Waxresten na machinaal slijpen+waxen

Dag allen,

Recent heb ik mijn ski’s laten slijpen+waxen. Dit heb ik (machinaal?) laten doen bij een speciaalzaak in NL.
Nu valt het mij op dat er nogal wat waxresten op zijn blijven zitten, zoals op de foto te zien.
Dit lijkt mij niet helemaal de bedoeling. Wat zou jullie advies hierover zijn?

null

Lekker verder krabben. En daarna een nieuwe family card aanvragen.

Machines schrapen niet echt, maar er zit in ieder geval genoeg wax op.

Ik had iets soortgelijks met onze snowboards, zij het iets minder. Voor de zekerheid ben ik ter plekke in een schop nog gaan navragen of het kwaad kon, maar ze zeiden eigenlijk alleen maar dat er voldoende was op zit en het vanzelf wel glijdt en slijt.
Mocht je nu voor wedstrijden of snelheidsrecords gaan, dan is het vast een ander verhaal. Voor ons als niet zo ervaren recreanten ging het prima. (Vooral op de vlakkere paden te merken dat we niet zo snel stil kwamen te staan.)

Top, dank voor jullie reacties!

Kan prima, als ik lui ben schraap ik mijn ski’s niet eens af als ik een mooi dunne laag wax heb aangebracht.

Kan prima, als ik lui ben schraap ik mijn ski’s niet eens af als ik een mooi dunne laag wax heb aangebracht.

-JPS- op 16 jan 2022 14:25

TS heeft er echter voor betaald bij een “speciaalzaak”. Mocht deze zaak niet te ver weg zitten zou ik even langs gaan. Ik zou ze daar in ieder geval niet meer terugbrengen.

Uit milieuoogpunt zou ik toch altijd even schrapen.

Inderdaad niet het gewenste resultaat. Ik zou even bij de speciaalzaak terug gaan en dit laten zien…

Let it snow

Uit milieuoogpunt zou ik toch altijd even schrapen.

Martin7182 op 16 jan 2022 15:46

Ja op zich terecht punt. Misschien moet ik nog even aanvullen dat ik dus sowieso dun wax, en de meeste resten er snel afschraap. Maar niet zo netjes als je van een skizaak mag verwachten.

Punt van TS is of het uitmaakt. Voor het glijden bij recreatief skiën maakt het niet merkbaar uit.

Alsof een skizaak de latten na de machine nog af zou krabben. Als je een handmatige waxbeurt bestelt, dan wel ja. Maar de 13 in dozijn machine beurt niet. Ze gaan enkel een keertje over de draaiende borstel.
En ‘speciaalzaak’ is in NL natuurlijk een beetje een eufemisme (op de enkele echte specialist na)

*bericht bewerkt door Hessel op 16 jan 2022 17:31

Normaal gesproken word er gewaxt door een blok wax tegen een ronddraaiende borstel te houden en daarna de ski of het snowboard over die borstel te bewegen. Er word daarna niet meer geschraapt of geborsteld. Time is money / massa is kassa. Dus in zo kort mogelijk tijd zo veel mogelijk ski’s/boards van wax voorzien.
Wil je dat er gewaxt word met waxijzer, infrarood lamp of ander handwerk dan zal daar in de meeste gevallen extra voor moeten worden betaald.

En mocht je het verschil niet merken tussen de wax laten zitten of afschrapen en borstelen dan vraag ik me af of je überhaupt wel merkt dat ze gewaxt zijn. 😊

*bericht bewerkt door RFKANGOO op 16 jan 2022 17:40

Übung macht den meister!!!

wax dient IN het belag te ziten en niet OP het belag. Handmatig op juiste manier met vertrouwde oude strijkijzer is het echte werk. In de massa is infra rood een redelijk alternatief. Ik duik straks lekker weer m’n werkplaats in om liefhebbers lekker te laten glijden!

