In veel Oostenrijkse horeca steeds meer contant dan met pin?

Ik krijg steeds vaker te horen, dat Oostenrijkse horeca de pinapparaten aan het uitzetten is en dat men liever ziet dat er contant wordt afgerekend. Ik snap de eventuele gedachten, maar hebben sommige van jullie hier al mee te maken? Sinds Apple Pay heb ik geen contant geld meer op zak. Ik vertrek vrijdag, dus ben benieuwd? Voor betalen van appartementen en hotels in Oostenrijk ben ik dit overigens wel gewend.

altijd zo geweest in Oostenrijk, dat je bij veel restaurants alleen contant kunt betalen. De reden waarom spreekt voor zich.

Ik dacht dat het juist al minder werd. Maar sowieso zorg ik altijd voor voldoende cash op zak. Er kan altijd een storing zijn ofzo, je wilt toch zorgen dat je kunt afrekenen.

Tip: neem cash uit Nederland mee, pinnen in Oostenrijk is duur! Ervaring : laatst 50 euro gepind, 3.99 kosten. Dus betaal zo veel mogelijk met pin als het kan (tanken, supermarkt, skipas etc) en bewaar je cash voor de berghut etc. Die zijn vaak cash-only of vragen geld voor pinnen. Soms is extra bijpinnen bij supermarkten ook mogelijk.
Voordeel is wel dat men nergens schrikt als je betaald met biljetten van 100, 200 of zelfs 500 euro.

Afgelopen weken viel mij het inderdaad ook op dat er juist weer meer wordt gevraagd om contant te betalen… Enorm jammer, ik ben nu zo gewend aan contactloos betalen met mijn mobiel en het ging juist de goede kant op in Oostenrijk.

200,00 pinnen kost 5,00 extra bij de bank.
Op de piste zijn wonderbaarlijk vaak storingen met de pin apparatuur…
Dus cash betalen onderweg op de pistes. Snap het wel maar makkelijk is anders!

Neerslag maakt niet gelukkig, gelukkig maken ze sneeuw...

“Nur Bar” mensen zijn verstandige mensen. Op vakantie altijd een flinke stapel cash op zak hebben luitjes. Dat is niet alleen handig wanneer je de file voor wilt blijven, maar ze in je overnachtingshotelletje toch alleen cash blijken te accepteren… maar ook in tal van andere situaties die je op vakantie kunnen overkomen. Van autopech, tot ziekenhuis bezoek, tot een stukje omkoping om nou net wel die ene tent binnen te komen of eerder aan de beurt te zijn, of omdat veel uitbaters nu eenmaal gewoon van cash houden en dus eerder geneigd zijn je morgen wel dat tafeltje in de zon toe te bedelen na je cash betaling met leuke fooi.

*bericht bewerkt door Shane op 12 jan 2022 22:52

I can stick uphill ice, on my saucer...

Niet van deze tijd, dat gesjouw met cash. Maar je blijft natuurlijk wel lekker onder de radar van de belastingdienst.

Life is what happens while you were checking your phone

Bizar dat voor sommigen wat cash geld op zak hebben zo problematisch is…
Mijn ervaring is trouwens dat de laatste jaren pinnen in berghutten heel langzaam steeds gebruikelijker wordt. Maar zou daar nooit 100% op vertrouwen.

The mountains are calling and I must go ~ John Muir

Steeds vaker uitzetten? In Oostenrijk is het haast een uitzondering als je wél met pin kan betalen ;-) In elk geval in mijn korte carrière als snowboarder (afgelopen 8 jaar) vaker gehad dat ik NIET met pin kon betalen dan wel… Al kan je de laatste jaren, zoals @Sebastiaan zegt, voor mijn gevoel juist vaker met pin betalen.

A bad day of snowboarding still beats a good day in the office

Ik spaar het hele jaar zegelboekjes bij de alberthein die ik als cash meeneem… Ook in Frankrijk kan je niet altijd pinnen.

Zeker in de berghutjes aan de piste moet vaak contant betaald worden.

Met skiën kom je echt tot rust.

