Off-piste skiën met GS ski

Hallo allemaal,

Sinds 3 seizoenen ski ik inmiddels op een GS-ski (Head Worldcup Rebels i.speed Pro, lengte 180, radius 18). Ben zelf 1.84. Ski al zo’n 25 jaar, meerdere weken per jaar. Ja, de ski’s zijn op de meeste dagen overkill, vooral bij de eerste en laatste liften (en buiten kerst/carnaval) komen ze beter tot hun recht. Maar het kost me weinig moeite om kort en lang ermee te skiën, hoge snelheden moeiteloos aan te tikken, en de ski’s hebben zo’n grote potentie dat de rek er nog lang niet uit is. Dus dik tevreden!

In al die jaren maak ik de meeste meters op de piste, maar af en toe ook off-piste (met name bij verse sneeuw; al pak ik dan ook vaak mijn snowboard).

Wat ik me nu vooral afvraag; de ski’s zijn hier natuurlijk niet voor bedoeld, merk dat het bij vlagen ook veel kracht kost.
Maar heeft het nut om de komende jaren te focussen op verbeteren van off-piste techniek op deze ski’s? Of is een setje ernaast kopen dan toch slimmer? Dat laatste is misschien makkelijker; maar door de jaren heen ben ik altijd gewend geweest om met de snellere typen ski’s ook off-piste te gaan.
Maar wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Eeen paar opmerkingen:

1 een GS ski met een radius van 18 meter is niet een echte GS ski’s. Die zitten op serieus niveau op 30+ meter.
2 met elke ski kun je alles maar of het het plezier geeft ?
3 Off piste wordt een stuk gemakkelijker met een bredere ski met rocker en met name een soepelere tip.

maw neem er een setje bij met minimaal 90 liefst 100 mm onder de voet.
Ik ski zelf op de Nordica Enforcer met 100 mm onder de voet en 193 cm lengte. Op de piste skiet die als een GS en off piste geeft die een enorme bak aan float die met een lucifer mist.

Mask het jezelf niet te moeilijk en volg @spam s verhaal

Edwin van Riel

Er zijn veel betere ski’s om off-piste mee te gaan, maar ik begrijp je vraag wel. Toen ik begon met skiën zo’n 25 jaar geleden, de periode waarin carve ski’s hun intrede deden, was er niet veel anders en ging je ook daar mee off-piste. Vergeleken met de piste ski’s vandaag zijn mijn oude carvers spoorweg rails met 61mm onder de voet. Met de nodige conditie en kracht gaat dat natuurlijk allemaal.
Nu heb ik een set Rossignols LT/GS 2018 en daar beleef ik enorme lol mee op pistes die zich daar toe lenen (bv zowat alles in Ischgl/Samnaun) … van die langgerekte racebanen waar je lekker op snelheid in grote bochten de gas er kan op leggen. In mindere condities, drukke pistes of erg gevarieerde pistes merk ik wel dat het me zwaarder wordt naarmate de leeftijd vordert. Idem voor stukjes naast de piste. Dan moet je zo’n GS ski op kracht skiën en dat wordt wat minder makkelijk mettertijd. Off-piste zijn het natuurlijk duikboten die te stijf zijn met harde tips en te weinig float en rocker hebben, vergeleken met een brede en lichtere all-mountain of freeride ski.
Ik denk zelf ook aan een extra setje voor slechte dagen, bij dumps en om de off-piste eens echt te gaan verkennen, maar daar moet ik me nog in verdiepen. Alles voorbij 75mm en piste materiaal, daar ben ik echt niet in thuis 🤔

*bericht bewerkt door Hupla op 10 jan 2022 21:44

tot 86 mm onder de voet wordt tegenwoordig als piste (licht allmountain) bestempeld. op de piste geeft die breedte wat extra comfort bij losse en erg zachte sneeuw.

Off-piste heb je echt meer gemak van een ski daarbij bij past. Ook daar heb je veel verschillen. De een wil breed onder de voet soepele tip en licht. De ander gaat meer voor de mammoet tanker, de ander voor wat stijver (met tail zonder rocker) omdat ook in couloirs geskied wordt. Dan is er nog de vraag rocker voor en of ook achter (denk aan effectieve kantenlengte tov remvermogen) of zelfs twintip die vaak ook prima off-piste te skiën zijn omdat ze wat soepeler zijn. maw veel (zelf)onderzoek te doen.

Ik heb zelf ook de Head world cup rebels I speed pro 176, en ben echt fan van deze ski.
Maar ik ga er niet graag mee off piste, daar zijn ze mijns inziens veel te stijf voor deze kanonnen.
Dus als je het mij vraagt een setje ernaast kopen.
Een bredere en soepelere lat zou ik zeggen.

Verkeerde land geboren....

Dank voor de reacties!
Een setje erbij is wellicht iets voor volgend seizoen, ga me daar maar eens in verdiepen na dit seizoen; dit jaar nog 2 weken in het vooruitzicht, maar wacht nog even met de portemonnee trekken denk ik. Voorpret voor volgend seizoen… aan de reacties te zien is ook hier de keuze reuze, en de afwegingen weer eindeloos :)
@hupla inderdaad, op die racebanen in Ischgl komen ze goed tot hun recht!

Ik heb tweedehands setje jaren geleden gekocht (Atomic Automatic 102) voor de sneeuwrijke dagen. Ik heb ze vorige week 1 1/2 dag gebruikt en de rest van de week mijn piste ski.

May the ski force be with you !!

PB gestuurd met aanbod Blizzard Bonafides, 98 mm, 180 cm in goede staat.

@Aufgehts
Als de sneeuw het toelaat in de twee weken die je nog gaat, kan je misschien een dagje eens een bredere / nieuwere / meer off-piste gerichte lat huren, of zelfs een gewone all-mountain lat die alleen al breder zal zijn.

Probeer daar dan eens mee off-piste en dan weet je meteen wat meer hoe dat aanvoelt? :-)

Veel plezier, stay safe!

Het is o zo hard genieten.

@Hendrik5

Dat is inderdaad ook nog een optie! Evenals de optie van MrSKi.
Zoals @CJAHulskamp ook zegt, een tweedehands setje erbij voor die enkele dagen dat het (non-stop) sneeuwt, is eigenlijk al voldoende.

Even een knuppel in hoenderhoek!

  • Ja een off-piste skiet heel veel beter in off-piste terrein dan een GS ski.
  • Een betere off-piste techniek maakt dat het veel beter gaat! Hier heb je altijd meer aan dan beter materiaal! :-)
  • Een tweede paar ski’s is altijd leuk ;-)
  • Geen enkele off-piste ski skiet als een GS ski (ook de Enforcer, wat misschien wel mijn all-time favorite is, niet. Op dezelfde manier dat een GS ski nooit als een off-piste ski skiet).
  • Maar, maar, met een GS ski is prima poeder te skiën. Beter dan met heel veel andere piste ski’s. zeker als je een beetje vaart houdt is het echt prima te doen.
  • Al wil je hier bewijs voor kijk maar eens naar de lokale skiclubs als die even afsteken na hun wedstrijdtraining.

Al zoek je een excuus om een extra paar ski’s te kopen: je hebt absoluut een off-piste ski nodig :-)

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 11 jan 2022 17:50

Click. Click. Peace

Plaats een reactie