Onderbeen gebroken.

Beste forum lezers,
Daar ik het niet zo snel kan vinden in oude topics wil ik vragen of iemand ervaring heeft met onderstaande.
Zaterdag 15/1 heeft mijn vrouw (53) haar rechter onderbeen gebroken. Scheenbeen een “spiraal” breuk en kuitbeen ook gebroken. Gelukkig geen open beenbreuk.
Met helicopter vd berg onder narcose naar Schwarzenberg hospital in Schwarzach im Pongau.
Daar is zij geopereerd en been zit NIET in het gips. Wat ik begreep is het een plaat met schroeven en komt er later (na genezing wonden) ook geen gips om. Ze verwachten dat ze dinsdag 18/1 uit het ziekenhuis ontslagen wordt. Mede Ivm trombose gevaar moet ze nog even blijven.
Maar, hoe gaan we straks naar huis? Als iemand ervaring hiermee heeft wil ik dat graag weten. De reisverzekering is wat vaag, die laten het min of meer aan ons zelf over. Met de auto is toch 11 uur, maar ik kan natuurlijk ook 1 of 2x een hotel onderweg nemen zodat ononderbroken tijd in auto korter wordt. Wat is wijsheid? Andere manieren van vervoer zijn misschien beter?
Als iemand ervaring heeft met genezing/ belasting traject houden we ons ook aanbevolen.
Overigens is het killing voor het zelfvertrouwen om in het ziekenhuis te liggen/ op bezoek te zijn want werkelijk ieder kwartier landt er een helicopter😱.
Een ieder alvast bedankt voor eventuele informatie en blijf gezond.
Mede namens mijn vrouw, Ruud.

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 12 mrt 2023 09:05

Dat is zwaar balen Ruud!!
Ik zou advies vragen aan de artsen daar of anders via je ziektekosten verzekering vragen wat het beste is voor je vrouw,
Sterkte in elk geval, en beterschap!

Beste Ruud, ivm Corona mag jij niet op bezoek in het ziekenhuis zal je gemerkt hebben. Iemand die ik ken en zijn enkel had gebroken is met het vliegtuig naar huis gevlogen met een speciale vlucht dus bel je verzekering, sterkte ermee.

*bericht bewerkt door Gerjon op 16 jan 2022 19:19

Ook ik heb deze breuk in 2011 gehad na een valpartij. Ik heb een plaat in mijn been met 9 schroeven en nog steeds. Ik ben in Frankrijk destijds geopereerd ook geen gips gekregen en de arts vertelde mij dat ik het 6 weken niet mocht belasten. Dat heb ik ook niet gedaan alhoewel mijn fysio het daar niet helemaal mee eens was. Ik ben met de gipsvlucht naar huis gevlogen en mijn fysio heeft mij 2 maal per week behandeld. Lees mijn enkel soepel gehouden. Na 6 weken eerst licht belast en 2 weken daarna zonder stokken gaan lopen. Het is helemaal goed gekomen. De eerste keer skiën in Zoetermeer en dat ging goed. Daarna het volgend jaar weer in Frankrijk en dat ging prima. Ben wel wat voorzichtiger geworden en ik voel mijn plaat alleen nog in mijn skischoen maar daar heb ik nu een speciale sok voor. Bij nog meer vragen stuur maar een pb. Sterkte met je vrouw. Oh ja ik mocht echt niet met de auto terug naar huis van de Franse arts.

Beste Ruud, ivm Corona mag jij niet op bezoek in het ziekenhuis zal je gemerkt hebben. Iemand die ik ken en zijn enkel had gebroken is met het vliegtuig naar huis gevlogen met een speciale vlucht dus bel je verzekering bellen, sterkte ermee.

Gerjon op 16 jan 2022 18:51

Beste Ruud, ivm Corona mag jij niet op bezoek in het ziekenhuis zal je gemerkt hebben. Iemand die ik ken en zijn enkel had gebroken is met het vliegtuig naar huis gevlogen met een speciale vlucht dus bel je verzekering bellen, sterkte ermee.

Gerjon op 16 jan 2022 18:51

Met vaccinatie bewijzen en PCR test mag ik gelukkig 1x per dag een uur op bezoek.

M’n schoonvader is een paar jaar terug met een heli ook vd piste gehaald met breuken. Na 3dg ziekenhuis in kufstein per ambulance terug gebracht tot Frankfurt . Daar gegeten in een restaurant op de brancard. Daarna opgepikt door een vanuit Nederland gekomen ambulance naar ziekenhuis in Nederland. Gedurende het winterseizoen staan er 2 Nederlandse ambulances in kufstein ,in Salzburg zullen er ook wel staan .