In het Zillertal is in ieder geval niks veranderd en kan je bijna overal nog steeds pinnen.

200,00 pinnen kost 5,00 extra bij de bank.
Op de piste zijn wonderbaarlijk vaak storingen met de pin apparatuur…
Dus cash betalen onderweg op de pistes. Snap het wel maar makkelijk is anders!

HV180 op 12 jan 2022 21:48

Kosten voor pinnen binnen een euroland.Welke bank heb jij?

200,00 pinnen kost 5,00 extra bij de bank.
Op de piste zijn wonderbaarlijk vaak storingen met de pin apparatuur…
Dus cash betalen onderweg op de pistes. Snap het wel maar makkelijk is anders!

HV180 op 12 jan 2022 21:48

Kosten voor pinnen binnen een euroland.Welke bank heb jij?

jannie20 op 13 jan 2022 15:26

Hangt van bank tot bank af. Meestal gewoon even pinnen bij een normale bank. Pinnen aan automaten die her en der opgesteld staan kost altijd geld. Als ik bij Raiffeisen ga pinnen of de Sparkasse heb ik nog geen enkele euro betaald. En ik snap eigenlijk ook niet dat daar zo moeilijk over gedaan wordt. Kleingeld hou ik nooit over, want dat is de fooi. Zelfs een rekening opsplitsen voor een groep van 10 is nooit te veel gevraagd in Oostenrijk, dus daar tegenover hoort ook wat vind ik. Nergens zo snel bediend.

*bericht bewerkt door Joy85 op 13 jan 2022 15:42

Afgelopen jaar bij de sparkasse moeten betalen voor pinnen. Ik zelf zit bij de abn amro.
Verder viel me juist in december op dat ik zo vaak kon pinnen, ik was in Kitzbühel. Zelfs contactloos, ik dacht dat dat lag aan corona maar ja misschien toevallig.
Maar over het algemeen in Duitsland en Oostenrijk altijd zorgen dat je genoeg cash mee neemt.

Ik vind juist ook dat men steeds vaker met pin kan betalen in Oostenrijk. Een enorme toename in vergelijking met zo’n 5 jaar geleden.

Ik ben deze week in Ischgl en het valt mij inderdaad op, dat er steeds minder met pin kan worden betaald. Met excuses dat het bereik op de berg slecht is, maar ondertussen wel een gratis WiFi voor de klanten in de lucht hebben. 😉
En inderdaad pinnen bij de bank wordt overal standaard 3.99 of meer in rekening gebracht. Dus neem cash mee de berg op en pin geen kleine bedragen bij de banken.

*bericht bewerkt door Carel op 13 jan 2022 21:26

You're stronger than the mountain!

In het Zillertal is in ieder geval niks veranderd en kan je bijna overal nog steeds pinnen.

JWWietsma op 13 jan 2022 13:35

Ik ben nu in het Zillertal, en pinnen nou nee nee hoor is bij sommige grote hutten mogelijk maar verder nein !

Neerslag maakt niet gelukkig, gelukkig maken ze sneeuw...

Bizar. Je zou toch verwachten dat in 2022 betalen met een kaart tot de standaard klantenservice behoort.
Ik vraag me af hoe dat gaat met een jonger publiek. Die vertrekken op reis met een smartphone en een mapje met betaalkaarten, waar in het allerbeste geval een opgevouwen briefje van 10€ tussenzit.
Geen cash is ook veel veiliger een relaxer ivm diefstal.

Wij hebben in Leogang, skiwelt, zell am see geskied vorige week en konden juist overal pinnen bij de restaurants. Wij hebben wel altijd contant geld bij ons omdat er een kans is dat ze geen pin hebben. Uiteindelijk nergens hoeven te gebruiken, alleen voor onze accommodatie.
Geld betalen om te pinnen vertik ik, dus inderdaad soms even de juiste bank zoeken.

k vraag me af hoe dat gaat met een jonger publiek. Die vertrekken op reis met een smartphone en een mapje met betaalkaarten, waar in het allerbeste geval een opgevouwen briefje van 10€ tussenzit. § Errant op 15 jan 2022 10:01

Dat is dan wel heel erg dom. Als je naar een land gaat waar nog altijd veel met cash betaald wordt dan heb jij je aan te passen, niet andersom. Jij hebt als klant maar te zorgen dat je kan betalen.

