Status EMA booster 12 tot 17 jaar

Zie hierbij status die ik net per mail heb gekregen van de EMA mbt mijn vraag wanneer zij een booster goedgekeurd hebben voor kinderen in de leeftijdscategorie van 12 tot 17 jaar. Dit met als reden de regels die AU hanteert en dat per 1 februari de tweede prik niet meer 270 dagen geldig is maar 180 dagen. Hierdoor zouden meer kinderen gebruik moeten maken van de Ninja pas die gelijk staat aan 2G.

Aan onze vrienden Hugo en Ernst: Hugo heeft de vraag gesteld aan de Gezondheidsraad met de vraag om toch te starten met een booster in de leeftijdsgroep van 12-17 jaar. Gaat dit nog van start of wachten jullie tot de EMA over een hele poos met antwoord gaat komen en de krokus vakantie al voorbij is of kunnen deze kinderen als zij dit willen per direct een booster krijgen?

null

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 23 jan 2022 16:43

Ik heb zelf net gebeld met het RIVM en deze bevestigde dat deze vraag is gesteld, maar ze hebben daarover helaas nog geen verdere info over. Diep droevig.

Het kon wel eens snel gaan bij de EMA, het RKI in Duitsland adviseert nu ook om 12-17 jarigen te boosteren: https://www.rki.de/DE/Content/Kommissionen/STIKO/Empfehlunge…

Ik denk dat je niet al teveel hoop moet hebben op een tijdig besluit van de EMA, aangezien je uiterlijk een week of 2 à 3 voor vertrek wel uitsluitsel wil hebben ivm afspraak maken en evt. bijwerkingen waar je vlak voor vertrek niet op zit te wachten.

Uit dit bericht blijkt dat 12-15 nog niet eens ter beoordeling is voorgelegd…

Ik heb zelf de hoop gevestigd en wel een redelijk vertrouwen in het advies van onze eigen gezondheidsraad. Dat advies zou in principe uiterlijk volgende week moeten komen. (Medio januari is gevraagd door de minister). Het zou helemaal fijn zijn als dat nog voor het weekend gepubliceerd wordt.

Die lui willen elke scheet van de EMA nog eens dunnetjes overdoen. Laat dan nu ook maar iets zien dat je autonome bestaansrecht legitimeert. 😉

*bericht bewerkt door rcpk op 13 jan 2022 14:38

@Miekuh, zou mooi zijn als in NL hetzelfde gaat gebeuren en ik lees dat de booster in Duitsland dan gegeven zal worden aan kinderen van 12-17 jaar 3 maanden na de laatste vaccinatie.

Haha kunnen we straks weer met een wintersporters.nl busje naar Aachen, nu vol met pubers… Het is toch allemaal wat ridicuul inmiddels.

Edwin van Riel

Het kon wel eens snel gaan bij de EMA, het RKI in Duitsland adviseert nu ook om 12-17 jarigen te boosteren: https://www.rki.de/DE/Content/Kommissionen/STIKO/Empfehlunge…

Miekuh op 13 jan 2022 14:35

Dat zou nog eens fijn zijn, laten we hopen dat NL volgt…

Voor mensen die met de krokus naar Italie gaan zou dit ook wel handig zijn…

Het is nog niet officieel, maar veelbelovend … https://skiinformatie.nl/uitgelekt-oostenrijk-haalt-nederlan…

Ik hoorde net van een client dat was de booster en de per test straks niet meer nodig is in Oostenrijk. Zij heeft contact gehad met de eigenaar van het appartement waar ze heen gaan, in de februari.

Wacht even, voor Italië moet je dus vanaf 1 feb een Vac. Bewijs van maximaal 6 mnd hebben?? Dan heb je dus zoals onze 14-jarige zoon, die braaf als 1 van de eersten vaccinatie heeft gehaald, een booster nodig om te mogen skien. En die kun je in NL dus niet kunt krijgen??!! Waar slaat dit allemaal nog op? Willen we de jeugd ook nog hun vakantie-voorpret verpesten? Dan moeten we maar hopen dat de gezondheidsraad snel een positief advies afgeeft op boosteren van 12-17 jarigen.

Relativeren kun je leren

Wacht even, voor Italië moet je dus vanaf 1 feb een Vac. Bewijs van maximaal 6 mnd hebben?? Dan heb je dus zoals onze 14-jarige zoon, die braaf als 1 van de eersten vaccinatie heeft gehaald, een booster nodig om te mogen skien. En die kun je in NL dus niet kunt krijgen??!! Waar slaat dit allemaal nog op? Willen we de jeugd ook nog hun vakantie-voorpret verpesten? Dan moeten we maar hopen dat de gezondheidsraad snel een positief advies afgeeft op boosteren van 12-17 jarigen.

