In veel Oostenrijkse horeca steeds meer contant dan met pin?

Ik zie echt het probleem niet. Menig horeca in Nederland ziet overigens ook liever cash dan pin.
Sterker nog… Als je je daar mee bezig kunt houden en geen andere zorgen hebt, dan heb je toch een heerlijke vakantie. ;)

Bij een berghut in Hopfgarten, vertelde de serveerster mij, dat ze een hele stapel rijbewijzen/ paspoorten heeft liggen van Nederlanders die niet contant konden betalen. Het was prachtig weer, groot terras, het werd voortdurend omgeroepen dat je alleen contant kon betalen. Onze ervaring verder in Skiwelt is, bij grote berghutten bij de gondel ( scheffau, Ellmau) was het mogelijk om met pinpas te betalen.

In het Zillertal is in ieder geval niks veranderd en kan je bijna overal nog steeds pinnen.

JWWietsma op 13 jan 2022 13:35

Ik ben nu in het Zillertal, en pinnen nou nee nee hoor is bij sommige grote hutten mogelijk maar verder nein !

HV180 op 13 jan 2022 21:34

Heb de hele week gepind, van groot tot klein.

k vraag me af hoe dat gaat met een jonger publiek. Die vertrekken op reis met een smartphone en een mapje met betaalkaarten, waar in het allerbeste geval een opgevouwen briefje van 10€ tussenzit. § Errant op 15 jan 2022 10:01

Dat is dan wel heel erg dom. Als je naar een land gaat waar nog altijd veel met cash betaald wordt dan heb jij je aan te passen, niet andersom. Jij hebt als klant maar te zorgen dat je kan betalen.

Sebastiaan op 15 jan 2022 10:20

Is het niet eerder dom dat ondernemers zich niet aan hun klanten en aan de realiteit van 2022 aanpassen?

Errant op 15 jan 2022 10:38

Als je in een land te gast bent heb jij de gewoonten en gebruiken daar te respecteren, net zoals wij dat in BE/NL verwachten van de toeristen die hier te gast zijn.

Wij hebben in Antwerpen ook weer mogen merken dat een aantal Noorderburen het nodig schijnen te vinden ons te vertellen hoe wij onze zaken best regelen.

*bericht bewerkt door DavidW op 18 jan 2022 08:54

k vraag me af hoe dat gaat met een jonger publiek. Die vertrekken op reis met een smartphone en een mapje met betaalkaarten, waar in het allerbeste geval een opgevouwen briefje van 10€ tussenzit. § Errant op 15 jan 2022 10:01

Dat is dan wel heel erg dom. Als je naar een land gaat waar nog altijd veel met cash betaald wordt dan heb jij je aan te passen, niet andersom. Jij hebt als klant maar te zorgen dat je kan betalen.

Sebastiaan op 15 jan 2022 10:20

Is het niet eerder dom dat ondernemers zich niet aan hun klanten en aan de realiteit van 2022 aanpassen?

Errant op 15 jan 2022 10:38

Als je in een land te gast bent heb jij de gewoonten en gebruiken daar te respecteren, net zoals wij dat in BE/NL verwachten van de toeristen die hier te gast zijn.

Wij hebben in Antwerpen ook weer mogen merken dat een aantal Noorderburen het nodig schijnen te vinden ons te vertellen hoe wij onze zaken best regelen.

DavidW op 18 jan 2022 08:52

Ja daar hebben wij Nederlanders wel een handje van hè. Wij zijn het zo gewend dus het moet overal zo. Plus, je bent gelijk een belastingontduiker als je alleen contant wilt.

Ik krijg steeds vaker te horen, dat Oostenrijkse horeca de pinapparaten aan het uitzetten is en dat men liever ziet dat er contant wordt afgerekend. Ik snap de eventuele gedachten, maar hebben sommige van jullie hier al mee te maken? Sinds Apple Pay heb ik geen contant geld meer op zak. Ik vertrek vrijdag, dus ben benieuwd? Voor betalen van appartementen en hotels in Oostenrijk ben ik dit overigens wel gewend.

Marpon op 12 jan 2022 19:28

ben vorige week in Schruns geweest, kom hier al jaren, terug in de tijd, alles cash en overal betalen voor geldopname bij de automaat.