Tukker(ik)

En mocht je het verschil niet merken tussen de wax laten zitten of afschrapen en borstelen dan vraag ik me af of je überhaupt wel merkt dat ze gewaxt zijn. 😊

RFKANGOO op 16 jan 2022 17:32

Het verschil tussen een goed geschraapte en geborstelde ski en een niet geschraapte ski merkt de gemiddelde skiër echt niet zo snel. Zolang de wax maar vlak is aangebracht en de kanten vrij zijn.
Dat verschil tussen niet waxen en wel waxen zou je wel snel moeten merken.
Wel is het zo dat zo’n machinewax eerder weer op is dan een in laagjes aangebrachte handmatige waxbeurt.

Alles wat je er af kunt schrapen was gewoon TE veel.

Edwin van Riel

En mocht je het verschil niet merken tussen de wax laten zitten of afschrapen en borstelen dan vraag ik me af of je überhaupt wel merkt dat ze gewaxt zijn. 😊

RFKANGOO op 16 jan 2022 17:32

Het verschil tussen een goed geschraapte en geborstelde ski en een niet geschraapte ski merkt de gemiddelde skiër echt niet zo snel. Zolang de wax maar vlak is aangebracht en de kanten vrij zijn.
Dat verschil tussen niet waxen en wel waxen zou je wel snel moeten merken.
Wel is het zo dat zo’n machinewax eerder weer op is dan een in laagjes aangebrachte handmatige waxbeurt.

Hessel op 20 jan 2022 11:24

In laagjes … hoe denk je dat te doen?

Tukker(ik)

In laagjes … hoe denk je dat te doen?

Tukker op 20 jan 2022 11:27

Wax schraap borstel repeat.
Al zijn de meningen er wel over verdeeld of die laagjes echt nodig zijn. Als er in the end maar genoeg wax in het belag zit. En dat lukt met handmatig waxen beter dan met een machine.

Schraap 1 ski af en de andere niet, wedden dat je het verschil niet merkt?

*bericht bewerkt door DePolle op 20 jan 2022 11:46

In laagjes … hoe denk je dat te doen?

Tukker op 20 jan 2022 11:27

Wax schraap borstel repeat.
Al zijn de meningen er wel over verdeeld of die laagjes echt nodig zijn. Als er in the end maar genoeg wax in het belag zit. En dat lukt met handmatig waxen beter dan met een machine.

Hessel op 20 jan 2022 11:40

Juist, heerlijke discussies voorbij zien komen. Naar mijn mening kan niet nog meer wax worden opgenomen door het belag als deze is verzadigd. Dus ook geen extra laagje. Andere discussie: als belag met daarin de wax is afgekoeld zal de wax zich geen 1/1000 mm meer bewegen in het belag … dus hoef je ski/board niet 24h met belag naar boven te laten liggen voor te beginnen met schrapen.

Tukker(ik)

De meningen zijn ook verdeeld of er uberhaupt laagjes zijn als je de procedure herhaalt. Wat ik meestal doe: wax, wacht 1 dag, veeg stof af, herhaal 3 a 4 keer, schraap, borstel.

Ja, je denkt dat je er bent met een simpele laag wax, maar er komt zoveel meer bij kijken.
Rituelen, bijgeloof, dwangneuroses… Ook ik doe daar vrolijk aan mee. En dat allemaal om die latten een beetje fatsoenlijk te laten glijden.

*bericht bewerkt door Hessel op 20 jan 2022 11:57

@all vraagje: Na welke omstandigheden zou je eerder weer dienen te waxen?

  1. Geprepareerde sneeuw
  2. Oude geprepareerde sneeuw dat later op de dag slush wordt
  3. Vers gevallen poeder bij koude omstandigheden
Tukker(ik)

@all vraagje: Na welke omstandigheden zou je eerder weer dienen te waxen?

  1. Geprepareerde sneeuw
  2. Oude geprepareerde sneeuw dat later op de dag slush wordt
  3. Vers gevallen poeder bij koude omstandigheden
Tukker op 20 jan 2022 12:13

Bij 3 blijft je ‘plakken’ zonder wax, ik heb het meegemaakt, kwam geen meter vooruit :-(

*bericht bewerkt door DePolle op 20 jan 2022 12:59

@all vraagje: Na welke omstandigheden zou je eerder weer dienen te waxen?