Peter_Schakel op 16 jan 2022 09:38

Helemaal mee eens 👍

Lees net op NOS-app dat de regels in Oostenrijk omhoog gaan voor eigen landgenoten van 14 naar 18 jaar, zou dat dan ook voor toeristen tot 18 jaar ook gaan gelden, dan hebben de kinderen van 16 en 17 geen booster nodig, of zie ik dat verkeerd?

2g voor kinderen is voldoende en dan zijn er tot nu toe nog regels om au binnen te komen, dat is het en er zullen nog wel zaken aangepast worden, helaas voor verschillende leeftijdsgroepen van kinderen onduidelijkheid en jammer dat ze de QR codes per 1 feb aanpassen van 9 maanden naar 6 maanden…

*bericht bewerkt door Gerjon op 16 jan 2022 17:15

Als nu 18- ook nou een booster kunnen krijgen, zou dat mooi zijn. Want de geldigsheidsduur van de 2e vaccinatie van onze 16-jarige verloopt op 13 februari en we gaan de 19e weg. Heeft iemand nog tips hoe we dit op kunnen lossen.

Als nu 18- ook nou een booster kunnen krijgen, zou dat mooi zijn. Want de geldigsheidsduur van de 2e vaccinatie van onze 16-jarige verloopt op 13 februari en we gaan de 19e weg. Heeft iemand nog tips hoe we dit op kunnen lossen.

Marianne_Geels op 16 jan 2022 17:21
Relativeren kun je leren

Hopen dat 12-18 snel mag boosteren van de NL-se overheid

Relativeren kun je leren

Telegraaf.nl:

Oostenrijk verhoogt leeftijd vaccinatieplicht naar 18 jaar

Oostenrijk verhoogt de leeftijd voor de verplichte coronavaccinatie van 14 naar 18 jaar. De vaccinatieplicht gaat begin volgende >maand gelden als het parlement er donderdag mee instemt. Daar is een duidelijke meerderheid voorstander.

Mogelijk wordt het voor de Nederlandse 18miners dan ook allemaal wat makkelijker.

*bericht bewerkt door Mike6 op 16 jan 2022 18:58

Hier toevallig iemand al nieuws over?… of toch maar een tripje naar Duitsland met onze 16/17 jarigen die graag mee willen naar Italië?

Het is nog steeds wachten op het advies van de gezondheidsraad aan onze regering. Zou medio januari moeten uitkomen met advies. Ik geef ze nog tot eind deze week en dan ga ik op zoek naar een andere bestemming in Oostenrijk of zo.
Onze zoon van 14 hoopt bijna dat hij alsnog 1 dezer dagen Corona gaat oplopen, zodat we naar Italië kunnen. Bizar en jammer dat je als jongere zo met de voorpret van je wintersport moet dealen…
Beste regering: help ons uit de onzekerheid en geef dat boosteren voor 18-minners vrij!!!

Relativeren kun je leren

Onze zoon van 14 hoopt bijna dat hij alsnog 1 dezer dagen Corona gaat oplopen, zodat we naar Italië kunnen. Bizar en jammer dat je als jongere zo met de voorpret van je wintersport moet dealen…

Peter_Schakel op 19 jan 2022 12:42

Het gaat nu, een week na openen van de scholen, hier keihard met de besmettingen.
Mijn oudste zoon, bijna 14 en in de zomer 2x gevaccineerd, heeft het nu en is er best ziek van. Hoofdpijn, keelpijn, moe. Toetsweek begint volgende week, erg vervelend met leren. En wéér thuisonderwijs, wat gewoon echt minder goed is dan in de klas zitten, inhoudelijk minder en sociaal al helemaal. Demotiverend.
Maar met een rauw schor stemmetje zei hij wel; “voor wintersport straks komt dit eigenlijk best goed uit hè mam”.

Van zijn klas is 60% nu positief!!!
Van zijn school 11%.
In 6 dagen tijd! Bizar.

❄️

Beste regering: help ons uit de onzekerheid en geef dat boosteren voor 18-minners vrij!!!

Peter_Schakel op 19 jan 2022 12:42

Zou het niet moeten zijn “beste Oostenrijkse regering, haal Nederland van de lijst af!!!”

Het is bekend dat de EMA geen fan is van ‘onnodig’ boosteren, plus dat jongeren nauwelijks (ernstig) ziek worden van corona. Opgeteld is de kans dus groot dat men de booster niet zal adviseren voor minderjarigen.
Zou Oostenrijk versoepelen (Nederland is in de praktijk immers geen risicoland meer), dan kunnen onze jongeren met een PCR-test naar binnen.

*bericht bewerkt door Jay op 19 jan 2022 13:36

Onze zoon van 14 hoopt bijna dat hij alsnog 1 dezer dagen Corona gaat oplopen, zodat we naar Italië kunnen. Bizar en jammer dat je als jongere zo met de voorpret van je wintersport moet dealen…

Peter_Schakel op 19 jan 2022 12:42

Het gaat nu, een week na openen van de scholen, hier keihard met de besmettingen.
Mijn oudste zoon, bijna 14 en in de zomer 2x gevaccineerd, heeft het nu en is er best ziek van. Hoofdpijn, keelpijn, moe. Toetsweek begint volgende week, erg vervelend met leren. En wéér thuisonderwijs, wat gewoon echt minder goed is dan in de klas zitten, inhoudelijk minder en sociaal al helemaal. Demotiverend.
Maar met een rauw schor stemmetje zei hij wel; “voor wintersport straks komt dit eigenlijk best goed uit hè mam”.