Ik krijg steeds vaker te horen, dat Oostenrijkse horeca de pinapparaten aan het uitzetten is en dat men liever ziet dat er contant wordt afgerekend. Ik snap de eventuele gedachten, maar hebben sommige van jullie hier al mee te maken? Sinds Apple Pay heb ik geen contant geld meer op zak. Ik vertrek vrijdag, dus ben benieuwd? Voor betalen van appartementen en hotels in Oostenrijk ben ik dit overigens wel gewend.

Marpon op 12 jan 2022 19:28

afgelopen week in Schruns (Ostenrijk) geweest, terug in de tijd, overal op de piste cash betalen, geld opnemen bij alle bank kosten, minimaal 3,70 met max van 400 euro. In supermarkt kan je nog wel kostenloos pinnen.

Terug in de tijd, welkom in één Europa, welkom in de wereld van cash (wat ik al lang niet meer gewend ben).

1x in Mexico gestaan met een geblokkeerde creditcard en geen Pesos, gaat me nooit meer overkomen. Sindsdien altijd wat contant geld bij, en als ik dat niet heb, ga ik pinnen, ondanks eventuele bijkomende kosten. Je kunt er niet van uit gaan dat je overal maar met de pas kunt betalen, en dat de pas het blijft doen.

Coronatechnisch lekker handig ook, not…
Eten, handen bij de mond, met dezelfde handen het geld pakken, doorgeven aan bediening, die vervolgens weer eten brengt naar de volgende klant etc.
Contactloos betalen met telefoon, ideaal.
Betaal in NL al jaren niet meer cash. In Zwitserland deze kerstvakantie en in de zomer in de Franse Pyreneeën ook overal contactloos kunnen betalen, zelfs in de kleinste hoog gelegen berghutten.

Zal braaf flink wat cash opnemen voordat ik naar Oostenrijk ga. Maar praktisch, nee….
Hoe is jullie ervaring met pinnen / mogelijkheid contactloos betalen in Italië? (Gaan na 3 dagen Oostenrijk door naar de Dolomieten)

❄️

@Marije77 afgelopen vakantie in de Dolomieten op 1 klein hutje na, overal met pin kunnen betalen!

Hier in Obertauern ook, wordt wel overal gevraagd pin oder bar.

Disturbing the peace since 1975

Beetje een kick, maar in Frankrijk is het vaak onder de 10 euro liever contant. Hoe minder je punt, hoe duurder het voor de exploitant is. Wat de kosten waren konden ze me niet vertellen.

Weet iemand wat die kosten zijn? Kon het op internet niet vinden namelijk. Maar dat verklaart misschien de reden tot liever cash

Een week in Fiss geweest. alleen maar gepind. 1 hut gaf aan dat pinnen niet ging. Net te weinig contant bij. Toen we voorstelden dat 1 van ons 2 bleef zitten en de ander effe ging pinnen kwam de pinautomaat boven tafel.

Door de pin is de kans op fooi kleiner. Dat zal denk ik een reden zijn om voor contant te gaan.

Er hangen ook kosten aan de transacties. In Nederland gaat de voor zover ik weet over centen, maar in andere landen kan dat nog weleens wat hoger zijn. Als je op 1 drankje bijvoorbeeld al 25 cent transactiekosten hebt, gaat het natuurlijk al snel over een groot aandeel van de aankoop.

Ik werk zelf in de horeca. Pinnen is geen probleem (in BE verplicht intussen om het aan te bieden) en het is in BE gelijkwaardig.

Cash = meer kans op fooi, maar je laat je leiden door de klant in principe.
Wél is er door lage uurlonen in deze sector (bv. in BE) is het erg mooi voor de medewerkers als ze een paar euro’tjes per avond als bedanking extra krijgen.
Ik geef altijd fooi als ik degelijk (of beter) bediend wordt, omdat ik het zelf apprecieer.

Anderzijds elk bancontact machine kost geld op maandbasis, per transactie, … En ja je zal altijd wel ergens een betere deal kunnen vinden maar je bent bezig met een café en niet met het continu zoeken naar de extra besparing op je machinerie.

Het is o zo hard genieten.

