Status EMA booster 12 tot 17 jaar

Wij gaan dit weekend in Wesel een booster halen voor onze zoon (15 jaar).
Wij willen niet het risico lopen dat hij positief test één dag voor vertrek.

mmaassen op 04 feb 2022 14:52

We horen graag of het gelukt is. We willen volgende week zaterdag naar Wesel gaan en we lezen dat je ook een artsverklaring voor 12-17 jarigen nodig hebt:
https://www.kreis-wesel.de/de/themen/impfangebote/

“Die Auffrischungsimpfung mit einem mRNA-Impfstoff kann für Personen ab 12 Jahren bereits ab dem vollendeten 3. Monat nach Abschluss der Grundimmunisierung verabreicht werden. Bei einer Booster-Impfung von 12- bis 17-jährigen sind ein ärztliches Aufklärungsgespräch sowie die schriftliche Einwilligung der Sorgeberechtigten / des Impflings erforderlich.”

Dat gaat om deze verklaring:
https://www.kreis-wesel.de/C1257D23004C5410/files/einwilligu…

Heeft iemand ervaring met het halen van een booster voor een 17 jarige in (omgeving) Kleve. Op de website staat expliciet dat dit alleen voor mensen is die in Duitsland wonen of die in Duitsland verblijven of die in Duitsland werken en dit aan kunnen tonen door een verklaring van de werkgever.

Wij gaan dit weekend in Wesel een booster halen voor onze zoon (15 jaar).
Wij willen niet het risico lopen dat hij positief test één dag voor vertrek.

mmaassen op 04 feb 2022 14:52

Naar welke locatie ga je dan en weet je ‘zeker’ dat ze daar niet moeilijk doen voor Nederlanders? Ik heb in de omgeving van Kleve een paar locaties geprobeerd maar daar wilden ze geen Nederlanders vaccineren (toen ik ze belde / mailde om het te vragen). Ik twijfel om dan maar gewoon naar Aken te rijden maar Wesel is veel dichterbij.

Heeft iemand ervaring met het halen van een booster voor een 17 jarige in (omgeving) Kleve. Op de website staat expliciet dat dit alleen voor mensen is die in Duitsland wonen of die in Duitsland verblijven of die in Duitsland werken en dit aan kunnen tonen door een verklaring van de werkgever.

Joswal op 04 feb 2022 15:06

In Kreis Kleve inderdaad alleen inwoners van Duitsland of mensen die daar werken.
Alternatief is Kreis Borkum of Wesel.

Wij gaan dit weekend in Wesel een booster halen voor onze zoon (15 jaar).
Wij willen niet het risico lopen dat hij positief test één dag voor vertrek.

mmaassen op 04 feb 2022 14:52

We horen graag of het gelukt is. We willen volgende week zaterdag naar Wesel gaan en we lezen dat je ook een artsverklaring voor 12-17 jarigen nodig hebt:
https://www.kreis-wesel.de/de/themen/impfangebote/

“Die Auffrischungsimpfung mit einem mRNA-Impfstoff kann für Personen ab 12 Jahren bereits ab dem vollendeten 3. Monat nach Abschluss der Grundimmunisierung verabreicht werden. Bei einer Booster-Impfung von 12- bis 17-jährigen sind ein ärztliches Aufklärungsgespräch sowie die schriftliche Einwilligung der Sorgeberechtigten / des Impflings erforderlich.”

Dat gaat om deze verklaring:
https://www.kreis-wesel.de/C1257D23004C5410/files/einwilligu…

Joswal op 04 feb 2022 15:02

Hoi,

Als ik de Einwilligungerklärung bekijk, is een gesprek met een arts niet nodig.
Optie 2 en 3 aanvinken. Optie 4 niet aanvinken ;-)

Zutreffendes bitte ankreuzen:

  1. Die Fragen wurden durch das ärztliche Aufklärungsgespräch beantwortet. Eine
    mündliche Aufklärung ist erfolgt.
  2. Ich habe keine weiteren Fragen und verzichte ausdrücklich auf das ärztliche
    Aufklärungsgespräch
  3. Ich willige in die vorgeschlagene Impfung gegen COVID-19 mit mRNA-Impfstoff ein
  4. Ich lehne die Impfung ab.