Van zijn klas is 60% nu positief!!!
Van zijn school 11%.
In 6 dagen tijd! Bizar.

Marije77 op 19 jan 2022 12:52

Mooi, da’s er gelukkig een van het type “het glas is half vol”!

Edwin van Riel

Heb net instantie Ages gebeld maar die blijft erbij als de Nederlandse overheid (of WHO) geen booster adviseert dat per 1 feb ook de geldigheid voor de tweede QR code aangepast zal worden van 9 maanden (270 dagen) naar 6 maanden (180 dagen). Om een liftpas te kopen geldt 2G dus twee prikken dus als je kind boven de 12 rond 20 augustus of daarvoor zijn tweede prik heeft gekregen dan is nu de QR code nog geldig t/m mei en per 1 feb niet meer geldig voor de Krokus vakantie, althans als je na 20 februari weggaat. Dan kunnen aantal kinderen nog de Ninja pas gebruiken of die hebben geluk als de tweede prik later hebben gekregen en daardoor nog een geldige QR code hebben…Kinderen in AU zelf van 12-17 jaar krijgen 6 maanden na de tweede prik een booster aangeboden (Ages gaf aan dat je misschien dan wel een booster in AU kan krijgen maar ja dat moet ieder voor zich weten of dit wel of niet verstandig is en volgens mijn nog niet met 100% zekerheid dat dit gaat lukken)…wat een gezeur, dan maar dat Ninja gezeur van mijn kinderen…tja, zo zal iedereen wel een case hebben…

RIVM schrijft nu dat het advies van de EMA/gezondheidsraad pas eind januari wordt verwacht: https://www.rivm.nl/covid-19-vaccinatie/vragen-achtergronden…

Voor de Krokusvakantie Regio Noord (19 feb) gaat de tijd dan wel dringen.
@ Gerjon: Voor Oostenrijk geldt dus ook dat je Coronapass nog maar 6 maanden geldig is vanaf 1 februari?

Relativeren kun je leren

Advies zou eerst half januari worden aangepast en nu alweer 2 weken later. Je weet nog steeds niet waar je aan toe bent.

RIVM schrijft nu dat het advies van de EMA/gezondheidsraad pas eind januari wordt verwacht: https://www.rivm.nl/covid-19-vaccinatie/vragen-achtergronden…

Voor de Krokusvakantie Regio Noord (19 feb) gaat de tijd dan wel dringen.
@ Gerjon: Voor Oostenrijk geldt dus ook dat je Coronapass nog maar 6 maanden geldig is vanaf 1 februari?

Peter_Schakel op 19 jan 2022 17:45

Voor het inreizen blijft het 270 dagen, maar voor de gastronomie en skipas is het vanaf 1 februari 6 maanden.

Er is een hele goede reden dat er niet met vaccinaties wordt gestrooid. Als je ergens boos op moet worden is het overheden die dit iedereen, waaronder mensen die er geen baat bij hebben, meteen door de strot willen duwen. Juist goed dat er niet lukraak voor kinderen een booster wordt geadviseerd.

Helemaal mee eens Thomj, als het medisch nergens voor nodig is dan geen booster. Het zou wel fijn zijn als geheel EU dezelfde regels voert, nu maakt ieder EU land zijn eigen regels. Zowel ik als jij kunnen niet beoordelen of iemand wel of geen booster nodig heeft of iemand die er juist wel bij gebaat is…zal de medische instanties moeten bepalen. Raar natuurlijk dat landen regels doorvoeren of een booster ter beschikking stellen buiten het advies van de EMA om. Duidelijk dat dat er dus een Europa is maar niet heus…

RIVM schrijft nu dat het advies van de EMA/gezondheidsraad pas eind januari wordt verwacht: https://www.rivm.nl/covid-19-vaccinatie/vragen-achtergronden…

Voor de Krokusvakantie Regio Noord (19 feb) gaat de tijd dan wel dringen.
@ Gerjon: Voor Oostenrijk geldt dus ook dat je Coronapass nog maar 6 maanden geldig is vanaf 1 februari?

Peter_Schakel op 19 jan 2022 17:45

Voor het inreizen blijft het 270 dagen, maar voor de gastronomie en skipas is het vanaf 1 februari 6 maanden.

Mirjam_Veen op 19 jan 2022 20:01

Is het 6 maanden of 180 dagen? Bij onze jongens redden we het net met 6 maanden om een skipas te kopen. Met 180 dagen zijn we net 2 dagen te laat.

ik lees overal 180 dagen.

Plaats een reactie