  1. Geprepareerde sneeuw
  2. Oude geprepareerde sneeuw dat later op de dag slush wordt
  3. Vers gevallen poeder bij koude omstandigheden
Tukker op 20 jan 2022 12:13

Zou ook 3/ gokken omdat je voor verse sneeuw beter hardere wax gebruikt, alleen is me niet duidelijk waarom dat zo is. Je zou net denken dat zachtere wax het beter doet in verse poeder.

@all vraagje: Na welke omstandigheden zou je eerder weer dienen te waxen?

  1. Geprepareerde sneeuw
  2. Oude geprepareerde sneeuw dat later op de dag slush wordt
  3. Vers gevallen poeder bij koude omstandigheden
Tukker op 20 jan 2022 12:13
  1. Vers gevallen koude poeder is het scherpst qua kristallen. Glijdt minder, slijt harder, weinig vocht tussen sneeuw en belag. Dus hardere wax nodig. En sneller weer waxen.

Bij de andere twee is het meer afhankelijk van de soort sneeuw (kunstsneeuw is scherper, slijt harder dan natuursneeuw) en iedere keer dat de sneeuw wordt aangereden en ouder wordt worden de kristallen steeds ronder. Oude sneeuw kan dan weer vervuild zijn en daardoor weer harder je waxlaag slijten.
Natte slush plakt weer meer en vraagt niet zozeer slijtvastheid maar wel meer waterafvoer. Dat laatste vraagt dan weer andere wax (fluo) maar of je je als recreant daar aan moet wagen…Veel werk en het moet wel heel nat zijn wil je de voordelen ook daadwerkelijk merken. Voor racers is wel het de moeite.

*bericht bewerkt door Hessel op 20 jan 2022 14:00

@all vraagje: Na welke omstandigheden zou je eerder weer dienen te waxen?

  1. Geprepareerde sneeuw
  2. Oude geprepareerde sneeuw dat later op de dag slush wordt
  3. Vers gevallen poeder bij koude omstandigheden
Tukker op 20 jan 2022 12:13

Gewoon niet en zorgen dat je voor alle omstandigheden een ander setje ski’s of board bij hebt.
Als ik een weekend of langer weg ga neem ik zomaar 4 snowboards mee en heb dan elke ochtend keuzestress wat ik mee de piste op neem.

Als ik dan toch een antwoord moet geven dan kies ik voor 2. Na een natte middag lijkt het wel of alle wax er uit is gespoeld.
Bij optie 1 hou ik het met 1 board vaak wel 3 dagen vol voordat ik het echt niet meer leuk vind en opnieuw zou moeten waxen. (maar dus niet doe omdat ik genoeg boards meeneem)
En over optie 3. Bedoel je hele dagen freeriden in de verse poeder? Zolang je maar een beetje hellingshoek hebt glijdt het toch wel. Maar heb wel eens meegemaakt dat het sneeuwde bij -25 en kouder en dan schijnt de wax juist tegen te werken. De tip die ik toen kreeg is om dat juist de poriën dicht te borstelen ipv. open. Maar omdat dit maar 1 dag was heb ik daar de moeite niet voor genomen.

Übung macht den meister!!!

Goed krabben en borstelen zou ik zeggen. Ik heb zelf een keer een slechte ervaring met off-piste skien gehad. De wax is in dat geval wat minder van belang en omdat ik wat lui was had ik er veel te veel op laten zitten. Tijdens die trip moest ik alleen ineens heel veel traverseren in bijna vlak terrein. Toen merkte ik het verschil wel en kwam ik voor geen meter vooruit wat er in resulteerde dat ik kapot was van het prikken. Die avond heb ik het alsnog gedaan (gelukkig neem ik altijd de hele wax kit) mee. De volgende dag nergens meer last van. Wat ik er mee wil zeggen is dat wanneer je gewoon de piste af gaat in normale omstandigheden je er niet heel veel van merkt maar op stukken waar het kritisch wordt merk je het verschil heel duidelijk.

Plaats een reactie