Ik werk zelf in de horeca. Pinnen is geen probleem (in BE verplicht intussen om het aan te bieden) en het is in BE gelijkwaardig.

Cash = meer kans op fooi, maar je laat je leiden door de klant in principe.
Wél is er door lage uurlonen in deze sector (bv. in BE) is het erg mooi voor de medewerkers als ze een paar euro’tjes per avond als bedanking extra krijgen.
Ik geef altijd fooi als ik degelijk (of beter) bediend wordt, omdat ik het zelf apprecieer.

Anderzijds elk bancontact machine kost geld op maandbasis, per transactie, … En ja je zal altijd wel ergens een betere deal kunnen vinden maar je bent bezig met een café en niet met het continu zoeken naar de extra besparing op je machinerie.

Hendrik5 op 05 jan 2023 11:58

Anderzijds is met de juiste apparatuur de transactie sneller en minder fout gevoelig. Je hoeft geen geld te storten en te tellen. Ook heb je dan minder personeel nodig. Dus ik denk dat het uiteindelijk goedkoper is (Fooien niet meegerekend).

Als het telebankieren eruit ligt zoals gisteren bij de Rabo is er wel een probleem. Ik

Een week in Fiss geweest. alleen maar gepind. 1 hut gaf aan dat pinnen niet ging. Net te weinig contant bij. Toen we voorstelden dat 1 van ons 2 bleef zitten en de ander effe ging pinnen kwam de pinautomaat boven tafel.

Door de pin is de kans op fooi kleiner. Dat zal denk ik een reden zijn om voor contant te gaan.

Skizoeker op 05 jan 2023 10:32

In Fiss hadden ze een restaurant, waar ze met het pinapparaat kwamen en je zelf het bedrag in moest typen. Om zo een fooi te scoren…
:')

Het viel me vorige week op dat je in Westendorf (en de rest van skiwelt) op veel plekken niet (meer) kon pinnen. Echt opvallend veel hutten met een papiertje van “cash only” zelf bij grote tenten zoals de Gerry’s inn.

Ik snap heus wel dat je met cash wat meer kunt rommelen; maar de belastingsdienst is toch ook niet achtelijk.
Die verwachten toch een bepaalde omzet per vierkante meter en als je daar (ver) onder zit heb je wat uit te leggen lijkt me.

Ik geef altijd fooi als ik degelijk (of beter) bediend wordt, omdat ik het zelf apprecieer.

Hendrik5 op 05 jan 2023 11:58

Ik ook maar maar daarom moet ik niet cash betalen hè. :)
Je kan met de kaart betalen (pinnen voor de Nederlanders) en een fooi (cash) geven.
Een goede tip: kom je de eerste dag ergens en ben je van plan de komende dagen nadien daar nog te komen; geef een flinke fooi!
Je kan er zeker van zijn dat ze je daags nadien herkennen. Snellere, vriendelijke bediening en (vaak) vollere glazen zijn je beloning. :)
Ha, ha.

Bla, bla, bla.

Ik ga vanaf 24 januari een dag of 10 a 12 eerst naar Obereggen Italië. Hoe staat het daar eigenlijk met pin betaling op de pistes?
heb de jaatste 8 jaar wat in het Zillertall rondgehangen met de wintersport, en wie weet gaan de Dolomieten wel mijn nieuwe liefde worden …???
De ervaringen in Tirol waren wisselend, bij de wat luxere en grote restaurants was pinnen geen probleem, bij de kleinere berghutten was cash het enige betaalmiddel.
Geld opnemen in Oostenrijk was duur… erg duur. dus neem voordat je naar Oostenrijk gaat vooral genoeg en voldoende contant mee!

*bericht bewerkt door HV180 op 05 jan 2023 15:42

Neerslag maakt niet gelukkig, gelukkig maken ze sneeuw...

Dolomieten --> gewoon pinnen overal. Voor de zekerheid een beetje cash mee, uiteraard, maar je kan echt bijna overal pinnen.

*bericht bewerkt door Roy83 op 05 jan 2023 16:12

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Dolomieten vrijwel OVERAL pinnen allen niet in elke regio dat je ook fooi mee kan pinnen. Ik geef daarom doorgaans de fooi in de Dolomieten contant terwijl ik de rest met pin betaal.