Dat is mooi, kennis die ik ken en in het ziekenhuis lag mocht van zijn vrouw geen bezoek ivm Corona (mooi dat jij wel op bezoek mag). Handigste is denk ik te vragen via je verzekering dat ze per vliegtuig naar huis mag.

*bericht bewerkt door Gerjon op 16 jan 2022 19:22

Lijkt mij wel heel bijzonder als je haar zelf mee naar huis moet nemen in de auto. Mogen jullie niet samen met het vliegtuig en dat de verzekering zorgt dat je auto thuis komt?
Of verlang ik nu teveel van een verzekering?

Mijn man heeft 12 jaar geleden zijn schouder gebroken en wij zijn samen toen naar huis gevlogen. Onze kinderen kwamen later met de auto.

Lijkt mij wel heel bijzonder als je haar zelf mee naar huis moet nemen in de auto. Mogen jullie niet samen met het vliegtuig en dat de verzekering zorgt dat je auto thuis komt?
Of verlang ik nu teveel van een verzekering?

Mijn man heeft 12 jaar geleden zijn schouder gebroken en wij zijn samen toen naar huis gevlogen. Onze kinderen kwamen later met de auto.

Noblesse op 16 jan 2022 19:36

We hebben contact met de (reis)verzekering en ze houden eigen vervoer ook als optie. Eventueel op achterbank. Maar medisch team verzekering moet daar ook nog over beslissen ( nu alleen weekend contact). Andere opties zijn ook mogelijk zeiden ze al. Maar nu in alle consternatie is het lastig om dit zelf even te beslissen dus vandaar mijn vraag. Blijkt wel uit de reacties tot nu toe dat eigen vervoer eigenlijk geen optie is.

Ik denk niet dat je vrouw zo’n reis op de achterbank op prijs gaat stellen. Mijn partner heeft volgens mij een bijna zelfde breuk gehad, en is na operatie in Lillehammer na een paar dagen per ambulanse naar Drammen vervoerd - dat is ca 3u en zelfs dat mochten we niet met eigen vervoer. Zorg dat je reisverzekering de terugreis regelt via gipsvlucht, of een vlucht waarbij ze haar been op een comfortabele manier kan neerleggen. Denk dat het hele avontuur genoeg energie kost…

Ik heb na een kniebreuk ook op de achterbank de terugreis gemaakt. Niets van gemerkt, want ik zal onder de zware pijnstillers. Aan een stuk geslapen……Mijn vrouw vond het wel een zware rit.

*bericht bewerkt door JaapD op 16 jan 2022 20:41

Balen @Ruuddeveld ! Aangezien er steeds minder (nauwelijks tot geen) gipsvluchten gaan buiten het hoogseizoen ben je voor een eventuele repatriering, anders dan met eigen vervoer aangewezen op een reguliere vlucht of vervoer per ambulance. Ik denk dat een beenbreuk (hoe ernstig ook), niet zonder meer voor vergoeding in aanmerking komt. Maar met een doktersbriefje en genoeg pushen naar je verzekering kun je een hoop bereiken. Let wel, je vrouw zal dan hoe dan ook heel wat aaneengesloten uurtjes op een brancard of stretcher o.i.d. moeten doorbrengen. Ik weet niet of dit nu perse comfortabeler is dan de rit met eigen vervoer in stukken hakken.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Balen @Ruuddeveld ! Aangezien er steeds minder (nauwelijks tot geen) gipsvluchten gaan buiten het hoogseizoen ben je voor een eventuele repatriering, anders dan met eigen vervoer aangewezen op een reguliere vlucht of vervoer per ambulance. Ik denk dat een beenbreuk (hoe ernstig ook), niet zonder meer voor vergoeding in aanmerking komt. Maar met een doktersbriefje en genoeg pushen naar je verzekering kun je een hoop bereiken. Let wel, je vrouw zal dan hoe dan ook heel wat aaneengesloten uurtjes op een brancard of stretcher o.i.d. moeten doorbrengen. Ik weet niet of dit nu perse comfortabeler is dan de rit met eigen vervoer in stukken hakken.

Shane op 16 jan 2022 20:45

Hoofdzaak blijft wat het beste is voor de genezing. Alles bij elkaar is het toch al afzien. Ze zijn hier in het ziekenhuis best alert op trombose, denk dat dat ook een belangrijk iets wordt om rekening mee te houden.

