Status EMA booster 12 tot 17 jaar

Er komt beweging in de kewstie.
Vanaf 01 feb:
AU: - Geen PCR meer nodig om in te reizen.
- Daarnaast ook 12-17 jarige vaccinatie (dus zonder booster) in AU 270 dgn geldig.
I: - Geen PCR meer nodig om in te reizen.

  • Voor Green Pass (skiliften, horeca) moet je vaccinatie-bewijs nog steeds max. 180 dgn oud zijn. Wie weet komt daar ook nog verandering in, je weet maar nooit met Corona-regels…
Relativeren kun je leren

Volgens mij is de groene pas voor jongeren onder de 18 geldig mits je 210 dagen geleden een 2e vaccinatie hebt gehad. Dat geeft een beetje lucht voor de groep die zich (nog) niet kan boosten in Nederland.

Peter, waar staat het bericht dat je geen PCR meer nodig hebt om in te reizen. Dat zou weer een welkome versoepeling zijn. Maar geldt dat niet alleen voor de mensen die een booster hebben?

Goede vraag Koen, gisteren was het bericht voor kinderen die twee keer gevaccineerd zijn dat de geldigheid van 12-17 210 dagen zou worden. Een PCR (alleen nodig om AT binnen te komen) is wel nodig als de kinderen geen booster hebben gekregen (twee prikken + een herstelling ziet AT wel als een booster, of in een andere volgorde). Ben benieuwd waar Peter dit gezien heeft…

In de Tiroler Tageszeitung lees ik vandaag dat de Oostenrijkse OMT, heeft Gecko, vrijdag bij elkaar komt en dat ze zaterdag een rapport publiceren maar dat de verwachting is dat er geen nieuwe veranderingen komen dan al gemeld. Dus dat zou beteken dat de PCR nog steeds moet voor kinderen die geen booster hebben gekregen (de PCR is alleen nodig om AT binnen te komen en o.a. voor kinderen die na aankomst in AT de Ninja pas gaan gebruiken).
https://liveblog.tt.com/414/coronavirus/117371/nachster-neui…

Overigens is een PCR test een moment opname en slaat eigenlijk nergens meer op dat ze dit vragen…(als AT er echt iets mee wil doen dan zou iedereen aan de grens een test moeten doen wat ze niet gaan doen…). Het zal mij niet verbazen dat ze de PCR binnenkort wel skippen…

Belangrijkste melding gisteren was dat de QR code per 1 feb van 18- veranderd naar 210 dagen ipv de 180 dagen die ze hadden aangekondigd (Nederlandse Reisapp is nog niet aangepast…)

*bericht bewerkt door Gerjon op 27 jan 2022 14:32

Volgens mij is de groene pas voor jongeren onder de 18 geldig mits je 210 dagen geleden een 2e vaccinatie hebt gehad. Dat geeft een beetje lucht voor de groep die zich (nog) niet kan boosten in Nederland.

alrikboonstra op 27 jan 2022 14:04

Helaas niet zo voor de super green pass voor Italië vooralsnog (nodig voor de skiliften). Althans, niet vanaf 1 februari; dan gaat hij van 210>180.

Hi Boomer, ja Italië is nog een ramp voor kinderen AT is 210 dagen voor 18- met twee prikken dus dat gaat beter…overigens je hebt het over die super green pass voor Italië maar je gewone Corona Check app is al voldoende om vandaaruit locaal QR codes te laten zien voor een liftpas of indien nodig om je QR te koppelen aan je liftpas.

Voor AT is de Corona Check app voldoende maar handig is de Gruner pass app, daarin kan je alle QR codes uploaden van je gezin, vrienden en kennissen (dan zie je ook tot wanneer je een liftpas kan kopen of in een restaurant kan).

Hi Boomer, ja Italië is nog een ramp voor kinderen AT is 210 dagen voor 18- met twee prikken dus dat gaat beter…overigens je hebt het over die super green pass voor Italië maar je gewone Corona Check app is al voldoende om vandaaruit locaal QR codes te laten zien voor een liftpas of indien nodig om je QR te koppelen aan je liftpas.

Voor AT is de Corona Check app voldoende maar handig is de Gruner pass app, daarin kan je alle QR codes uploaden van je gezin, vrienden en kennissen (dan zie je ook tot wanneer je een liftpas kan kopen of in een restaurant kan).

Gerjon op 27 jan 2022 14:47 Voor alle - 18 jarige (meestal 17 en 16) die hun 2de vaccinatie hebben gekregen voor 8/08/2021 is die 210 dagen geen oplossing. Ze hebben nog steeds een booster nodig. Hopelijk komt de Vlaamse regering op tijd, anders wordt het Aachen.