*bericht bewerkt door mmaassen op 04 feb 2022 15:16

Wij gaan dit weekend in Wesel een booster halen voor onze zoon (15 jaar).
Wij willen niet het risico lopen dat hij positief test één dag voor vertrek.

mmaassen op 04 feb 2022 14:52

We horen graag of het gelukt is. We willen volgende week zaterdag naar Wesel gaan en we lezen dat je ook een artsverklaring voor 12-17 jarigen nodig hebt:
https://www.kreis-wesel.de/de/themen/impfangebote/

“Die Auffrischungsimpfung mit einem mRNA-Impfstoff kann für Personen ab 12 Jahren bereits ab dem vollendeten 3. Monat nach Abschluss der Grundimmunisierung verabreicht werden. Bei einer Booster-Impfung von 12- bis 17-jährigen sind ein ärztliches Aufklärungsgespräch sowie die schriftliche Einwilligung der Sorgeberechtigten / des Impflings erforderlich.”

Dat gaat om deze verklaring:
https://www.kreis-wesel.de/C1257D23004C5410/files/einwilligu…

Joswal op 04 feb 2022 15:02

Hoi,

Als ik de Einwilligungerklärung bekijk, is een gesprek met een arts niet nodig.
Als je optie 2 en 3 aanvinkt. Optie 4 niet aanvinken ;-)

Zutreffendes bitte ankreuzen:

  1. Die Fragen wurden durch das ärztliche Aufklärungsgespräch beantwortet. Eine
    mündliche Aufklärung ist erfolgt.
  2. Ich habe keine weiteren Fragen und verzichte ausdrücklich auf das ärztliche
    Aufklärungsgespräch
  3. Ich willige in die vorgeschlagene Impfung gegen COVID-19 mit mRNA-Impfstoff ein
  4. Ich lehne die Impfung ab.
mmaassen op 04 feb 2022 15:15

ok. Ik dacht dat je ze altijd allevier moest aankruisen. Horen graag hoe het morgen gegaan is.

Wij gaan dit weekend in Wesel een booster halen voor onze zoon (15 jaar).
Wij willen niet het risico lopen dat hij positief test één dag voor vertrek.

mmaassen op 04 feb 2022 14:52

Naar welke locatie ga je dan en weet je ‘zeker’ dat ze daar niet moeilijk doen voor Nederlanders? Ik heb in de omgeving van Kleve een paar locaties geprobeerd maar daar wilden ze geen Nederlanders vaccineren (toen ik ze belde / mailde om het te vragen). Ik twijfel om dan maar gewoon naar Aken te rijden maar Wesel is veel dichterbij.

brakes op 04 feb 2022 15:09

Voor ons is Wesel ook dichterbij. Ik ben erg benieuwd of het lukt en of je moet reserveren.

Deze namiddag heeft Vlaamse regering gecommuniceerd dat ze niet wachten op de goedkeuring van de EMA en ook niet op die van de eigen Gezondheidsraad.
Vanaf eind volgende week zou er voor de jongeren vanaf 12 jaar een boosterprik beschikbaar zijn in de Vlaamse vaccinatiecentra. De booster wordt niet aangeraden, wel aangeboden aan de jongeren die het wensen. Zowel jongere als ouders zullen daarvoor document moeten tekenen, met info over boostervaccin en uitleg dat de EMA nog geen boostervaccin voor min 18-jarigen goedkeurde enz.
Of Brussel en Wallonië de booster aan hun jongeren gaan aanbieden is nog niet bekend

Vanmiddag voor een booster naar Meppen geweest. Geen enkel probleem dat we uit Nederland kwamen. Het was er niet druk, misschien 4 mensen voor ons. Na de prik met het boekje naar de apotheek waar we de QR code kregen. Deze ingescand in de Duitse en Oostenrijkse app en alles ok.
Nu onbezorgd naar Oostenrijk op wintersport.

Wij zijn vanmiddag ook in Meppen geweest en het is daar inderdaad geen probleem als je als Nederlander komt vaccineren. Ze waren echt ontzettend vriendelijk en alles was snel geregeld. Ik had van te voren gemaild om te vragen of we daar welkom waren als Nederlander en kreeg binnen een half uur antwoord dat we dat zeker waren en daarbij informatie wat we mee moesten nemen en welke formulieren we moesten invullen. Ik had ook naar Leer gemaild maar kreeg vanuit daar het antwoord dat je alleen terecht kon als je in Duitsland woont of schoolgaand bent.