Ik denk dat het een beetje staat of valt met de pijn @Ruuddeveld . Trombose is met de prikjes die ze krijgt en het been omhoog wel onder controle lijkt me. Ik heb zelf een paar jaar geleden voor de keuze gestaan (heel andere blessure) en heb gekozen voor de ambulance en dat als heel aangenaam ervaren. Vooral door het beeld dat de arts met schetste van vliegen: transfer in ziekenwagen, wachten op vliegveld, vliegtuig in, wachten op de rest van de passagiers, als laatste van boord, transfer van vliegveld naar huis etc. Totale reistijd met vliegen, als alles mee zou zitten, meer dan 8 uur. Met de ambulance was ik in minder dan 10 uur thuis.

*bericht bewerkt door Shane op 16 jan 2022 21:09

I can stick uphill ice, on my saucer...

Au, balen joh!
Ik heb ooit eens zo’n geintje gehad na een concert van Metallica in Duitsland. Contact opgenomen met de alarmcentrale van de ANWB, zij hebben ons toen ontzettend goed geholpen. Mijn vriendin mocht me zelfs ook nog komen bezoeken in het ziekenhuis.
Na ontslag uit het ziekenhuis ben ik met een ambulance van het Duitse Rodekruis terug naar huis gebracht.
Sterkte ermee!

Behandelende dokter uit 't ziekenhuis een document laten opstellen nav het gesprek met wat voor jou en je vrouw het beste is.

Zoals @Shane ook zegt : spreken en onderhandelen, daar kan je véél mee bereiken.

Been there, done that …Skiongeval…helikopter…transfer van het ene naar het andere ziekenhuis in Grenoble…ambulance naar vliegveld Lyon…vlucht Brussel ( met echtgenote)…ophaling door B. ambulance en THUISrit met ambulance… Kostprijs : O , nogmaals bedankt CM en Ethias.😉

Born to run. B.S.

Mijn moeder heeft 9 jaar geleden in Duitsland haar tibia gebroken. Die is destijds na 2,5 week ziekenhuis met een Duitse ambulance tot aan de grens gebracht en daar met Nederlandse ambulance opgehaald en naar huis gebracht.

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

Mijn moeder heeft 9 jaar geleden in Duitsland haar tibia gebroken. Die is destijds na 2,5 week ziekenhuis met een Duitse ambulance tot aan de grens gebracht en daar met Nederlandse ambulance opgehaald en naar huis gebracht.

FrankW op 17 jan 2022 11:12

Oei, 2,5 week. Dat is lang. Zaterdag spraken ze over 18/01 uit ziekenhuis maar net te horen gekregen dat ze nog niet weg mag. Wanneer wel is nog onbekend. Jouw antwoord stuur ik maar niet door aan haar. Moreel beetje omhoog proberen te houden😉

Dat is zeker balen Ruud. Mijn moeder heeft haar onderbeen en enkel een aantal jaar geleden gebroken (in Oostenrijk). Plaat in het been en schroeven in de enkel. Ook geen gips in het ziekenhuis. Voor het vervoer naar Nederland kreeg ze wel gips. De (reis)verzekering regelede het vervoer. We konden kiezen uit het vliegtuig of de ambulance. Ze heeft voor de ambulance gekozen. Een Nederlandse ambulance heeft haar terug naar Nederland gereden en ik kon ook meerijden. Mijn vrouw en kinderen waren al weg. Ze heeft haar been op maandag gebroken en de dinsdag daarop ging ze terug. Het kon iets eerder maar het verblijf in Nederland moest nog geregeld worden.
Sterkte!!

Denk nog steeds handigste is dat je vrouw per vliegtuig terugkomt (of ambulance zoals Shane aangeeft). Mocht je zelf terugvliegen let dan op dat het even duurt voordat je auto terugkomt, dit kan weken duren. Dus als je thuis direct van je auto wilt gebruiken dan zal je alleen naar huis moeten rijden…

Mijn vrouw is 3 jaar terug, met gelijk achtige aandoening gerepatrieerd met tussenkomst van onze ziektekostenverzekering. Werd met ambulance vervoerd naar Innsbruck vanuit Alta Badia, op vlucht met begeleiding en in Rotterdam weer met ambulance naar Haarlem thuis gereden. Ik ben zelf teruggereden met de auto en was dus later. Maar perfect geregeld via (ik meen) ziektkostenverzekeraar en Eurocross Assistance NL. Hoop dat ik dit laatste goed zeg. Zou je verzekering gewoon moeten regelen imo, ik zou er alles aan doen om het ook zo te regelen en niet zelf 11 uur of langer onderweg te moeten met iemand die net geopereerd is.