Inderdaad, fooi kan ook met de kaart, maar, en spreek nu uit ervaring, mensen doen het minder.
Ze moeten dan een zeker bedrag ingeven en vinden dat moeilijk.
Terwijl ze wel de centen laten liggen: betalen met 20 voor een rekening van 18.70, en de rest laten ze voor je achter.
Uiteraard kan ieders ervaring anders zijn, en bedankt als je de horeca “fooit”!

Ze gaan niet 1.70 euro intypen, na jaren in horeca zijn het alleen erg gulle mensen die er dan wat mee doen.

Voor het tellen van geld heb je geen personeel nodig. Dat zou je lekker rustig einde vd shift met een biertje ;-)

Het is o zo hard genieten.

Mijn ervaring is dat het vaak alleen contant 💴 s maar als je dan een beetje zuur kijkt en zegt dat je niet genoeg hebt er toch een pinautomaat tevoorschijn komt. Voor de zekerheid altijd wat contant mee voor als het echt niet lukt

Ik heb in Oostenrijk al aardig wat Nederlanders ‘‘gered’’ die niet met een kaart konden afrekenen, die houden er in de bergen gewoon echt geen rekening mee lijkt het.

Overigens is het voor 99% gewoon smoesjes dat bereik en kosten, veel zaken hadden ook een pin en willen nu weer cash 😜. Is gewoon puur dat bij cash geld ze zelf kunnen kiezen hoeveel daarvan in de aangifte komt en hoeveel zwart in eigen zak:) Wat dat betreft apart dat Italië hierop voorloopt op Oostenrijk terwijl in Italië 40% van de gehele economie zwart geld is.

Wat een discussie eigenlijk voor niks… Hup wat cash in je zak en je kan uitgaven ook mooi beperken… Niks mis mee en ook niet moeilijk. Afhalen doe je aan een bank, waar het je misschien een kleinigheidje kost… of gratis mee van een Belgische / Nederlandse bank als je struikelt over het gemak voor 3-4 euro. Met 400-500 euro kom je al een heel eind lijkt me in Oostenrijk.
@ Franco, in Schruns / Montafon heb ik nochtans overal al met pin kunnen betalen de laatste jaren. Lokale restaurants in het dorp weet ik niet, maar op de berg was het nooit een probleem. Zelfs in de super gezellige oude keet aan het middelstation van Schruns. Wel alleen EC-Karte (Maestro). Master / Visa gaat meestal enkel voor de skipas. :)

Coronatechnisch lekker handig ook, not…
Eten, handen bij de mond, met dezelfde handen het geld pakken, doorgeven aan bediening, die vervolgens weer eten brengt naar de volgende klant etc.
Contactloos betalen met telefoon, ideaal.
Betaal in NL al jaren niet meer cash. In Zwitserland deze kerstvakantie en in de zomer in de Franse Pyreneeën ook overal contactloos kunnen betalen, zelfs in de kleinste hoog gelegen berghutten.

Zal braaf flink wat cash opnemen voordat ik naar Oostenrijk ga. Maar praktisch, nee….
Hoe is jullie ervaring met pinnen / mogelijkheid contactloos betalen in Italië? (Gaan na 3 dagen Oostenrijk door naar de Dolomieten)

Marije77 op 03 feb 2022 13:05

Corona is allang geen issue meer als je nu nog niet weet dat het geen contact virus is maar door de lucht en contant betalen is altijd beter.

*bericht bewerkt door Rogierhgv op 07 jan 2023 12:31

Daarnet nog eens flink geschrokken. Ging in looppas om pistolets gaan en had enkel bankkaart mee. Zal ook de laatste keer zijn. Wel gek dat oostenrijk hier niet aan meedoet. In België is het intussen verplicht om een elektronische mogelijkheid aan te bieden.

null

Franco, in Schruns / Montafon heb ik nochtans overal al met pin kunnen betalen de laatste jaren. Lokale restaurants in het dorp weet ik niet, maar op de berg was het nooit een probleem. § Joy85 op 06 jan 2023 08:29

In de restaurants op de berg in Montafon kun je je eten met pin betalen. Haal je echter drank aan de bar, dan is het ineens nur Bar. En beneden in de après ski idem: nur Bar.

Plaats een reactie