In Meppen ga je standaard langs een arts. Die legt wat dingen uit. Ging prima. Mijn dochter zat driftig te knikken, maar die begreep er niets van 😅 ik heb voor haar vertaald

Kan je in Meppen ook op zaterdag een booster halen?

Heeft iemand ook een link naar het formulier dat ingevuld moet worden? Scheelt weer als we dit thuis invullen….(en mijn Duits is niet zo goed) 😉

Heeft iemand ook een link naar het formulier dat ingevuld moet worden? Scheelt weer als we dit thuis invullen….(en mijn Duits is niet zo goed) 😉

Esssie op 05 feb 2022 08:44

https://www.rki.de/DE/Content/Infekt/Impfen/Materialien/Down…

*bericht bewerkt door Berpie74 op 05 feb 2022 09:24

Heeft iemand ook een link naar het formulier dat ingevuld moet worden? Scheelt weer als we dit thuis invullen….(en mijn Duits is niet zo goed) 😉

Esssie op 05 feb 2022 08:44

Staat op dezelfde website die ik noemde, gewoon even naar beneden scrollen…

Is het noodzakelijk en geel boekje mee te nemen?

Of krijg je ter plekke een bewijs van de booster vaccinatie, die je dan kunt omzetten bij een apotheek in een QR code?

Is het noodzakelijk en geel boekje mee te nemen?

Of krijg je ter plekke een bewijs van de booster vaccinatie, die je dan kunt omzetten bij een apotheek in een QR code?

mmaassen op 05 feb 2022 11:08

Gisteren waren we in Meppen. Een Nederlands gezin voor ons had geen geel boekje, maar kreeg er een van de arts waar het intakegesprek mee was.
Dus niet perse nodig.

Deze namiddag heeft Vlaamse regering gecommuniceerd dat ze niet wachten op de goedkeuring van de EMA en ook niet op die van de eigen Gezondheidsraad.
Vanaf eind volgende week zou er voor de jongeren vanaf 12 jaar een boosterprik beschikbaar zijn in de Vlaamse vaccinatiecentra. De booster wordt niet aangeraden, wel aangeboden aan de jongeren die het wensen. Zowel jongere als ouders zullen daarvoor document moeten tekenen, met info over boostervaccin en uitleg dat de EMA nog geen boostervaccin voor min 18-jarigen goedkeurde enz.
Of Brussel en Wallonië de booster aan hun jongeren gaan aanbieden is nog niet bekend

Südtirol_fan op 04 feb 2022 17:50

iemand enig idee of je hem als Nederlandse jongere ook in België kunt halen?

emand enig idee of je hem als Nederlandse jongere ook in België kunt halen? § femh op 05 feb 2022 12:54

Beste,

Ik denk dat het niet zo eenvoudig is als Nederlandse jongen in België het boostervaccin te krijgen.
Misschien kunt u daarvoor telefonisch contact nemen met een Vlaams vaccinatiecentrum van 1 van de grensgemeentes. Misschien zijn er forumleden, wonende in een grensgemeente, die daarover meer weten.

Hieronder link naar website van de Vlaamse vaccinatiecentra. https://www.laatjevaccineren.be/boostervaccinatie-mogelijk-v…

In België kunnen jongeren enkel in Vlaanderen (dus helaas de Waalse en Brusselse jongeren niet) vanaf volgende week een boosterprik halen. Vandaag heb ik mijn eigen zoon digitaal aangemeld bij het lokaal vaccinatiecentrum, voor onze regio. Hiertoe moest het rijksregisternummer (nationaal nummer, zoals op Belgische identiteitskaart) natuurlijk ingevoerd worden. We moesten de voor ons passende momenten in een kalender aangeven. Het is eigenlijk een soort wachtlijst. Waarschijnlijk krijgen we dan per sms en/of mail weldra bericht met afspraakdatum boosterprik.
Het lijkt erop dat ze in onze gemeente(n) starten vanaf volgende week woensdag.