Hoe dan ook, alles succes en sterkte voor jullie beide

Dikke pech dus
Mijn ervaring dateert uit 2016 (op 59 jarige leeftijd
Driedubbele bekkenbreuk (zonder plaat noch gips) maakte dat ik vanwege de verzekering alleen naar huis mocht mits in ambulance vanuit les Menuires naar mijn huis in NL
Nederlandse chauffeur en verpleegkundige
Ik mocht niet in vliegtuig
Teveel risico op verschuivingen vd breuk bij verplaatsingen naar een vliegtuig
Bijzondere ervaring was t wel om achterstevoren in een ambulance vanaf de berg te rijden
Kotsmisselijk
Maar was in 12 uur wel thuis
Verzekering bepaalde en betaalde alles : top!
Met dagelijkse injecties tegen trombose
Toch weer gaan skiën ook nu weer: hoera

Een vriendin liep kort voor de eerste lockdown in 2020 een gecompliceerde scheenbeen en tibia spiraalbreuk op in het Kleinwalsertal. Geopereerd in ziekenhuis in Immenstadt im Allgäu en opgehaald door Nederlandse ambulance, op advies van de artsen.

Goede morgen,
We hebben alles gelezen en kwamen tot de conclusie dat vliegen best omslachtig is. Flachau- Innsbruck is 3 uur rijden met ambulance, ze moet er 2 uur van te voren zijn, dan dwars op 3 stoelen 2 uur vliegen naar Amsterdam en aansluitend weer uur ambulance naar huis. Alles bij elkaar ook minimaal 8 uur.
Wij kozen dus voor ambulance vervoer. Een ambulance heeft natuurlijk alles, tot ademlucht aan toe, wat feitelijk niet nodig is. M’n vrouw is ontslagen uit hetziekenhuis (na 6 dagen) en mag naar huis. Ze hoeft niet in NL weer opgenomen te worden (in dat geval had het sowieso ambulance geweest) Onze verzekering had echter nog een andere variant, dat is een Oostenrijkse Mercedes taxi bus, omgebouwd voor dit soort vervoer. Ze zit en er is een voorziening om haar been gestrekt comfortabel en ondersteund horizontaal neer te leggen. Van ziekenhuis naar huis in 10 uur. Ze zit goed en het gaat prima. Chauffeur zei al dat dit vervoer nu regelmatig plaats vindt. Denk niet voor iedere kwetsuur geschikt maar in ons geval een prima oplossing👍 Bedankt voor alle tips, ervaringen en steunbetuigingen, Mvg Ruud

Sterkte met het herstel!

Dat is mooi, kennis die ik ken en in het ziekenhuis lag mocht van zijn vrouw geen bezoek ivm Corona (mooi dat jij wel op bezoek mag). Handigste is denk ik te vragen via je verzekering dat ze per vliegtuig naar huis mag.

Gerjon op 16 jan 2022 19:22

Naar nu achteraf blijkt was het bezoek maar 1 malig toegestaan ( na operatie). En dan dus alleen met vaccinaties en PCR test. Best waardeloos voor haar want het was best eenzaam daar, ook voor alle overige patiënten. Ook Oostenrijkers zelf mochten geen bezoek ontvangen.

Fijn dat de terugreis nu geregeld is! Klinkt als een prima oplossing. En gelukkig maar dat ze niet langer hoefde te blijven, want het klinkt niet heel prettig dat coronabeleid van het ziekenhuis. beterschap!

Op de 2e dag van onze voorjaarsvakantie brak ik mijn enkel. Na terugkomst in NL (en nadat de zwelling was afgenomen) ben ik geopereerd: 6 schroeven en een een plaatje. Dat is inmiddels een week geleden. Nog 5 weken zonder belasting te gaan, en zit ik weer te denken aan skiën. Daarom ook op zoek gegaan naar vergelijkbare onderwerpen in dit forum. De eerstvolgende skivakantie zal met kerst zijn.

Ik was benieuwd naar ervaringen met enkelbreuken of andere onderbeenbreuken: kon je na minder dan een jaar weer skiën en hoe ging dat (na hoeveel maanden kon je weer skiën)? En zou indoorskien (rollerbaan) bijvoorbeeld in september al weer mogelijk zijn?

Zoek even op deze site naar “steungroepje blessure”, daar vind je vanalles. Ik kon na mijn crurisfractuur (scheenbeen en kuitbeen doormidden) dankzij stalen pin en fysiotherapie na 5 maanden in Snowworld skiën, na 7 maanden in de bergen een week behoorlijk goed en na 9 maanden weer helemaal voluit gaan (volle kracht, volle snelheid, hele dagen) en ben ik volledig hersteld. Dus er is hoop, maar het is natuurlijk ook bij iedereen anders.

Goed herstel gewenst @DeWit1979

hier vind je zoals @claire zegt veel ervaringen: https://www.wintersport.be/forum/topic/191146

Blogt voor wintersport.be - familiaal skiër, levensgenieter en Alpenfan.

Plaats een reactie