Goede vraag Koen, gisteren was het bericht voor kinderen die twee keer gevaccineerd zijn dat de geldigheid van 12-17 210 dagen zou worden. Een PCR (alleen nodig om AT binnen te komen) is wel nodig als de kinderen geen booster hebben gekregen (twee prikken + een herstelling ziet AT wel als een booster, of in een andere volgorde). Ben benieuwd waar Peter dit gezien heeft…

Gerjon op 27 jan 2022 14:12

Iets te voorbarig. Idd voor AT alleen geen PCR na booster (of 2x vaccin en hersteld). Heb je dat niet, dan alsnog een PCR nodig voor inreizen. Voor Italië is het me niet meer duidelijk. Ik lees dat ze de PCR er vanaf 1 feb afhalen, maar ik lees nergens of dat alleen voor mensen is die een booster hebben

Relativeren kun je leren

Goede vraag Koen, gisteren was het bericht voor kinderen die twee keer gevaccineerd zijn dat de geldigheid van 12-17 210 dagen zou worden. Een PCR (alleen nodig om AT binnen te komen) is wel nodig als de kinderen geen booster hebben gekregen (twee prikken + een herstelling ziet AT wel als een booster, of in een andere volgorde). Ben benieuwd waar Peter dit gezien heeft…

Gerjon op 27 jan 2022 14:12

Iets te voorbarig. Idd voor AT alleen geen PCR na booster (of 2x vaccin en hersteld). Heb je dat niet, dan alsnog een PCR nodig voor inreizen. Voor Italië is het me niet meer duidelijk. Ik lees dat ze de PCR er vanaf 1 feb afhalen, maar ik lees nergens of dat alleen voor mensen is die een booster hebben

Peter_Schakel op 27 jan 2022 15:39

Goede vraag Koen, gisteren was het bericht voor kinderen die twee keer gevaccineerd zijn dat de geldigheid van 12-17 210 dagen zou worden. Een PCR (alleen nodig om AT binnen te komen) is wel nodig als de kinderen geen booster hebben gekregen (twee prikken + een herstelling ziet AT wel als een booster, of in een andere volgorde). Ben benieuwd waar Peter dit gezien heeft…

Gerjon op 27 jan 2022 14:12

Iets te voorbarig. Idd voor AT alleen geen PCR na booster (of 2x vaccin en hersteld). Heb je dat niet, dan alsnog een PCR nodig voor inreizen. Voor Italië is het me niet meer duidelijk. Ik lees dat ze de PCR er vanaf 1 feb afhalen, maar ik lees nergens of dat alleen voor mensen is die een booster hebben

Peter_Schakel op 27 jan 2022 15:39

Weten jullie of ook PCR vervalt bij inreizen voor kinderen tussen 12-17 jaar bij 2 vaccinaties + corona gehad (hersteld)? Of geldt dit alleen voor volwassenen?

Zoals ik het begrijp geldt in AT: 2 vaccinaties + hersteld (max 180 dgn oud) is hetzelfde als geboosterd. Ook voor 12-17 jr. Dus dan geen PCR nodig.

Relativeren kun je leren

status heden:

Jongeren 12-18 jaar
Op dit moment is er nog geen boostervaccin beschikbaar voor jongeren onder de 18 jaar. Het Europees Geneesmiddelen Agentschap (EMAEuropean Medicines Agency) moet nog beoordelen of de vaccins ook geschikt zijn als booster voor deze leeftijdsgroep. Het is nog niet duidelijk wanneer daar een uitspraak over komt. Daarnaast moet ook de Gezondheidsraad nog een advies geven. Dat advies wordt begin februari verwacht.
https://www.rivm.nl/covid-19-vaccinatie/vragen-achtergronden…

vrijdag komt er een uitspraak over het booster ]en van 12 tot 17 jarigen

vrijdag komt er een uitspraak over het booster ]en van 12 tot 17 jarigen

stefanski op 02 feb 2022 23:04

Waar heb je dit gelezen? Wij willen vrijdag een booster gaan halen in Duitsland maar misschien is het dan handig de uitspraak van Nederland nog even af te wachten.

vrijdag komt er een uitspraak over het booster ]en van 12 tot 17 jarigen

stefanski op 02 feb 2022 23:04

Waar heb je dit gelezen? Wij willen vrijdag een booster gaan halen in Duitsland maar misschien is het dan handig de uitspraak van Nederland nog even af te wachten.

VvdH op 03 feb 2022 09:32

Nu.nl

*bericht bewerkt door Gerjon op 03 feb 2022 10:09

zie hier de info van RTL en NU.nl;
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5285317/bo…

https://www.nu.nl/coronavirus/6169882/gezondheidsraad-geeft-…

Gerjon op 03 feb 2022 10:05

Ik las het nu ook. Hopen dat we de booster gewoon nog in Nederland kunnen halen.