In België gebeurden de vaccinaties tot hiertoe OFWEL op uitnodiging van het vaccinatiecentrum (voorgestelde datum kon dan niet vervroegd worden) OFWEL werd je gecontacteerd omdat je je op een wachtlijst registreerde (dan had je geluk eerder aan de beurt te komen; maar daarvoor moest je wel binnen de 30 minuten reageren op de uitnodiging).

Nu met de boosterprik voor jongeren zijn er geen uitnodigingen. De ouders moeten hun kind dus zelf inschrijven bij het lokaal vaccinatiecentrum en krijgen dan een afspraak.

Toen mijn 12-jarig Spaans nichtje met dubbele nationaliteit (Belgisch/Spaans) deze zomer bij mij logeerde, vroeg ik persoonlijk bij het vaccinatiecentrum na of ze haar ook vaccin 1 mochten toedienen. De bereidwillige mensen van het vaccinatiecentrum hadden helaas geen idee hoe ze dit dan administratief zouden moeten registreren. Het zou erg complex geworden zijn…

Ik heb het idee dat het in Duitsland vlotter geregeld zou kunnen worden voor uw zoon. Succes!

Het zou mij niet verbazen als Ernst Kuipers volgende week gaat melden dat 12-17 jaar een booster kan halen als ze dit willen (maar geen oproep krijgen) dus hetzelfde zoals in België. Kuipers moet nog met een reactie komen…

Voor mensen die overwegen naar Wesel te rijden voor een booster: geen enkel probleem. Het was zo gepiept allemaal. We hadden geen zin meer om op Ernst te wachten. Wellicht komt ie er nog mee, maar dan hebben we er een lekker Duits taartje uit Wesel aan overgehouden.

De afspraakbevestiging hebben we niet eens hoeven laten zien. Ze hebben geholpen met het aankruisen van de juiste kruisjes op de formulieren (die we vervolgens weer mee naar huis kregen…). Bij de apotheek hebben we niet alleen de booster, maar ook de twee eerste vaccinaties in een papieren QR laten omzetten. En alles geupload in de Corona warn app. Allemaal erg vriendelijke en behulpzame mensen. We zijn blij dat we van het geneuzel af zijn!

Bij ons werd het gele boekje overigens wel gebruikt bij het impfzentrum. Geen idee of het ook zonder kan.

Bij ons kon het zonder geel boekje (in Meppen). Ze vroegen wel naar gegevens van 1e twee prikken, ook bij apotheek.

Dank je MTPX voor het delen van je ervaringen.

Morgenochtend rijden wij vanuit Arnhem naar Wesel.

Gr. Menno

Bij ons kon het zonder geel boekje (in Meppen). Ze vroegen wel naar gegevens van 1e twee prikken, ook bij apotheek.

Dedek op 05 feb 2022 23:07

Ook jij bedankt voor deze info!

En dan klagen in Nederland dat de opkomst qua booster zo laag is… Ik wil echt niet weten hoeveel nederlanders hem over de grens hebben gehaald. (Wat volkomen logisch is met dit beleid in NL)

Vlaanderen lijkt me inderedaad geen optie voor Nederlandse jongeren zonder domicilieadres in VLaanderen. De afspraken werden zonet gemaakt op basis van postcode en rijksregisternummer.

Is een booster voor kinderen van 12-17 ook verplicht om in Duitsland te skiën? In ons geval hebben ze in augustus hun tweede vaccinatie gehad. Misschien is de vraag eerder gesteld, maar ik heb voor Duitsland het antwoord niet gezien.
Wel fijn om te lezen dat hier veel mensen zijn die uitgebreid antwoorden, heb al veel nuttige dingen gelezen:-)

Vandaag heeft mijn zoon van 15 jaar in Wesel een boosterprik gekregen.
Ontvangst was vriendelijk, begeleiding professioneel.
Formulier Einwilligungserklärung ingevuld laten zien.
Tevens paspoort en Nederlands vaccinatiebewijs.
Boosterprik met Pfizer gezet en daarna met Duits vaccinatiebewijs naar de apotheek in Wesel.
Daar een Duits vaccinatiebewijs met QR code gekregen op papier meegekregen.

In de Duitse corona warn app, kun je die inscannen en dan wordt het Duitse vaccinatiebewijs als PDF beschikbaar. Kun je digitaal bewaren en uitprinten.

*bericht bewerkt door mmaassen op 06 feb 2022 16:08

Plaats een reactie