The mountains are calling and I must go ~ John Muir

Pinnen reuze handig maar ik vind cash prima je weet wat je hebt, hoeveel er op is gegaan niet storings gevoelig. .Alleen jammer dat er bij de banken steeds vaker pin kosten betaald moeten worden. Maar ja die paar euro.

k vraag me af hoe dat gaat met een jonger publiek. Die vertrekken op reis met een smartphone en een mapje met betaalkaarten, waar in het allerbeste geval een opgevouwen briefje van 10€ tussenzit. § Errant op 15 jan 2022 10:01

Dat is dan wel heel erg dom. Als je naar een land gaat waar nog altijd veel met cash betaald wordt dan heb jij je aan te passen, niet andersom. Jij hebt als klant maar te zorgen dat je kan betalen.

Sebastiaan op 15 jan 2022 10:20

Is het niet eerder dom dat ondernemers zich niet aan hun klanten en aan de realiteit van 2022 aanpassen?

*bericht bewerkt door Errant op 15 jan 2022 10:41

.

*bericht bewerkt door Errant op 15 jan 2022 10:41

Ik vind het ook wel wat hebben, met een stapel cash op vakantie. Het zou nog mooier zijn als het schillingen waren, voor het vakantiegevoel.
Bovendien helpt het om de kosten een beetje bij te houden, want het vliegt al je zak uit. Als je alles pint heb je geen idee hoeveel je nou uitgeeft.

Bovendien helpt het om de kosten een beetje bij te houden, want het vliegt al je zak uit. Als je alles pint heb je geen idee hoeveel je nou uitgeeft.

Jay op 15 jan 2022 10:42

Ik denk dat het gevoel dat je beter bij kunt houden hoeveel je uitgeeft met cashgeld ook een generatie dingetje is… Via je bankapp (of een andere) kan je alle transacties natuurlijk ook nog terugzien + veel makkelijker potjes maken voor specifieke doelen…

Cash is extreem ouderwets maar wel handig als je een dubbele boekhouding voert. We kennen toch de nieuwsberichten wel uit Flachau? Dat is toch de belangrijkste reden?

Waar het kan betaal ik met een kaart, maar door schade en schande wijs geworden hebben we wel cash bij ons. Toch ging dat de vorige vakantie mis (lag het contante geld nog in het appartement) en kon ik alsnog weer naar beneden skiën om snel te pinnen :).

Ik heb ook wel het idee dat je op heel veel plekken inmiddels met een kaart kan betalen in Oostenrijk, ook kleine bedragen zijn vaak geen probleem meer…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Cash is gewoon geld. Geen probleem om het bij je te hebben. Als een berghut om wat voor reden dan ook geen kaarten accepteert moet dat gewoon kunnen. In Zweden zie je zo goed als nergens meer cash, in Oostenrijk en Duitsland nog bijna overal. Prima toch. Het is al makkelijk dat we op veel plekken dezelfde valuta hebben tegenwoordig. We hoeven toch niet overal een probleem van te maken

Ideale manier om van dat zwarte geld af te komen. Wordt het in Oostenrijk wit gewassen, ooh wacht…

Begrijp ze wel. En wat hierboven ook gezegd wordt, zou nooit alleen op elektronisch betaalmethode willen rekenen. Ga dan maar eens op reis in Azië.

Komop zeg, anno 2022 niet met PIN betalen. Een berghutje en zuiprondo hoog in de bergen alla, maar de rest toch niet meer!

Hey Dutchies

New here…but interested in your info…

Just to pick up on Austria & PIN …

Cash is king in Austria … it is not just in Ski Resorts

I lived and Worked in Vienna for a number of years…many bars etc ONLY accept cash in the Capital which often comes as a shock to tourists…

When the Mobile & Fixed Networks get hacked and taken down… Cash is King !

Plaats een reactie