Ik vermoed (daar hebben we niets aan I know) dat NL hetzelfde gaat doen als Belgie, namelijk formeel aangeven dat ze op EMA gaan wachten en dat het dus nog niet kan. Misschien in de tussentijd wel de mogelijkheid geven voor kwetsbare 12-17 groepen. Fijn iig dat er duidelijkheid gaat komen! Ik hoop dat ze het gewoon open gooien; geen advies om wel/niet te boosteren voor 12-17 maar het een eigen keus laten zijn.

Voor de Italië gangers, ‘redelijk’ goed nieuws: Voor eenSuper Green Pass mag je nu ook testen.

“Buitenlanders in Italië
Aan degenen die uit het buitenland komen en in het bezit zijn van een certificaat van genezing of vaccinatie met een vaccin dat in Italië is goedgekeurd of als gelijkwaardig is erkend, in het geval dat er meer dan zes maanden zijn verstreken sinds de voltooiing van de vaccinatiecyclus of het herstel , toegang wordt verleend tot diensten en activiteiten waarvoor de Enhanced Green Pass vereist is na het uitvoeren van een snelle (48-uurs geldigheid) of moleculaire (72-uurs geldigheid) antigeentest. Dit geldt ook voor degenen die zich hebben ingeënt met niet-geautoriseerde vaccins of die niet als gelijkwaardig zijn erkend in Italië, altijd na het uitvoeren van een uitstrijkje.”
https://www.governo.it/it/articolo/comunicato-stampa-del-con…

Volgens mij gaat het niet gebeuren om kinderen tot 18 te boosteren, zag zojuist nieuwsbericht van RTL binnenkomen… https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5285837/ge…

Helaas. Ik snap het advies wel. Zou beter zijn dat Oostenrijk de eis voor de pcr gaat loslaten. Slaat helemaal nergens meer op dat ze nog zo streng zijn en is ook in strijd met wat Europa heeft afgesproken.

Probleem met reizen wordt onderkent maar valt buiten mandaat van de gezondheidsraad. Hier moet het ministerie over beslissen (bron NOS)

In België deed de Gezondheidsraad nog geen uitspraak. Ze zouden advies van de EMA afwachten.
Vandaag zouden bevoegde ministers volksgezondheid opnieuw samenkomen om een beslissing te kunnen nemen betreffende het al dan niet ter beschikking stellen van de boosterprik voor jongeren. Uit de media berichtgeving lijkt het dat Vlaanderen overweegt de booster aan te bieden aan de jongeren (zonder advies EMA of Gezondheidsraad af te wachten).
Als jongeren in het ene EU-land geadviseerd/verplicht worden een booster te nemen, terwijl andere landen afwachten; of de booster misschien niet gaan goedkeuren… is het hoog tijd dat er op EU-niveau consensus wordt bereikt over de beperkende coronamaatregelen voor de leeftijdscategorie 12 tot 17 jarigen. Hun vaccinatiebewijs zou eigenlijk dezelfde status/geldigheidsduur moeten verkrijgen, zoals dat van de meerderjarigen die wel boosterprik kregen.

Ter correctie van mijn bovenstaand bericht: Vandaag verwachten de Belgische voor volksgezondheid bevoegde ministers het door hen gevraagde advies van de Commissie Patiëntenrechten. Geen idee wanneer de ministers opnieuw zullen samenzitten, om te proberen eindelijk een beslissing te nemen ivm al dan niet aanbieden van boosterprik voor Belgische jongeren.

Maar eigenlijk is dit niet het probleem van de landen die geen booster aanbieden aan jongeren. Het probleem is de landen die strengere eisen stellen dan Europees afgesproken!

Helemaal mee eens. Wat de pcr betreft zie ik die er niet zo snel meer afgaan. Daarom maar nu omgeboekt naar KWT. Zijn we tenminste van die pcr stress af.

Eens.
Zag wel dat Portugal en Griekenland de verplichte pcr eraf halen. Wie weet volgt Oostenrijk nog

Wij gaan dit weekend in Wesel een booster halen voor onze zoon (15 jaar).
Wij willen niet het risico lopen dat hij positief test één dag voor vertrek.

Goedemiddag, zoals het er nu naar uitziet, gaat het niet lukken om in Nederland een boosterprik te halen. Ik lees bij verschillende mensen dat dit in Duitsland wel kan. Wesel zou voor ons dichtbij zijn. Hoe kan je dit het beste regelen? Ik lees iets over een verklaring en apotheek? Tips zijn welkom!

Plaats een reactie