen.
Hij moet vanaf de dag dat zijn vaccinatie “verloopt” de holiday ninja pass gaan gebruiken en dat houdt voor hem in dat wij hem 2x een PCR moeten laten doen.
Onze 13 jarige dochter heeft corona gehad in dec 2020, eerste vaccinatie in juli 2021 en 2e vaccinatie eind december. Zij hoeft buiten de PCR om Oostenrijk binnen te komen (als dat in de krokus nog steeds zo is) geen extra PCR testen te doen tijdens de vakantie.

Wat ze dus tegen Gerjon hebben gezegd komt niet overeen met de informatie die ik gekregen heb. Helaas.

Dus dan wordt het toch de Ninja pas gebruiken helaas (als ze ondertussen niet even besmet raken en of de regels weer aanpassen)…wel handig die EU en landen met eigen regels…van de gekke dat kinderen van 15+ tot 18 jaar die geen booster kunnen krijgen er geen oplossing is. Duitse kinderen zie je nu ook niet veel in AU daar deze na terugkomt in Duitsland in quarantaine zouden moeten kortom blijkbaar willen ze een bepaalde groep(en) even niet zien in AU. Of nog even afwachten of 18- toch een booster kan krijgen wat medio deze maand bekend zal worden…(vraag ligt bij de EMA en Gezondheidsraad).

*bericht bewerkt door Gerjon op 12 jan 2022 12:24

@Gerjon
Kan je de link meedelen dat medio deze maand de beslissing vd booster gaat vallen.

Alvast bedankt!

zie hierbij vraag richting de gezondheidsraad van minister de Jonge in zijn vorige positie (zie andere topic waarin iemand gemeld heeft dat half jan. beslissing zou volgen…);
https://www.gezondheidsraad.nl/aankomende-adviezen/documente…

Heb ook nog even op de EMA website gekeken en dan zie ik wel vaccins die goedgekeurd zijn van 12-17 jaar maar zie geen andere info en je kan ze per mail een vraag stellen en heb ik gedaan (geen idee of ik antwoord ga krijgen op mijn vraag).

CDC in de US heeft de booster al goedgekeurd van 12-17 jaar (ja, in de US doen ze niet zo moeilijk met het prikken van kinderen); https://www.cdc.gov/media/releases/2022/s0105-Booster-Shot.h…

*bericht bewerkt door Gerjon op 12 jan 2022 14:00

@Gerjon
ja ik ben van Belgie. Dus die beslissing zal wel niet opgaan zeker dan…

@Gerrit, ik dan dat jij Alexander even moet bellen/mailen/appen:). In alle covid zaken was BE vaak sneller dan NL maar nu even niet…

*bericht bewerkt door Gerjon op 12 jan 2022 14:03

Plaats een reactie